av patjoh » 2010-10-15 20:29
Det är ett större element i bs60 (10 tum ist för 8 tum i pi60 tror jag) och dedikerat baselement. bs60 är samma som basmodulen pX, men med ett delningsfilter i sig.
bs60 har ett delningsfilter i sig, och en "kontrollbox", bc60, till. Kontrollboxen är liten, typ 4x4x4 cm med en potentiometer för att ha basen neutral, minska liter, eller öka lite. Som en volymkontroll för basen alltså!
Så man har RCA kabel: försteg-bc60-slutsteg (RCA in och ut i bc60 lådan är det). Så man måste ha delbart för och slutsteg.
Sedan är det högtalarkabel från "front out" på slutsteget till både pi60och bs60 (som en 1 till 2 kabel då, läs Y-splitter i funktionalitet).
Så jag tror effekten som går till pi60 minskas i basregistret, och samtidigt skickas effekten till bs60. Så pi60 avlastas i basområdesfrekvenserna, och bs60 "kompletterar" med bas istället.
pi60 spelar alltså fullregister fortfarande, med bs60 "parallellt" så att säga i basregistret. Och detta ger den perfekta integrationen.
Och slutresultatet blir väldigt bra!
Sen kan man som jag gjorde löda par extra tåtar i delningsfiltret, och sätta dit en vipp-switch vid högtalarterminalen, så kan man genom att vippa brytaren göra den till en pX istället. Om man vill ha tex i14 toppar med basmoduler, så switchar man om den till en pX basmodul istället. Smutt