av Fjonkalicious » 2010-11-04 21:55
Jag är beredd att hålla med dig zoid. Men nu är det så, väldigt tydligt uttalat att man inte får annonsera på forumet. Man får lov att göra vissa avvikelser under medlemspresentationer. Det vill säga att om man är lagd åt det hållet att tillföra något till forumet genom att göra en sådan.
Men när jag tittar bland dina 18 klena inlägg här på forumet så är det nog så att du mest är inne här för att plocka info från andra hjälpsamma människor. I alla fall så är det det din forumaktivitet återspeglar.
Man kan tycka att höjden av snålhet var mitt kap av JBL-högtalare för 10 kr. Nu var det ju så, att säljaren själv föreslog detta pris. Om någon hade erbjudit dig dina önskade slutsteg för samma summa, hade du tackat nej? Till saken hör att jag köpte grejor för totalt 5-600 kr på loppisen. Och hur vet du att där fanns andra människor som visste något om gamla stereoprylar? De kanske hade sålts för 5 kr eller slängts om jag inte köpt dom. Det kan vi bara spekulera i.
Är det så att någon begär ett pris som jag tycker är vettigt så betalar jag det utan att pruta. Ibland prutar man när man tycker det är skäligt. Ibland höjer jag från utgångspriset. Hur gör du?
Jag är medveten om att det är olagligt att plocka söndriga saker på återvinningen. Precis som det är olagligt att köra över lagstadgad hastighet. Rannsaka dig själv hur pass laglig du är? Jag gissar att en stor del av sveriges befolkning ruckar på lagen då och då. Min avvikelse är att jag tar saker som folk slängt, ofta är det trasigt. Jag lagar det och ibland så ger jag det till vänner med lite pengar (som kan uppskatta gamla fina saker) eller så ibland har jag sålt dom. Inte för att jag är en snål typ, pengarna har varit ringa i förhållande till den tid jag lagt ned för att få liv i prylarna.
Jag gillar gamla saker, inte bara stereoprylar utan även möbler och annat. Jag tycker vi alla skall ta vara på dessa vackra, välspelande fina saker och låta dom få leva lite längre och inte smältas ner eller krossas för att ligga och ruttna på tippen. Det är min drivkraft i det jag gör.
En del i detta som jag finner roligt och som min hobby är att skriva om det här, lägga upp bilder, prata om fynd osv. När du porträtterar mig sådär så finner jag det mindre kul. Om det är fler som uppfattar mig som en sådan person så slutar jag gärna att skriva här.
Nu har du ju så fint raderat vad du skrev. Men vad jag reagerade på var att man just använde sig av frasen: "inga fantasipriser tack".
Hur kan man förvänta sig att att få något billigt, när man sätter ut en köpesannons om en väldigt specifik sak? Jag har under mina flera års tid aldrig sett ett sådant slutsteg utannonserat. Min slutsats är då att det inte är så vanligt. När blev ovanliga saker billiga? Och när blev eftersökta saker billiga?
Efter att ha köpt/renoverat/sålt en del prylar så är jag till stor del trött på män som mailar/ringer och prutar tills det rinner blod ur öronen på dom och snålvattnet dregglar ur munnen på dom. Man förväntar sig att det FAN skall vara som NYTT fastän det är 40 år gammalt och OVANPÅ det skall det kosta lika mycket som dom köper en korv med bröd på stan för.
Ofta ibland för att nästa vecka hitta grejorna på tradera sålt för dubbla priset. Det är DÅ vi kan prata om entusiaster.
Nu vet jag inte om du faller i den kategorin, men din tidigare formulering fick mig att tro det. Därför min kanske något taskiga formulering.
Nåväl, jag låter mitt inlägg stå kvar som en runsten av missbedömning(uppenbarligen). Jag står för det.
Likaså står jag för min zigenarstil. Är det någon mer som har problem med den så är ni välkomna att kritisera mig öppet här så skall jag försöka bemöta den på bästa sätt.
Tills vidare skall jag fortsätta att bidra med mitt intresse här på faktiskt.se och på vintage-delen.
Frågan som kvarstår är:
Vad tänker du göra för faktiskt.se?
Mvh
Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB