IngOehman skrev:Men ratten går ju hur många varv som helst...
Och ändå menar du att det finns ett bypass-läge
Moderator: Redaktörer
Callisto skrev:IngOehman skrev:Men ratten går ju hur många varv som helst...
Och ändå menar du att det finns ett bypass-läge![]()
.
IngOehman skrev:Callisto skrev:IngOehman skrev:Men ratten går ju hur många varv som helst...
Och ändå menar du att det finns ett bypass-läge![]()
.
Jag förstår inte vad det är som du inte förstår. Det finns en ratt med vilken man kan välja grad av fokus. Vrider man medsols blir folkus skarpare, vriden man motsols så blir fokus mjukare. Ett av lägena (neutral fokus) är bypass. Du vet inte vilket av alla lägen det är.
Så, frågan är, hur väljer du fokus?
Om du struntar i ursprungstrohet - hur hittar du det läget som du "gillar bäst"? Ställer du om ratten för varje inspelning?
Om du bryr dig om ursprungstrohet och önskar erhålla neutralt fokus - hur gör du isåfall för att hitta det läget som du tror är neutralfokus?
(I verkligheten: Hur gör du för att veta vilken apparat - i senaste fallet CD-spelare - som är de som har mest neutral presentation av fokus?)
Ännu en gång:
Frågan är hur man (du Callisto) vet vilken ljudåtergivning av alla olika man hör från olika apparater (här representerade av en låda med en fokus-ratt på) som representerar en så korrekt avspelning av förefintliga fonogram.
Mitt svar på frågan är att det är omöjligt att veta exakt vilket läga som är det rätta, utan att ha tillgång till jämförelsen med signalen före apparaten ifråga (göra F/E-lyssning).
I brist därpå väljer jag inte automatiskt det läget (läs: den apparat) som ger så mycket "intryck av fokus" som det bara går.
Nej, istället väljer jag det rattläge (i en anläggning som jag avser använda - företrädelsevis en som består av delar som även dom presterar så neutralt som möjligt) som återger fonogram jag känner så bra som möjligt (=de som jag gjort själv) låter så likt ursprungshändelsen som möjligt.
Jag maximerar inte - jag optimerar.
Återgivning (i ordets rätta bemärkelse) handlar aldrig om att maximera upplevelser av enskildheter i valfri dimension.
Om en apparat är hårdare och den andra är mjukare så är den hårdare den eventuellt korrektare (Arcam?) om den mjukare är för mjuk. Om den hårdare är för hård emellertid, kan det vara den mjukare (668?) som är den korrekta.
Vh, Ing. Öhman
PS. Den korrekta instälningen om man vill att 668 skall prestera så br som möjligt som CD-spelare är inte 5.1 output och +6 dB, utan att ställa den i 2-channel mode. I den moden fungerar inte nivåinställningen, utan apparaten jobbar hela tiden "för fullt".
IngOehman skrev:Ett av lägena kan ju vara neutralt! Hur hittar du detta?
Martin skrev:Callisto: Om nu inte argumenten redan varit förkrossande nog så har jag en intressant liknelse. Sådana brukar ju sällan stämma men den här tror jag träffar hyffsat rätt.
Det här har jag fått berättat för mig av min bror som är mycket mer fotokunnig än jag så någon som ev. är mer fotokunnig får gärna rätta mig om jag har fel.
På digitalkameror finns det någonting som heter oskarp mask. Det finns där eftersom de CCD:er som används idag är byggda på ett sådant sätt att färgerna är separerade från varandra med ett litet avstånd. Det innebär att på nära håll så skulle bilderna bli lite oskarpa. Nu är det inte så eftersom man använder en filterteknik som heter oskarp mask som ökar skärpan i bilden. Men detta gör ju att skärpan ökar även när den inte borde göra det. Alltså konturer som inte ska vara helt skarpa tex pga diffraktion/dispersion av ljuset eller mjukheter i konturerna blir skarpare än de är i verkligheten.
För ett öga som inte vet om detta så kanske skarpheten i bilderna inte är något som personen reflekterar över på annat sätt än att det ser skartpt och bra ut. Men ett tränat öga som är fullt medveten om den här effekten kan säkert ge flera exempel på skarpa linjer som egentligen borde varit lite suddiga. Tex en smal gren som går mot en bakgrund med stor kontrast.
Men det är ju precis det det är! Ökar du upplösningen dvs ökar antalet Mpixels så kommer effekterna av oskärpan/oskarp mask att minska. Samma sak gäller för digitalt lagrat ljud med dither. Ökar du upplösningen (antalet bitar) så kommer ditherbrusnivån att bli lägre. Dither är en slags oskarp mask kan man säga.Callisto skrev:Martin skrev:Callisto: Om nu inte argumenten redan varit förkrossande nog så har jag en intressant liknelse. Sådana brukar ju sällan stämma men den här tror jag träffar hyffsat rätt.
Det här har jag fått berättat för mig av min bror som är mycket mer fotokunnig än jag så någon som ev. är mer fotokunnig får gärna rätta mig om jag har fel.
På digitalkameror finns det någonting som heter oskarp mask. Det finns där eftersom de CCD:er som används idag är byggda på ett sådant sätt att färgerna är separerade från varandra med ett litet avstånd. Det innebär att på nära håll så skulle bilderna bli lite oskarpa. Nu är det inte så eftersom man använder en filterteknik som heter oskarp mask som ökar skärpan i bilden. Men detta gör ju att skärpan ökar även när den inte borde göra det. Alltså konturer som inte ska vara helt skarpa tex pga diffraktion/dispersion av ljuset eller mjukheter i konturerna blir skarpare än de är i verkligheten.
För ett öga som inte vet om detta så kanske skarpheten i bilderna inte är något som personen reflekterar över på annat sätt än att det ser skartpt och bra ut. Men ett tränat öga som är fullt medveten om den här effekten kan säkert ge flera exempel på skarpa linjer som egentligen borde varit lite suddiga. Tex en smal gren som går mot en bakgrund med stor kontrast.
Ja men nu pratar vi om ljud och inte bild![]()
.
Ditt exempel är inte överförbart på ljud eftersom minskad upplösning knappast leder till en mer precis ljudbild.
Martin skrev:Men det är ju precis det det är! Ökar du upplösningen dvs ökar antalet Mpixels så kommer effekterna av oskärpan/oskarp mask att minska. Samma sak gäller för digitalt lagrat ljud med dither. Ökar du upplösningen (antalet bitar) så kommer ditherbrusnivån att bli lägre. Dither är en slags oskarp mask kan man säga.Callisto skrev:Martin skrev:Callisto: Om nu inte argumenten redan varit förkrossande nog så har jag en intressant liknelse. Sådana brukar ju sällan stämma men den här tror jag träffar hyffsat rätt.
Ja men nu pratar vi om ljud och inte bild![]()
.
Ditt exempel är inte överförbart på ljud eftersom minskad upplösning knappast leder till en mer precis ljudbild.
Alltså minskad upplösning leder varken till bättre ljud eller bild!
Mr_Ekan skrev:Morello skrev:För mycket skumpa på födelsedagen?![]()
IÖ - Grattis på 43-årsdagen
Redigerat: stavfel
Gattis!Så du konstruerade alltså pi60 som 16-åring?!?! Impad? Impad.
//E (lite slirig nu)
mm, vad tänker du med det då? Ett skärpefilter ökar ju inte upplösningen, det ökar skärpan däremot som kan misstas för att vara upplösning när det egentligen är en slags kompensation med tillhörande distorsion.Upplösningen påverkas också av distorsionen som du vet .
IngOehman skrev:Mr_Ekan skrev:Gattis!Så du konstruerade alltså pi60 som 16-åring?!?! Impad? Impad.
//E (lite slirig nu)
Nja, jag började arbetet när jag var 15, men blev klar när jag var 16, det tog mer än ett år.
Sanny_X skrev:IÖ
Så Du konstruerade förstärkare och radiomottagare när Du var 6-7 år gammal?
Ing. Öhman
PS. Den korrekta instälningen om man vill att 668 skall prestera så br som möjligt som CD-spelare är inte 5.1 output och +6 dB, utan att ställa den i 2-channel mode. I den moden fungerar inte nivåinställningen, utan apparaten jobbar hela tiden "för fullt".
Men ratten går ju hur många varv som helst...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster