Moderator: Redaktörer
EA_73 skrev:Kan någon förklara hur detta går till och hur dessa används tillsammans?
Vad behövs mer än mjukvaran?
peetwa skrev:När det häller att finna rumsnoder duger vad som helst. Sen sköter du ju inställningarna med örat
EA_73 skrev:ok, tackar
några förslag på lämpliga prisvärd utrustning. Är xtz room analyzer ett alternativ?
Ragnwald skrev:Du behöver en mikförstärkare och mätmik.
http://www.thomann.de/gb/behringer_xenyx_502.htm
och
http://www.thomann.de/se/behringer_ecm_8000.htm
Ett paket med kablar kostar ca 1000:-.
Eller så har vi en forumbroder med butik, MrQ... vad han nu hette.
http://www.accurateaudio.se
Har du en något så när ny dator, är det inbyggda ljudkortet fullt tillräckligt bra för den här typen av mätningar, på diyadept-stadiet.
Installera Room EQ Wizard, som är gratis.
http://www.hometheatershack.com/forums/ ... eased.html
Kolla hur du har jordat datorn och anslut sedan lineout höger kanal till din förstärkare höger in. Svep ett element i taget eller tryck in monoknappen och mät vid lyssningspossitioner. Lätt som en plätt och billigt.
Men lita på dina öron. Jag har vid flera mättillfällen konstaterat att vissa åtgärder som jag tyckt låtit bra, också visat sig mäta bättre än för åtgärden.
Edit: la till firman
EA_73 skrev:ok, tackar
några förslag på lämpliga prisvärd utrustning. Är xtz room analyzer ett alternativ?
Glebster skrev:peetwa skrev:När det häller att finna rumsnoder duger vad som helst. Sen sköter du ju inställningarna med örat
Medhåll, beträffande rumsmoder har jag klarat mig med ett 10-200Hz-svep som finns i Spotify.
Sondek skrev:Låter som att dom ni är enbart positiva till minidsp:n.
Ingen som upplever att man tappar något i de övre registret när man för in en extra ad/da omvandling?
Om man bara kör den på basen så riskerar man väl att få tidsförskjutning mellan registren?
boom skrev:Är det någon mera som upplever att program varan 2.1 advance som buggig .
När man skall ändra peq så vill fanskapet bläddra i väg till helt andra frekvenser mot vad jag vill ha .
sen att ändra delnings frekvensen så kan jag inte göra det med musen utan måste skriva in det i dom olika kolumerna .
Glebster skrev:kodapa skrev:Jag får känslan av att mina parametrsika eq ändringar inte biter. Jag försökte notcha bort några toppar men dom är kvar efter ny mätning...
Du glömmer väl inte tanka över ändringen?
kodapa skrev:Glebster skrev:kodapa skrev:Jag får känslan av att mina parametrsika eq ändringar inte biter. Jag försökte notcha bort några toppar men dom är kvar efter ny mätning...
Jag kör syncronize. Hur gör du?
Glebster skrev:kodapa skrev:Glebster skrev:kodapa skrev:Jag får känslan av att mina parametrsika eq ändringar inte biter. Jag försökte notcha bort några toppar men dom är kvar efter ny mätning...
Jag kör syncronize. Hur gör du?
Samma sak, ville bara kolla så du inte glömt bort att synca. Konstigt att du inte kan mäta någon skillnad. Hos mig blir det direkt hörbar skillnad när jag höjer och sänker olika nivåer.
Är din mätutrustning att lita på? Vad säger ditt öra om du t.ex. kör ett sinussvep före och efter påverkan?
kodapa skrev:Jag litar på mätningen, jag hade nog inte gjort om den om jag inte tyckt att jag saknar de skillnader jag ville höra. Det är skumt. Jag ska kolla min .net status. Jag får ett felmeddelande när jag trycker i dsp'n men den kan ansluta till den.
bomellberg skrev:Nu har jag äntligen fått leka lite med min miniDSP. Tack återigen, Glebster, för din finfina insats.
Jag kör min gamla receiver som slutsteg, och matar miniDSPn direkt från datorn. Utgångarna från miniDSPn går direkt till slutstegen på receivern och det låter riktigt fint!
Efter lite lekande tidigare kom jag fram till att jag kopplat utgångarna fel. I den plugin jag använder (2.1 advanced) är tydligen sub-utgångarna Output 1 och Output 2, samt frontarna Output 3 och Output 4.
Jag märkte det inte förrän jag började blippa med "Mono/Stereo" (för sub-konfigurationen) och hörde att frontarna helt plötsligt spelade i stereo. La om delningen tillämpligt och se nu, nu lirar det på ett helt annat sätt, dvs i stereo.
Nu spelar jag Visa från Utanmyra på lagom nattnivå, och har då ca -80dB på mätarna. Några staplar syns inte över huvud taget. Det verkar finnas lite headroom mao.
Jag tänkte bekanta mig med REW men har glömt mitt externa ljudkort på jobbet och de avråder från att använda mic-ingången på en laptop, så det får vänta.
boom skrev:Du kan koppla 1&2 och andvända 3&4 som sub eller ? hur hade du kopplat innan.
Kanse dax för en kopplings guide.
bomellberg skrev:Nu har jag äntligen fått leka lite med min miniDSP. Tack återigen, Glebster, för din finfina insats.
Jag kör min gamla receiver som slutsteg, och matar miniDSPn direkt från datorn. Utgångarna från miniDSPn går direkt till slutstegen på receivern och det låter riktigt fint!
Efter lite lekande tidigare kom jag fram till att jag kopplat utgångarna fel. I den plugin jag använder (2.1 advanced) är tydligen sub-utgångarna Output 1 och Output 2, samt frontarna Output 3 och Output 4.
Jag märkte det inte förrän jag började blippa med "Mono/Stereo" (för sub-konfigurationen) och hörde att frontarna helt plötsligt spelade i stereo. La om delningen tillämpligt och se nu, nu lirar det på ett helt annat sätt, dvs i stereo.
Nu spelar jag Visa från Utanmyra på lagom nattnivå, och har då ca -80dB på mätarna. Några staplar syns inte över huvud taget. Det verkar finnas lite headroom mao.
Jag tänkte bekanta mig med REW men har glömt mitt externa ljudkort på jobbet och de avråder från att använda mic-ingången på en laptop, så det får vänta.
boom skrev:Du kan koppla 1&2 och andvända 3&4 som sub eller ? hur hade du kopplat innan.
Kanse dax för en kopplings guide.
miniDSP skrev:2way Crossover PEQ 2.1 plug-in was designed for stereo active loudspeaker configurations with a Sub. Very
similar to Crossover PEQ plug-in, this module adds the capability to mix outputs 1 & 2 to a single SUB output
and power two satellite speakers on outputs 3&4. Combined with a miniAMP in2.1 mode, it is the perfect fit
for a compact all digital solution.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 226 gäster