Stora högtalare i litet rum

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nikstra

Stora högtalare i litet rum

Inläggav nikstra » 2005-04-09 15:17

Hej alla på faktiskt.se,

Detta är min första tråd på forumet och jag hoppas att någon kan förklara hur följande hänger ihop:

Många tycks rekommendera att man inte ska ha något större än små stativhögtalare i ett litet rum (c:a 20m^2) men jag har aldrig fått någon bra förklaring till varför. Några har menat att stora (lågbaskapabla) högtalare bara skulle ge ett bumligt ljud.

Jag själv tror att det mycket väl kan fungera med en golvhögtalare som är djupbaskapabel om man gör "rätt" akustikförbättrande åtgärder.

Alltså, går det att få bra ljud ned till den lägsta oktaven i ett litet rum, eller ska man nöja sig med små stativhögtalare som inte spelar den allra djupaste basen?

Mvh
/Niklas

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-09 15:35

nikstra: Jag kan tänka mig att det dels handlar om ifall högtalarna är gjorda för att placeras nära väggar och om basnivån är anpassad till ett litet eller stort rum. Ett litet rum har sin bashöjning högre upp i frekvens, vilket kan göra att en golvhögtalare som har mer energi i lågbasen (pga en större låda jämfört med motsvarande stativhögtalare) inte passar. Det kan vara så att fler stativare är gjorda för att stå nära bakväggen, men jag tror det är dumt att anta att alla är det eller att alla golvare ska stå 1m ut från väggen och ger för mycket bas i ett litet rum. 20kvm är ju inte så farligt litet egentligen. Det är väl ett normalstort vardagsrum i en mindre lägenhet?

Det är nog svårt att göra akustikförbättrande åtgärder för att få mindre bumlig bas i rummet. Det blir rätt ordentliga åtgärder i så fall, typ extra innerväggar av gips eller att fylla halva rummet med basabsorbenter osv. Det som är lättast att laborera med är ju placeringen av högtalarna.

Jag har (hembyggda) golvare i min lägenhet på 23m2 och det funkar bra basmässigt. Med små stativare skulle jag aldrig få samma basdjup (ner till 30Hz). piP går väl ner till 34 Hz men de är ju lite extrema. Det handlar nog om att få till en basrespons som inte är för hissad i mellanbasen för att de ska funka i ett mindre rum. Mastodontgolvare (typ Wilson audio, B&W 800 mfl) brukar ju ofta ha hissad mellanbas i små rum och passar därför bättre i enorma rum, fritt placerade eller helst utomhus. :)

Ser att du har en nyare Rotelstärkare (02/03-serien) precis som jag. :)

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2005-04-09 16:45

Martin: Visst inser jag att det gäller att hitta en högtalare som inte hissar basen.:) Mitt vardagsrum är nog normalstort, men jag har fått intrycket att många som har stora högtalare har det i ett stort rum sin villa.

Jag har nu ett par Quad 12L, som ju är lite "gosiga" i klangen, drivna av ett Rotel RB-1080 (som du noterade :) ). När jag köpte Quadarna för snart ett år sedan blev jag avrådd från att köpa de större 22L (vilket i detta fall säkert var riktigt).

12L låter förvånansvärt bra för pengarna och passar, enligt mig, utmärkt när jag spelar Italo disco och eurodance. Men när man lyssnar på "seriös" musik (klassiskt, jazz mm.) så blir basen lite väl framträdande.

Jag funderar på om jag kanske ska beställa ett par piP eller pi60 och då är frågan om ett par pi60 skulle fungera. De låter ju bra i Öhmans demorum, men det är ju större än 20m^2. Den psykoakustiskt raka frekvensgången hos dessa innebär väl att de inte har någon olämplig baspuckel?

/Niklas

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-09 16:51

Prova att möblera på längden i rummet om det går. Det brukar jämna ut gosigheten och fylla ut i djupbasen något. Sedan ha inte högtalarna närmre väggen än runt 0.5m. Det försämrar även ljudbilden (i mellanregistret) om man har högtalarna för nära väggen. Mina är placerade så att det är gränsfall, men basen är bra som det är nu iaf.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Stora högtalare i litet rum

Inläggav paa » 2005-04-09 17:07

nikstra skrev:Hej alla på faktiskt.se,

Detta är min första tråd på forumet och jag hoppas att någon kan förklara hur följande hänger ihop:
Många tycks rekommendera att man inte ska ha något större än små stativhögtalare i ett litet rum (c:a 20m^2)
Mvh
/Niklas

Men, 20m^2 är väl ett normalstort vardagsrum enligt fastställd svensk standard?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2005-04-09 17:56

Martin: Jag spelar redan på längden i rummet och högtalarna står 46cm från väggen (73cm från baffel till vägg). Soffan står ungefär 2m från bakre väggen så det finns luft bakom lyssningspositionen. Efter att jag hittat placeringen som låter bäst visade det sig att uppställningen är rätt nära 46 grader enligt LTS rekommendationer http://www.lts.a.se/ovrigt/tips.html.

