Finns det några tumregler för hur man beräknar dimensionerna?
Moderator: Redaktörer
Logiskt sett borde absorbenten bakom högtalaren vara tillräckligt stor för att med viss marginal täcka högtalarens "spegelbild" i alla aktuella lyssningspositioner.
celef skrev:Logiskt sett borde absorbenten bakom högtalaren vara tillräckligt stor för att med viss marginal täcka högtalarens "spegelbild" i alla aktuella lyssningspositioner.
man måste nog oxå ta hänsyn till ljudvåglängden när storleken beräknas
och så måste man nog dimensionera baslådan lite annorlunda
RogerGustavsson skrev:celef skrev:Logiskt sett borde absorbenten bakom högtalaren vara tillräckligt stor för att med viss marginal täcka högtalarens "spegelbild" i alla aktuella lyssningspositioner.
man måste nog oxå ta hänsyn till ljudvåglängden när storleken beräknas
och så måste man nog dimensionera baslådan lite annorlunda
Basen berörs i regel inte av väggdämpningen om det bara handlar om en tunnare dämpning typ toppig skumplast.
celef skrev:nä just det, basen berörs normalt inte av dämpmaterialet, men den närmare väggplaceringen påverkar, så en icke väggnäraoptimerad högtalare kommer att låta lite basig även med dämpmaterialet
RogerGustavsson skrev:celef skrev:nä just det, basen berörs normalt inte av dämpmaterialet, men den närmare väggplaceringen påverkar, så en icke väggnäraoptimerad högtalare kommer att låta lite basig även med dämpmaterialet
Fast att placeringen ska ändras framgår väl egentligen inte?
Av din avatar att döma antar jag att du gillar Linn?
Sondek skrev:Tack luminous!
Lite logiskt resonemang från er som har lite mer kött på benen räcker långt för mig.
Nu känns det mer logiskt och motiverat för mig att experimentera vidare på egen hand.
audiophone skrev:Undrar hur nödvändigt det egentligen är med dämpskivor bakom högtalarna eftersom diskant och mellanregister dämpas så mycket ändå (ca 25dB vid 1kHz) rakt bakåt. Dessutom är en tunn dämpskiva direkt mot vägg inte vidare effektiv under 250Hz. Så det borde bara vara i området runt 500Hz den kan tänkas göra lite nytta!?
Men det är ju klart det är ju bättre med dämpskiva än utan. Ni som har dämpskivor bakom högtalarna -hur stor skillnad hörs det med och utan?
peetwa skrev:Sondek skrev:Tack luminous!
Lite logiskt resonemang från er som har lite mer kött på benen räcker långt för mig.
Nu känns det mer logiskt och motiverat för mig att experimentera vidare på egen hand.
Fast det där med att man skall täcka högtalarens spegelbild blir nog på tok förlite. Det kommer ju att räcka med ett par dm på insidan för att täcka den.
celef skrev:jag misstänker att peetwa menar att man oxå måste ta hänsyn till ljudvåglängden när man väljer storlek på absorbenten, spegelbilden ger bara svar var absorbenten ska placeras, inte hur stor den ska vara
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster