Callisto skrev:
Johan, vitsen med skyddskretsar är att gripa in NÄR förstärkaren klipper och inte se till att trissorna brinner upp.
Oj det visste jag inte! Det var isåfall en nyhet. Inget av de steg jag stött på, stänger av vid klippning.

Moderator: Redaktörer
Callisto skrev:
Johan, vitsen med skyddskretsar är att gripa in NÄR förstärkaren klipper och inte se till att trissorna brinner upp.
Johan_Lindroos skrev:[quote="Callisto]
Oj det visste jag inte! Det var isåfall en nyhet. Inget av de steg jag stött på, stänger av vid klippning.Däremot brukar skyddskretsarna vara för att slutsteget inte ska skicka ut för mycket ström. Lösningen brukar vara i form av strömbegränsning eller helt frankt i form av att högtalarna kopplas ifrån helt och hållet.
Johan_Lindroos skrev:Hej Morello!
Vad du tjatar! Det Rydberg menar handlar ingenting om någon MÄTNING av uteffekten. Självklart är det som du skriver om man skulle mäta upp vilket steg som helst. Jag fattar ju att du sitter hemma på soffkanten och apgarvar nu, men det kanske inte är lika roligt för den som drabbas av dina skämt?
Rydberg skrev:lazyworm> Som sagt marknadsföringstricks som jag varit inne på hela tiden, verkar vara svårt att fatta för vissa.....
Pricis vad jag och Knoppen reagerat på!!! Vilseledande marknadsföring, pricis vad vi ville få framNåväl, tillåter man sig att justera excitationspänningen kan man få vilka siffror man vill, som helt saknar betydelse för hur slutsteget de facto kommer att fungerra.
Nja, jag kan säga att man kan skriva dubblering utan att ha en utimpedans nära noll.samtigt som du gör motsatsen gällande, utan att påpeka något om att excitationsspänningen justerats. (vilket jag påpekade i inlägg nummer ett!)
Morello skrev:Rydberg skrev:Jo den är helt korrekt eftersom det bara är en omskrivning, som jag sa går det inte att dubbla om man inte har noll ohms utimpedans och någon förstärkare som ändrar matningsspänning beroende på impedans har jag aldrig hört talas som.Slutsatsen är inte helt korrekt, eftersom den förutsätter att utgångsimpedansen är exakt noll ohm eller att man fuskat genom att justerat spänningen(ökat vid lägre impedans) från generatorn
Kolla på mitt exempel igen så kanske du förstår vad jag menar, Johan har verkat fatta iaf
Jag vidhåller att ditt exempel är något irrelvant![]()
Låt mig exemplifiera:
Ponera att du för en viss insignal mäter 20 V RMS över 8 ohm. Effekten är 50 W. Låt oss vidare anta att utgångsimpedansen är 0.05 ohm. Strömmen är 50/20=2.5 A. Plockar du bort lasten ökar spänningen över terminalerna till:
2.5*0.05+20=20.125 V
Nu lastar vi med 4 ohm![]()
I=20.125/(4 + 0.05) = 4.969 A
Effekten i 4 ohm blir:
4*4.969^2=98.77 W , dvs [/b]lägre än 100 W![]()
Nu lastar vi med 2 ohm och får:
I=20.125/(2+ 0.05)=9.817 A
P=2*9.817^2=192.75 W![]()
mvh\Morello![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster