DIY - faktiskt.se

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lilltroll

DIY - faktiskt.se

Inläggav lilltroll » 2005-04-07 19:32

Det har viskats om ett DIY - faktiskt i trådarna. NU med bilder!

Om det inte redan har startas så föreslår jag att det startar nu.

Länkar:

Princip:
http://user.faktiskt.io/lilltroll/DIY/PRINCIP/index.htm

Högtlatelement:
http://user.faktiskt.io/lilltroll/DIY/Element/index.htm

MÅL:
http://user.faktiskt.io/lilltroll/DIY/OBJECTIVE/index.htm

TEAM
http://user.faktiskt.io/lilltroll/DIY/TEAM/index.htm

PROVLÅDAN
http://user.faktiskt.io/lilltroll/DIY/BOX/index.htm
Senast redigerad av lilltroll 2006-02-10 22:06, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-04-07 20:01

Jag tror man ska fastslå vad målet är innan man sätter ihop en designgrupp. Vi är bra på olika områden.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: DIY - faktiskt.se

Inläggav Svante » 2005-04-07 20:07

lilltroll skrev:Det har viskats om ett DIY - faktiskt i trådarna.

Hur menar du, att några designar och andra bygger? Eller ska det bildas en grupp som bygger? Fast då blir det ju DIIG. :lol:
Är det fler forumbyggen du vill ha?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-04-07 20:14

Jag kan tänka mig att kanske ge upphov till en liten halvbroder till EPS-familjen. Tänkte bygga mig ett voigthorn med mkt gemensamt med EPS-1, men fullregister. Kan det vara ngt kanske?

:)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
haffe

Inläggav haffe » 2005-04-07 20:33

Nu är jag inte behörig att uttala mig egentligen, men en förstärkare i EPSS anda (billigt, lättbyggt, välljud) skulle jag gärna ta emot.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-04-07 21:42

haffe:

har inte följt tråden, men kolla in XTF och HFTA (om man får tipsa om ett annat forum 8O ).
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
haffe

Inläggav haffe » 2005-04-07 21:57

Vad jag har sett är inte XTF direkt lättbyggd. Fast jag kan ha fel.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-04-10 20:50

Min galna vision är att den samlade kompetensen på forumet ska lyckas ta fram en trevlig kanske aktiv högtalare för rimliga pengar som kommer att gå till historien som faktiskt.se högtalarlegenden 8) eller behöver jag ta lugnande nu 8O

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-04-10 21:04

EPS-Sub kanske? En lättbyggd sub med lågt pris... så man kan ha många. :wink:

OM det nu inte blir ett gruppköp av NHT 12" såklart. :?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-10 21:17

Lilltroll: Har du sett EPS, eller var den före din tid?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-12 12:38

Det hela låter intressant. EPS i all ära :) men det var tänkt att fungera som ett billigt projekt som man kunde börja på om man är helt färsk inom högtalar-diy. Det var ju egentligen inte ett faktiskt.se projekt heller då jag stod för hela utformningen om man ska vara noggrann. Att ta fram en ny högtalare som kan attrahera de som är mer vana samtidigt som man kan få en mer ingående insikt i h-talarutveckling är ju rätt intressant. Då kan det ge alla något. Även om man inte bygger en likadan högtalare så kan man använda de kunskaper som förhoppningsvis ligger till grund för den. Då blir målet inte det helt primära (även om ett bra slutresultat är trevligt i sig) utan vägen dit. :)

Vad som är a & o är att någon tar på sig de praktiska delarna av projektet och att samme person har tillgång till enklare mätutrustning i närheten. Det kräver också att det finns ett intresse hos personen av att vilja ha de färdiga högtalarna vilket gör att man får vara flexibel för dennes önskemål.

Man skulle lite grovt kunna uppdela projektet i följande delar:
1. Mål.
2. Utse 'praktiker' & projektledare.
3. Val av element.
4. Avstämning/rumsplacering.
5. Utstrålningsmönster.
6. Elementplacering på baffeln.
7. Optimering av drivimpedanserna för elementen.
8. Filtermek.
9. Lyssningsbedömning och ev upprepning av punkt 8.
10. Bedömning av hur målet har uppnåtts.

Någon punkt som utser en designgrupp finns inte då det brukar ändå utkristaliseras vilka som vill delta och kan göra det med den äran. Däremot så måste man nog ha en projektchef som håller i trådarna.

Vissa av punkterna är direkt beroende av varandra så de går inte att hållas isär helt men man kan kanske fokusera mer på de delarna för att visa hur man kan göra när de betraktas som enskildheter.

Kanske saknas det någon punkt?

Några synpunkter på det hela?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-12 12:41

låter väldigt kul! med rightmark så har ju alla möjlighet att mäta dessutom! där har man ju samtidigt möjlighet till en "grundkurs" i programmet och mätteknik vad gäller högtalare.

så när börjar vi? :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2005-04-12 13:04

Vore väldigt intressant, hoppas verkligen det blir av. Även om man inte bygger själva högtalaren så är det nog till stor nytta. Jag går ofta och funderar på saker angående högtalardesign, men vet inte riktigt var man ska ta tag i det. Alltid är det någon del man inte alls har koll på. Man kan ju alltid starta en ny tråd för varje grej, men till sist kanske folk lessnar.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-12 13:18

jag föreslår en lite större högtalare. kanske en golvstående MTM, TMM eller kanske hellre en trevägare.
nåt som kunde vara intressant är att få in lite waveguide också.. Där har vi ju Martin som testat det hela.. Målare också (även om han syns lite sporadiskt här) han har ju dessutom provat aqustic damping som ju kunde vara av intresse (speciellt då vi lär få använda stardardelement och inte kan bestämma parametrar själva).
Storleken på högtalarna pekar på en normal rumsyta om 20-30 kvm eller liknande, skadar väl inte om en väggnära placering är möjligt (för lite mer waf). Om den dessutom inte är så känslig för mindre akustikreglerad miljö så är det väl ingen nackdel.
Mvh
Magnus

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-04-12 13:39

20 kvadrat räcker ju en stativare långt (beroende självklart på element mm mm) varför bygga ngt som tar upp mycket plats o blir därefter en möbel?? är det inte snyggare med små högtalare som ger riktigt bra och fint ljud? stora högtalare är ju otympligt o onödigt..... tycker jag då :wink:
Själv är bäste dräng....!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-12 13:46

nja nog tycker jag att vi borde satsa på en fullregisterhögtalare. alltså klara åtminstonde 30-20000 Hz. En typide kunde vara en trevägare med 1", 4"-5", 8"-10". Alternativt en MTM/TMM med 6,5" (även om sexfemmor är lite "vanliga"..).

Prisnivå kan ju också vara intressant att disskutera. Det bör ju vara rimligt dyrt för att få lite kvalite men samtidigt inte för dyrt så folk inte bygger. Så var hamnar man då? En trelementshögtalare med filter borde väl hamna på ca 3-5000kr/st(alltså 6-10000 för ett par)?.

ett "vanligt vardagsrum är vä'l på 6x4m vilket ger 24 kvm men det skadar väl inte om det finns kapacitet för större rum samtidigt som det kunde vara kul om de fungerade i lite mindre rum också (en anpassningsbar basåtergivning?)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2005-04-12 13:46

Lite idéer hur man kan driva ett utvecklingsprojekt... och det är inte helt enkelt.

Jag skrev ihop detta under min tid som moderator vid www.diyaudio.com "Gruppköp" tenderar att bli lite röriga om man inte är erfaren och/eller inte själv kommer på hur man ska skapa ordning i kaoset.

Min text handlar mest om enmans- eller fåmansprojekt.

http://www.instantboard.com/users/peran ... c.php?t=60
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-12 14:02

För bästa integration av högtalarsystemet i rummet är ett par (eller fyra) subwoofrar som bas den bästa utgångspunkten. NHT kanske?

Därefter skall man då ha lämpliga sidosystem, följande intressanta kommentar kom från IÖ i en tråd om högtalarelement, innan den som vanligt tyvärr tiltade ur:

PS. Appropå DIY-projekt (kul idé - någon gärna får starta dylikt, så länge jag slipper bidraga mera ) kan jag nämna att, om det är satelliter + sub som has i åtanke, så är det där SEAS-elementet (CA18RLY) en unik tillgång - nämligen således att det till skillnad från nästan alla kvalificerade 6,5"-7"-element på marknaden kan användas i sluten låda och ändå täcka frekvensområdet ända ned till 80 Hz.

Mycket intressant.

Sen var det diskanten då. Hornladdning (waveguide) eller inte?
Huvudsaken är att den med sitt filter integrerar spridningsmässigt med baselementet.
(Jag tar nog ingen ytterligare diskussion om waveguide/horn här i tråden, men ni vet vad jag tycker).

Det är enligt min mening ur många aspekter mycket intressantare att få verkligt bra ljud med prisvärda element än med högpriselement.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-04-12 14:05

Mycket intressant! Jag är med på nåt!

(Fast jag kom ju på att jag inte är någon gigant i dessa avseenden... 8) )
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2005-04-12 14:53

Jag håller med Kraniet i stort, en trevägs fullregisterhögtalare för <10 000 paret vore det klart mest intressanta. Waveguide tycker jag går bort då det dels är för krångligt att få till, dels för att det blir för krångligt att repetera resultatet för andra som vill bygga. Jag tycker att man bör satsa på:

- Relativt enkla snickerier, inget som t ex kräver cnc-fräs eller tillgång till professionellt snickeri.

- Standardelement som alla kan få tag på, om inte t ex ett förmånligt gruppköp från någon mindre tillverkare blir aktuellt.

- Rimlig storlek, utan att kompromissa på kvalitet. Trevägare måste få ta plats, men 200 liters monster tror jag går bort i de flesta hem.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-04-12 15:23

en golvare med 8" är för stort tycker jag...... då blir det klart snyggare med t ex en 6,5" mellan och två 6,5" till basar
Själv är bäste dräng....!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-12 15:35

Jag tänker inte säga något om vad jag önskar mig då jag troligen inte kommer att bygga dem (men jag är gärna behjälplig vid designen) men det skulle vara trevligt om man kunda använda CA18rly som IÖ sa var ett bra element (är inte så dyrt heller). Kan ju användas till en lagom golvare eller i en sluten låda tillsammans med basmoduler. Tror projektet kommer att bli så komplicerat ändå att hålla ihop att man bör nog utgå ifrån något rimligt 'enkelt'. :)

Ni som har önskemål om utformningen - berätta gärna om ni bara har önskemål om det för att det verkar allmänt intressant eller om det blir så att ni verkligen planerar att bygga högtalarna. Är ju tyvärr rätt vanligt att man får synpunkter på hur saker ska se ut från människor som egentligen inte har något intresse av att bygga sakerna som föreslås till diy-projekt.

Iffy har lite vettiga synpunkter på hur/vad man bör undvika. Wave-guide är ju intressant rent tekniskt men kan man inte få god repeterbarhet av den p g a att den är komplicerad att bygga så är det i mina ögon mindre vettigt att göra en konstruktion som kräver en dylik.

Samma sak med acoustic damping. Fast det är ju lite lättare. Men man bör kanske inte förutsätta att det ska ingå utan mer ha det i åtanke om man inte hittar något alternativ till det. :)

Att man ska kunna bygga dem med vanliga handhållna verktyg är också rimligt.

Elementen bör att kunna köpas under överskådlig framtid (det kan ju dra ut på tiden detta....).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-04-12 15:44

Nu vill jag till att börja med säga att jag inte kommer att bygga några sådana här grejor till mig själv inom en snar framtid, även om jag har lite pryttlar på ritbordet.

Jag sällar mig alltså till skaran av förhatliga tyckare som egentligen inte gör något! :) :)

Men en diskant som diskuterats tidigare som kanske kan vara intressant till ett sådant här projekt är ju Hiquphon.

Glöm heller inte Vifa D19SD som IÖ tipsade om! Sistnämnda tycker jag är intressant av det enkla skälet att jag själv inte hade kommit på varför jag skulle använda den! :)

mvh
Jonas - proffstyckare 8O
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-12 16:03

Det vore ju riktigt intressant om Naqref™ kunde hjälpa till med ett 2.5 system som har vettig lobning. Det i sig skulle göra detta projekt intressant även för dem som inte bygger exakt detta system.
Om man sedan konstruerar detta som ett basreflexsystem, eftersom det inte verkar vara så jättestor respons på förslag om sidosystem och subwoofers, så skulle porten kunna jobbas lite extra med, enligt annan berömd tråd i faktiskt.se, för maximal linjäritet vid hög output, och minimal pipresonans. Då skulle även detta kunna vara till stor glädje för många andra.
Jag har lite ideer om portändar som borde tittas närmare på.
Annars har jag flera högtalarprojekt just nu så det blir nog tyvärr inget bygge av exakt detta för min del, precis nu.

(Edit: Glömde ™)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-12 16:35

ja men visst det kan ju alltid vara nåt om man utgår från ca18 (även om det är ännu en sexfemma..) går ju isf tom prova flera olika varianter. bygger man den MTM har man ju i filtret möjlighet till dappolito, treväg och 2,5 väg. Alla borde ge sin speciella ljudkaraktär och det ger ju möjlighet att få lite matnyttigt om tre olika typer av högtalare.
jag skulle gärna tänka mig att bygga. en liten koll hos ljuda ger att CA18RLY behöver en 40 liter lite drygt (kanske 50 liter är behövligt?). ger där en -3db på 35hz vet inte vad det är för avstämmning men bara som en liten hint om vad man kan vänta sig.. samma volym (43liter) ger ett trevligt(tycker jag) q på 0,6 i sluten låda(0,7 i 20 liter).
det ger isf en lådvolym på ca 85-100 liter. vilket borde kunna översättas till ca 20x100x500 (eller kanske 25x100x400 cm) inte allt för påträngande högtalare (enligt mig) en sluten variant skulle ju då få kanske halva djupet ifall man nu inte tål storleken. 25 cm baffelbredd ger ju ocks utrymme för avfasade kanter så det räcker till.

ja nej men det skulle jag mycket väl kunna tänka mig bygga. vad kostar basarna 600 kr typ eller? diskant sedan till det.. vifan ja men har den inte lite orolg frekvensgång (kanske blir bättre i låda?).

edit: 40 liter slutet är iofs kanske lite att ta i.. 20 liter och riklig dämpning bör ju vara tillräckligt.. vilket isf ger en lite nättare stativhistoria på ca 40 liter (dvs 25x400x400 eller liknande)
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-12 16:50

det ger ju isf också uppslag till subwoofer behövligt men det kan man ju ta i ett senare skede.
Där kan man ju kanske tänka sig 12" XXLS i basreflex. 1000 kr ca från audiocomponents..

men diskant kommer ju först (förutsatt att vi ska nöjja oss med CA18 men det verkar ju vara en hel del som lutar åt 6,5 tum så det är väl kanske nog så bra?)
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-12 17:07

Hiquphon har jag länge varit intresserad av. Deras OWII 3/4 tums silkesdome utan ferrofluid speciellt då. Kommer i matchade par och kostar runt 5-600 kr paret vilket ju låter för bra för att vara sant.

Bild

hos ldsg hittar man dessa frekvensmätningar..
Bild
Bild

http://isa.dknet.dk/~hiquphon/page14.html

enda nackdelen är att jag hört källor som säger att de distar lite vid låg delning. men CA18 medger väl delning vid 2500 iaf och med en lite brantare delning vorde väl diskanten klara sig. Detta senare är ju ett problem även om man ska använda Vifa D19SD-05-08. Vifan kan ju tänkas ha lite bättre spridning dock med bekostnad på frekvensgången i övrigt..
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-12 17:14

sen har vi ju Seas 19TAF/D som verkar vara den diskant som Öhman utgått ifrån när han skapade sina PR18 och diskanten Ino-T8h som sitter i dom.. inte så tokig spridning och frmförallt jämnt fallande sådan och dessutom väldigt rak och fin frekvensgång. dock verkar dom vilja ha en delning på kanske 3000 hz vilket kan ställa till det kanske.

(nu får några andra se till att skriva nåt! känns som jag tar över hela projektet annars :wink: )

edit: la till hyperlänk på 19TAF/D
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-12 17:35

fler diskanter
Seas
29TFF/W
22TFF
22TAF/G

Alla nya element med en kortare waveguide och "wide surround" vilket jag antar ger lite mer slaglängd och bättre effekttålighet. de två senare är 3/4tums element som båda klarar 2500 hz delning. Alla tre har rätt fin spridning. Den sista är en aludome de två andra tyg.

men allt detta kanske är att gå händelserna i förväg.. se det dock mera som förslag och spånande från min sida..

edit: just det Vifa D25AG-35-06 ser väl också lite intressant ut.. Det är en variant av den som sitter i en del carlssonmodeller. Dock med "dubbel kammare" och lite annan frekvensgång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-04-12 18:37

Lämplig låda till CA18RLY tror jag är 30 liter (akustiskt) och en avstämning mellan 30-34 Hz.

Vifa D25AG ska man väl undvika med tanke på det hesa ljud som rapporterats i vissa Carlsson-modeller. De använder ju numea en Vifa softdome signerad IÖ....

Att sy ihop spridningsegenskaper är ju alltid viktigt, således tror jag antingen man ska ha en liten diskant (typ Hiquphon, Vifa D19SD, Seas 19TAF) eller åtminstone en vanlig 1" med mycket låg riktverkan, typ AX2.5-LTS eller Vifa DX25.

Ska man göra en 2,5-vägs eller en MTM får man nog börja se upp med känsligheten så att diskanten hänger med också.

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Nästa

Återgå till DIY-forum