Är det ngn som har bytt till t22-oa i 0A-116?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

pettex

Är det ngn som har bytt till t22-oa i 0A-116?

Inläggav pettex » 2010-11-02 16:44

Är det ngn som kan dela med sig av intrycket?
Jag funderar på om jag är galen som alls funderar på detta.

pettex

Inläggav pettex » 2010-11-10 21:28

Inte?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-11-10 23:29

pettex skrev:Inte?

Verkar inte så tydligen! Många pengar kostar det.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2010-11-11 10:39

Jag hade väl funderingar på det ett tag, men de gamla diskanterna får nog hänga med ett tag till.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-11-11 10:51

Har funderat o funderar fotfarande :)
Vilka diskanter har du nu?

Beached

Inläggav Beached » 2010-11-11 16:42

Jag har gjort det. Är bara lite trög med att svara.
Jag tycker det låter "bättre" men det kan ju betyda så mycket. Det blev i vart fall MER diskant, så jag har fått sänka lite på tonkontrollerna. Men om det faktiskt blev bättre vet jag inte, har inte kunnat jämföra. Tycker kanske jag hör mindre dist och bättre utsträckning.

Oavsett, det blev bättre för MIG, eftersom jag numera inte går å tänker på om jag borde byta. Det är gjort, jag har vant mig, och slutat lyssna på högtalarna i stället för musiken. Det var skönt när den perioden gick över.

Sen hade jag råd också, så det var inte en del i min ekvation.
Jag ska svara på mer specifika frågor efter bästa förmåga.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-11-11 16:58

Om någon spottade ur sig en alternativ lösning på mellanregister i OA116 skulle jag kunna tänka mig att uppgradera diskanterna.

I dagsläget tycker jag inte att diskanterna är högtalarnas flaskhals.

pettex

Inläggav pettex » 2010-11-11 19:21

Jag ser det som två delar i mitt "problem" med diskanten. Dels låter den trött, inte så rent. Det är cymbaler och highhatar som inte låter som just de intrument de är. Dels är det...
För att fortsätta tråden måste jag ge mig ut lite på ett sidospår. (samtidigt som jag försöker vara kortfatttad och saklig):

Jag har väl börjat inse att oa-116 låter annolunda än åttiotalsserien.
Det är enligt mig en mer diffus (och mjukare) ljudbild. Det som vissa beskriver som något som kan liknas vid ett fasfel tycker jag mig blivit varse.
Till en början undrade jag om något var fel och kontrollerade polariteten mm. Men sen satte jag mig tillbaka och försökte njuta av underhållningen. Då hamnar jag plötsligt i musiken, den är runt mig.
...och det är naturligtvis underbart.

Men samtidigt upplever jag att det är svårare att få den där allt omslutande känslan som för mig kräver ljudtryck. Det upplever jag är enklare med åttiotalarna. Det blir en mer direkt upplevelse.

Kanske är detta extra påtagligt med just diskanterna. Jag upplever dem som... oprecisa i oa-116 som original (mina högtalare).
Det är alltid svårt med jämförelser. Men mina PiP tidigare... Jag lyssnade på ett par B&W 802d häromdagen. Det känns krispigt och direkt vid en jämförelse (inte i samma rum samtidigt utan som jag minns det från lyssningsupplevelser vid olika tillfällen).
Men går detta alls att uppnå med oa-116? Är det diskanten som är problemet eller är det ett resultat av konstruktionen?
Vad blir effekten av att byta till t22?

Men för att veta vad effekten blir av nya diskanter måste jag kanske också veta om någon delar min erfarenhet av skillnaden mellan oa-116 och säg oa-52.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-11-11 20:04

Kan inte uttala mig om OA116 men ett par OA12 låter betydligt renare med t22oa jmf med original diskantelement. Ibland gillar jag det, ibland inte. Jag tycker nog att lite av vintage-ljudet försvann men de blev helt klart mer hifi-mässiga.

OA52.2 är det bästa jag hört i Carlsson-väg, framförallt mellanregister och diskant briljerar. Jag har svårt att tro att ett par OA116 med uppgraderade diskanter men i övrigt original når ända fram där. Du får gärna prova och berätta hur det gick.

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-11-11 21:57

Jo, jag har ju också bytt till t22. Orsaken till att jag bytte liknar din upplevelse av de gamla diskanterna nedan:

pettex skrev:Jag ser det som två delar i mitt "problem" med diskanten. Dels låter den trött, inte så rent. Det är cymbaler och highhatar som inte låter som just de intrument de är. ...

Och de nya diskanterna låter mycket renare och jag har känslan att ljudbilden är något mindre diffus, på gott och ont, nu jämfört med tidigare.

pettex skrev:...Jag har väl börjat inse att oa-116 låter annolunda än åttiotalsserien.
Det är enligt mig en mer diffus (och mjukare) ljudbild. Det som vissa beskriver som något som kan liknas vid ett fasfel tycker jag mig blivit varse.
Till en början undrade jag om något var fel och kontrollerade polariteten mm. Men sen satte jag mig tillbaka och försökte njuta av underhållningen. Då hamnar jag plötsligt i musiken, den är runt mig.
...och det är naturligtvis underbart.
...

Ja, jag tycker att OA116 excellerar på mer "diffus" och "omslutande"
musik. Större körmusik och ambient musik gör sig ofta fantastiskt bra på OA116. Samtidigt tycker jag att det blir lite sameness emellanåt. Mina OA51.2 är precisare, krispigare, tydligare i ljudpresentationen, men saknar det mer svävande och omslutande.

Så, sammanfattningsvis vete tusan vad jag ska säga om det är värt att byta diskanterna. Man blir av med pappigheten som fanns emellanåt med de gamla diskanterna, men samtidigt är OA116 som den är förövrigt, på gott och ont. Men så här i efterhand ångrar jag inte att jag bytte diskanter. Fast å andra sidan ångrar jag inte heller att jag bytte ut dem mot OA51, som huvudhögtalare. Äh, det är klurigt det här.

Om du vill höra OA116 med nya diskanter är du välkommen förbi, om du råkar befinna dig i Stockholmstrakten dvs. :) Det är B65OAII i mellanregistret och Silver Flute i basen.

/G

jansch

Inläggav jansch » 2010-11-12 01:20

Jag tycker man ska köra Monacor DT-28N i diskanten. Ett otroligt "rent" dome element utan några utmärkande egenheter eller markeringar i frekvensgången.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-11-12 09:11

jansch skrev:Jag tycker man ska köra Monacor DT-28N i diskanten. Ett otroligt "rent" dome element utan några utmärkande egenheter eller markeringar i frekvensgången.

Ja, den är ett bra alternativ men inte särskilt puristiskt. Med Monacor-diskanten försvinner lite av det nasala ljud som gamla Sonab kan ha. Den är ju dessutom billigare än t22oa och kräver mindre filterjobb än denna.

Vilka är invändningarna de upplysta har mot dome-diskanter i gamla Carlsson-konstruktioner?

pettex

Inläggav pettex » 2010-11-12 12:58

Angående domediskanter skrevs det lite i denna tråd:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=35387

Känns bra att få mitt lyssningsintryck bekräftat av flera (angående skillnad 70- och 80-tal).

Ni som nu har bytt till t22, gjorde ni ett helt nytt filter eller kompletterade ni det gamla?

För min del verkar det som om det blir lika mycket en fråga om vilken ljudbild jag föredrar. Jag tror jag ska vänta tills jag fått tillbaka mina utlånade oa-52 för en jämförelse.

Men om man bara visste att det fanns en andrahands-marknad för t22:orna skulle jag ju kunna tänka sig att ändå prova. Kanske gäller det även ett försök med monacor.

Förövrigt fick jag igår original mellanregistrer i mina 116. Helt klart ett lyft. Nu ångrar jag bara det andra rekommenderade bytet: B65 i basen.
SilverFlute lockar lockar...

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2010-11-12 13:53

pettex skrev:....SilverFlute lockar lockar...

Ska du byta så se till att det blir 4 Ohms version. Silver Flute finns ju både i 4 och 8 Ohm.
Själv kör jag renoverade original i mina OA116. I mina OA2212 satte jag först i B65oaII både i mellanregister och i bas. Sen "tysk spole" Men det slutade med origal spole och Silver Flute 4 Ohm i basen. Plus subwoofer.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-11-16 19:01

pettex skrev:...
Ni som nu har bytt till t22, gjorde ni ett helt nytt filter eller kompletterade ni det gamla?

Jag skaffade mig ett nytt. Det kändes som en bra lösning om jag får för mig att byta tillbaks.

pettex skrev:...

Förövrigt fick jag igår original mellanregistrer i mina 116. Helt klart ett lyft. Nu ångrar jag bara det andra rekommenderade bytet: B65 i basen.
SilverFlute lockar lockar...

Det här gjorde mig inspirerad. Tack! :) Så jag har passat på och fixat till mina gamla mellanregister och satt tillbaks dem istället för B65OAII. Nu blir ju såna här jämförelser ganska osäkra, minst sagt, men jag blev mycket positivt överraskad. Ljudet blir luftigare på nåt sätt. Jag upplever det som mycket positivt! Och Silverflute har jag ju redan, något jag är mycket nöjd med.

/G

Återgå till Carlsson Illuminati