Mina första Carlsson..

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

henriksch

Inläggav henriksch » 2010-11-07 23:33

En Sansuistärkare?? Fin! Modell?
(En som är såld på dessa...)
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2010-11-08 00:19

Petersteindl: Tackar för den länken, klart intressant läsning! När jag plockat ur 9710orna och kollat att dom är ok så kanske en sådan coating av kanterna är nästa sak att göra?

IngOehman; Det kommer nog inte bli tal om någon sådan uppgradering i det närmaste, och som du säger, dom är ju inte trasiga. Finns nog vettigare ställen att lägga pengar på i anläggningen.

Henriksch: Yes, det är en AU-555A i nära mint condition. Även jag är såld på Sansui. Min skulle dock behöva lite kärlek tror jag, brummar en del av den.

Har även en fin bandare till:

Bild

Användarvisningsbild
lennartj

TU-555

Inläggav lennartj » 2010-11-08 00:36

Pricken över i vore väl en TU-555 med den runda skalan?
Bild

Jag håller med tidigare talare om att dina högtalare måste vara i jakaranda, har själv OD-11 i både teak och jakaranda.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2010-11-08 00:45

Den är sjukt fin, dock så är det TU-666 som är den matchande modellen till min förstärkare. Så när jag hittar en sådan till rätt pris så kommer jag garanterat slå till!

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-11-08 00:46

jansch skrev:Peter Steindl - Det är inga OA5typII:or (dem dom du inte hade sett). Gravesens högtalarlådor är nåt "hemkok"

Aha, inte underligt att jag inte har sett den typ av faner på Sonab. De är alltså inga original.

Jag kan säga att de OA-116 jag ägde på 70-talet var i valnöt och då jag slipade dem och oljade dem och använde bisonvax så blev de jättesnygga och bruna som en gammal pipa i valnöt och de var väldigt lika denna.

Bild

Detta skulle möjligtvis kunna vara palisander kanske, det träslag som Ingvar nämnde, men jag har för mig att palisander var något rödare i färg och att det svarta i ådringen var svartare, skarpare eller distinktare.

Jag lägger in denna jakarandasonab igen som bredvidjämförelse

Bild

Jag har roat mig med att även titta på den här bilden som jag har gjort ljusare för att se ådringen.

Bild

Här syns det klart att den högra högtalaren är jakaranda. Den vänstra högtalaren får jag väl kanske sätta frågetecken på, men på den bilden ser den mer lik ut jakaranda i färgen d v s som den högra. På den översta bilden liknar den mer valnöt än jakaranda men färgen kan vara annorlunda i irl i jämförelse med bilden.

Sansui AU 555, Wow, den gillade jag skarpt då den fanns. Jag var några gånger på 60-talet slut eller möjligtvis 1970 hos generalagenten som låg i lägenhet på Sveavägen och tittade på den. Den var ursnygg :)
Men den såg ut så här

Bild

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-08 01:51

Nej nej, Sten Broman hade valnöt.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-11-08 01:57

Så skall en slipsten lukta Peter!

På den "fixade" bilden ser man tydligt skillnaden teakmöbeln/Sonab lådorna. Me like :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2010-11-08 22:34

Det blir ju väldigt svårt att bedöma vad det är för träslag med tanke på att det är fotat med en sketen mobil och verkligen inte i rätt ljus för sakens skull.

Gjorde rent högtalarna idag lite försiktigt med ljummet vatten och såpa och oljade sedan in dem med teak-olja. Blev fint!

Bild

Bild

Skiftningarna i ljusheten beror på lampan som lyser på lådorna.

Verkligen vackert trä som användes.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-11-08 23:03

Tycker att det väldigt mycket ser ut som jakaranda till vänster och valnöt till höger. Riktigt fina högtalare och riktigt fin inredning i övrigt.

Mvh
Johan

henriksch

Inläggav henriksch » 2010-11-08 23:55

...en annan (som då inte har en djävla chans i universum att låta bli när jag hittar dem) är lycklig ägare till tre AU555, sedan länge en AU9500 och nyligen också, äntligen, en TU555. Inte bara så himla fin utan också grymt bra mottagning har den...

Har en gaskromatograf av äldre modell på jobbet, en Perkin-Elmer, vem som har snott formspråket från vem vete sjutton men lika är de. Snyggaste gaskromatografen i kommunen, det är en sak som är säkert!

mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-09 00:31

henriksch skrev: Snyggaste gaskromatografen i kommunen, det är en sak som är säkert!

:lol: :lol: Kinky!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-11-09 00:32

Jo det är inte ett matchat par. En har mer "rot" i sig, men jag skulle vilja kalla det där för jakaranda!

Mina OA6 mod1 har den där rot-strukturen och färg som den vänstra.

Edit: så här. http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 088#901088

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-11-09 09:34

Jag har väldigt svårt att förstå var alla får intrycket att det skulle vara valnöt ifrån?

Jag tycker inte det finns någonting som är likt från bilderna och valnöt. Skillnaden mellan vårved/höstved har stor kontrast på jakaranda, dvs mörk/ljus/mörk/ljus. Man kan se viss liknande teckning på valnöt, men jag har aldrig sett så stor skillnad som det är på jakaranda.

Sedan är det så att jakaranda bleks väldigt mycket om det befinner sig i sol. Jag har flertalet möbler hemma i samma träslag och där kan man se jättestor skillnad på färgton i träslaget beroende på var dom har stått. På mitt matbord kan man se var spetsduken har legat och om man drar ut utdragsskivorna så tappar man hakan för dom är svartrödbruna medans den vanliga skivan är mellanljus/blekt. När jakaranda bleks så antar det ofta en gulare ton och drar lite mer åt zebranohållet även om dom inte har samma teckning.

Sedan skall man också komma ihåg att jakaranda och palisander är samlingsnamn för flertalet olika träsorter (som jag fått mig påpekat här på faktiskt.se). Därför kan den se olika ut.

Jag har också haft ett par OA5-II som haft en brokig och en randigt fanerad låda.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2010-11-09 11:55

Synd att inte fanéren är matchad. Snygga annars.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-11-26 00:43

Mm snygg färg!
Men jag funderar på vad som skiljer OA-5 1&2åt visst är det version 2 som kom i byggsats & är lite lägre än version 1?

Pratade med en gubbe i telefon som annonserar ut gamla grejer på blocket(Gammal samlare) & han ansåg att nr 2 är mycket sämre än den första & han kallade den för snikmodellen.
Kan det stämma?

Sen så har jag läst att vissa även stoppar rör i portarna under lådan som jag tror båda versionerna har.
Visst är OA-5 monohögtalare?
Vad är då nackdelar med monohögtalare?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-11-26 00:53

Nej, typ 2 är den förbättrade versionen av OA5, den fanns såvitt jag vet aldrig i byggsats.
http://www.carlssonplanet.com/oa5i.php?lang=sv&

Du kanske förväxlar den med "pop-boxen"
http://www.carlssonplanet.com/popbox.php
som i strikt mening inte är en Carlssonhögtalare.

Ortho-akustiska monohögtalare sprider ljudet.
När man använder dem parvis för stereo blandas ljudet från de båda i rummet så att stereobilden alltid blir mer eller mindre diffus.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

jansch

Inläggav jansch » 2010-11-26 01:18

PeterE - det var kanske OA6 "gubben" pratade om?
Många anser att OA6typ2 är en "snikmodell" jämfört med OA6 (utan suffix).

När det gäller OA5 typ2 kan jag inte heller förstå att det skulle vara en snikmodell. Den har samma komponenter och likadan uppbyggnad förutom följande:
- Baffeln är höjd ca 5 cm vilket medför att lådvolymen är större samt att diskanterna strålar lite öppnare. Man känner igen typ2 på just detta då gallret har sidor som syns.
- Den har en extra botten så att basreflexen även funkar på mjuka mattor
- Filtret är monterat under baffeln.

För det mesta verkar byggkvaliteten vara bättre på typ2...men det kan ju bero på att den är några år nyare....

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-11-26 18:27

Ja då kanske gubben förväxlade högtalarmodellerna.
Så måste det nog vara.

Men skillnaden mellan OA-5 & 6 är väl att OA-5 saknar förstärkare?
Då kanske han trodde att det vara samma sak med båda modellerna.
Så då kan ju gubben ha missförstått lite..

jansch

Inläggav jansch » 2010-11-26 20:02

OA6typ2 är som en OA5typ2 men en bas med tillhörande förstärkare i botten.

I OA6typ2 funkar alltså den synliga 8 tummaren (Philips9710M) endast som mellanregisterhögtalare.

Basen i botten är oxå en Philips 9710M som drivs av vad man kallar en "energizer" vilket i praktiken är ett slutsteg som dels innehåller en equalizer dels har positiv strömåterkoppling (som ger negativ impedans).
Slutsteget har i snitt spänningsförstärkning 1 för att matcha mellanregistret och diskanterna som är passiva (drivs av den vanliga stereoförstärkaren/recievern man har.

OA6 (utan suffix) har däremot 2 slutsteg. Ett för basen och ett för mellanregister/diskant.

OA6typ2 är en otroligt bra högtalare med tanke på de låga begagnatpriserna. Normalt betalar man 1000-1500 kronor för ett fungerande par.
Problemet är att man måste justera in slutstegen - inte svårt om man har en signalgenerator och en distbrygga/spektrometer.

OA6typ2 har Carlssonhögtalarnas absolut bästa bas!(så länge lyssningsvolymen är rimligt hög)
Vill man ha möjlighet att "spela skiten ur grannarna" kan man byta baselementen till Visaton BG20 (250-320kr/st!). Det kräver ingen modifiering. Man tappar dock ca 1dB i känslighet så man bör köra med "basbooostläget" inkopplat (eller byta ett motstånd i energizern)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-11-26 23:21

jansch skrev:OA6typ2 är som en OA5typ2 men en bas med tillhörande förstärkare i botten.

I OA6typ2 funkar alltså den synliga 8 tummaren (Philips9710M) endast som mellanregisterhögtalare.

Basen i botten är oxå en Philips 9710M som drivs av vad man kallar en "energizer" vilket i praktiken är ett slutsteg som dels innehåller en equalizer dels har positiv strömåterkoppling (som ger negativ impedans).
Slutsteget har i snitt spänningsförstärkning 1 för att matcha mellanregistret och diskanterna som är passiva (drivs av den vanliga stereoförstärkaren/recievern man har.

OA6 (utan suffix) har däremot 2 slutsteg. Ett för basen och ett för mellanregister/diskant.

OA6typ2 är en otroligt bra högtalare med tanke på de låga begagnatpriserna. Normalt betalar man 1000-1500 kronor för ett fungerande par.
Problemet är att man måste justera in slutstegen - inte svårt om man har en signalgenerator och en distbrygga/spektrometer.

OA6typ2 har Carlssonhögtalarnas absolut bästa bas!(så länge lyssningsvolymen är rimligt hög)
Vill man ha möjlighet att "spela skiten ur grannarna" kan man byta baselementen till Visaton BG20 (250-320kr/st!). Det kräver ingen modifiering. Man tappar dock ca 1dB i känslighet så man bör köra med "basbooostläget" inkopplat (eller byta ett motstånd i energizern)

Jag har ju nyligen lyssnat av några av dina 6typ2 och nog tycker jag att dom spelade nog starkt. Jag blev väldigt positivt överraskad på alla sätt av den burken skall jag säga!

Får jag nyp på ett ett par så hör jag av mig jansch ;)

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2010-11-28 20:39

Nu när jag haft mina OA-5or ett par veckor och haft möjlighet att lyssna mycket så kan jag bara säga att det första intrycket består, sjukt nöjd med vad dom presterar i mitt rum. Speciellt med tanke på priset.

Måste erkänna att jag blir väldigt nyfiken på att höra ett par OA-12/14, skulle vara kul att lyssna på och jämföra.

En annan fråga, är det någon idé att byta från det lakritssnöret jag kör med nu till något grövre? Vill inte lägga några stora pengar, och jag känner mig starkt skeptisk till dyra kablar av någon anledning.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-12-01 23:20

Det beror på om du syftar på kablarna inne i lådan eller kabeln som går mellan förstärkaren & högtalarna.

Om kablarna inne i lådorna är skrot så skulle då jag byta dom.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati