Extern softstart

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Extern softstart

Inläggav Kristian » 2010-11-05 14:29

Hallåja!

Har ett Rotel RB 1080 som vid påslag blåser dvärgbrytare/automatsäkring i elcentralen. Vid inkoppling på vissa grupper (säkringar) fungerar det och på andra går säkringen omedelbart vid tillslag. Detta beror säkerligen till viss del på att vissa av säkringarna är lite slitna efter snart 20 års tjänst. Problematiska säkringar avser jag byta ut sinom tid.

Tydligen genereras trots allt en hyfsad startström vid påslag av mitt slutsteg.
Jag undrar nu, hur bygger jag en enkel "softstart" till mitt slutsteg?
Jag tänker mig en extern burk viken då såklart kopplas kopplas in mellan vägguttag och slutstegets nätbrunn.

Har läst nånstans att man kan använda sig av termistorer, stämmer det, och i så fall hur?

Såg att allas vår "UrSv" på annat forum föreslagit att man använder en strömställare för att kortsluta softstarten efter att den gjort sitt jobb, det tyckte jag lät som en strålande idé!

Är det det?

Jag vill alltså ha hjälp med att konstruera en "Extern softstart med manuell kortslutningsfunktion"

Effektiv funktion och enkelhet går före sofistikerade lösningar med tidreläer och annat tjafs!

Hur gör man? :?

Vh / K
Livsnjutare

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2010-11-05 16:37

Effektmotstånd i serie med fasen och ett tidrelä som kortsluter motståndet efter kanske 1/2-1 sekund eller så.

Det är inte så många perioder som behövs för att trafon ska hinna magnetisera sig.

Läste på elektronikforumet att en kille hade använt sig av bara ett vanligt relä att kortsluta effekt motståndet med, för tiden som det tog att magnetisera spolen i relät räckte för att trafon inte skulle blåsa säkringar.

Ska testa det själv på ett gammalt HH steg som det sjunger bra i när man startar det.
Har några gamla shrack relän på jobbet som borde funka, får kolla upp lite hur mycket motstånden behöver vara på bara.

Annars hade Allt om elektronik ett kort som inte var speciellt stort som man kunde etsa och löda på sina grejer på, som fyllde exakt den funktionen.
Men det var ganska längesen jag såg den artikeln.

Patrik

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-11-05 17:52

Sniklösning är att koppla en glödlampa i serie och sedan en strömbrytare som du har parallellt med den, funkar dessutom utmärkt som strömbegränsare vid reparationer,

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2010-11-05 22:09

Faktum är att en elektronisk lösning är bäst i längden. Du bygger antingen med ett tidrelä eller med min lösning.

Soft med manuell kortslutning, varför?
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2010-11-05 22:30

SlaitH skrev:Effektmotstånd i serie med fasen och ett tidrelä som kortsluter motståndet efter kanske 1/2-1 sekund eller så.

Det är inte så många perioder som behövs för att trafon ska hinna magnetisera sig.

Va det så enkelt! :oops:

Tack!

Läste på elektronikforumet att en kille hade använt sig av bara ett vanligt relä att kortsluta effekt motståndet med, för tiden som det tog att magnetisera spolen i relät räckte för att trafon inte skulle blåsa säkringar.

Det var som tusan! 8O
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2010-11-05 22:34

MrQaffe skrev:Sniklösning är att koppla en glödlampa i serie och sedan en strömbrytare som du har parallellt med den, funkar dessutom utmärkt som strömbegränsare vid reparationer,

Faktum är att jag var inne på att det kanske skulle funka med en glödlampa! 8)

Varför vill man ha en strömbegränsare vid reparationer? Menar du i säkerhetssyfte?
Alltså att begränsa ström genom kroppen om man skulle pilla på fel ställe i spänningssatta prylar?

Tack för tips!
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2010-11-05 22:40

peranders skrev:Faktum är att en elektronisk lösning är bäst i längden.

Varför? :?

Soft med manuell kortslutning, varför?

För att det är enkelt, billigt och helt enkelt tillräckligt bra! :)
Livsnjutare

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2010-11-05 22:41

Man har det bara för att begränsa strömmen vi tex byte av transistorer, mest för att är det fortsatt korslutning någon annanstans så tar det inte med sig de nya transistorern.
Utan lampan går sönder först alternativt strömbegränsar.

Du lär få ström genom kroppen iallafall om du har fingrarna i syltburken när du trycker på play på steget eller nätdelen.
Jordfelsbrytare också isåfall för att vara på den säkra sidan, men det är ju ganska få förstärkare som har jordad anslutningssladd.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-11-06 00:28

Kan vara bra att ta det lugnt när man slår på, det kan vara något som vill brinna upp, och då kan man hinna bryta strömmen.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-11-06 01:53

SlaitH skrev:Annars hade Allt om elektronik ett kort som inte var speciellt stort som man kunde etsa och löda på sina grejer på, som fyllde exakt den funktionen.
Men det var ganska längesen jag såg den artikeln.

Patrik

Här är den:
http://mitglied.multimania.de/Promitheus/delay_circuit_for_toroids.htm

Jag har några mönsterkort med samma krets fast med annan layout:
http://www.thumper.se/hifi/diy-kit.htm

PM:a :wink:
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2010-11-06 08:46

Gastone skrev:
Jag har några mönsterkort med samma krets fast med annan layout:
http://www.thumper.se/hifi/diy-kit.htm

PM:a :wink:

Det verkar vara en lagom avancerad lösning. Billig dessutom, finns ju färdigmonterad också.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2010-11-06 10:16

Sedär! :D

Då har man blitt med mera vetskap kring softstart vid felsökning/reparation, det var intressant, tack!

Samt fler tips på prisvärda lösningar, Tack för det!

/ Kristian
Livsnjutare

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2010-11-06 20:55

Gastone:
Precis den var det som jag menade, kompakt och bra.

Men du Kristian, jag tycker du ska köpa den färdiga versionen som Gastone rekommenderar.
Du kan knappt bygga något för 130:-
Den hade jag nog gått på med en gång, dessutom som ser den så liten ut så du kan kanske montera den rakt i lådan till slutsteget.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2010-11-06 22:41

Gastone, softstarten du säljer har oroväckande små krypavstånd, inga 8 mm där precis. Den ser ut att möjligen funka för 110 VAC.
/Per-Anders

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2010-11-07 08:23

Är det 8mm som är standard mellan banorna när man kör med 230volt?

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-11-07 09:32

peranders skrev:Gastone, softstarten du säljer har oroväckande små krypavstånd, inga 8 mm där precis. Den ser ut att möjligen funka för 110 VAC.

Åjo, det är det allt! :!:
Bild
Close up:
Bild
Jag använder den själv till mina järn och ett antal medlemmar på bl.a. detta forum har en till sina, och jag har inte fått någon negativ feedback.
Den enda toroid jag har som överstiger 2kVA har NTC.
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2010-11-07 16:49

Skruvhålen - kretslösning = < 8 mm.

Elsäkerhetsverket torde inte gilla din lösning.
/Per-Anders

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-11-07 17:30

peranders skrev:Skruvhålen - kretslösning = < 8 mm.

Elsäkerhetsverket torde inte gilla din lösning.

Nu ska vi inte kapa den här tråden, men det påståendet gäller nog inte för användare av professionell utrustning, d.v.s. amatörer av olika slag typ DIY, sändaramatörer m.fl. där det förutsättes att användaren vet hur utrustningen ska handhavas.
Det har dock aldrig varit ett problem med distanser what-so-ever, men den otrygge kan fila ner banorna runt skruvhålen och använda plast distanser, alternativt montera hela kortet på en plast/glasfiberplatta med större avstånd mellan skruvhålen...
Jag marknadför inte den här kretsen i vinstsyfte, utan har bara erbjudit en lösning på ett specifikt problem, det är upp till vederbörande att använda sig av den, för självkostnadspris.
/Anders

Användarvisningsbild
endallas

Re: Extern softstart

Inläggav endallas » 2014-08-20 13:56

Väcker upp en gammal tråd.

vad tror ni om denna http://www.conrad.se/tpl_read_prod_rati ... 66_0809073

Skulle en sådan fungera? Jag har ett Rotel RB-991 som äter automatsäkringar till frukost

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2014-08-20 17:34

endallas skrev:Väcker upp en gammal tråd.

vad tror ni om denna http://www.conrad.se/tpl_read_prod_rati ... 66_0809073

Skulle en sådan fungera? Jag har ett Rotel RB-991 som äter automatsäkringar till frukost

Annars kan man göra såhär:

tvett på Minhembio skrev:Nu har jag beställt två såna här till mina Rotlar. Får utvärdera dem när de kommer, texten i annonsen är kinengelska...

http://www.ebay.com/...=item27de14df83

tvett på Minhembio skrev:Idag kom mina softstart-kort. Då de har egen säkring satte jag dem rakt över ingående, före strömbrytaren. Det blir alltså ingen softstart när man använder strömbrytaren på framsidan. Det är inget problem då dessa är menade till lösa problemet när flera steg slås på samtidigt externt.

Funktionen på kortet är att det sitter ett par NTC-motstånd i serie, dessa har ett visst motstånd mot strömmen, men värms upp av detta och sänker sitt motstånd. Till slut kopplas de förbi helt av ett relä.

Bild
Det var värst att montera i RB-993, riktigt trångt på västersidan. Fick flytta ner transformatorkopplingskortet till bottenplåten för att det skulle rymmas.

Bild
Kortet på plats i RB-991. Sitter riktigt bra där, korten hade samma CC-mått på skruvarna i en riktning.

Bild
Kortet på plats i RB-993. Hade kunnat sätta det på andra sidan, där är det helt tomt, men kabeldragningen blev bättre såhär.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

BosseS

Inläggav BosseS » 2014-08-20 21:04

Pluggen hos Conrad finkar säkert, men är ju svinaktigt dyr!

En dvärgbrytare är billigare. Ni som har problem, det råkar inte stå B10A på den? Det är i så fall en snabb variant. C10A skulle då fungera bättre. I värsta fall kan man gå på en extra trög variant D10A och/eller gå upp till 13A, men då behöver man mäta och räkna lite att den fortfarande fyller sin roll som överströmsskydd i anläggningen.

Användarvisningsbild
endallas

Inläggav endallas » 2014-08-20 23:01

Mjo det är snabb säkring i skåpet, men det är väl ganska standard i hemmet?

500 pengar kanske är ganska dyrt men jag känner mig inte bekväm med att "modda" steget internt. En extern låda skulle jag kunna ge mig på att löd ihop (ingen aning hur dock) så detta känns som gångbart.

Vad är en dvärgbrytare?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2014-08-21 09:56

Du behöver en apparatlåda med stickpropp, liknande den som länkades till.
Jag har slaktat några gamla jordfelsbrytare tex och byggt mjukstarter i dessa. I det fallet fick jag inte in min egen konstruktion, den är för stor utan nöjde mig med ett NTC motstånd i serie med ena polen.

Alternativt tar man en vanlig installationslåda med förskruvningar och sätter två sladdar med stick/skarvuttag på. Om du inte använder metallskruvar för att fästa kretskortet kan du ta vilket som helst. Lådan ger tillräckligt isolationsskydd.

BosseS

Inläggav BosseS » 2014-08-21 10:49

endallas skrev:Mjo det är snabb säkring i skåpet, men det är väl ganska standard i hemmet?
Vad är en dvärgbrytare?

Bild

En dvärgbrytare är en automatsäkring. Den på bilden är en snabb på 16 A, därav märkningen "B16". B-dvärgar är inte normalt i en bostad, det normala är att man använder C-dvärgar som är tröga och som kanske tillåter start av stärkarna.

Ett byte från B10 till C10 är heller normalt inget problem i en bostad, möjligen om du bor långt ute i skogen med ett svagt elnät och har långa gruppledningar från centralen (> ca 20 meter). De extra tröga D-dvärgarna kräver ännu mer, men om förstärkaren löser en C-dvärg är det nog bättre med en begränsning av startströmmen.

Återgå till DIY-forum