Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Jag vet inte om jag tycker det låter så dynamiskt, men det är kanske det. Däremot så lät det dovt, konstigt och diffust. En del dist också. Är det en gammal inspelning på vinyl?
Martin skrev:Du är där känsla och dovt ljud är ingen motsägelse tycker jag. Inspelningen är ju en liveupptagning med 2 eller iaf få mikrofoner(?). Hann inte lyssna så noga, har bara lyssnat i lurar. Men nog låter det dovt och det är inga mp3-fel jag hör.
Sedan distar det mot slutet när det blev mycket på en gång, vilket skulle kunna bero på att inspelningen är gjord analogt eller att det är vinylen som spökar. Typisk analogdist iaf.
Det kanske verkar som att jag sågar ditt musikklipp. Jag tyckte det var rolig musik att lyssna på med bra känsla, trots bristerna i ljudet. Brister i ljudkvalitet är det som är lättast att acceptera tycker jag.
d_anders skrev:Jag tycker också att den lät lite konstigt, som om den den är inspelad från stort avstånd ungefär. har iofs bara lyssnat med datorhögtalarna.
Isidor skrev:Bill,
Om du byter ut "förmedla" mot "lägga till" i inlägget ovan så slår du huvudet på spiken!
Annars håller jag med om att inspelningen låter levande, men detta beror inte alls på att den är analog utan på mikrofonteknik och frånvaro av allsköns processning, helt enligt för tiden rådande inspelningsfilosofi. För att vara nästan ett halvsekel gammalt så är ljudet ganska imponerande.
Svante skrev:Ja, jag tror ju att analogsystemens "fördelar" ligger i den olika signalbehandling som drabbar inspelningarna FÖRE mediet är det som spelar roll. Mastring etc mao.
Att analogmedierna i sig är sämre än de digitala råder det ingen tvekan om för mig.
Magnuz skrev:Möjligen har det blivit ännu lite dovare om signalen passerat en LP12:a (om nu den har någon likhet med övriga äldre Linngrejor).
Magnuz skrev:"I alla fall min LP12:a ger inget dovare ljud, inte vid de tillfällen jag jämfört cd och lp av samma inspelning."
Tyvärr är sådana jämförelser ganska hopplösa, eftersom skivorna normalt sett är olika mastrade.
"Däremot kan diskanten ibland upplevas som lite lägre därför att det inte skramlar lika mycket som man är van vid."
Undrar om det bara är det, många av de Linngrejer jag hört har påtagligt dov klang. Särskilt den billigaste PU:n K5 har ganska dov klang. Vilken PU har du? En lite dyrare antar jag, med tanke på vad uppgraderingen kostade.
Max_Headroom skrev:Trevligt ljudspår (men mindre trevlig musik). Skillnaden i ljud jämfört med närmickat är påtaglig, till det senares nackdel.
Det är en del dist, dynamiken är bra, man hör rummet bra. Imponerande med tanke på åldern.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], nijo och 19 gäster