Hjälp med val av hembiosystem a'la Ino Audio

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-30 20:34

Glebster skrev:
pgmj skrev:Apropå a1 skulle jag koppla 2 per sidokanal om jag bara hade 4st. Strunta i z och bakkanaler i 7.1 tills du har fler a1. Jag har 6st med 2 till vardera sidokanal och en till vardera bakkanal, men funderar nästan på att koppla om så att alla är på sidokanalerna. Eller så blir det 2 till...

Motiv till denna rekommendation?

Tja, till att börja med så brukar denna sortens rekommendation komma från Ingvar själv. Och i många fall så är det ju bara 5.1 som ljudkälla, så det är främre surroundkanalerna som bär den viktiga informationen.

Själv satte jag alla mina 6st a2 på sidosurround och lät mina gamla högtalare få tjänstgöra ett tag till i surround-bak-kanalerna till de kan uppgraderas vid senare tillfälle. Det gör skillnad när man får ljudet rejält diffuserat och även om a2 kanske är bättre på det än en vanlig direktstrålande, så blir det ändå lite för lättlokaliserat med bara en per kanal. Men visst... om man inte vill bry sig om konstruktörens tankar bakom konstruktionen så kan man ju göra placera dem hur som helst...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-30 22:05

Nattlorden skrev:
Glebster skrev:
pgmj skrev:Apropå a1 skulle jag koppla 2 per sidokanal om jag bara hade 4st. Strunta i z och bakkanaler i 7.1 tills du har fler a1. Jag har 6st med 2 till vardera sidokanal och en till vardera bakkanal, men funderar nästan på att koppla om så att alla är på sidokanalerna. Eller så blir det 2 till...

Motiv till denna rekommendation?

Tja, till att börja med så brukar denna sortens rekommendation komma från Ingvar själv. Och i många fall så är det ju bara 5.1 som ljudkälla, så det är främre surroundkanalerna som bär den viktiga informationen.

Själv satte jag alla mina 6st a2 på sidosurround och lät mina gamla högtalare få tjänstgöra ett tag till i surround-bak-kanalerna till de kan uppgraderas vid senare tillfälle. Det gör skillnad när man får ljudet rejält diffuserat och även om a2 kanske är bättre på det än en vanlig direktstrålande, så blir det ändå lite för lättlokaliserat med bara en per kanal. Men visst... om man inte vill bry sig om konstruktörens tankar bakom konstruktionen så kan man ju göra placera dem hur som helst...

Var mest nyfiken på varför man prioriterar bort bakkanalen(erna) till fördel för främre surroundkanalerna. Tolkar dig som att anledningen är att där finns begränsat med ljud samt att bakre kanalen endast används vid 7.1. Skulle man göra samma prioritering om man endast tittar på blu-ray månde?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-30 22:28

Glebster skrev:Var mest nyfiken på varför man prioriterar bort bakkanalen(erna) till fördel för främre surroundkanalerna. Tolkar dig som att anledningen är att där finns begränsat med ljud samt att bakre kanalen endast används vid 7.1. Skulle man göra samma prioritering om man endast tittar på blu-ray månde?

Njae.... du skall snarare sammanfatta det som "bra 5.1" slår "dålig 7.1" i upplevelse.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2010-10-30 22:40

Är det inte så att 7.1 fortfarande är ovanligt, även på BD och att det därför brukar rekommenderas att lägga krutet på sidokanalerna?

(Tror jag som precis håller på att bygga ihop ett 5 el 7.1-system)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-30 22:45

Nattlorden skrev:
Glebster skrev:Var mest nyfiken på varför man prioriterar bort bakkanalen(erna) till fördel för främre surroundkanalerna. Tolkar dig som att anledningen är att där finns begränsat med ljud samt att bakre kanalen endast används vid 7.1. Skulle man göra samma prioritering om man endast tittar på blu-ray månde?

Njae.... du skall snarare sammanfatta det som "bra 5.1" slår "dålig 7.1" i upplevelse.

Då förstår jag bättre, tack.

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2010-10-30 23:39

gudmundsson skrev:
adzer skrev:Nej, piPs kostar ca 2000kr mer än piP.

OK, tack!

Ett glatt tips om du inte råkar skita pengar är att skillnaden på "vanliga" och "s" inte så stor att det riktigt är värt den. Lägg dom extra 2 på ordentliga dämpmattor och gardiner ist. Gör MYCKET mer förbättring än "s" och taskig dämp.

PS. Kan precis i denna stund meddela att det går utmärkt att få grannen 2 vån upp fullkomligt galen även utan basmoduler. :x DS.

Användarvisningsbild
gudmundsson

Inläggav gudmundsson » 2010-10-31 20:04

pinoccio skrev:
gudmundsson skrev:
adzer skrev:Nej, piPs kostar ca 2000kr mer än piP.

OK, tack!

Ett glatt tips om du inte råkar skita pengar är att skillnaden på "vanliga" och "s" inte så stor att det riktigt är värt den. Lägg dom extra 2 på ordentliga dämpmattor och gardiner ist. Gör MYCKET mer förbättring än "s" och taskig dämp.

PS. Kan precis i denna stund meddela att det går utmärkt att få grannen 2 vån upp fullkomligt galen även utan basmoduler. :x DS.

Haha, det gör jag verkligen inte... Var mest bara nyfiken på hur mycket det skiljde mellan varianterna. Blir nog till att prioriterar surr och basmodulerna före s-varianten.

Tack alla för input, även ifall det dröjer innan jag gör slag i sak så är det skönt veta vad man ska välja.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-11-01 17:04

gudmundsson:
Jag har haft piP med halvtaskig dämpning och nu piPs med ordentlig dämpning. Skillnaden mellan piP & piPs är (enligt mig) mycket små. Skillnaden mellan ordentlig dämpning och icke är stor. :)

EDIT
Fritt ur minnet så klarar piPs 1 Hz lägre bas och 1 dB mer i ljudtryck..

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-11-02 14:36

jag tycker att piPs/iPs är överlägsna piP/iP i mellanregistret och upplösnignen när man krämar på lite. JAG hade absolut inte köpt iP/piP om jag alla hade pengarna, annars spara ihopp tills du har råd med Signatur och dämpskivor. Dämpskivor är "ett måste" :P

ledsen att jag kommer här som värsta "neggot" som tycker att du ska bränna 2k extra men det är i alla fall min upplevelse när jag hade båda hemma under några månader, man upplever ju saker olika dock...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-11-02 14:37

...
Mvh//David

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-11-02 15:56

DVD-ai skrev:jag tycker att piPs/iPs är överlägsna piP/iP i mellanregistret och upplösnignen när man krämar på lite.

Det är möjligt, har inte jämfört dem sida vid sida. När jag hade piP så lyssnade jag inte så mycket (hade värdelöst rum). Men nu (eller innan "öron-knaset") lyssnar jag desto mer! :)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-11-02 16:00

En definiering av överlägset är på sin plats.
personligen tycker jag tex att pIP är överlägsen min 99:- köksradio från klas i sjön.
Påstår helt fräckt att skillnaden mellan pIP o pIPs inte är i närheten...
tror nog att minst 85-90% av det bättre ljudet ligger i feelgood-domänen.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-02 16:01

DVD-ai skrev:jag tycker att piPs/iPs är överlägsna piP/iP i mellanregistret och upplösnignen när man krämar på lite. JAG hade absolut inte köpt iP/piP om jag alla hade pengarna, annars spara ihopp tills du har råd med Signatur och dämpskivor. Dämpskivor är "ett måste" :P

Nu ska vi nog lugna oss här. 1 dB högre ljudtryck är ju knappast dumt men ord som "överlägsna" är verkligen att ta i. Det är ju knappast genom ett blindtest dessa åsikter kommer ifrån ;)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-11-02 16:08

schmutziger skrev:En definiering av överlägset är på sin plats.
personligen tycker jag tex att pIP är överlägsen min 99:- köksradio från klas i sjön.
Påstår helt fräckt att skillnaden mellan pIP o pIPs inte är i närheten...
tror nog att minst 85-90% av det bättre ljudet ligger i feelgood-domänen.

Njaaaoo, men nu menar jag saker som i första hand påverkar ljudbilden vid lite högre ljudnivåer. känndes som att piP's ljudbild "rasade" när man drog på, medan piPs lyckades att hålal den bättre stabil.

detta tycker jag är av mycke tstor vikt = överlögsen :)

men som sagt, beror ju på så många olika faktorer om man ens uppfattar denna skillnad så det är inget som garanterat kommer att märkas.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-11-02 16:10

subjektivisten skrev:
DVD-ai skrev:jag tycker att piPs/iPs är överlägsna piP/iP i mellanregistret och upplösnignen när man krämar på lite. JAG hade absolut inte köpt iP/piP om jag alla hade pengarna, annars spara ihopp tills du har råd med Signatur och dämpskivor. Dämpskivor är "ett måste" :P

Nu ska vi nog lugna oss här. 1 dB högre ljudtryck är ju knappast dumt men ord som "överlägsna" är verkligen att ta i. Det är ju knappast genom ett blindtest dessa åsikter kommer ifrån ;)

pratar inte om ljudtryck, se mitt svar till schmutziger :)

Vad jag upplevde, och gjorde inget blint test men jag tycker vad jag tycker oavsett. Kan ha 100% fel i mitt "påstående" och att det egentligen inte existerar en sådan skillnad, men jag tyckte att skillnaden va ganska tydlig när man lyssnade på musik med bra "ljudbild's information" och drog på lite.
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-02 16:57

Jo men samma skillnad hör folk på kablar mm. Det är en sak att tycka det, det är en annan sak att rek folk efter detta som kostar mer. Det tycker iaf jag.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-11-02 17:32

Men jag tycker ju att det är klart värt skillnaden, man får rekommendera folk saker som man tycker e bra. annars får man ju inte rekommendera något till någon ju... :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-02 18:46

Och skillnaden mellan det och rek svindyra kablar med påstående att det gör massa för ljudet är?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2010-11-02 19:30

Och du bygger broar som vanligt Subben, skönt att se att du är konsekvent iaf :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-11-02 19:33

Men suck...
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-02 20:10

Rydberg skrev:Och du bygger broar som vanligt Subben, skönt att se att du är konsekvent iaf :wink:

Det är en ärlig reflektion. Många, bl a du, har ju svårt att vara konsekvent.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-02 20:10

DVD-ai skrev:Men suck...

Har jag fel?

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2010-11-02 21:44

Många tips ser jag......
Min rekommendation skulle vara att se till att få provlyssna lite av det du söker och försök att själv bilda dig en uppfattning om vad som passar dig. Det blir blir väldigt lätt att det går lite inflation i vad och hur mycket man behöver....innan man provlyssnat. Ett bra rum är ganska viktigt också.

/Jonas

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-11-03 00:28

Rydberg skrev:Och du bygger broar som vanligt Subben, skönt att se att du är konsekvent iaf :wink:

Nja, Ingvar, Nattlorden, Max Headroom och någon till är väl de som klarar sig...... 8)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-11-03 08:40

Jag föredrar piP före piPs. piP är homogenare.
piPs kanske mäter bättre, men piP är en fullträff där många faktorer blivit nästan helt perfekta i sitt samarbete. Att ge sig på att förbättra den är en rejäl utmaning. Jag tror inte det går faktiskt.
Den är överd-t bra. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-11-03 08:56

subjektivisten skrev:
DVD-ai skrev:Men suck...

Har jag fel?

ja för nu pratar vi inte om kablar med påhittade fungtioner utan om högtalarelement som bevisligen har skillnader i båda konstruktion och faktiskt även i fungtion.

Och som jag också skrev så är det upp till var och en men JAG hade köpt Signatur i detta fallet. Har alltså inte försökt tvinga på någon signatur utan hänvisar snarare till att smaken räsom baken och att man bör bilda sig en egen uppfattning.

Det är inbillning att du tycker dina i32s är bättre XTZ Divine, jag tror att dom faktiskt till och med låter exakt lika, bara tramms att det skulle vara någon ljudmässig skillnad mellan dom. att påstå det är ju som att försöka sälja på någon dyr kablar... ;)

Ska man inte få tippsa någon om något eller dela med sig av sina personliga uppfattnignar/erfarenheter om något, ja så kan forum som detta lika gärna totalt få upphöra då ingen kommer att kunna få skriva något. Ingen får skriva vad dom tycker eller tänker för det kanske är inbillning...

Ne men, det du skriver går mot just att ingen ska få komma med några egna upplevelser eller tankar. Om du inte menar på detta sättet så bör du fundera på hur du verkligen menar och formulera dig på ett bätre sätt. För som det blir nu så blir det välldigt fel.
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-03 13:44

Det enda jag ifrågasatta var hur du framförde det, "överlägset". Såklart saker är subjektiva men man får ju försöka ha en viss självkritik. När dom flesta inte ens skulle använda order överlägsen till mellan pip och pi60s så blir det lite galet när man helt plötsligt använder det till pip vs pips.
Det finns ju flera fallgropar när man jämför och har man inte sett över dom så vet man inte riktigt vad man hör.

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-11-03 14:06

Angående 5 eller 7 kanaler.
Jag har just nu alla mina 6 a2 kopplade i 5.1, har prioriterat bort surround back kanalerna för tillfället. Känns inte som jag saknar dom.

Jag kommer dock inom kort prova att lägga till surround back kanaler och se om det gör någon riktig skillnad. Flyg, bilar osv som kommer åkande framifrån och bak eller tvärtom och se om dom 2 extra kanalerna hjälper till att skapa illusionen om att bli om/förbikörd.

Har även en hel del blueray konserter som jag skall testa, men jag är väldigt tveksam till att lite extra publik/ambience ljud bakifrån kommer göra någon skillnad här.

Hade jag haft ett enkelt sätt att montera surround back hade jag nog ändå haft som för feelgood. Men nu kommer jag behöva sätta dom i taket och det kommer se skumt ut vilket bidrar till min skepsis.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-11-03 14:15

Får nog hålla med subjektivisten lite här, när det handlar om på pappret väldigt små skillnader (1 dB headroom, 1 Hz lägre -3dB punkt) så kan man inte vara säker på att man inte inbillar sig de "stora" skillnader man kan tycka sig höra.

Detta borde ju vara en ganska ideal situation för ett AB-högtalartest eftersom piP och piPs ska ha samma klang och spridningsmönster, så tillfälliga "imponatoreffekter" av höjd diskant eller discopuckel borde vara uteslutna. Skulle vara kul att ha dem sida vid sida nån gång så man kan reda ut hur stor skillnaden är egentligen.

Men om s-varianten skulle innebära avkall på något annat (dämp, moduler, antal surrounder) skulle jag helt klart köpa vanliga piP/iP. Däremot om 2000 inte gör någon större skillnad för system-budgeten och för ditt liv i stort så skulle jag köpa s (eller om ännu mer pengar finns, nåt ur pi60-familjen).
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-11-03 14:21

gudmundsson var i landet befinner du dig?
Det är ju jättelämpligt att provlyssna några olika setuper innan du bestämmer dig.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino