Frekvengsgåmgsmätningar i rum

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-10-17 13:53

Svante skrev:
steveo1234 skrev:
Svante skrev:
steveo1234 skrev:Undrar om FletcherMunson-kurvan endast tar hänsyn till hörsel eller om all form av detetektion finns medräknat...
Undrar hur en equal-detection-curve skulle se ut, dvs, när alla sinnena används för att detektera signal.

Det blir ganska komplicerat att ta fram en sån. De andra sinnena, framförallt känseln då vid låga frekvenser, plockar ju inte upp ljudtryck direkt. Den plockar snarare upp vibrationer i ytor.

Det finns sådan forskning, jag vet att man funderade mycket på taktila hjälpmedel för hörselskadade på 90-talet. Då undersökte man hur framför allt fingertopparna var känsliga för vibrationer, vilka frekvenser som påverkade hur mycket osv.

Men då mätte man inte känslighen per ljudtryck utan per vibrationsamplitud, så grafen skulle inte ha samma sak (SPL) på y-axeln.

Hmm, vad tror du om det här:
Mätning utomhus, fritt från reflekterande ytor (undantaget marken), Det får ju vara ganska kapabla grejer, men om man skickar ut en signal genom en (eller egentligen flera) kapabla bashögtalare vid 80hz och ber en lyssnare att subjektivt höja eller sänka till en "lagom" nivå. Därefter skickas en 75hz signal igenom och så vidare ner till 5hz eller liknande. Strax under 80hz borde då kurvan se ut som FM-kurvan ovanför. Men, när det hörbara området lämnas så kommer lyssnaren att uppleva att det "hörs" någonting, Tryckförändring i luften, att talet moduleras kanske eller liknande. Ljudtrycket borde gå att mätas med en välkalibrerad SPL-meter. På så sätt så kan man kunna definiera en "upplevelsetröskel" istället för en "hörbarhetströskel?

Frågan är ju bara hur lyssnaren kommer att ställa volymen för att uppleva samma "ljudtryck" med örat och kroppen..

Ja, kanske ska man också se till att frikoppla högtalare och lyssnare från underlaget så att inga vibrationer tar sig fram den vägen. och så måste man ha koll på disten.

Frågan är väl närmast vad man ska ha kurvorna till. Man kan ju inte jämställa dem med lyssning i rum, där det finns ytor som omvandlar ljudet till vibrationer som man kan uppfatta med känseln. Den kanalen tror jag blir helt dominerande i ett rum.

Jag är iofs för att man ska forska även på meningslösa saker, men en sån här kurva skulle alldeles säkert missförstås och leda till konsekvenser som man inte alls har tänkt sig.

Ja det är kanske är ett meningslöst försök. Det kanske vore bättre att genomföra samma test i ett "genomsnittligt" rum (eller flera stycken) för att få en uppfattning. Det hade ju faktiskt tom varit kul att prova. Problemet för mig är att jag inte har mätutrustning som jag riktigt kan lita på vid dessa frekvenserna. Någon som har en sådan mätrigg och är intresserad av att supporta mig och mäta på mig en kväll? :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-10-17 13:57

subjektivisten skrev:Vet inte, känns ju bra och veta sådana saker om man framför det som något bevis för något.

Jag har länkat (och analyserat) tillräckligt mycket material till dig med liknande innehåll redan, så du kanske kan läsa om det istället så sparar jag lite tid?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-17 14:37

Jag läste det. Det jag såg var:

"On May 31, 2003, a team of UK researchers held a mass experiment where they exposed some 700 people to music laced with soft 17 Hz sine waves played at a level described as "near the edge of hearing", produced by an extra-long-stroke subwoofer mounted two-thirds of the way from the end of a seven-meter-long plastic sewer pipe....[16]

Jag tolkar det som en sub, spelande väldigt högt i en lokal för 700 personer. Tolkar jag det fel?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-10-17 19:35

Pipan ger en kvartvågsresonans runt gällande frekvens och amplituden på woofern bör därigenom kunna hållas låg relativt ljudtrycket.

/Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-17 19:53

Piotr skrev:
Ragnwald skrev:
steveo1234 skrev:TC sounds 5400 i en 100liters låda mäter såhär. Blå är 95db och varje steg över det är 5 extra db:

Vad är din poäng? Att en bra bas har ohörbar distosion ner till en BRA bit under 30hz?

Absolut inte.
Jag menar att de allra flesta basar har en distkurva som pekar rakt upp från 30Hz och passerar åtminstone 10% linjen vid 20Hz, sen skenar det.
Din graf visar inte hur deltonerna ser ut.

Om jag inte minns fel så mätte jag och Norman upp ett par pi60 i hans rum. Disten låg runt 1% ner till 20Hz och runt 0.1% ovan 100Hz. Uppskattad nivå 85-90dB SPL.

Ett antal vettiga subbasmoduler med placering nära vägg och golv ger ju vidare helt andra siffror än en åttatummare i fri luft.

/Peter

Det var intressant. Ännu intressantare om du kan ange hur ni bar er åt och vilken utrustning ni använde.
Mätt 20-50cm framför baffeln torde man kunna åstadkomma något dyligt.
Vi kan ju uppfatta/mäta tryck även i hörlurar.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-10-17 20:13

...den som verkligen vill göra experimentet rekommenderas varmt att släcka disten, den spelar typiskt en mycket viktig roll i sådana här experiment.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

jansch

Inläggav jansch » 2010-10-17 21:00

Steveo1234 - Har du mätt själv på din högtalare?

