Projektarbete: Golvhögtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ErikN

Projektarbete: Golvhögtalare

Inläggav ErikN » 2010-11-14 11:36

Tjena.

Går elprogrammet installation på gymnasiet och det är snart dags för projektarbetet. Tänkte bygga ett par golvhögtalare som ska ersätta mina Dali Concept 2.

Har tidigare byggt en subwoofer med CSS element.
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... 68027&st=0

Jag lyssnar mest på rock och metal men också en del aukustiskt.
Budgeten är max 5000kr.

Har just nu en Nad c315 förstärkare på 40wrms så det är nog bäst att hålla sig till mindre element (2 st 6.5' eller 1st 8'), men jag vill fortfarande ha tryck i basen.

Eftersom det är första gången jag bygger fullregister så håller jag mig helst till en enkel konstruktion, 2 eller kanske en 2.5 vägare.

Har kollat lite på LTS F1 hos hifikit, någon som har lyssnat på den?
Förslag på olika konstruktioner är varmt välkommna. :)

MVH
Senast redigerad av ErikN 2011-07-02 13:50, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-14 12:34

Basarna till LTS F1 är slut på HiFiKit, efter vad jag hört.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-14 12:40

Om du skall bygga byggsats så fixar du säkert att få ihop 3v-f2 som är en mycket kompetent golvare.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
ErikN

Inläggav ErikN » 2010-11-14 14:02

Nattlorden skrev:Om du skall bygga byggsats så fixar du säkert att få ihop 3v-f2 som är en mycket kompetent golvare.

Har inget emot att konstruera egna filter så det måste inte vara en byggsats. 3v-f2 går över budgeten med 10k så den är inget alternativ ;).

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2010-11-14 14:37

Har just nu en Nad c315 förstärkare på 40wrms så det är nog bäst att hålla sig till mindre element (2 st 6.5' eller 1st 8'), men jag vill fortfarande ha tryck i basen.

Har du lite effekt är det bättre att satsa på känsliga (större) högtalare. I alla fall 95 dB+ Då går det inte åt lika mycket effekt för att få samma ljudtryck :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-14 14:43

Precis, Petter har helt rätt, glöm allt du läst om att det krävs stora förstärkare för att orka med stora element, dom som skrivit sådant har lurat sig själv och andra! Att stora element dessutom klarar högre effekt är bara en bonus, ingen begränsning.

Användarvisningsbild
ErikN

Inläggav ErikN » 2010-11-14 17:05

Ok men jag är inte så inne i hifiträsket, vad kan ni rekomendera?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-14 17:31

http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=248

Deas idunn

Den hade jag byggt om jag var i dina skor. :)

Bild

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2010-11-14 18:06

Den ser ju fin ut, men 85 dB/W...?

Användarvisningsbild
ErikN

Inläggav ErikN » 2010-11-14 18:28

peetwa skrev:http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=274&Itemid=248

Deas idunn

Bild

Ser fin ut men jag har ju redan stativare, tänkte mig något större. ;)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-14 19:49

paa skrev:Precis, Petter har helt rätt, glöm allt du läst om att det krävs stora förstärkare för att orka med stora element, dom som skrivit sådant har lurat sig själv och andra! Att stora element dessutom klarar högre effekt är bara en bonus, ingen begränsning.

är det inte en svårare nöt för stärkaren med impedansfnurror vid låga frekvenser än högre frekvenser?
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-14 19:50

den har en imponerande basport den där idunn, den är hur stor som helst, nästan
Bikinitider

Användarvisningsbild
ErikN

Inläggav ErikN » 2010-11-14 20:26

celef skrev:den har en imponerande basport den där idunn, den är hur stor som helst, nästan

Hur fungerar det där med basportar? Får man ut mera ljudtryck med större/flera basportar?

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2010-11-14 20:40

celef skrev:den har en imponerande basport den där idunn, den är hur stor som helst, nästan

8O Vi har uppenbarligen olika referenser...

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2010-11-14 21:03

ErikN skrev:

Hur fungerar det där med basportar? Får man ut mera ljudtryck med större/flera basportar?

Man kan spela starkare innan porten överstyr med stora portar, men det är ju inte helt enkelt ändå eftersom porten blir längre med ökad diameter, är elementet dåligt anpassat kan det bli så att en tillräckligt stor port inte får plats i lådan vid den avstämningsfrekvens man vill ha.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-14 21:34

PetterPersson skrev:

så du tycker inte att portens storlek är imponerande stor? 8O då undrar jag var du köper dina portar som slår denna
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-14 21:38

Pontus91 skrev:
ErikN skrev:

Man kan spela starkare innan porten överstyr med stora portar, men det är ju inte helt enkelt ändå eftersom porten blir längre med ökad diameter, är elementet dåligt anpassat kan det bli så att en tillräckligt stor port inte får plats i lådan vid den avstämningsfrekvens man vill ha.

porten är den del som sitter i änden på röret, tratt kan man oxå kalla dem, det är alltså inte själva röret som avses
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-14 21:54

ErikN skrev:
peetwa skrev:http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=274&Itemid=248

Deas idunn

Bild

Är det dunka, dunka ala Cervin Vega du är ute efter?

Användarvisningsbild
ErikN

Inläggav ErikN » 2010-11-14 22:05

peetwa skrev:
ErikN skrev:

Deas idunn

Bild

Är det dunka, dunka ala Cervin Vega du är ute efter?

Nej men det ska finnas lite kraft under huven om man säger så. Mina Concept 2 låter väldigt tunna utan subbas och Seas Idunn kan väll inte vara så mycket bättre?
Jag vill att högtalarna ska kunna klara sig fint vid musikspelande utan stöd från subbas. En st 8' per högtalare räcker.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-14 22:12

Att ett par högtalare låter tunt har väldigt lite med storleken på baselementen att göra. Men vill man bygga nått stort så vill man.

Då skulle jag köra på ett par Acoustic Neon från hifikit eller liknade, ibland är det vad vi i skåne kallar för kludderövar som gjort delningsfiltrena på deras högtalare så förbered dig på filterfix.

Om du bor i en ort som har hifikit kan du åka dit och lyssna på dom så slipper du köpa grisen i säcken.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-14 22:52

celef skrev:
PetterPersson skrev:

så du tycker inte att portens storlek är imponerande stor? 8O då undrar jag var du köper dina portar som slår denna

Så här ser portarna på Petters lilla system ut (han har flera större), lägg märke till att mellanregistret är på 8", som refrens:

Bild

Användarvisningsbild
ErikN

Inläggav ErikN » 2010-11-14 23:26

peetwa skrev:Att ett par högtalare låter tunt har väldigt lite med storleken på baselementen att göra. Men vill man bygga nått stort så vill man.

Då skulle jag köra på ett par Acoustic Neon från hifikit eller liknade, ibland är det vad vi i skåne kallar för kludderövar som gjort delningsfiltrena på deras högtalare så förbered dig på filterfix.

Om du bor i en ort som har hifikit kan du åka dit och lyssna på dom så slipper du köpa grisen i säcken.

Åker nog till stockholm i början av december så tänkte gå in på hifikit och lyssna lite. Acoustic Neon kan vara ett alternativ bara den inte låter tunt. :)

Har en fråga lite of topic. Kör med en subbas med ett CSS Trio 12 element på 350wrms i en portad låda på ca 100liter. Trycket är väldigt bra men jag tycker att den inte låter så rent och "pang på". Kan det ha att göra med att den drivs av ett för litet slutsteg? Använder XTZ Sub Amp1 på 300wrms.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-14 23:57

ErikN skrev:
peetwa skrev:Att ett par högtalare låter tunt har väldigt lite med storleken på baselementen att göra. Men vill man bygga nått stort så vill man.

Åker nog till stockholm i början av december så tänkte gå in på hifikit och lyssna lite. Acoustic Neon kan vara ett alternativ bara den inte låter tunt. :)

Har en fråga lite of topic. Kör med en subbas med ett CSS Trio 12 element på 350wrms i en portad låda på ca 100liter. Trycket är väldigt bra men jag tycker att den inte låter så rent och "pang på". Kan det ha att göra med att den drivs av ett för litet slutsteg? Använder XTZ Sub Amp1 på 300wrms.
Kan ha med rummet att göra, eller lådans avstämning, eller delningsfiltret.

Användarvisningsbild
ErikN

Inläggav ErikN » 2010-11-15 00:03

paa skrev:
ErikN skrev:

Kan ha med rummet att göra, eller lådans avstämning, eller delningsfiltret.
Har märkt att rummet gör enorm skillnad på hur basen spelar. Har nyligen bytt rum och i det gamla så presterade den från 16hz medans i det nuvarande (och större) så kommer trycket igång vid ca25hz. Å andra sidan är spridningen bättre. Den är avstämmd till 21Hz och enligt datorprogram så ska den spela ner till 21hz (-3dB).

Användarvisningsbild
ekolnskungen

Inläggav ekolnskungen » 2010-11-15 01:39

Pangpå har med lådans storlek och porten att göra till största delen om vi tittar på baslådan i sig. Sen kommer dist och fasfel in osv.

Men jag tror att nyckeln för dig är bra toppar som kan återge anslagen bra och sedan tar basmodulen in.

Förslag på toppar har jag inga dock. Jag gillar ljudet i Perless Hds bra dock.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-15 01:47

Vill man komma upp i starkare lyssningsnivåer, blir ju en 8":are eller 2x6":are/per låda rätt medicin i ett normalt lyssningsrum. Registret från 80Hz och uppåt i frekvens, behöver konarea för att inte dista och låta komprimerat ihop med subbasarna.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-15 11:31

paa skrev:
celef skrev:
PetterPersson skrev:

Så här ser portarna på Petters lilla system ut (han har flera större), lägg märke till att mellanregistret är på 8", som refrens:

Bild

fjuttigt 8)
Bikinitider

Användarvisningsbild
ErikN

Inläggav ErikN » 2010-11-15 15:20

Diskanten som sitter i LTS högtalaren ser ut att vara samma som i Acoustic Neon.
Har lite förslag på alternativa basar mot basen som sitter i Neon. Är någon av dessa ett bra alternativ?

Diskanten: Seas H534

Seas basar:

Seas Prestige H1192-08 CD22RN4X
Bild

Seas Prestige H1208 L22RN4X/P
Bild

Seas Prestige H1472-08 P22 REX (har hög känslighet, 91dB)
Bild

Seas P21REX/DD sitter i Neon men den hittar jag inga parametrar på, om nu inte Seas P21REX H 282 är samma. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-15 15:42

P21REX-DD har utgått ur SEAS katalog, kanske hifikit har några kvar, jag tror det är nåt med gjutformen till korgen som gett upp. Samma korg som på P21LTS för övrigt. Men P21REX är inte alls så bra som P21LTS var vilket är surt, men några av dom nyare kanske är i närheten jag vet inte. spole på 12mm och magnetfält på 6 mm är lite gammalmodigt idag.
P21REX-DD har dynamisk dämpning, annars har den nog lika parametrar som P21REX. "DD" är bra om man ska köra basreflex och riskerar att köra utanför det linjära magnetfältet, när spolen är kort.
Men du har inte funderat på sluten låda, eller?

Användarvisningsbild
ErikN

Inläggav ErikN » 2010-11-15 18:46

paa skrev:P21REX-DD har utgått ur SEAS katalog, kanske hifikit har några kvar, jag tror det är nåt med gjutformen till korgen som gett upp. Samma korg som på P21LTS för övrigt. Men P21REX är inte alls så bra som P21LTS var vilket är surt, men några av dom nyare kanske är i närheten jag vet inte. spole på 12mm och magnetfält på 6 mm är lite gammalmodigt idag.
P21REX-DD har dynamisk dämpning, annars har den nog lika parametrar som P21REX. "DD" är bra om man ska köra basreflex och riskerar att köra utanför det linjära magnetfältet, när spolen är kort.
Men du har inte funderat på sluten låda, eller?

Hur ser Seas Prestige H1472-08 P22 REX ut då? Den spelar inte så lågt men har hög känslighet.

Vad är fördelarna med en sluten låda?

Nästa

Återgå till DIY-forum