Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Nu spelar GamuT D 200.![]()
![]()
Nu har jag lyssnat ett tag på Rotel RB991-hemmaförstärkaren, Bryston 4BST - lånad och GamuT - lånad.
Tre goda steg, som jag tror alla fått bra kritik av både LTS och Carlssonplanet, bla genom att vara neutrala steg.
sprudel skrev:Något av dem, förmodligen Bryston eftersom den enligt uppgift har lägst dist. Jag har inte sett några mätningar på GamuT, men jag upplever den som väldigt ren också.

Rydberg skrev:När jag jämförde mina Bryston 7B-ST med Bryston 6B-ST (SST) som tillsammans med 14B-ST var de första SST-stegen var att SST-stegen låter finkorningare i diskanten, lite mjukare och högre upplösning. Redan 7B-ST var ju mycket bra på den punkten men SST är bättre. 28B-SST är ännu ett steg renare i återgivningen.
Piotr skrev:Väldigt vilka brusiga mätningar.
Stegen som har högt brus eller mätapparaturen?
En brusmatta på -110dB i en FFT motsvarar väl ett ung. dynamiskt omfång på 80dB (20Hz-20kHz) eller så..?
/Peter

Panelguy skrev:Rydberg skrev:När jag jämförde mina Bryston 7B-ST med Bryston 6B-ST (SST) som tillsammans med 14B-ST var de första SST-stegen var att SST-stegen låter finkorningare i diskanten, lite mjukare och högre upplösning. Redan 7B-ST var ju mycket bra på den punkten men SST är bättre. 28B-SST är ännu ett steg renare i återgivningen.
Är inte din 28B i SST2 squared version till och med? Det tycks skilja en hel del mellan de olika versionerna men jag undrar; om 14B-ST ansågs vara "transparent", är då SST/SST2 färgade?
Lite högre kanske, men det är ganska normalt för ett slutsteg. SNR för slutsteg brukar ligga mellan 70 och 95dB och för försteg mellan 80 och 105dB.Piotr skrev:Väldigt vilka brusiga mätningar.
Stegen som har högt brus eller mätapparaturen?
En brusmatta på -110dB i en FFT motsvarar väl ett ung. dynamiskt omfång på 80dB (20Hz-20kHz) eller så..?

sprudel skrev:Rydberg skrev:När jag jämförde mina Bryston 7B-ST med Bryston 6B-ST (SST) som tillsammans med 14B-ST var de första SST-stegen var att SST-stegen låter finkorningare i diskanten, lite mjukare och högre upplösning. Redan 7B-ST var ju mycket bra på den punkten men SST är bättre. 28B-SST är ännu ett steg renare i återgivningen.
Det är här Roteln kommer till korta också.
Man kan uppgradera GamuT till mkIII där mellanregister och diskant förbättras. Även om jag är väldigt förtjust i rådande egenskaper i mellanregistret. Stråkar låter bra, saknar kanske lite, lite av det sista i diskanten, men att de är gjorda av torkat och lackat trä det hörs tydligt.
Det låter trä, och cello låter cello!
sprudel skrev:Panelguy skrev:Rydberg skrev:När jag jämförde mina Bryston 7B-ST med Bryston 6B-ST (SST) som tillsammans med 14B-ST var de första SST-stegen var att SST-stegen låter finkorningare i diskanten, lite mjukare och högre upplösning. Redan 7B-ST var ju mycket bra på den punkten men SST är bättre. 28B-SST är ännu ett steg renare i återgivningen.
Är inte din 28B i SST2 squared version till och med? Det tycks skilja en hel del mellan de olika versionerna men jag undrar; om 14B-ST ansågs vara "transparent", är då SST/SST2 färgade?
Tror jag inte. Bryston hävdar väl att de nya stegen är ännu renare än de gamla. Så i så fall är de än mer transparenta.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], JanneX och 27 gäster