DIY - faktiskt.se

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-12 23:36

Här finns databladet på basen, CA18RLY/H1217:
http://www.seas.no/seas_line/woofers/H1217.pdf
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-12 23:40

Gjorde simuleringar på den basen för ett tag sedan:

http://user.faktiskt.io/naqref/CA18calc.gif

Kan bli riktigt bra. Har lite alternativa lösningar på hur man kan placera elementen för att få en fin kurva trots att högtalaren står en bit ifrån väggen (är i o f s inte min lösning men det gör den inte sämre). :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-12 23:40

skickade iväg ett mail till hifikit om prisuppgift och eventuell mängdrabatt.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-12 23:41

Naqref™ skrev:Gjorde simuleringar på den basen för ett tag sedan:

http://user.faktiskt.io/naqref/CA18calc.gif

Kan bli riktigt bra. Har lite alternativa lösningar på hur man kan placera elementen för att få en fin kurva trots att högtalaren står en bit ifrån väggen (är i o f s inte min lösning men det gör den inte sämre). :)

vad hmnade du på för lådvolym där?

vad är det för lösning? nyfiken :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-13 00:45

Kraniet skrev:
mike34 skrev:
paa skrev:Är det nån annan än IÖ som klarar att konstruera ett högre ordningens faslinjärt filter? I så fall ska nog jag bygga högtalaren också!

Jasså, det krävs superkrafter för att fixa det ?? 8O
Då lägger jag ner... Jag menade aktiv delning nu, inte passiv, går det ??

aktivt är väl ingen större svårighet att fixa faslinjärt. :)

Vad skulle du då föreslå för kombination av filterfunktioner för lågpass och högpassdelen, som tillsammans skulle bli faslinjärt, om du nu fick använda aktiva filter?
Edit: Och skulle inte de i så fall lika gärna kunna utföras med passiva filter?
Senast redigerad av paa 2005-04-13 08:43, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2005-04-13 07:03

Är det ingen som är sugen på en trevägare? Stativhögtalare känns det som att det räcker med HFLS1. Tyvärr är väl CA18-elementet bäst lämpat för en tvåvägare så vitt jag kan bedöma.

Av det jag har läst om MTM så verkar det tillföra fler problem än det löser när det gäller spridningsegenskaper.

Aktivt filter kan man ju alltid göra på egen hand om det inte blir något som ingår i själva projektet. Jag skulle göra det om jag byggde iaf :)

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-04-13 07:40

80-100 liter?? 40-50 liter stativare?? vi pratar väldigt stora högtalare alltså.... hmm. varför vill alla ha så stort, är det inte snyggare och mer diskret med mindre?

20 liter max kan jag tänka mig
Själv är bäste dräng....!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-13 08:11

Castor skrev:80-100 liter?? 40-50 liter stativare?? vi pratar väldigt stora högtalare alltså.... hmm. varför vill alla ha så stort, är det inte snyggare och mer diskret med mindre?

20 liter max kan jag tänka mig

det gäller ju två element vil ju till lite volym till sånt. men visst vi måste ju bästamma storlek efter vad folk vill ha. en omröstning kanske.
själv vill jag nog ha en lite mer potent högtalare. tycker inte dom blir speciellt stora men allt är ju relativt det är klart. Men frågan går ju båda vägarna "varför vill alla ha så små lådor" :wink: Men det e klart att ekonomiskt så sparar vi ju en 1200-1500 kr på att göra en enelementare.

edit: en låda på 20 liter är väl förresten inte möjligt med dessa element heller annat än i sluten variant. basreflex behöver nog lite mer (nagref?)
Senast redigerad av Kraniet 2005-04-13 08:34, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-13 08:17

iffe skrev:Är det ingen som är sugen på en trevägare? Stativhögtalare känns det som att det räcker med HFLS1. Tyvärr är väl CA18-elementet bäst lämpat för en tvåvägare så vitt jag kan bedöma.

Av det jag har läst om MTM så verkar det tillföra fler problem än det löser när det gäller spridningsegenskaper.

Aktivt filter kan man ju alltid göra på egen hand om det inte blir något som ingår i själva projektet. Jag skulle göra det om jag byggde iaf :)

ja en 2,5 är ju nästan en trevägare så det kan väl räcka kanske? personligen kan jag nog tänka mig att gå på en 2,5 då inte inte är nåt jag tänkt bygga annars. Stativare(alltså en vanlig 1"/6,5tum stativare som finns överallt) känns lite väl tråkigt. En trevägare vore roligt det också men det verkar vara fler som lutar åt tvåvägare/2,5.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-04-13 09:13

Naqrefs simulering är intressant. Jag har alltså själv kommit fram till 30 liter och fb = 30-34 Hz, men Naqref verkar ha valt en lägre avstämning, kanske 26-28 Hz... då gissar jag att lådan också är större än 30 liter.

