Mäta högtalare i linux?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JohanS

Mäta högtalare i linux?

Inläggav JohanS » 2005-04-09 16:45

Känner någon till ett program till linux för att mäta frekvensresponsen på högtalare? Har sökt mig fördärvad och bara hittat ett bibliotek som man kan använda om man skulle göra ett eget program.

mike34

Re: Mäta högtalare i linux?

Inläggav mike34 » 2005-04-09 18:16

iffe skrev:Känner någon till ett program till linux för att mäta frekvensresponsen på högtalare? Har sökt mig fördärvad och bara hittat ett bibliotek som man kan använda om man skulle göra ett eget program.

Jamen det vore väl ett kul project ?
Vad heter libraryt och var finns det. Att spela upp och spela in ljud från linux /dev/dsp är ju enkelt.
Sen är det inte för svårt att rita grafer i gtk eller liknande.
Du kanske inte programmerar alls ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2005-04-09 18:43

mike34 skrev: spela in ljud från linux /dev/dsp är ju enkelt.

Hur gör man det?

Är det ett nytt Faktisktprojekt på gång :D mätprogram under Linux.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2005-04-09 18:52

Jag kommer inte ihåg om gspeakers [http://gspeakers.sourceforge.net/index.html] fixade att mäta upp högtalarelement? Det var trots allt två eoner sen jag körde det programmet och jag tror inte att jag änns har det installerat längre.

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-09 19:04

nl1970 skrev:
mike34 skrev: spela in ljud från linux /dev/dsp är ju enkelt.

Hur gör man det?

Är det ett nytt Faktisktprojekt på gång :D mätprogram under Linux.

Har för mig att jag skrivit om detta förut ??.
Nåja

Man kan ju tex köra ett enkelt enrads kommando i shell.

cat /dev/dsp > outputfile

Då har man en massa ljud därså i filen. :)
Sen kan man spela upp eländet åxå.

cat outputfile > /dev/dsp
Å då låter det i högtalarn förhoppningsvis.
Sen är det ju bra om man kan ställa in kortet innan man börjar.
Fast detta är ju inte så bra exempel för ett program men inte mycket svårare att göra i programmeringspråket C.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2005-04-09 19:23

Mja, jag kan programmera lite i en herrans massa programspråk bara. Funderar om man skulle lära sig lite Python, kanske vore något att ge sig på trots allt. Nu var väl iofs min tanke att få mina högtalare uppmätta fortast möjligt, men nu när ni nämner det låter det ju faktiskt lockande att åstadkomma något konstruktivt i samma veva :D

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-09 19:52

iffe skrev:Mja, jag kan programmera lite i en herrans massa programspråk bara. Funderar om man skulle lära sig lite Python, kanske vore något att ge sig på trots allt. Nu var väl iofs min tanke att få mina högtalare uppmätta fortast möjligt, men nu när ni nämner det låter det ju faktiskt lockande att åstadkomma något konstruktivt i samma veva :D

Jag hänger på i mån av tid.
Är Gspeakers opensource så kan vi ju kompletera med mätning och det där libraryt. En ide bara.
Vad tror du ?

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2005-04-09 20:10

Det är väl opensource så vitt jag vet, men jag tycker det är väl trassligt och buggigt + att man måste sätta sig in i ännu ett program. Det jag personligen behöver är väl snarast något liknande Svantes TimDec men med möjlighet att exportera frekvensresponsen etc. Torde ju vara den funktion andra är mest intresserade av också, eller?

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2005-04-09 20:17

Kan även en icke programeringkunnig hjälpa till, eller är vi diskade direkt?

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-09 20:19

iffe skrev:Det är väl opensource så vitt jag vet, men jag tycker det är väl trassligt och buggigt + att man måste sätta sig in i ännu ett program. Det jag personligen behöver är väl snarast något liknande Svantes TimDec men med möjlighet att exportera frekvensresponsen etc. Torde ju vara den funktion andra är mest intresserade av också, eller?

Tja allt går väl att stoppa in i en matris av tillräcklig storlek å pyttsa ut till fil.
Men om du ska ha nån slags kompatibilitet på utfilen för nått annat program så blir det säkeligen mycket mer att rota i.
Har inte kört gspeaker, men jag har laddat ner det en gång i tiden.
Har inte sett timeDEc så jag kan inte yttra mig om det.
Vi fålla göra ett försök å hacka ihop nått. Har för övrigt redan börjat på ett sånt där lådberäkningsprogram, sen stannade det av som vanligt.
Men det går att dra i spakar (element,låd,effekt) parametrar å se grafiskt hur responsen blir, men jag vet nog inte om det är så sofistikerat för övrigt.
Skulle vilja ta mig mer tid med det vilket århundrade som helst nu. :)
Kanske stoppa in det där libraryt å mäta lite åxå.
Allt är möjligt bara man har tid.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-09 20:20

Det finns en linuxrelease som heter Agnula, som jag inte har testat själv, men som de har utvecklat bitvis på min institution och en del andra europeiska universitet.

Den ska vara till för just ljud. Jag tycker dock att det verkar lite avigt att man måste installera ett helt nytt OS för det, men det kan ju vara värt att titta på.

http://www.agnula.org/
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-09 20:24

Svante skrev:Det finns en linuxrelease som heter Agnula, som jag inte har testat själv, men som de har utvecklat bitvis på min institution och en del andra europeiska universitet.

Den ska vara till för just ljud. Jag tycker dock att det verkar lite avigt att man måste installera ett helt nytt OS för det, men det kan ju vara värt att titta på.

http://www.agnula.org/

Jag håller med dig Svante.
Att behöva installera windows varenda gång man köpt ny dator :(

Det finns livefilesystem linux att boota från CD som är riktigt kompetenta idag.
Från det kan man ladda ner agnula installera å köra en test utan att behöva dra hela installationen och allt där till.
Tips bara.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-09 20:26

nl1970 skrev:Kan även en icke programeringkunnig hjälpa till, eller är vi diskade direkt?

Ingen ska diskas, om så ÄR fallet så vet jag vart den står å väntar...... :)

Kör du linux? Du verkar angelägen om att få till detta ? (inga fel)

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2005-04-09 20:27

Jag behöver bara utfil i raw-format, så det borde gå relativt smärtfritt. Libraryt hittar du på http://libmls0.sourceforge.net/ och det verkar innehålla det mesta man kan behöva. Av någon anledning vill den inte kännas vid att jag har fftw3-paketet installerat när jag ska kompilera.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-09 20:30

iffe skrev:Jag behöver bara utfil i raw-format, så det borde gå relativt smärtfritt. Libraryt hittar du på http://libmls0.sourceforge.net/ och det verkar innehålla det mesta man kan behöva. Av någon anledning vill den inte kännas vid att jag har fftw3-paketet installerat när jag ska kompilera.

Utan att ha testat. Har du kört configure scriptet ?

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2005-04-09 20:31

Japp, det är där den börjar protestera. Kanske borde skrivit "innan kompileringen" istället...

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-09 20:33

iffe skrev:Japp, det är där den börjar protestera. Kanske borde skrivit "innan kompileringen" istället...

Jaja, visst, först ./configure sen make.
Det är bara att köra det när som helst å prova igen.
Vad ska du men libraryt till ? det ska ju till nått som driver det åxå (har snabb skummat lite).

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2005-04-09 20:36

Alltså, det är när jag kör ./configure som den prompt hävdar att jag inte har fftw3-paketet installerat trots att så är fallet. Men visst, jag har ingen större användning för det utan satt bara och lekte lite.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-09 20:39

iffe skrev:Alltså, det är när jag kör ./configure som den prompt hävdar att jag inte har fftw3-paketet installerat trots att så är fallet. Men visst, jag har ingen större användning för det utan satt bara och lekte lite.

Ahaa!!!! du har installerat fftw3 paketet men du har inte installerat development versionen av det antar jag.
Klassiker........

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2005-04-09 20:40

mike34 skrev:Kör du linux?

Har Ubuntu som val i grub, är inte så nöjd med det men tar det i en annan tråd.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-04-09 21:14

Varför inte pula lite med LspCad? Följand citat från IJ verkar ju om inte perfekt så ändå lite lovande:

'Linux ?. Yes its true !. LspCAD demo runs under Red Hat Linux 7.0 with Wine. Note that this is not supported, moreover printing and
the crossover emulator most likely does not work. Furthermore the copy protection software (Crypkey) wont work with Linux so forget about it. '

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2005-04-09 21:23

UrSv skrev:Varför inte pula lite med LspCad?

Har LSPCad i Windows. Tror inte att det är ett fritt program att mixa/mixtra med för att göra det fritt under Linux.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-09 22:39

nl1970 skrev:
UrSv skrev:Varför inte pula lite med LspCad?

Har LSPCad i Windows. Tror inte att det är ett fritt program att mixa/mixtra med för att göra det fritt under Linux.

:) , nej det tricket kan man nog resa i folkparkerna med.

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-04-10 09:48

Det här är jag jätteintresserad av så jag hjälper gärna till om jag kan.
Dock har jag väldigt begränsade programmeringskunskaper. Har nyss börjat läsa en C programmeringskurs.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-10 13:34

Jensevik skrev:Det här är jag jätteintresserad av så jag hjälper gärna till om jag kan.
Dock har jag väldigt begränsade programmeringskunskaper. Har nyss börjat läsa en C programmeringskurs.

Jamen 8O du kommer ju bara att ansluta såna dära mördarmikrofoner å mäta 160dB+. Bäst att utveckla en 64 bitarsversion då.
Vid tid över så ska jag ta tag i det. Finns det ingen annan som vill driva det här ? Det är en bra ide, och det verkar redan finnas delar att sätta ihop. Det borde inte ta så lång tid..
Beror på hur många finesser som ska med.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2005-04-10 14:28

Tyvärr har jag nog inte riktigt kunskaperna som krävs för att ta tag i det. Eftersom jag ändå är intresserad så blir det nog till att låna lite böcker och sätta sig ner och laborera, men det tar ju sin tid innan jag kan bidra med något konstruktivt. Har ju som sagt viss programmeringsvana också.

Visst hade jag glömt att det var *-dev man skulle använda. Tack för tipset!

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-04-10 15:45

Jag skulle nog kasta ett öga på http://sound.condorow.net/ .

Även om de flesta program idag nyttjar det gamla (OSS - Open Sound System) /dev/dsp gränsnittet så blir det allt vanligare att man utvecklar för alsa (Advanced Linux Sound Architecture - som ju även emulerar OSS) och jack. Tex Jaaa (JACK and ALSA Audio Analyser) http://users.skynet.be/solaris/linuxaudio/ .

Att bara dumpa data från /dev/dsp till nån fil för analys skulle inte jag rekommendera. Beroende på vilken hårdvara du har så lär det bli rätt mycket statiska knäppar att filtrera bort i datamängden från buffer overfows.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-10 16:33

iffe skrev:Tyvärr har jag nog inte riktigt kunskaperna som krävs för att ta tag i det. Eftersom jag ändå är intresserad så blir det nog till att låna lite böcker och sätta sig ner och laborera, men det tar ju sin tid innan jag kan bidra med något konstruktivt. Har ju som sagt viss programmeringsvana också.

Visst hade jag glömt att det var *-dev man skulle använda. Tack för tipset!

Vassego.

Ja, det brukar vara svårare att göra nått litet programm om man är flera, för då behöver det projekteras nogrannt så allt klaffar.
Kanske inte ett nybörjarprojekt om man säger så.
Inte för att det är svårt, men det krävs erfarenhet att sammarbeta.

Hur brottom är det med mätningen ? Ska du till idag eller i morgon typ?

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-10 16:35

n-puh skrev:Jag skulle nog kasta ett öga på http://sound.condorow.net/ .

Även om de flesta program idag nyttjar det gamla (OSS - Open Sound System) /dev/dsp gränsnittet så blir det allt vanligare att man utvecklar för alsa (Advanced Linux Sound Architecture - som ju även emulerar OSS) och jack. Tex Jaaa (JACK and ALSA Audio Analyser) http://users.skynet.be/solaris/linuxaudio/ .

Att bara dumpa data från /dev/dsp till nån fil för analys skulle inte jag rekommendera. Beroende på vilken hårdvara du har så lär det bli rätt mycket statiska knäppar att filtrera bort i datamängden från buffer overfows.

Nja, nog tänkte jag vara lite mer sofistikerad än att dumpa till fil, men visst kan det va problem med buffrarna.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2005-04-10 17:04

Jag mäter nu med min skrivbordsdator som jag kör XP på. Men vill ju kunna mäta på linuxdatorn (som tjänstgör som musikserver/signalkälla/etc), den står ju fiffigt nog ockå i rummet jag vill mäta i samt inhyser ljudkortet jag vill använda. Ingen panik alltså, men kunde vara ett kul projekt på sikt.

Nästa

Återgå till Teknikforum