Soundproof skrev:Hej!
Jag har en Dual CS5000 vinylspelare som jag inte kunde hålla fingrarna från.
Tog isär och anslöt ny jord resp. signalkabel i jakten på med välljud.
Tyvärr har något hänt, jag "fixade sönder". Ty nu snrrar inte tallriken när jag slår på strömmen. Dioderna för hastighetsval, 33, 45 & 78 lyser vid val men inget snurr.
Nämnas kan att innan mekstunden var den kinkig på kontroll av varvtal, det är ju kvartlåsning trots remdrift. Jag fick lite nu och då byta varvtal för att få den att låsa.
Har någon varit med om detta? och framför allt, har någon nån ide om åtgärd som gör att jag kan spela min vinyl igen?
Tacksam för alla ideer!
Sånt är lessamt! Tyvärr innebär det bergis att nåt på elektroniken för motorn pajat. Konstruktionen är en 68HC11 mikro(dator, kontroller) som sköter hela alltet, med tonarmssänkning/lyft och hastighet och motordrift.,
Motorn drivs från de högsta adresslinorna i 6811-an. Antagligen ett tidsinterrupt med en rutin som addresserar om dessa bitar så att man får lämplig fas mellan signalerna till motorn. Klurigt mer än snyggt.
Kortet är kompakt till tusen: svårt att reparera.
Det finns en människa som importerar nåt som fortfarande kallas Dual-spelare
än i dag, och han försöker kanske skaffa fram reservdelar om man ber.
Tyvärr har jag inte kvar namnet på karlen (och kvinnan, ett par som driver en liten firma) men jag tror numret är 0510-543110
Risken är nog stor att det är dags att skaffa en till. Dom är inte så dyra numera.
Å bygg ihop en snygg av två.
An nars kan man ringa LW ljudteknik och se om han har nån lösning att fundera fram.