Stämmer detta Naqref?

Om det stämmer så misstänker jag att dimensioneringen blir lite tunn i registret 30-40 Hz, men totalt sett extremt djupbaskapabelt för ett så pass litet element.

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2005-04-13 09:15

Kraniet skrev:edit: en låda på 20 liter är väl förresten inte möjligt med dessa element heller annat än i sluten variant. basreflex behöver nog lite mer (nagref?)

Nu är ju inte jag den varumärkesskyddade N, men det verkar som om lådan bör vara minst 30 liter gärna 40 liter till ett CA18. Men jag har dålig(egentligen ingen) koll på hur lådan samverkar med rummet.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-13 09:31

jag vet inte om jag läser graferna korrekt men är den gröna kurvan rumsbidraget måhända?(längst upp till höger) isf ser det väl ut som en väldigt bra avrullning. kanske skulle den varit lite högre upp så man slipper den lilla svackan vid 40hz? (precis som Jonasp påpekat)

ja det är imponerade resultat för en 6,5. det betyder att man med rumsstöd i princip kan förvänta sig full nivå till 20 hz.
ja blir det 30 liter så är nog alla glada för den mindre lådvolymen så det är väl bara bra isf. sålänge det bara är tillräckligt för att det ska bli bra så skiter jag i den exakta volymen 8) (40 liter kanske man kan förvänta sig vara maxvolymen till ett element då?)
Mvh
Magnus

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-04-13 09:47

en stativare på 30 liter?? huj vad stor den blir då :!: om det tvunget måste bli en golvare tycker jag den ska vara slimmad famtill, alltså typ 22 bred eller ngt, vilket innebär 6,5" som maximalt. man kan ju t ex ha en 5" eller 6,5" som mellan och kanske 2 6,5" basar :!: :?: :!: :?:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-13 11:00

Simuleringen är gjord med hänsyn till rummets baslyft vid låga frekvenser (den gröna kurvan) och lådan blir rätt stor (Vb=44liter, fb=27Hz) och är eg orealistiskt stor. Det visar mest hut långt ner man kan komma men med en sådan avstämning så kommer elementet att slå igenom lite för lätt vid övre rörelsemaximum (d v s vid den frekvens där impedanskurvans övre maximum finns). Man bör nog ha en lite mindre låda än så. Skulle gissa på att en avstämningsvolym mellan 35 och 40 liter kommer att bli det bästa i den här applikationen. Kör man den som en sluten låda (med sikte att använda den i ett system med basmoduler) så är nog strax under 20 liter rätt ok.

När det gäller ljudtryck mellan en ev trevägare och en 2vägare (eller 2.5-vägare) med dubbla element så kan man fråga sig om det blir så gigantisk skillnad.
Med ett Sd på 130cm2 och två element som samverkar så blir den totala ytan 260 för CA18 vilket är likvärdigt med ett element någonstans i mellan en 8 och 10 tum (exempelvis är 8 tummarn H1208 är på 220cm2 och tiotummarn H1209 är på 330cm2).

Dessutom om man utgår ifrån CA18 så kan man göra den i flera variationer fritt utan att grundkonstruktionen blir så annorlunda egentligen.

1. Sluten stativare för aktivt bassystemändamål. (MT)
2. Stor basreflexstativare (MT) som kan kombineras med en låda som är identisk i storlek men som bara innehåller ett CA18-element så att man kan få en 2.5-vägs MMT.
3. Slank 2-vägs golvare (MT).
4. Stor 2.5-vägs golvare som är en sammanbyggd variant av det som finns under punkt 2.
5. Slank 2.5-vägs golvare för de som vill ha lite extra ljudtryckskapacitet i det aktiva systemet med basmoduler.

Borde finnas någon version för de flesta. :)

När det gäller diskanterna så har det kommit i mina ögon några rätt tvivelaktiga förslag så de behöver vi inte nämna igen. ;)

Kan kommentera två av förlagen:
Vifa D19SD: Kräver nog lite för hög delningsfrekvens för att vara optimal tillsammans med CA18 men det går nog att ordna. Den något krokiga frekvensgången kan ju möjligen fixas om man placerar elementet i rätt baffel. Bör nog simuleras lite innan man avfärdar det helt.
Seas H561: Kan inte komma på något illa om det direkt förutom att det är en alu-dome och de brukar ju inte gillas av alla så om inte annat så blir det en utmaning i sig att få till det. :)

Tja det var nog vad jag kom på att jag hade att säga just nu. Synpunkter?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-13 11:16

Herr Fink, som var med och utvecklade ScanSpeak 9900 skrev en gång att aluminiumdomar skulle vara utmärkta, om spolen var lindad på något annat än aluminium, tex kapton. Annars får man ett "brus" från spolen.
Har ni hört talas om detta, och finns det sådana diskanter?
Kan det vara detta som är problemet med Vifas aludiskant?
Seas har väl iofs inte detta hesa ljud från sina alu-diskanter?
Numera pensionär.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-04-13 11:18

aluminium i diskanten går fetbort tycker jag....... *ryser*

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-13 11:26

paa skrev:
Kraniet skrev:
mike34 skrev:
paa skrev:Är det nån annan än IÖ som klarar att konstruera ett högre ordningens faslinjärt filter? I så fall ska nog jag bygga högtalaren också!

Jasså, det krävs superkrafter för att fixa det ?? 8O
Då lägger jag ner... Jag menade aktiv delning nu, inte passiv, går det ??

aktivt är väl ingen större svårighet att fixa faslinjärt. :)

Vad skulle du då föreslå för kombination av filterfunktioner för lågpass och högpassdelen, som tillsammans skulle bli faslinjärt, om du nu fick använda aktiva filter?
Edit: Och skulle inte de i så fall lika gärna kunna utföras med passiva filter?

Jag har inte tänkt på om det går att utföra med passiva komponenter.
Jag hade den uppfattningen att tekniken med allpass filter och summa förstärkare för delning endast var implementerbar i aktiv teknik.
Sen är jag osäker på om man inte ändå är tvungen att lägga nån passiv länk på respektive element. Konjugat kanske ?
Vill inte ge skenet av nån filterexpert alls, då det är bäst att säga det nu.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-13 11:29

ScanSpeak 9700 låter ju väldigt "oelektriskt" och icke-irreterande, men kostar ju dubbelt så mycket som basen, vilket känns "fel" på något sätt... ScanSpeak är ju lite "dyr-fi" och det skulle vi väl undvika här. Inte budget, inte dyyyrt, utan jättebra och prisvärt borde vara ledstjärnan.
"Vorsprung Durch Technik" som någon vis man sagt.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-13 11:32

paa skrev:"Vorsprung Durch Technik" som någon vis man sagt.

Marknadsförare på Audi kanske?

Låter som en vettig devis trots det. ;)

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-13 11:32

Castor skrev:en stativare på 30 liter?? huj vad stor den blir då :!: om det tvunget måste bli en golvare tycker jag den ska vara slimmad famtill, alltså typ 22 bred eller ngt, vilket innebär 6,5" som maximalt. man kan ju t ex ha en 5" eller 6,5" som mellan och kanske 2 6,5" basar :!: :?: :!: :?:

Där sa du en grej till som gav en ide.
Golv eller stativ, spelar inte så stor roll, men om det går skulle det väl va bra att ha så lite footprint som möjligt, kanske rent av designa för en nära vägg konstruktion.
Tv apparaterna har ju blivit plattare och det kanske är lika bra att dra högtalarna närmare väggen åxå, och få lite mer golvyta kvar. (bara vädra en idé).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-13 11:34

mike34 skrev:Jag har inte tänkt på om det går att utföra med passiva komponenter.
Jag hade den uppfattningen att tekniken med allpass filter och summa förstärkare för delning endast var implementerbar i aktiv teknik.
Sen är jag osäker på om man inte ändå är tvungen att lägga nån passiv länk på respektive element. Konjugat kanske ?

Skulle man kompensera filterfunktionens fasvridning med ett allpassfilter som vrider tillbaka "åt fel håll" liksom?
Är det möjligt?

Jag är jätteintresserad av hur man får till ett högre ordningens faslinjärt filter. Är det någon som kan förklara hur det går till?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-13 11:37

paa skrev:
Skulle man kompensera filterfunktionens fasvridning med ett allpassfilter som vrider tillbaka "åt fel håll" liksom?
Är det möjligt?

Nej.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-13 11:41

paa skrev:
mike34 skrev:Jag har inte tänkt på om det går att utföra med passiva komponenter.

Är det möjligt?

Jag är jätteintresserad av hur man får till ett högre ordningens faslinjärt filter. Är det någon som kan förklara hur det går till?

Så kanske: 5:edit eller nått :mrgreen:
Ur minnet tror jag det går ut på att man skapar ett allpass filter som har samma tidskonstant som lågpassfiltret.
Lågpassfiltret gör det det ska göra för lågpassdelen som vanligt.
Allpassfiltret som man gör högpassfiltret av bara fasvrider på samma sätt som lågpassfiltret.
Sen adderar (subtraherar) man bort lågpassfrekvenserna ur bandet med hjälp av lågpassfiltrets utgång via inverterade ingången på en op och får ett högpassfilter. Typ.
Fasvridning blir det, men den hänger ihop mellan låg och högpass.
Eller hur många pass man nu gör.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-13 12:09

Castor skrev:aluminium i diskanten går fetbort tycker jag....... *ryser*

Har du några rationella argument för detta? :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-13 12:20

Steen Duelund i Danmark har beskrivit något som han kallar "synchronfilter". Där spelar alla element i fas med varandra i alla frekvenser. Alla fasvrider alltså exakt likadant.
Nu är det ju inget problem att uppnå det med en tvåvägare med ett fjärde ordningens Linkwitz-Riley filter. Med filterfunktionen sett på utstrålade frekvensgången från elementen i lådan.
Vid trevägare och uppåt så intefererar dock delningarna med varann och det är väl där synchronfiltren blir intressanta.
Hur som helst, detta är något annat än faslinjära eller impulsriktiga filter, som jag frågade efter.
Finns det ingen som kan förklara hur man löser det, med högre ordningens filterfunktioner?
Numera pensionär.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-04-13 12:32

Naqref™ skrev:Har du några rationella argument för detta? :)

tycker väl som så att aluminium inte ger det "finliret" som jag tycker om. aluminium passar mycket bättre till hemmabio där det ska vara lite "väsen" 8O

jag tycker mycket bättre om textil.....

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-13 12:54

Det går inte (analogt) utan ett frekvensöverlapp mellan elementen. Det går säkert att få till ett smart spridningsmönster vertikalt på detta sätt, men har man inte full koll så blir det nog generellt mer eller mindre pankaka av överlapp mellan elementen.

Jag tycker det här var en bra idé. Skulle kunna bli en bra golvare på runt 35 liter med CA18. Har själv liknande concept i mina högtalare, 6.5" tvåvägare med ett lagom högt q på elementet för att kunna använda en större låda = lägre gränsfrekvens. Det funkar i praktiken jättebra i ett normalstort rum, som man även kan ana på naqrefs simuleringar.

Angående waveguide förstår jag att repeterbarheten och möjligheten att köpa allt från hifikit och byggvaruhuset vart som helst i landet och gärna även efter några år är mer intressant. Ett alternativ skulle ju kunna vara att välja en diskant som redan har waveguide inkluderat. Tex SS9900 eller någon av inos större diskanter (blir kanske också dyrt). Eller låta specialtillverka en frontplatta som man kan sälja till de som vill bygga, men det kanske är för omständigt.

Tycker personligen att det känns lite småtrist med ännu en högtalare som mäter och ser ut som alla andra. :)
Bild
Horisontalspridning B&W N805. Trots att högtalaren är föredömligt fri från baffeldiffraktionseffekter så ser man en fundamental ojämnhet (bred puckel off axis) ovanför delningen. Detta beror på hoppet i spridning mellan 6,5":aren och diskanten.

När det faktiskt går att integrera elementen spridningsmässigt mha en waveguide:
Bild
Horisontalspridning Amphion Helium2

Castor: Det är inget fel på aluminiumdiskanter. De bästa diskanterna totalt sätt (som har minst egenljud för sig) enligt mitt tycke är några av SEAS aluminiumdomar. Har även lyckats bra med Vifa D25AG35. Om man misslyckas att få bra ljud i dessa beror det nog på implementering. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-13 13:59

Hårdplastdomar kommer man ju ihåg, Philips första som fanns i alla möjliga lådor och lät förskräckligt. Och sen KEF T27.
Dessutom deformeras de och smälter av hög effekt och temp.
Domar med kletigt tyg rör sig bara i periferin vid högre frekvenser, ringradiatorutvecklingen är väl naturlig pga det, då får man ju lite stabilitet på mitten av membranet i alla fall. Men nån dome är det ju inte längre...
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-13 14:30

Här är en diskant man skulle kunna använda. Vifa H26TG. Lite trasig frekvensgång men i princip. Man kanske skulle kunna modifiera denna diskant så att den blir riktigt bra.
Inget metallmembran heller för de som inte tror på sånt. :)

Borde passa utmärkt att dela brant akustiskt vid runt 2kHz eftersom den rullar av där till skillnad från många andra diskanter som kräver ett groteskt elektriskt filter (med de termodynamiska nackdelarna det innebär) för att få en någorlunda brant delning.

Bild

Om man tsr loss frontplattan och filar på kanten blir det säkert bättre. :) Skulle kunna bli en relativt enkel moddningsoption för de som vill.
Bild

Värt ett försök?
Senast redigerad av Martin 2005-04-13 14:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-13 14:34

Martin: Finns två av dem i samlingarna oanvända. Kan kolla lite på dem. :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum