Mäta imp.gång inkl kablage inför LT-beräkning?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MarcusE

Mäta imp.gång inkl kablage inför LT-beräkning?

Inläggav MarcusE » 2010-11-11 21:56

Bygde tidigare i höst nytt bassystem med 4 basar i slutna lådor. De är i princip permanent monterade, 2 i en igenlagd dörröppning och 2 i en smal, fd garderob. Kablaget är dolt i VP-rör i väggarna och lådornas anslutningsterminaler är en aningens svåråtkomliga. Nu har jag fått lite intr att testa Linkwitz Transform, men drar mig för att börja riva enkom för att kunna mäta impedansgången på enskild låda.

Min fråga är om det är helt fel att mäta impedansgång på bassystemet som helhet, alltså inklusive högtalarkablage, och därefter beräkna LT-kretsen?
Baselementen är dessutom serie-parallell-kopplade för att få en rimlig impedans gentemot steget som driver dem (tredje kanalen i ett rotel 993).

Eller, skulle det vara bättre att utgå ifrån simuleringsdata från Basta?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-11 22:04

Låter inte som att en enda LT-krets skulle funka i detta fall.
Köp en bra equalizer i stället, så har du möjlighet att labba fram något vettigt.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-11-12 00:26

Gör båda delarna och jämför. Justera eventuellt parametrarna i Basta! så att du får överensstämmelse. "Analysis-by-synthesis" brukar det kallas.

Hursomhelst finns det inget som hindrar att man inkluderar en kabelresistans när man mäter, tvärtom är det väl bra. Och du ska definitivt ha elementen i den låda som de ska användas när du bestämmer dig för LTns utformning.

...allt med reservation för att jag kanske inte riktigt förstår vad du vill göra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-12 09:31

Jag antar att volymen på lådorna är samma?

I så fall och om elementen är av skaplig kvalitet dvs. snarlika i T/S så ser jag inget problem i att mäta alla som en enhet.

Kablaget är inget problem och som Svante säger en fördel då det ju ändå ska vara med när du spelar.

/Peter

Användarvisningsbild
MarcusE

Inläggav MarcusE » 2010-11-12 10:12

Tackar för feedback på detta. Elementen kommer från Peerless, en 10" med några år på nacken. Har inte art.nr i huvudet. Spelar fint tycker jag, men är lite nyfiken på att sträcka ut neråt, främst för film kanske. Elementen spelar i varsin kavitet där volym och mängden gullfiber är lika i samtliga.
Det var främst två saker jag var osäker på. Först detta med kablaget, men det verkar ju var ok el tom bra att inkludera detta i mätningen.
Den andra biten har att göra med hur jag kopplat ihop dem. De 2 basarna jag har på vänster sida är seriekopplade, likaså de två på höger sida. Dessa laster är sedan parallellade. Har som sagt bara en 200-watt kanal att driva alltsammans med, och den ser nu ~8 ohm nom imp. Min fundering är helt enkelt om den här serie-parallell-kopplingen ställer till det på något sätt när man ska disajna LT samt om en impedansmätning i slutstegsänden av högtalarkabeln blir relevant.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-12 10:20

Om elementen är av hög kvalitet så är dess relevanta parametrar väldigt lika (Q, Fs, VAS) och om lådornas volym samt dess stoppning är identiska sån blir resultatet identiskt.

Dvs. impedanskurvan ser idenstisk ut för en låda enskilt som fyra lådor i serie-paralell koppling.

Och som sagt, kablaget ställer inte till med något problem.

/Peter

Användarvisningsbild
M_N

Inläggav M_N » 2010-11-12 11:37

Det här var ju intressant, borde bli bättre precision på LT-kretsen när man mäter inklusive kabel.

Men, hur skulle det bli om man kör med 6 basar i en serie-parallell-koppling per kanal? Den impedanskurvan slutsteget då ser skiljer sig ju från den för en enskild bas/låda, typiskt 2/3 av impedansen för ett element (eller fyra som i kopplingen ovan). Ska man i ett sådant fall dimensionera LT för en enskild bas i låda eller för den samlade lasten/impedanskurvan som slutsteget faktiskt ser?

//

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-12 12:05

Ett elemen i låda eller kombinationer i serie och/eller parallellt ger samma resultat givet god precision/kvalitet på elementen och lådan.

Same same mao.

Det intressanta för LT-kretsen är inte absolut impedans då den ju inte driver lasten. Det intressanta är "relativ impedans".. dvs. hur formen på impedanskurvan ser ut och den ändras inte.

Kopplar man ihop flera element ser impedanstoppen likadan ut även fast topp och bottenvärdena ändras.

Det väsentliga är Fs (dvs. där toppen har sin peak) samt impedanstoppens flanker.. dvs. hur smal/bred den är.

/Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-12 12:09

Då får vi räkna med primtal. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-12 14:59

Sex är ett prima tal tycker jag! :D

/Peter

Återgå till Teknikforum