Jag har provat att placera högtalarna på alla möjliga avstånd från väggen (dock inte längre ut än de står nu), men framträdande basen kvarstår. Ljudbilden i övrigt tycker jag inte att det är något fel på.

Därför har jag börjat att fundera på om jag ska byta högtalare till något med slankare basåtergivning, men som ändå går djupare i basen = större högtalare, piP undantaget.

paa: Jag har ingen koll på byggstandarder, men jag har fått för mig att väldigt många har vardagsrum som är +25m^2. Men om det nu är standard så är det väl inte så litet då. :D

Jag har för mig att jag läst någonstans att man behöver rejält med utrymme för att kunna återge en ton på 20Hz. Om jag minns rätt så tror jag att man minst ska få plats med en våglängd i rummet och för 20Hz i luft är väl våglängden 17m? Om det nu är så, så borde lyssningsrummet vara 18m långt om man har högtalarna en bit ut från väggen. Kan detta stämma?

/Niklas

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-04-09 18:30

nikstra skrev:Jag har för mig att jag läst någonstans att man behöver rejält med utrymme för att kunna återge en ton på 20Hz. Om jag minns rätt så tror jag att man minst ska få plats med en våglängd i rummet och för 20Hz i luft är väl våglängden 17m? Om det nu är så, så borde lyssningsrummet vara 18m långt om man har högtalarna en bit ut från väggen. Kan detta stämma?

/Niklas

Det sista där om att återge låga frekvenser skulle kräva stora rum.

Nä, inte alls, i princip: En sluten låda som matar en annan sluten låda kan anpasas så att man får rakt svar till DC. Det blir inga "utbredda vågor", bara periodiska tryckförändringar, mer eller mindre i hela rummet samtidigt.

DVS ett hermetiskt tillslutet rum med bara små läckor kan ge bra respons till mycket låga frekvenser.

Om högtalaren och rummet anpassas till varandra så kan frekvenssvaret bli otroligt rakt, dessutom. Så gör man för lågbas i bilar.
Senast redigerad av n3mmr 2005-04-10 09:46, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-10 01:48

Jag förstår. Slankare högtalare kan nog vara ett bra nästa steg.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-04-10 09:49

Prova ca 1-1.5 meter ut från bakvägg med högtalarna och sätt soffan närmare vägg om nödvändigt.

/Peter

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2005-04-10 21:02

Att ställa högtalarna så långt ut som 1-1,5m går inte eftersom det finns dörrar i vägen. Ljudet förändras inte mycket om jag sätter mig en halvmeter från bakväggen (bakom soffan).

Därför tror jag att ett par andra högtalare skulle låta bättre i mitt rum. Om jag tolkar tidigare svar rätt så skulle jag kunna få ett bra resultat med ett par stora högtalare som spelar bra djupbas, bara de inte har någon puckel i basen?

/Niklas

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-04-10 22:34

Tycker det låter som om du har en eller flera resonanser i basen p g a rummet.
Är det så tror jag att det är dyrt (i tid, arbete eller pengar) att fixa detta.

Kunde det inte vara en ide att mäta upp vilken/vilka frekvenser som det är störst problem med och sedan göra ett enkelt filter som (hjälpligt) korrigerar det ?
Antar att t ex Svante, Morello eller Naqref kan hjälpa till med det i så fall.
(Eftersom dessa eventuella basresonanser är ohjälpligt (nåja) förbundna med rummet så är det inget problem att ha filtret "hårdlött" s a s.)

Annars kan man ju installera t ex basfällor av Helmholtz-typ. Men det är ju som sagt en massa jobb.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
peterl

Inläggav peterl » 2005-04-14 09:13

Välkommen till faktiskt nikstra!

Ställ Quad:arna på kallvinden och tjacka ett par Pi60, behövs inge snack för att komma fram till det :-)

Återgå till Teknikforum