Glebster skrev:pgmj skrev:Apropå a1 skulle jag koppla 2 per sidokanal om jag bara hade 4st. Strunta i z och bakkanaler i 7.1 tills du har fler a1. Jag har 6st med 2 till vardera sidokanal och en till vardera bakkanal, men funderar nästan på att koppla om så att alla är på sidokanalerna. Eller så blir det 2 till...
Motiv till denna rekommendation?
Tja, till att börja med så brukar denna sortens rekommendation komma från Ingvar själv. Och i många fall så är det ju bara 5.1 som ljudkälla, så det är främre surroundkanalerna som bär den viktiga informationen.
Själv satte jag alla mina 6st a2 på sidosurround och lät mina gamla högtalare få tjänstgöra ett tag till i surround-bak-kanalerna till de kan uppgraderas vid senare tillfälle. Det gör skillnad när man får ljudet rejält diffuserat och även om a2 kanske är bättre på det än en vanlig direktstrålande, så blir det ändå lite för lättlokaliserat med bara en per kanal. Men visst... om man inte vill bry sig om konstruktörens tankar bakom konstruktionen så kan man ju göra placera dem hur som helst...