Distbuffert - transistor med rörljud?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

6550
fd "Flint"

Distbuffert - transistor med rörljud?

Inläggav 6550 » 2010-10-23 16:44

Jag nämnde i en annan tråd att jag höll på och jobbade med en distbuffert. Nu är det dags att redovisa. Kretsen är busenkel. En transistor i enklast tänkbara koppling enligt skolboken sida 32. Mitt bidrag är att jag har tagit ner förstärkningen till ett (1) med två spänningsdelare, en på ingången och en på utgången. Det betyder att transistorn i sig jobbar med hög förstärkning med då också hög dist som följd men att jag sen tar ner signalnivån igen på utgången. Målet är förstås att höra vad disten bidrar med och hur mycket den stör.

Bild

In och utsignal - simulerat. (Jag har valt att ligga nån dB lågt med utsignalen för att inte överstyra ljudkortet vid mätning.)

Bild

Övertonsfördelning vid 1.2V in - simulerat. Mitt ljudkort lämnar den spänningen vid 0dB ut.
15% THD - övervägande andraton som ju oftast förknippas med rördist.

Bild

Övertonsfördelning vid 350mV in - simulerat. 4.7% THD - nästan uteslutande andraton.

Bild

Frekvensgång.

Bild

Signalnivåer på några olika ställen i kretsen. Visar hur spänningsdelarna på in- och utgång fungerar.

Bild

Det var simulerade värden/egenskaper. Här uppmätta med RMAA i den sk. verkligheten.
Simulering och verklighet stämmer alltså ganska bra överens.

Hur låter då denna buffert med så mycket dist och dassiga värden i stort? Här finns några för-efter-filer att jämföra. "e" står förstås för efter dvs. distat och "f" för före dvs. originalet.

Jag vill poängtera att vi här har dist mellan 5 - 15% THD. Dock nästan uteslutande andratonsdist.

Kortet under mätning. Sitter stadigt i skruvstycket. Stela RG62 får det annars lätt att fara omkring lite hur som helst i rummet.

Bild

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-10-23 17:10

Bra jobbat! :)

Hur låter det då?

Det borde gå att förbättra överhörningen mellan kanalerna, kanske med en skärmplåt stående mitt emellan på kortet.

Det känns nästan som viktigaste åtgärden nu för den annars nästan helt perfekta förförstärkaren .... :roll: :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

6550
fd "Flint"

Inläggav 6550 » 2010-10-23 17:18

phon skrev:Bra jobbat! :)

Hur låter det då?

Det borde gå att förbättra överhörningen mellan kanalerna, kanske med en skärmplåt stående mitt emellan på kortet.

Det känns nästan som viktigaste åtgärden nu för den annars nästan helt perfekta förförstärkaren .... :roll: :D

Hur fan tänker du? 8O Syftet är ju inte att förbättra nåt utan precis motsatsen, jag är missnöjd med att överhörningen blev så bra. Målet är ju att leta på vad som är verkligt dåligt för att hitta nivån på vad som är ok. Skäms. :lol:

Hur det låter kan du ju bedöma själv i länken till testfilerna. Här.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-10-23 17:30

6550 skrev: Hur fan tänker du? 8O

:lol: :lol:

Vågar inte lyssna på filerna. Jag kanske fastnar i rörträsket då ... 8O

6550
fd "Flint"

Inläggav 6550 » 2010-10-23 18:53

Konstigt att alla har så svårt för att ifrågasätta sina egna förutfattade meningar om dist. Här har ni ju chansen att höra hur mycket säg 10% dist påverkar ljudet. Ta chansen och lyssna och fundera sen på hur debatten om dist fungerar. Hur överdriven den är. Att det skiljer i ljud mellan olika ljudkällor/förmedlare är säkert men beror det verkligen på det statiskt uppmätta THD? Är det inte dags att vidga vyerna lite från det statiska tänkandet som har härjat de senaste tioårsperioderna och våga tänka lite nytt?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-23 19:02

Jag tänkte abx:a dom när jag får tid. Kan du lägga upp dom med hemliga namn typ pangea och paloma. Eller är det löjligt hörbart.

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2010-10-23 19:15

Disten lät ju inget bra - det kan jag konstatera. Men, det är bara på vissa ställen den ger sig tillkänna.

Exempelvis vid introduktionen till Telemann. Introt har en stråke som låter förskräckligt.

Samma sak på stråkarna i Die Fledermaus - de låter inte lika svepande och jämnt som utan dist.

Symbalslagen på Badly mistaken är lite dämpade på den distade versionen och mer "riktigt klingande" på den odistade. Men jag skulle inte slå vad om symbalen vid ett blindtest ..

Ljudbilden är i stort sett opåverkad men kanske lite sämre separation av instrumenten. "3D-bilden" har blivit lite naggad i kanten kan man säga.

Sedan har jag en känsla av att diskanten tagit skada en del. Overlag känns de distade exemplen vara "mörkare". Kan det stämma?

Jag skulle dock aldrig gissat att det var så mycket som 10% dist ...

6550
fd "Flint"

Inläggav 6550 » 2010-10-23 19:42

peetwa skrev:Jag tänkte abx:a dom när jag får tid. Kan du lägga upp dom med hemliga namn typ pangea och paloma. Eller är det löjligt hörbart.

Döp om dom själv - slumpmässigt. Blunda.

6550
fd "Flint"

Inläggav 6550 » 2010-10-23 20:10

conny_a skrev:Disten lät ju inget bra - det kan jag konstatera. Men, det är bara på vissa ställen den ger sig tillkänna.

Exempelvis vid introduktionen till Telemann. Introt har en stråke som låter förskräckligt.

Samma sak på stråkarna i Die Fledermaus - de låter inte lika svepande och jämnt som utan dist.

Symbalslagen på Badly mistaken är lite dämpade på den distade versionen och mer "riktigt klingande" på den odistade. Men jag skulle inte slå vad om symbalen vid ett blindtest ..

Ljudbilden är i stort sett opåverkad men kanske lite sämre separation av instrumenten. "3D-bilden" har blivit lite naggad i kanten kan man säga.

Sedan har jag en känsla av att diskanten tagit skada en del. Overlag känns de distade exemplen vara "mörkare". Kan det stämma?

Jag skulle dock aldrig gissat att det var så mycket som 10% dist ...

Bra. Hade du varit lika säker om jag hade förväxlat filerna?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2010-10-23 21:54

Nu har jag lyssnat på de två sista låtarna (4 filer). Kan väl tycka att det låter som rätt mycket dist vilket kanske inte är oväntat... :)
Första tanken är att det låter ungefär som när man börjar överstyra en högtalare.

Tack för kul exempel!!!!

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2010-10-23 22:23

6550 skrev:Bra. Hade du varit lika säker om jag hade förväxlat filerna?

Ja, stråkarna hade jag tagit. Symbalerna är tveksamt. Kanske. Med 1% dist hade jag nog inte märkt nån skillnad. På vissa musikstycken, t ex med piano, kanske det hade framgått tydligare?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-23 23:32

Kan för närvarande inte delta. Väntar på nytt ljudkort.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-10-24 14:32

Hur varierar disten när man kommer ner till kanske -20db, -30db,-40db ... osv?

Vänta ett tag med att svara: ska se om jag kan köra exemplet på min riktiga anläggning. Tar nog nån dag eller två: ska resa iväg.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

6550
fd "Flint"

Inläggav 6550 » 2010-10-25 08:35

n3mmr

Uppmätt nivåsvep. Notera 25% THD vid 0 dB (1261mV) in.

Absolute spitzenklasse. :lol:

Bild

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Distbuffert - transistor med rörljud?

Inläggav PerStromgren » 2010-10-25 11:40

6550 skrev:Hur låter då denna buffert med så mycket dist och dassiga värden i stort? Här finns några för-efter-filer att jämföra. "e" står förstås för efter dvs. distat och "f" för före dvs. originalet.

Jag vill poängtera att vi här har dist mellan 5 - 15% THD. Dock nästan uteslutande andratonsdist.

Jisses! Jag spelade upp Strauss här på jobbet (enkelt ljudkort, 80-talsreciever och Naqref PK) och slogs av vilken liten skillnad det är. Snygg inspelning, förresten. Andratonsdist med enkel avspelning hörs inte, trots bissara distnivåer! 8O

Gamla blecköron, troligen...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-25 12:05

Hyffat dåliga lurar och datorljudkort... så skillnaderna är säkert neddämpade en del. Som vanligt lika intressant hur små skillnaderna är, men därifrån till betydelselösa en helt annan. Lyssnar man enbart efter parametern "naturligt lugn" så hittar man före-filerna på alla inspelningarna, fast olika enkelt. Strauss var före solklart bättre. Telemann där tappar den man den där sista lilla definitionen i tonerna. Robert Cray spelade det mig liten roll, egentligen inte Van Wilks heller - liten skillnad hittar jag i anslagen när snare går in, men inte så det stör.

Men med lurarna och just detta materialet finns heller inte så mycket av det jag brukar lyssna "efter" i stereon representerat.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-10-25 12:13

6550 skrev:n3mmr

Uppmätt nivåsvep. Notera 25% THD vid 0 dB (1261mV) in.

Absolute spitzenklasse. :lol:

Bild

Bruset är ganska högt....
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

6550
fd "Flint"

Inläggav 6550 » 2010-10-25 12:16

n3mmr skrev:Bruset är ganska högt....

Japp. Bra. :P

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-10-25 12:44

Jag vill ha en antidistbuffert, transistorljud med rör .... :)

6550
fd "Flint"

Inläggav 6550 » 2010-10-25 12:53

phon skrev:Jag vill ha en antidistbuffert, transistorljud med rör .... :)

Menar du att den ska ta bort all dist i kedjan i övrigt? Alltifrån inspelningslokalens virvelturbulens till lyssnarörats egen reklamradiokompression? Jag har stor respekt för din kompetens och föreslår därför att du konstruerar denna go'bit själv så kan vi jämföra och så att säga "mäta våra buffertar" sen. :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-10-25 13:25

6550 skrev:Konstigt att alla har så svårt för att ifrågasätta sina egna förutfattade meningar om dist. Här har ni ju chansen att höra hur mycket säg 10% dist påverkar ljudet. Ta chansen och lyssna och fundera sen på hur debatten om dist fungerar. Hur överdriven den är. Att det skiljer i ljud mellan olika ljudkällor/förmedlare är säkert men beror det verkligen på det statiskt uppmätta THD? Är det inte dags att vidga vyerna lite från det statiska tänkandet som har härjat de senaste tioårsperioderna och våga tänka lite nytt?

Mycket bra tilltag!

Jag har provat att labba med dist, men då i sound forge, alltså helt digitalt framställd andratons-dist. Det är häpnadsväckande vad mycket man kan ställa till innan det blir påfallande.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-25 13:26

Max_Headroom skrev:Jag har provat att labba med dist, men då i sound forge, alltså helt digitalt framställd andratons-dist. Det är häpnadsväckande vad mycket man kan ställa till innan det blir påfallande.

Prova sedan tredjeton istället...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-10-25 13:37

Nattlorden skrev:
Max_Headroom skrev:Jag har provat att labba med dist, men då i sound forge, alltså helt digitalt framställd andratons-dist. Det är häpnadsväckande vad mycket man kan ställa till innan det blir påfallande.

Prova sedan tredjeton istället...

Det har jag också gjort. Det är därför, bland annat, som jag brukar rekomendera folk att skaffa feta förstärkare, så att man ungår klippning.
För när det börjar klippa är det inte bara 2a ton längre och då blir det helt annorlunda.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

6550
fd "Flint"

Inläggav 6550 » 2010-10-25 13:51

Jag med som du kanske såg i tråden "Dist och hur det låter" för några år sedan. Men jag tycker att jag tål betydligt mer dist i det här praktiska testet än i mjukvaruversionen med Soundforge. Undrar varför?

6550
fd "Flint"

Inläggav 6550 » 2010-10-25 14:45

Ett kollektivt Tack till er som har provlyssnat och kommenterat exemplen. Det som har sagts stämmer bra med min egen uppfattning. Bl.a. att blues/rocken "accepterar" mer THD. Tänker lägga upp några fler låtande exempel för att variera musikstil.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-25 14:49

Välj gärna något som har grymt bra ljudbild också... så man kanske kan märka om det blir förflyttningar eller utsuddning i 3D-placeringen.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-10-25 14:54

Väntar fortfarande på att 6550 ska avslöja att filerna var omkastade. :-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

6550
fd "Flint"

Inläggav 6550 » 2010-10-25 15:27

bomellberg skrev:Väntar fortfarande på att 6550 ska avslöja att filerna var omkastade. :-)

Haha... Garanterar till 100% att så icke är fallet. Det kan de som kör ljudredigeringsprogram intyga. Efter-filerna ser typiskt andratonsdistade ut som efter en gammal Urei-kompressor. Även om jag försökte skulle jag inte kunna bluffa här (vilket jag definitivt inte vill).

Här bevis taget från den senaste ljudfilen jag la upp nyss. Den vänstra delen är före och den högra efter. Fördelningen över och under nollgenomgången har ändrat sig markant.

Bild

6550
fd "Flint"

Inläggav 6550 » 2010-10-25 15:30

Nattlorden skrev:Välj gärna något som har grymt bra ljudbild också... så man kanske kan märka om det blir förflyttningar eller utsuddning i 3D-placeringen.

Se till att jag får över en lämplig låt så ska den få sig en åktur i berg & dahlbanan.

6550
fd "Flint"

Re: Distbuffert - transistor med rörljud?

Inläggav 6550 » 2010-10-25 15:53

perstromgren skrev:
6550 skrev:Hur låter då denna buffert med så mycket dist och dassiga värden i stort? Här finns några för-efter-filer att jämföra. "e" står förstås för efter dvs. distat och "f" för före dvs. originalet.

Jisses! Jag spelade upp Strauss här på jobbet (enkelt ljudkort, 80-talsreciever och Naqref PK) och slogs av vilken liten skillnad det är. Snygg inspelning, förresten. Andratonsdist med enkel avspelning hörs inte, trots bissara distnivåer! 8O

Gamla blecköron, troligen...

Det är ju knappast någon dålig anläggning du har testad med. Visst är det lite knepigt att det inte låter värre. Jag har kört bufferten inkopplad vid vanlig lyssning och jag reagerar inte emot den alls och framför allt inte med pop och rock. Snarare tvärs om, den sitter fint mitt i musiken, men det törs inte ens jag säga så här offentligt.

Fladdermusen kommer från skivan Karajan - Famous Overtures.

Nästa

Återgå till Teknikforum