Ett paket..?! (Nu e alla SLS10 Målade!)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-11-15 21:23

Jo, dom är inte jätte billiga direkt, men men...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2010-11-15 21:59

Hur vet man att dem är tillräkligt bra då...? Annars finns det ju jätte billig på biltema lixom. Den på Hifikit har ju DVD-ai testat, och den är bra. Då köper man inte nått oprövat iaf.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-11-15 23:55

biltemas variant är lika effektiv som ett tomt påslakan.... så den kan man skippa på en gång.. :P
i alla fall den variant jag har varit i kontakt med.

Testat och testat, jämfört med ACO i fråga om "kännsla" och det är inte mycket, ser identisk ut på exakt alla sätt men har lägre dencitet än ACO'n.
Har lyssnat och testat för att se om jag, hemma hos mig, med mina förutsättningar (detta var med iPs) kunde höra någon skillnad, men nej :)

betyder dock inte att skillnad inte finns, för det gör det garanterat, dock så hörde jag inget dom gånger jag testade så jag bestämde mig för att det inte va det viktigaste kanske :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2010-11-16 01:44

De jag menar, så beställer man dem ifrån tyskland å upptäcker att en ica kasse var bättre dämp :P

Vill ju inte köpa grisen i säcken :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-11-16 07:02

Timpolanen skrev:De jag menar, så beställer man dem ifrån tyskland å upptäcker att en ica kasse var bättre dämp :P

Jag har köpt däri från och dom fungerar bra
och tror du inte mig så hör efter vad Rangwald har och säja
felet är att du tror blint utan ha testat sen vilka mät värden har dom på hifikit vilka frekvenser dämpar dom
dom får du nog leta efter

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2010-11-16 08:21

Jag köpte Noppenschaum på ebay. Har funkat bra. 110 sek/kvm ink frakt för höjden 6 cm.
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2010-11-16 09:11

Jag kör med SH002 från aixfoam och är nöjd.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-11-16 10:08

boom skrev:
Timpolanen skrev:De jag menar, så beställer man dem ifrån tyskland å upptäcker att en ica kasse var bättre dämp :P

felet är att du tror blint utan ha testat sen vilka mät värden har dom på hifikit vilka frekvenser dämpar dom

Hur noga är det menar du?!

Om det ena fungerar bra och det andra fungerar bra och man inte hör skillnad så är det ju ointressant om någon skillnad finns tekniskt egentligen...
Så vad som är "bättre" är ju en annan femma... men hur bra "behöver det vara" för att man ska bli nöjd och det ska bli så bra så att man inte hör skillnaden?!

Jag tycker att HiFikit skivan är bra, och enbart baserat på att jag testat den en hel del mot ACO'n som jag också tycker är bra, ACO'n borde rent tekniskt vara bättre (högre dencitet, men i övrigt 100% identisk struktur och tjocklek m.m.) och gå säker att mäta fram skillnad också... Men HiFikit skivan är "billigare" och jag upplever den som likvärdigt när jag testat i mitt rum. Så jag gå på den billigare ;) men det betyder som sagt inte att dom är likvärdiga i alla situationer och rum... bara hos mig.

Men sedan e det ju upp till var och en att gå på vad dom gänner att dom vill gå på, skivorna från tyskland är säker bra, kanske bättre kanske sämre än HiFikit varianten, men jag orkar inte beställa skivor från tyskaland. man måste inte jaga "det bästa" i alla situationer hela tiden (och hur vet vi att dom är bättre än HiFikit skivorna i mitt rum ?!), det är inte värt hur mycket som helst.
I mitt fall så är jag beredd att betala några kronor extra för att det är så otroligt smidigt att köpa skivorna på HiFikit och när dom gör jobber bra så duger det.
Mvh//David

pgmj

Inläggav pgmj » 2010-11-16 10:47

DVD-ai skrev:biltemas variant är lika effektiv som ett tomt påslakan.... så den kan man skippa på en gång.. :P
i alla fall den variant jag har varit i kontakt med.

Nu ska du inte förringa värdet av ett tomt påslakan jämfört med en kal vägg ;)

Men visst är Biltemas variant rätt usel. Både för låg densitet och tjocklek (2cm). Jag försökte täcka Isover glasull med den, men det var svårt att få den att fästa...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-16 11:14

Jag kör med två halva Ino-skivorna. Inte för att jag vet att de är bättre, utan för att vi delade en kompis två Ino-skivor, så att de blev fyra.
Vi vågade vägra att sätta upp helskivor. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-11-16 11:40

:D
Mvh//David

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-11-16 17:32

DVD-ai skrev:
boom skrev:

Hur noga är det menar du?!

Om det ena fungerar bra och det andra fungerar bra och man inte hör skillnad så är det ju ointressant om någon skillnad finns tekniskt egentligen...
Så vad som är "bättre" är ju en annan femma... men hur bra "behöver det vara" för att man ska bli nöjd och det ska bli så bra så att man inte hör skillnaden?!

Jag tycker att HiFikit skivan är bra, och enbart baserat på att jag testat den en hel del mot ACO'n som jag också tycker är bra, ACO'n borde rent tekniskt vara bättre (högre dencitet, men i övrigt 100% identisk struktur och tjocklek m.m.) och gå säker att mäta fram skillnad också... Men HiFikit skivan är "billigare" och jag upplever den som likvärdigt när jag testat i mitt rum. Så jag gå på den billigare ;) men det betyder som sagt inte att dom är likvärdiga i alla situationer och rum... bara hos mig.

Men sedan e det ju upp till var och en att gå på vad dom gänner att dom vill gå på, skivorna från tyskland är säker bra, kanske bättre kanske sämre än HiFikit varianten, men jag orkar inte beställa skivor från tyskaland. man måste inte jaga "det bästa" i alla situationer hela tiden (och hur vet vi att dom är bättre än HiFikit skivorna i mitt rum ?!), det är inte värt hur mycket som helst.
I mitt fall så är jag beredd att betala några kronor extra för att det är så otroligt smidigt att köpa skivorna på HiFikit och när dom gör jobber bra så duger det.

har du några mät värden på det så kanse jag tror på dig men börja inte att tro .
sen skulle jag tro att det är visatons skivor dom kränger

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-11-17 09:13

Du behöver inte tro boom, :wink:
Det är liksom inte menignen... utan jag medelar vad jag kommit fram tillgenom att lyssna och inte genom att mäta och sedan får alla, vem som helst bilda sig en egen uppfattning. Ingen ska gå på vad jag säger blint ändå utan lyssna och testa själv är alltid att rekommendera, men jag står för att jag vid dom tillfällen jag testat inte hört någon skillnad som är av betydelse. Men det betyder som sagt inte att ingen skillnad finns och det betyder inte heller att jag inte skulle kunna höra skillnad under andra omständigheter. Utan bara att jag inte hör skillnad i mitt rum och då skiter jag i att lägga pengar på något som bara kostar extra men inte ger något...
Mvh//David

Användarvisningsbild
M_N

Inläggav M_N » 2010-11-17 10:58

...
sen skulle jag tro att det är visatons skivor dom kränger
...

Speculation mode = on
Jag tror inte HiFi-kit säljer skumplast fr Visaton. De jag sett från Visaton skiljer sig både i färg och "känsla" (densitet?). Handlade ett gäng skivor fr HiFi-kit förra året och när jag hämtade dem pratades det lite om produkten och i samband med det nämnde de Öhmans namn. Kommer dock inte ihåg den exakta kopplingen. Sannolikt är det som redan sagts inte samma skiva, kanhända handlade det om leverantören/tillverkaren och formen på skivan.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-11-17 21:13

DVD-ai skrev:Du behöver inte tro boom, :wink:
Det är liksom inte menignen... utan jag medelar vad jag kommit fram tillgenom att lyssna och inte genom att mäta och sedan får alla, vem som helst bilda sig en egen uppfattning. Ingen ska gå på vad jag säger blint ändå utan lyssna och testa själv är alltid att rekommendera, men jag står för att jag vid dom tillfällen jag testat inte hört någon skillnad som är av betydelse. Men det betyder som sagt inte att ingen skillnad finns och det betyder inte heller att jag inte skulle kunna höra skillnad under andra omständigheter. Utan bara att jag inte hör skillnad i mitt rum och då skiter jag i att lägga pengar på något som bara kostar extra men inte ger något...

Men om du bara har lyssnat till en sorts skivor hur i helvet kan du då såga alla andra .

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2010-11-17 21:37

Han sågar ju inga...? Vart skrev han det...???

Det han säger att han tycker så och att HiFiKit's Dämp är liknande som ACO-INO i hans rum. Och jag litar mycket heller på DVD-ai som är en mycket god vän med väldigt mycket kunskap.

Och om han säger att dem är bra, så är dem nog det. Inte som du som bara ger en länk till en skumm tysk sida, som verkar vara för att dämpa i motor rum. Du ger igen konkret fakta (som vanligt) heller utan, fråga vem som helst här om vilken skiva de skulle välja. "Din" eller "DVD-ai's" med era skrivna erfarenheter...

Vill inte dämpa stämmningen i denna fina tråd men var tvungenatt skriva lite[/u]

pgmj

Inläggav pgmj » 2010-11-17 21:51

Den senare av booms länkar hade ju data på skivorna. Uppmätt effektivitet alltså.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-11-17 22:28

Timpolanen skrev:Han sågar ju inga...? Vart skrev han det...???

Det han säger att han tycker så och att HiFiKit's Dämp är liknande som ACO-INO i hans rum. Och jag litar mycket heller på DVD-ai som är en mycket god vän med väldigt mycket kunskap.

Och om han säger att dem är bra, så är dem nog det. Inte som du som bara ger en länk till en skumm tysk sida, som verkar vara för att dämpa i motor rum. Du ger igen konkret fakta (som vanligt) heller utan, fråga vem som helst här om vilken skiva de skulle välja. "Din" eller "DVD-ai's" med era skrivna erfarenheter...

Vill inte dämpa stämmningen i denna fina tråd men var tvungenatt skriva lite[/u]

Du skall inte tro att jag köper något skit typ biltema när jag köper så vill jag ha vilka frekvenser som dämpas och hur mycket vad visar dom från hifikit upp för mät värden och vilka frekvenser dämpas
jag har både känt och tryckt på ino aco och dom som kommer från strassnacker har ungefär samma densitet
och jag vet att dom fungerar annars så hade jag kastat dom.
men köp du dyrt så köper jag billigt och är nöjd.
sen kan du se längst ner på den skumma tyska sidan vad som finns enligt dig.

http://www.aixfoam.de/cgi-bin/shop/apps ... NC_ID=8005

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-11-18 08:05

AixFoam SH0021 med tjockleken 60 mm verkar väldigt prisvärd. 800 kr för 4 m2 med frakt till Sverige.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-11-18 10:35

boom skrev:
DVD-ai skrev:Du behöver inte tro boom, :wink:

Men om du bara har lyssnat till en sorts skivor hur i helvet kan du då såga alla andra .

Haha, men jag har ju inte sågat något... börjar nästan bli komiskt :lol:

Ne men allvarligt nu, enda jag sagt och i huvudtaget gett intryck av med det jag skrivit här i tråden är att jag tycker att ACO'skivorna inte ger mig något mervärde i mitt rum framför HiFIKIT's skivor. Och när ACO är dyrare så föredrar jag HiFIKit's varianter... Har inte testat alla skivor på jorden, dock 4 olika varianter och har inte påstått något annat heller och har inte sågat någon dämpskiva alls förutom Bilemas som ÄR SJUKT DÅLIG.
Mvh//David

Föregående

Återgå till Wänner af Ino