Resultatet är ju otroligt bra med tanke på att du måste stoppa in sådär 3000watt vid 20Hz för att få ut 110dB.......

....Och då har du nått X-max.... och ligger sådär 10 Hz under resonansfrekvens om lådan är sluten....... Eller räknar jag fel????

Hur långt ifrån membranet hade du micken?

För övrigt måste man ta i beräkning att 10% 2:a tons dist vid dessa frekvenser (och ljudtryck) betyder det att 2:a tonen kommer för örat/hjärnan att uppfattas ungefär lika hög som grundtonen. (ursäkta approximeringen)
Alltså - För örat är dist:en nästan 100%.

Själv är jag helnöjd när en högtalare producerar 10% 2:a-tons dist vid 90 dB och 28Hz...........

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-17 22:11

Piotr skrev:Pipan ger en kvartvågsresonans runt gällande frekvens och amplituden på woofern bör därigenom kunna hållas låg relativt ljudtrycket.

/Peter

Möjligt men ändå, en lokal för 700 personer lär vara rätt stor. Jaja, skit samma :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-10-18 08:31

subjektivisten skrev:Jag läste det. Det jag såg var:

"On May 31, 2003, a team of UK researchers held a mass experiment where they exposed some 700 people to music laced with soft 17 Hz sine waves played at a level described as "near the edge of hearing", produced by an extra-long-stroke subwoofer mounted two-thirds of the way from the end of a seven-meter-long plastic sewer pipe....[16]

Jag tolkar det som en sub, spelande väldigt högt i en lokal för 700 personer. Tolkar jag det fel?

Ja.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-10-18 08:34

jansch skrev:Steveo1234 - Har du mätt själv på din högtalare?

Resultatet är ju otroligt bra med tanke på att du måste stoppa in sådär 3000watt vid 20Hz för att få ut 110dB.......

....Och då har du nått X-max.... och ligger sådär 10 Hz under resonansfrekvens om lådan är sluten....... Eller räknar jag fel????

Hur långt ifrån membranet hade du micken?

För övrigt måste man ta i beräkning att 10% 2:a tons dist vid dessa frekvenser (och ljudtryck) betyder det att 2:a tonen kommer för örat/hjärnan att uppfattas ungefär lika hög som grundtonen. (ursäkta approximeringen)
Alltså - För örat är dist:en nästan 100%.

Själv är jag helnöjd när en högtalare producerar 10% 2:a-tons dist vid 90 dB och 28Hz...........

Det är inte min högtalare och inte heller min mätning men OM jag skulle bygga små baslådor så hade jag byggt med 4 stycken sådana element.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-10-28 15:16

nadifierad skrev:Vad är det som säger att XTZ-Grunkan inte är tillförlitlig?
Är det priset som pekar på det?

Edit: Eller användarvänligheten?

Jag bara undrar :)

Än så länge har i alla fall jag bara läst tyckanden hit och dit.

Men när Karl XII och jag får tummen ur så blir det andra bullar av.
Då ska nämligen XTZ-grunkan ställas mot en känd referens och resultatet presenteras i en därför avsedd tråd :wink:

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-10-28 16:15

2-ch skrev:
nadifierad skrev:Vad är det som säger att XTZ-Grunkan inte är tillförlitlig?
Är det priset som pekar på det?

Edit: Eller användarvänligheten?

Jag bara undrar :)

Än så länge har i alla fall jag bara läst tyckanden hit och dit.

Men när Karl XII och jag får tummen ur så blir det andra bullar av.
Då ska nämligen XTZ-grunkan ställas mot en känd referens och resultatet presenteras i en därför avsedd tråd :wink:

Mycket trevligt! Ser fram emot det.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-10-28 17:54

Det ska bli intressant! :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-11-08 12:02

....och nu börjar den tråden ta form.
här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=41018

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-13 01:51

Ragnwald skrev:
Piotr skrev:Tror att neråt 16-17Hz kan upplevas som ton.

Vet att jag hörde 17Hz för några år sedan.

Nop, det är deltonerna i disten du hörde.
Trumhinnorna uppfattar lätt trycket, men hör du också ton, så är det även dist.

Har nu även hört ton neråt 10-15Hz. Disten har i dessa fall legat under hörtröskeln men grundtonen ovan. Dessutom hör man lätt skillnad på grundton och andra resp. tredjeton om man testar lite.

Jag rekommenderar alla som är intresserade av just detta, att leta fram och studera hur distkurvan ser ut från 30Hz och ner i avgrunden. Kolla vilken kvalitétshögtalare som helst. Återkom och berätta.

Ja, se min tråd.. :)

Det var intressant. Ännu intressantare om du kan ange hur ni bar er åt och vilken utrustning ni använde.
Mätt 20-50cm framför baffeln torde man kunna åstadkomma något dyligt.
Vi kan ju uppfatta/mäta tryck även i hörlurar.

Har använt lurar och högtalare. Går alldeles utmärk att sitta 3 meter bort.

/Peter

Föregående

Återgå till Teknikforum