DIY - faktiskt.se

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-04-12 18:48

Vifa D25AG35-06 fungerar fint om man fixar dämpning i hålet genom polstycket samt byter filten i kammaren mot gullfiber - dessa förändringar ger både mät och lyssningsmässigt fin effekt. Men Vifa D25AG är använd så ofta och är en gammal historia, det vore roligt med ngt nyare, dock inte DX25:an.
Seas har t.ex. 27TDFC som jag skulle vilja slå ett slag för om man skall dela lågt (1800-2100 Hz), Skall man dela högre finns det dock bättre alternativ.
Seas CA18RLY verkar fin hoppas att den är lika bra som det verkar.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

niclas

Inläggav niclas » 2005-04-12 19:30

Jag skulle tycka att det hade varit kul med ett lite "annorlunda" projekt. Någonting som liknar en "Snell typ A" kanske? :) Till ett överkommligt pris dåra.. :wink: Eller att man bygger något som liknar en annan gammal "klassiker" :)

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2005-04-12 19:52

En bra stativare 80-20000 Hz sluten låda tycker jag är intressant och lite ovanligt. Seasen är ett av ytterst få element som skulle kunna fungera till något sådant (har kollat runt lite).

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-12 20:13

ja alltså jag tycker nästan vi kan spika CA18 om inte det blir allt för mycket protester. sen kan man ju fundera vad man ska komplettera det med och hur det ska realiseras.
Jag ser en stor fördel med det jag sa förut om en MTM då man kan göra tre olika varianter av den. Fyra om man tar med stativmodell i det.

Ja sy ihop spridningen är ju a och o helt klart. Så det gäller ju hitta rätt diskant där.. och känslighetsmässigt dessutom som jonas säger. Där har ju lts diskanten vissa fördelar med sin höga känslighet. Dock känns det som man vill hålla sig borta från LTS och Ino för att inte sas "planka".

30 liter? ja jag har inte lspcad installerat så jag har inte möjlighet till nån vidare simulering. är inte så haj på basreflex för den delen heller. Men låddimensionen kommer ju ner en bit vilket kanske inte är nån nackdel om lådan ska tilltala flertalet. 30 liter ger ju fortfarande ett väldigt trevligt q-värde i sluten variant.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2005-04-12 20:35

En 2,5 vägare med CA18, MMT med lobpekfelskompensering :D
Då blir impedansen en bit upp i registret snäll också. Vill man kan man göra två varianter, en sluten på 30-40liter för de som vill köra med baslådor och en basreflex på 60-80liter för oss som inte äger en massa effektförstärkare. Båda versionerna skulle kunna ha samma baffel men med olika djupa lådor så att man kan ha samma filter till de olika modellerna.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-12 20:42

hade ju vart roligt med äkta fas i den också.. alttså diskanten placerad bakom basen. men då har vi helt plötsligt en i28 med mindre element :roll:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2005-04-12 21:14

Den där Hiquphon diskanten har ju så fina mätvärden så att man kan fundera på om det inte är tillsnyggat en aning?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-12 21:17

ja jag vet inte.. vet inte var dom kommer ifrån tror inte det är tillverkarens mätningar dock..

http://isa.dknet.dk/~hiquphon/page14.html
har de ju denna kurva

Bild och där ser den ju lite sämre ut.. spridningen finns ju inte med dock..
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-12 21:19

har läst nånstans att det är ett väldigt seriöst företag som inte skickar iväg diskanter utan att ha testat dom och veta att de är ok. företag i usa har tex fått vänta en hel sommar pga av att luftfuktigheten störde produktionen och därmed ville hiquphon inte släppa iväg några enheter.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2005-04-12 21:20

Jag är intresserad av att bygga förutsatt att projektet går åt det håll jag hoppas på.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-12 21:28

men om vi skulle sätta målet först.. att det ska produceras en högtalare är väl klart men sen resten. vilka ingående utbildande moment ska ingå tex?

högtalarprincip (dappolito, tmm, osv)
basreflex, slutet?
filterteknik
mätning (mjukvaruhantering, mätteknik osv)
spridningsteori

ja hur ska listan se ut?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2005-04-12 21:44

Det beror väl rätt mycket på vad den ska klara av. Är den tänkt som topp till ett par baslådor duger det nog bra med ett element och sluten låda. Men är det en fullregister så är väl basreflex ett krav och kanske även 2st element om man vill spela lite högre.
Rent allmänt ser jag ingen fördel med stativhögtalare då stativet tar upp samma golvyta som en golvhögtalare men utan att vi får nytta av den större lådan.

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2005-04-12 21:46

Högtalare för bokhyllan kanske?
Var köper man förresten Seas CA18RLY?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-12 21:49

d_anders skrev:Var köper man förresten Seas CA18RLY?

Hifi-kit tar in dem på begäran.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2005-04-12 21:54

Vet du ungefärligt pris också?

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2005-04-12 22:09

d_anders skrev:Vet du ungefärligt pris också?

Runda slängar 650kr/st om jag minns rätt från när jag frågade dem. Eventuellt något mindre.

/Erik

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-12 22:18

ja jag ser nog hellst en golvare också. men håller man elementkonfigen konstant kan man ju göra slutna stativare nog så enkelt utan att behöva ändra filter etc..
två element känns också behövligt. det är ju ingen nackdel även i det fall man ska använda dom som topplådor.
Mvh
Magnus

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-12 22:26

Ingen ide att försöka få in konceptet "en aktiv lösning med faslinjärt filter" ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-12 22:30

Är det nån annan än IÖ som klarar att konstruera ett högre ordningens faslinjärt filter? I så fall ska nog jag bygga högtalaren också!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-12 22:31

mike34 skrev:Ingen ide att försöka få in konceptet "en aktiv lösning med faslinjärt filter" ?

tror nog man ska försöka hålla det så enkelt det går. aktivt får ju koncekvenser som fler slutsteg också. dessutom finns det nog tillräckligt med kunskap att hämta från en vanlig filtervariant.
Mvh
Magnus

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-12 22:39

Kraniet skrev:
mike34 skrev:Ingen ide att försöka få in konceptet "en aktiv lösning med faslinjärt filter" ?

tror nog man ska försöka hålla det så enkelt det går. aktivt får ju koncekvenser som fler slutsteg också. dessutom finns det nog tillräckligt med kunskap att hämta från en vanlig filtervariant.

Ja det är nog helt sannt. Men iden flög upp då nån sa bokhylle högtalare.
Skulle vilja ha en liten aktiv rackare som med fördel också kan vara till datorn för den kräsne.
Det kan bli ett advancedsteg vidare på vad det nu blir....

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-12 22:40

paa skrev:Är det nån annan än IÖ som klarar att konstruera ett högre ordningens faslinjärt filter? I så fall ska nog jag bygga högtalaren också!

Jasså, det krävs superkrafter för att fixa det ?? 8O
Då lägger jag ner... Jag menade aktiv delning nu, inte passiv, går det ??

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-12 22:57

mike34 skrev:
Kraniet skrev:

Ja det är nog helt sannt. Men iden flög upp då nån sa bokhylle högtalare.
Skulle vilja ha en liten aktiv rackare som med fördel också kan vara till datorn för den kräsne.
Det kan bli ett advancedsteg vidare på vad det nu blir....

ja precis det kan ju vara aktuellt i ett senare skede för de som vill det. men man får väl börja med grundkonceptet först.
som nagref säger så bör man väl lägga sig på en rimlig nivå.
ang filter så vet jag inte kan för lite om det hela. öhmans filter är väl lite speciella iom att de just är högre ordningen samtidigt som faslinjära.. det är ju inga standardlösningar butterworth och linkwitz tror jag inte riktigt ingår i öhmans tankevärld :wink:
men det ska väl gå ändå på nåt vis?

men vi har fortfarande inte definierat målet. nagrefs lista är väl inte så dum att hålla sig till.

men om vi spikat ca18 så kan vi lämna det och gå vidare till högtalarprincip. jag har ju redan sagt MTM(dappo eller 2,5 antar jag det handlar om), TMM har också kommit upp finns det andra förslag?
golvstående med koncekvent elementkonfig för möjlig stativare. dvs en total låda på ca 80-100 liter (ja jag tror nog 30 liter/element är lite lite) respektive ca 40-50 för stativaren.
jag vill gärna ha diskant och bas i fas "på riktigt"(alltså terassbygge blir det då eftersom lutande bafflar inte är nåt jag vill ha) men det är ju inget måste. främsta vinsten med detta vore ju att få en känsla för var akustiska centrat egentligen ligger. åsikter?
filter bör väl vara högre än 2a ordningen akustiskt, speciellt om vi ska ha 3/4tum diskant. faslinjärt javisst om det går (beror ju på vem som ska göra "grovjobbet" kanske främst).
bra spridning med jämn avrullning offaxis mot höga frekvenser.

att det ska vara rimligt enkelt är väl redan bestämt. en fyrkantig låda mao i enkel MDF (19mm med 22 mm baffel?) och avfasade kanter för mindre diffraktion (här finns en del prövande att göra för att få rätt vinkelt/djup på avfasningen). tänker man sig en fasriktigt TMM så blir ju i28 antagligen den modell man får gå efter. den lutande baffeln ökar ju dock komplexiteten så jag föreslår terass istället där också (dessutom slipper man ju att den ser ut som en i28) en MTM undslipper ju detta problem då elementen är symmetriska kring diskanten. dock blir ju en MTM lite högre (vilket ebtyder att TMM måste vara bredare/djupare än en MTM)
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-12 23:00

mike34 skrev:
paa skrev:Är det nån annan än IÖ som klarar att konstruera ett högre ordningens faslinjärt filter? I så fall ska nog jag bygga högtalaren också!

aktivt är väl ingen större svårighet att fixa faslinjärt. dock har jag fått intryck av att det är svårare att reglera spridning aktivt.
passivt och med hög ordning är det väl dock lite knivigt med jag e ingen expert på filtergrejjor..

edit: sen är det väl meningen att vi ska lära oss saker så inga superkrafter antas väl nånstans. det måste ju hållas på en rimlig nivå även rent förståbarhetsmässigt annars är det ju ingen vits.
själv vill jag bygga för att få mer insikt i hur det fungerar. det finns ju otrolig kunskap på forumet som är dum att inte utnyttja. och vad är bättre än att spänna forummusklerna mha ett forumbygge? :)
Mvh
Magnus

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-12 23:08

Kraniet skrev:
mike34 skrev:

aktivt är väl ingen större svårighet att fixa faslinjärt. dock har jag fått intryck av att det är svårare att reglera spridning aktivt.
passivt och med hög ordning är det väl dock lite knivigt med jag e ingen expert på filtergrejjor..

edit: sen är det väl meningen att vi ska lära oss saker så inga superkrafter antas väl nånstans. det måste ju hållas på en rimlig nivå även rent förståbarhetsmässigt annars är det ju ingen vits.
själv vill jag bygga för att få mer insikt i hur det fungerar. det finns ju otrolig kunskap på forumet som är dum att inte utnyttja. och vad är bättre än att spänna forummusklerna mha ett forumbygge? :)

Klart det ska va forumbygge. Ska inte bråka mer om filter.... på ett tag :) Har läst lite om dom och är lite nyfiken på hur stor skillnad det kan bli mot konventionell filter design.
Det har ju jag då möjligheten att göra när det finns ett passivt filter att koppla förbi och gå på med separata efterbrännare för alla element. Hoppas det inte blir 5 vägs eller nått sån perverst nu.
Sub har jag ju snart så djupet är inte så noga för mig, och ska jag tragiskt nog va ärlig så kvittar de sista 5 KHz ochså.. Sighh.. :?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-12 23:16

ja jag röstar på en extern filterlåda vilket isf gör att eventuella experiment med aktiv filtrering blir piece of kaka.. :D

kom på en annan variant på TMM problemet. man skulle ju kunna sätta det nedre elementet närmare golvet och på så vis fixa löptiden mot de andra elementen. samtidigt får man rimligtvis lite golvstöd till basen vilket inte är helt dumt. frågan är väl bara hur det löses designmässigt. (terassiden har ju förövrigt problem med diffraktion..)

edit: hmm nu är jag nog trött.. det där fixar ju inte alls löptiden snarare förvärrar det hela.. ja dags att sova mao :wink: :roll:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-12 23:23

En MTM kommer att ha en lobning mellan de två basarna som är en kompromiss mellan bra och dåligt. Mindre spridning uppåt och neråt, visst, men inte i kongruens med diskanten.
En 2.5-lösning bör ge mycket mindre spridningsvariationer mellan diskant och mellanregister.
Dessutom finns det hundratals MTM-konstruktioner på nätet, men ingen 2.5-konstruktion som har presenterat den lösning på lob-problemen som Naqref™ skissat på.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-12 23:32

Kraniet skrev:Hiquphon har jag länge varit intresserad av. Deras OWII 3/4 tums silkesdome utan ferrofluid speciellt då. Kommer i matchade par och kostar runt 5-600 kr paret vilket ju låter för bra för att vara sant.

Var har du hittat dom priserna?
Hos den Schweiziska agenten kostar dom ju mellan 200 och 250 euro per par. Det var dom priser jag hittade, lite snabbt.
Numera pensionär.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-12 23:32

ja med MTM pratar jag ju både om 2,5 och ren MTM sas (dvs det som lite nochalant kallas D'appolito även om det inte existerar sådana konstruktioner i nån utsträckning). jag tror nog 2,5 är bättre också. Fördelen med en MTM då är ju att löptiden mellan basarna blir densamma.
I en TMM kommer ju den nedre basen längre ifrån den övre och därför behövs den flyttas fram.
En trevägare då har den inget att komma med? Lägre mellanregistersdist borde man väl åstadkomma (med bekostnad på den högre känsligheten som 2,5 ger) ?
Men allt detta kan ju tas med om man vill (även om filterarbete för två-tre sorters olika principer blir mycket jobb).

Tony Gee provade ju tex 2,5 mot D'appo (om jag nu får kalla det så) och där visade det sig att 2,5 var att föredra (gav bättre stegsvar, mindre dist osv..) dock ger de ju samtidigt olika "sound om man så vill kalla det.

http://home.hetnet.nl/~geenius/Proteus.html
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-12 23:34

paa skrev:
Kraniet skrev:Hiquphon har jag länge varit intresserad av. Deras OWII 3/4 tums silkesdome utan ferrofluid speciellt då. Kommer i matchade par och kostar runt 5-600 kr paret vilket ju låter för bra för att vara sant.

Var har du hittat dom priserna?
Hos den Schweiziska agenten kostar dom ju mellan 200 och 250 euro per par. Det var dom priser jag hittade, lite snabbt.

ja det kan hända jag rört ihop styck och parpris.. jag frågade direkt hos hiquphon (dom går ju beställa direkt därifrån) men jag verkar ha raderat mailet.. kan skriva och fråga igen om det känns behov av det..
Mvh
Magnus

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum