Högst troligen en betydligt mera psykoakustisk rak kurva i dag och högst definitivt en mycket basrikare...
Moderator: Redaktörer
lennartj skrev:@-micke-: Hur kommer det sig att AntiMode 8033 (dsp) ignorerar din 70 Hz dipp?
Strmbrg skrev:Numera låter akustisk musik såpass trovärdigt att jag inte funderar på huruvida kurvorna är "snygga" eller inte.
Glebster skrev:Strmbrg skrev:Numera låter akustisk musik såpass trovärdigt att jag inte funderar på huruvida kurvorna är "snygga" eller inte.
OT kommentar: Hur låter filmer fulla med infrabasinformation?

Erik_AA skrev:Calle: Antingen rullar den där micken av otroligt tidigt i basen eller så låter det där rejält tunt.
Vinylcalle skrev:Erik_AA skrev:Calle: Antingen rullar den där micken av otroligt tidigt i basen eller så låter det där rejält tunt.
I basen? Den rullar väl av först neråt 30hz någonting.![]()
Nattlorden skrev:Vinylcalle skrev:Erik_AA skrev:Calle: Antingen rullar den där micken av otroligt tidigt i basen eller så låter det där rejält tunt.
I basen? Den rullar väl av först neråt 30hz någonting.![]()
Inte om man utgår från "housecurve" som default, kanske...
RogerGustavsson skrev:Tycker heller inte att det rullar av direkt. Däremot är väl nivån under ca 100 Hz ca 10 dB för låg?
RogerGustavsson skrev:Nja, med tanke på att den kurvan sägs vara mätt i lyssningsposition, då vill jag nog ha rätt mycket mera nivå där nere. 10 dB var kanske att ta i men 7-8 dB då? Inte minst är det rätt hög nivå i "värmeregistret" som jag skulle vilja balansera mot.
RogerGustavsson skrev:Ungefär 100-300 Hz.
Piotr skrev:Erik_AA skrev:Calle: Antingen rullar den där micken av otroligt tidigt i basen eller så låter det där rejält tunt.
Varför skulle det låta tunt?
/Peter
KarlXII skrev:Ragnwald skrev:49dB upp är ju inte dåligt.
...vid 2 Hz.
Erik_AA skrev:Piotr skrev:Erik_AA skrev:Calle: Antingen rullar den där micken av otroligt tidigt i basen eller så låter det där rejält tunt.
Varför skulle det låta tunt?
/Peter
Jag skulle iaf vilja ha upp nivån vid 20 Hz med 15 (20) dB och sen ha nerförsbacke mot 80 Hz som jag vill ha upp några dB också.
Strmbrg skrev:OT-svar:
Har ingen kännedom om hur de ser ut.
Kurvorna, alltså.
Numera låter akustisk musik såpass trovärdigt att jag inte funderar på huruvida kurvorna är "snygga" eller inte.
Funderade förvisso på att rigga upp miken och plotta lite.
Men när jag kastade på Stravinskis Älgfågel så tappade jag omedelbart intresset för tonkurveplottning.
Det låter ju såpass trovärdigt och icke-distraherande att jag tappar intresset för de tekniska aspekterna på hur det låter. *)
Ursäkta detta inlägg, men jag ville hursomhelst komma med denna infallsvinkel på frågan.
*) Ungefär som i konsertlokalen: Där funderar jag aldrig på tonkurvan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster