Tack!
Kråkpappan han snackar han

Jo Wolfgangs lilla gömma är känd.
Bara för att du är den du är så ger jag dig en fin version av "Word on a wing"
http://www.youtube.com/watch?v=JDZOFeDlKD0

Moderator: Redaktörer
Jansson skrev:Bäste TCM.
Tack!
Kråkpappan han snackar han![]()
Jo Wolfgangs lilla gömma är känd.
Bara för att du är den du är så ger jag dig en fin version av "Word on a wing"
http://www.youtube.com/watch?v=JDZOFeDlKD0
http://www.guerrillamonster.com/archive ... bowie2.jpg
Jansson skrev:
Jag låter några andra förklara.
Ian Mc Cullough i Echo and the Bunnymen:
"With people like me, it helped forge an identity and a perspective on things -helped us to walk in a different way, metaphorically, and to see things differently. And that´s the major influence it had - as an inspiration in itself - to find yourself, not to clone yourself"
Marc Riley , the Fall :
"There´s no doubt that Bowie´s appearance on Top of the Pops was a pivotal moment in British musical history. Like the Sex Pistols at the Lesser Free Trade Hall in Manchester in ´76 his performance lit the touchpaper for thousands of kids who up till then had struggled to fins a catalyst for their lives"
Jansson skrev:Phloam, vet inte vad du tycker, men jag tycker att den här tråden har haft alldeles för lite Roxy Music.
Det är inte bra.
Inte alls bra.
Roxy Music är unika och omistliga, fantastiskt bra helt enkelt.
Så det får vi ordna till.
1972-74.
"In Every Dream Home A Heartache"
In every dream home a heartache
And every step I take
Takes me further from heaven
Is there a heaven?
I`d like to think so
Standards of living
They are rising daily
But home oh sweet home
It only a saying
From bell push to faucet
In smart town apartment
The cottage is pretty
The main house a palace
Penthouse perfection
But what goes on
What to do there
Better pray there
Open plan living
Bungalow ranch style
All of it's comforts
Seem so essential
I bought you mail order
My plain wrapper baby
Your skin is like vinyl
The perfect companion
You float in my new pool
Deluxe and delightful
Inflatable doll
My role is to serve you
Disposable darling
Can't throw you away now
Immortal and life size
My breath is inside you
I'll dress you up daily
And keep you till death sighs
Inflatable doll
Lover ungrateful
I blew up your body...
But you blew my mind
Oh Those Heartaches
Dreamhome Heartaches
Oh Those Heartaches
Dreamhome Heartaches
Oh Those Heartaches
Dreamhome Heartaches
Oh Those Heartaches
Jansson skrev:Kom att tänka på Lou Reeds "Walk on the Wild side"
Den var en Uk top 10 hit. Spelades mycket på radio BBC.
Förklaringen till det är att slipsarna i ledningen inte förstod innebörden av "Giving head".
I got a cheerleader here wants to help with my paper
Let her do all the work and maybe later I'll rape her
I smell like vaseline
Long as I gets a little golden shower
TCM skrev:Jansson skrev:Kom att tänka på Lou Reeds "Walk on the Wild side"
Förklaringen till det är att slipsarna i ledningen inte förstod innebörden av "Giving head".
Precis som med Bobby Brown. Jag kommer ihåg att den var populär någon gång under min högstadietid (78-81) och "alla" gick sjöng med i textrader somI got a cheerleader here wants to help with my paper
Let her do all the work and maybe later I'll rape herI smell like vaselineLong as I gets a little golden shower
och så vidare. Jag tror inte att så många var medvetna om vad de sjöng. Jag vet att jag inte var det i alla fall
Jansson skrev:TCM skrev:Jansson skrev:Kom att tänka på Lou Reeds "Walk on the Wild side"
Precis som med Bobby Brown. Jag kommer ihåg att den var populär någon gång under min högstadietid (78-81) och "alla" gick sjöng med i textrader somI got a cheerleader here wants to help with my paper
Let her do all the work and maybe later I'll rape herI smell like vaselineLong as I gets a little golden shower
och så vidare. Jag tror inte att så många var medvetna om vad de sjöng. Jag vet att jag inte var det i alla fall
![]()
Bäste TCM.
Javisst!!
Vet du att det var en given tryckar-låt på discoteken på den tiden, -var det 79-80?
Fan, jag garvade inte sällan gott åt synen av paren som dansade ömt med varandra till den låten.
Zappa var nog förundrad.
![]()
Hö, hö!
"Bobby Brown (Goes Down)" is well-known worldwide, except for the USA, where it was banned from airplay due to its sexually explicit lyrics.
Jansson skrev:TCM skrev:Jansson skrev:Kom att tänka på Lou Reeds "Walk on the Wild side"
![]()
Bäste TCM.
Javisst!!
Vet du att det var en given tryckar-låt på discoteken på den tiden, -var det 79-80?
Fan, jag garvade inte sällan gott åt synen av paren som dansade ömt med varandra till den låten.
Zappa var nog förundrad.
![]()
Hö, hö!
Jansson skrev:Varför Bobby Brown blev en så stor hit här i Sverige?
Resonerar den med "Du gamla du fria" eller "Teddybjörnen Fredriksson" eller nåt annat som appelerar till den svenska folksjälen?
Låten är ju rätt skön men texten är ju helt galen och fräck.
Var det verkligen så få som hajade vad han sjöng om??
Jansson skrev:Panelguy.
Jo det ser man ju i intervjun som TCM så förtjänstfullt hittade:
Citat från den.
"Reporter: (S-E) I also asked him about the wellknown song Bobby Brown and why it became a hit only here in Scandinavia.
FZ: As a matter of fact. It´s so unusual. I suggested to Stan from CBS, what they should do, is to hire an anthropologist from a major university and bring him to Scandinavia to examine the people here and find out why such a thing could happen. Because it´s very unusual."
![]()
Jag skulle uppskatta om du eller någon annan som känner för det kan ville bidra lite goda Zappa rekommendationer i hans stora volym av album.
Jag gick på Zappa när han spelade på hovet sisådär -84. (minns inte precis året)
Var du där?
Bowie bytte ju bolag efter Scary Monsters, var missnöjd med RCA och gick på Freddie Mercurys rekommendation. Det skulle visa sig vara ett misstag.
Första plattan för nya bolaget ville Bowie skapa en kommersiell platta och storsäljare, vilket det blev. Ville väl leverera till de nya bossarna.
Han var nog också sugen på degen efter att ha blivit blåst på hela stashen under 70-talet.
Varför Bobby Brown blev en så stor hit här i Sverige? Resonerar den med "Du gamla du fria" eller "Teddybjörnen Fredriksson" eller nåt annat som appelerar till den svenska folksjälen?
Låten är ju rätt skön men texten är ju helt galen och fräck.
Var det verkligen så få som hajade vad han sjöng om??
Jansson skrev:
Vi berörde det här med skivor som givits ut i olika omslag.
Oh by Jingo!
Har du tänkt på hur sanslöst bra det här albumet är?
Det finns i tre olika omslag.
Med låtar som "After all", "The man who sold the world", "All the Mad men"
"She shook me cold" "Saviour machine".
Omistligt.
Omslag eller covers finns det faktiskt även i det här albumet.
Bowie lär ha häpnat över fans som kommit fram och sagt att det är en juste cover han gör på en Nirvana-låt.
Här gör Lulu "The man who sold the world", inte bossa nova dock.
Eller?
http://www.youtube.com/watch?v=aN05HObT6Sw
Panelguy skrev:Jansson skrev:
Vi berörde det här med skivor som givits ut i olika omslag.
Oh by Jingo!
Har du tänkt på hur sanslöst bra det här albumet är?
Det finns i tre olika omslag.
Med låtar som "After all", "The man who sold the world", "All the Mad men"
"She shook me cold" "Saviour machine".
Omistligt.
Omslag eller covers finns det faktiskt även i det här albumet.
Bowie lär ha häpnat över fans som kommit fram och sagt att det är en juste cover han gör på en Nirvana-låt.
Här gör Lulu "The man who sold the world", inte bossa nova dock.
Eller?
http://www.youtube.com/watch?v=aN05HObT6Sw
Jag upptäckte Bowie när "Ziggy" kom ut och köpte "The Man Who Sold the World" som tvåa. Minns att jag blev lite besviken på skivans tyngre, mörkare sound, inte alls lika direkt och "hit-igt" som Ziggy. Jag tycker den här skivan sticker ut från de andra med sin alldeles egna stil.
Det tecknade omslaget hade jag aldrig sett men lyckades få tag på det engelska originalomslaget för en massa år sedan.
Panelguy skrev:Zappa har verkligen en del att välja på och jag har väl bäst koll på hans 70-tal men min lilla rekommendation skulle väl vara att om man inte tidigare lyssnat så mycket på honom börja med lite mer lättillgängliga album.
---
"Over Nite Sensation" (73) är ett bra sådant med låtar som "Dirty Love" och "Camarillo Brillo", även "Apostrophe" (74) med "Don´t Eat The Yellow Snow" och "Uncle Remus" är en bra början. Sedan kan man kanske tänka sig "One Size Fits All" (75)
---
,liveskivan "Roxy and Elsewhere" (74) och "Bongo Fury" (75) (med Captain Beefheart) som är fantastiska album. Vill man ha en lite jazzigare Zappa ska man titta närmare på "The Grand Wazoo" och "Waka Jawaka" från 72 och naturligtvis "Hot Rats" (69)
---
Jag gillar också "Zappa in New York" med Terry Bozzio som får visa sitt skickliga trummspel i "The Black Page".
Från och med "Sheik Yerbouti", som lär vara hans mest säljande album, lessnade jag lite då jag inte tyckte den och kommande skivor som "Joe´s Garage" riktigt hade den magi de tidigare skivorna hade. När man ser utgivningsåren kan man inte annat än att imponeras av vilken otroligt produktiv artist han var.
Det vore kul om någon annan som kanske har lite bättre koll på hans tidigare eller senare produktion kunde fylla på.
Almen skrev:Panelguy skrev:Zappa har verkligen en del att välja på och jag har väl bäst koll på hans 70-tal men min lilla rekommendation skulle väl vara att om man inte tidigare lyssnat så mycket på honom börja med lite mer lättillgängliga album.
---
"Over Nite Sensation" (73) är ett bra sådant med låtar som "Dirty Love" och "Camarillo Brillo", även "Apostrophe" (74) med "Don´t Eat The Yellow Snow" och "Uncle Remus" är en bra början. Sedan kan man kanske tänka sig "One Size Fits All" (75)
---
,liveskivan "Roxy and Elsewhere" (74) och "Bongo Fury" (75) (med Captain Beefheart) som är fantastiska album. Vill man ha en lite jazzigare Zappa ska man titta närmare på "The Grand Wazoo" och "Waka Jawaka" från 72 och naturligtvis "Hot Rats" (69)
---
Jag gillar också "Zappa in New York" med Terry Bozzio som får visa sitt skickliga trummspel i "The Black Page".
Från och med "Sheik Yerbouti", som lär vara hans mest säljande album, lessnade jag lite då jag inte tyckte den och kommande skivor som "Joe´s Garage" riktigt hade den magi de tidigare skivorna hade. När man ser utgivningsåren kan man inte annat än att imponeras av vilken otroligt produktiv artist han var.
Det vore kul om någon annan som kanske har lite bättre koll på hans tidigare eller senare produktion kunde fylla på.
Jag har ungefär samma förhållningssätt till Zappa som du - föredrar hans sjuttiotalsproduktion (med One Size Fits All som favorit) och försöker sätta mig in i hans i övrigt så digra oeuvre. Några komplement:
Tidigaste Zappa är väldigt intressant inte minst musikhistoriskt om man sätter dem i samma kontext som (och i kontrast till) Beatles, Beach Boys, Flower Power, 60-tal, etc. Jag brukar inte uttrycka mig sålunda, men debutskivan Freak Out! och den påföljande Absolutely Free bör man faktiskt - om inte annat i musikhistoriskt avseende - ha.
Liveskivorna är som sagt mycket bra, förutom de nämnda (Roxy och New York) gillar jag Make a Jazz Noise Here, You Can't Do That on Stage Anymore (en serie av liveskivor), samt DVD-utgåvorna The Dub Room Special (två konserter från 1974 respektive 1981 interfolierat med intervjuer och leranimationer), Does Humor Belong in Music (konsert från 1984 + ett fåtal intervjuer) och Baby Snakes (konsert från 1977 + leranimationer).
Sedan har han ju ett antal skivor med "seriös" musik också. Där tycker jag faktiskt att de roligaste är de som även har med hans Synclavier-kompositioner. Kolla in Boulez Conducts Zappa: The Perfect Stranger och Jazz from Hell. Den senare är, med undantag från ett livespår med gitarrsolo, enbart Synclavier.
Panelguy skrev:Trevligt Almen. Kan väl lägga till att även den "seriösa" "The Yellow Shark" (93), den sista skivan innan han gick bort, är väldigt bra både musikaliskt och inte minst ljudmässigt.
Musikhistoriskt tycker jag att "We´re Only in it for the Money", med sin Sgt Pepper´s parodi på omslaget, också hör hemma i den kategorin.
phloam skrev:Bra info för den oinsatte!
Jansson skrev:För min egen del är det märkligt det här med Zappa.
Han har funnits där hela tiden i bakgrunden men jag har faktiskt aldrig lyssnat på honom seriöst.
Den enda skiva som jag äger med Zappa är " Joes Garage" och även om en låt som tex "Why does it hurt when I pee?" har sin charm har det inte givit eftersmak.
Almen skrev:Jansson skrev:För min egen del är det märkligt det här med Zappa.
Han har funnits där hela tiden i bakgrunden men jag har faktiskt aldrig lyssnat på honom seriöst.
Den enda skiva som jag äger med Zappa är " Joes Garage" och även om en låt som tex "Why does it hurt when I pee?" har sin charm har det inte givit eftersmak.
Jag kan tycka att Joe's Garage är intressant som konceptalbum, men musikaliskt är det mindre spännande. Det mest speciella med den är väl kanske att det är den enda (?) studioskivan med Vinnie Colaiuta på trummor. Och då kan man ändå med fog hävda att han var Franks favorittrummis...
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster