av skrutten » 2005-03-31 18:37
Japp, ska försöka få till en 2(.5) vägare.
Elementen har jag redan hemma,
*seas 1210 till diskant med delning på ca 1800-2000Hz
*peerless 850467 mellan-bas (testvinnare i klang&ton)
*peerless 850439 som bas (se det som baffelstegskomp från ca 480Hz)
Diskanten har ganska ful frekvensgång (oavsett vad jag sagt tidigare) nu då jag mätt nogrannare så ser det inte bra ut - sämst är en dipp vid ca 2,5kHz. Vad som är bra med diskanten är den väldigt låg distorsionen vid lägre frekvenser.
Peerless 850467 har lite småhemska uppbrytningar som kulminerar vid ca 10kHz låter mumma filtrerad. Den är trots detta väldigt lätt att jobba med och har en sagolikt fin impedanskurva. Den har låg dist och liten "energi lagring" enligt tester på nätet, att den har låg dist har jag själv kunnat kontrollera.
Peerless 850439 ska jag ha som baffelstegskompensering, elementet har sin styrka med låg dist i basen (100Hz) bättre än i mellanregistret och passar därför bra i detta sammanhang.
Mina tankar om hur allt ska fungera / låta
1. Ljudet skall inte förändras vid gas pådrag mer än den förändringen som örat står för. Detta känns som en viktig punkt för mig.
2. Frekvensgång inom +-1db helst mellan 40-16000Hz onaxis.
3. Vettiga spridningsegenskaper vertikalt offaxis (mot tak och golv)
4. Bra spridningsegenskaper horisontellt offaxis liknande frekvensgången onaxis men med fall högre upp i frekvens.
5. Låg distortion från 80-100 Hz och uppåt.
Mitt delningsfilter är ett LR 24 dB/okt. Fast å andra sidan det liknar nog mer ett 18dB i basen och 24dB i diskanten filter rent akustiskt, eller ett 12dB i basen och 18dB i diskanten filter rent elektriskt.
Baffeln på högtalaren blir 20cm bred (eller smal) detta därför att jag gillar den ljudbild smalbafflade högtalare ger.
Idetta läge har jag byggt en testlåda där jag provar olika ideer och kan mäta upp och lyssna vad som händer rent praktiskt.
T.ex. har jag testat basreflex med slits i basröret (svantes ide) till denna låda.
Har även provat hur takrflexen kommer att te sig rent praktiskt, och helt idealt har jag inte lyckats få det...
Jag har provlyssnat olika ingrepp i delningsfiltret på diskanten mätt och provlyssnat, filtret blir nog rätt så komplicerat med denna diskant..... moore to come
edit: lite rättning
Senast redigerad av
skrutten 2005-06-07 21:52, redigerad totalt 2 gånger.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.