skrutten bygger 2-vägs med dubbla subbar..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
skrutten

skrutten bygger 2-vägs med dubbla subbar..

Inläggav skrutten » 2005-03-31 18:37

Japp, ska försöka få till en 2(.5) vägare.

Elementen har jag redan hemma,
*seas 1210 till diskant med delning på ca 1800-2000Hz
*peerless 850467 mellan-bas (testvinnare i klang&ton)
*peerless 850439 som bas (se det som baffelstegskomp från ca 480Hz)

Diskanten har ganska ful frekvensgång (oavsett vad jag sagt tidigare) nu då jag mätt nogrannare så ser det inte bra ut - sämst är en dipp vid ca 2,5kHz. Vad som är bra med diskanten är den väldigt låg distorsionen vid lägre frekvenser.

Peerless 850467 har lite småhemska uppbrytningar som kulminerar vid ca 10kHz låter mumma filtrerad. Den är trots detta väldigt lätt att jobba med och har en sagolikt fin impedanskurva. Den har låg dist och liten "energi lagring" enligt tester på nätet, att den har låg dist har jag själv kunnat kontrollera.

Peerless 850439 ska jag ha som baffelstegskompensering, elementet har sin styrka med låg dist i basen (100Hz) bättre än i mellanregistret och passar därför bra i detta sammanhang.

Mina tankar om hur allt ska fungera / låta
1. Ljudet skall inte förändras vid gas pådrag mer än den förändringen som örat står för. Detta känns som en viktig punkt för mig.
2. Frekvensgång inom +-1db helst mellan 40-16000Hz onaxis.
3. Vettiga spridningsegenskaper vertikalt offaxis (mot tak och golv)
4. Bra spridningsegenskaper horisontellt offaxis liknande frekvensgången onaxis men med fall högre upp i frekvens.
5. Låg distortion från 80-100 Hz och uppåt.

Mitt delningsfilter är ett LR 24 dB/okt. Fast å andra sidan det liknar nog mer ett 18dB i basen och 24dB i diskanten filter rent akustiskt, eller ett 12dB i basen och 18dB i diskanten filter rent elektriskt.

Baffeln på högtalaren blir 20cm bred (eller smal) detta därför att jag gillar den ljudbild smalbafflade högtalare ger.

Idetta läge har jag byggt en testlåda där jag provar olika ideer och kan mäta upp och lyssna vad som händer rent praktiskt.
T.ex. har jag testat basreflex med slits i basröret (svantes ide) till denna låda.
Har även provat hur takrflexen kommer att te sig rent praktiskt, och helt idealt har jag inte lyckats få det...
Jag har provlyssnat olika ingrepp i delningsfiltret på diskanten mätt och provlyssnat, filtret blir nog rätt så komplicerat med denna diskant..... moore to come

edit: lite rättning
Senast redigerad av skrutten 2005-06-07 21:52, redigerad totalt 2 gånger.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-31 19:00

Roligt! :)

Tankar som dyker upp är, dels att frekvensgången du mäter på diskanten sannolikt beror på baffeldiffraktion.

Sedan för att tillgodose punkt 1. rekommenderar jag elliptiska filter. Alltså filter där du justerar brantheten och brytfrekvensen mha en (eller flera) notch-krets (-ar). Förelarna med denna lösning är många. Dels så blir filterfunktionen i princip okänslig för variationer i resistans pga uppvärming av talspolarna. Frekvensresponsen ändras alltså inte som funktion av dynamiska olinjäriteter på samma sätt. Det är bara nivån som sänks. Dessutom går det att göra avrullningen brantare (riktigt ordentligt brant faktiskt) utan att öka totala fasvridningen från högtalaren.

Vanliga (elektriskt) branta filter är ju som bekannt väldigt känsliga för just detta med uppvärmnigen av talspolarna.

3:an kan du åstadkomma genom att forma baffeln listigt tex genom en waveguide. Denna lösning har även fördelen att diffraktionen minskar.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-03-31 19:13

Martin,
tack för synpunkterna, vet dock inte om jag kan grejja dessa filter du pratar om??? :?

Takreflexen har jag försökt att få till genom elementplaceringen som synes, baffeleffekterna har jag försökt att jämna ut genom diskantplaceringen enligt bild på labblådan nedan.
Bild

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-31 19:29

Såg fel ser jag nu. I stället för nr3 menade jag nr 4, alltså horisontella spridningen.

Elliptiska filter är inte så svårt. Det är bara att byta ut parallella komponenterna med en seriell RCL krets i stället (inkopplat parallellt då). Denna styr brytfrekvensen elektriskt. Brantheten och q justerar du genom att ändra på resistansen. Det går även att justera funktionen genom att öka resp. minska L resp. C eller tvärtom. Sedan kan man koppla flera sådana sekvenser efter varandra, precis som med normala filter.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-03-31 22:45

Som det ser ut just nu med ej (helt) injusterat filter och lite oseriösa mätningar.
Mätningar på 25 cm avstånd (svept sinus)
Horisontell spridning mot lyssnings position
Bild
Horisontell spridning från lyssnings pos (mot väggar mao)
Bild
Mot tak (när högtalaren vrids kommer diskanten närmare och basen längre från mätmik vilket också syns på mätningen)
Bild
Mot golv (när högtalaren vrids kommer basen närmare och diskanten längre från mätmik vilket också syns på mätningen)
Bild

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-31 22:59

Snyggt! Jag ser två saker som du kan fundera på. Dels så ser det ut som att elementen hamnar lite ur fas under delningen horisontellt inåt. Du skulle kunna testa att byta plats på högtalarna. Har du diskanterna inåt eller utåt?

Sedan så har du antagligen en liten puckel i effektresponsen vid 3kHz. Det skulle kanske hjälpa att minska nivån där genom att justera ner q-et i diskantfiltret.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-03-31 23:41

Skrutten,

du tycker inte de låter lite "vasst"?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-04-01 06:33

Thomas_A skrev:Skrutten,

du tycker inte de låter lite "vasst"?

Ljust är ett bättre ord för hur jag upplever det hela.

Martin skrev:Snyggt! Jag ser två saker som du kan fundera på. Dels så ser det ut som att elementen hamnar lite ur fas under delningen horisontellt inåt. Du skulle kunna testa att byta plats på högtalarna. Har du diskanterna inåt eller utåt?

Diskanterna är innåt så att säga...

Martin skrev:Sedan så har du antagligen en liten puckel i effektresponsen vid 3kHz. Det skulle kanske hjälpa att minska nivån där genom att justera ner q-et i diskantfiltret.

Filtret är långt ifrån klart, skall titta om jag kan minska q mera..

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-04-01 07:41

Skrutten,

jag hade en sådan respons med dip mellan 1-2 kHz och topp 2-4 kHz. Nu har jag mer tvärtom. Låter mycket mer behagligt.

T

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-04-01 21:41

Martin,
du hade alldeles rätt, det är baffeln som ställer till med den sunkiga frekvensgången på diskanten. Kommer att testa med ny baffel snart.

Thomas_A,
jag håller med om att det känns bättre med en dipp än en topp runt 3kHz.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-04-02 11:48

I brist på möjlighet att åka genom nästan hela Sverige till Göteborg kör jag lite DIY hemmavid istället.

Har grejjat på med en ny baffel till testlåddan och nu ser 2-vägstestlåddan ut så här:
Bild
0,5 vägstestlåddan limmas just nu. Jag har simulerat fram ett nytt filter:
Bild
Filtret ger denna frekvensrespons (simulerat):
Bild
Ska försöka kasta ihop filtret och provmäta på riktigt ser rätt så lovande ut just nu.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-03 00:15

Skrutten, ser bra ut. jag skulle prova att öka R2 (i diskantfiltret) till kanske 1 ohm eller lite mer för att jämna ut effektresponsen vid 3kHz. Om det ändrar fasen så att det blir dumt så justera de andra komponenterna också.

Annars när du mäter sen så komer du att finna en puckel där horisontellt off axis skulle jag tro.

Sedan ett tips när 0.5-basen kommer in i bilden så sätt den lite längre fram eller vinkla upp den så att du inte får extra lobing snett ner mot golvet i mellanregistret. Har inte provat detta själv, men det är ett Öhman-knep. :)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-04-03 00:53

Jag har petat lite hit och dit på R2 i diskant filtret, men jag tappar då för mycket i gropen som baffeln ställer till med. Jag hoppades att gropen skulle höjas i frekvens eller bli mindre uttalad när jag flyttade diskanten, ngt mindre uttalad blev den men frekvensen ligger ju relativt fast.

Jag har iaf provlyssnat och är mer nöjd denna vända, frekvensgången blir inom +-0,5dB mellan 200 - 16000Hz om man 1/3 oktav "filterar" kurvan.
Ska mäta offaxis imorgon om det hinns med.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-03 00:57

Annars kanske det går att minska C1. Denna tar nog bredare i presence-regionen skulle jag tro utan att ändra fasen särskillt mycket.

När du säger gropen, tänker du på dippen vid 6kHz då? Sen tänk på att smalbandiga dippar hörs betydligt mindre än bredbandiga pucklar. :) Om du vill ha toppar på max 1dB så går det att tillåta dippar på 2dB utan vidare.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-04-03 01:15

Ptja gropen ligger precis innan 3kHz, fast det är inte mkt kvar av det nu... Joo jag har koll på detta med toppar och dalar - vad som hörs tydligast, men ögat vill justera upp, upp ....

Jag har suttit och lyssnat med en behringer DEQ2496 inkopplad och rattat runt för att själv höra och se vad som låter vad. En bredbandig låg puckel hörs direkt medan en smal bandig djup notch knappt hörs alls. Har även suttit och lyssnat på dist när det är tyst på nätterna bara för att kolla ens egna gränser (t.ex. vid vilka nivåer öronen distar för mycket för att kunna urskilja en -50dB tredjeton vid 1kHz)..... Man blir nog lite konstig av detta med hifi och DIY :?
[/quote]

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-03 01:22

Man blir nog lite konstig av detta med hifi och DIY
Hehe, du anar inte. Om jag är själv sitter jag och lyssnar på konstiga saker ibland in på småtimmarna. :) Allpassfiltrerade knäppar på ohälsosamt hög volym, brus och tonsvep i högtalarna samtidigt som jag rör mig runt i rummet (kanske inte på kvällen dock). Men om någon skulle se mig så är det tvångsintagning på hispan nästa.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-04-06 19:37

Tittade på det här med att flytta fram 0,5vägs högtalaren för att rikta looben lite uppåt.
Gaaahhhh det blir ca 17 cm jag ska flytta fram basen bara för att få looben rakt fram... Hur att göra nu då?
Känner mig LAM just nu (Lär Av Misstag). Det blir nog så att jag hittar på ngt annat än en 2,5 vägare just nu.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-06 19:53

Var det inte nån som skrev om en filterkoppling som får båda basarna att spela i fas på en 2.5-vägare?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-07 16:57

Här hittade jag tråden med lösningen för dina lober:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ght=filter
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-04-07 17:56

Tack paa, ska studera detta vidare :)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-04-10 14:04

Har misslyckats med att få filtret enligt paa:s länk att bete sig snyggt. Jag har istället bestämt mig för att göra en tvåvägare av HDS 850467:an och Seas diskanten ifråga. Skickar upp en dist mätning gjord på 2 vägs designen vid 106 dB och 25 cm, detta motsvarar 94 dB och 1 m.
Bild
Vid de lägsta frekvenserna slog elementet i botten, så jag vågade inte testa med högre utnivå.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-10 14:19

Verkar vara ett schysst program det där Rightmark. Är det gratis? :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-10 14:31

Martin skrev:Verkar vara ett schysst program det där Rightmark. Är det gratis? :)

Jepp!

http://audio.rightmark.org/index_new.shtml
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-11 23:29

vad bör man ha för mic till sånt där? funkar det med en köpt på classes eller? :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-06-07 21:50

Jahapp, på spåret igen.
Har byggt ihop två st slutna subbar med den beskedliga 10" Peerless SLS (ett riktigt billighets projekt). Meningen är att de ska stå för basen. HDS 850467:orna skall sitta i ca 10 liters slutna lådor (är inte riktigt klar med volymen ännu..). Ett aktivt filter med 12db/okt BW på sidosystemen och 24dB/okt LR på sub-basen sitter redan monterat i mitt försteg, har provat och det fungerar riktigt bra. Det är tänkt att 12dB/okt BW filtret tillsammans med sidosystemets avrullning i basen skall bilda ett 24dB/okt LR-filter.
Delningsfrekvens mellan sub och sidosyst ligger just nu på ca 85Hz. :)

BW = Butterworth och LR = Linkwitz Riley (ursäkta ev stavfel på herrarnas namn)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-07 22:21

Martin skrev:Verkar vara ett schysst program det där Rightmark. Är det gratis? :)

Mm, jag undrar hur det får fram THD. Mäter den med logaritmiskt sinussvep? Om den kör FFT så blir ju topparna bredare när sinusen accelererar. Inte snorenkelt att hantera om man säger så...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till DIY-forum