Första högtalaren

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AlNiCo

Första högtalaren

Inläggav AlNiCo » 2010-11-23 13:10

Vad var dina första högtalare?

När jag var liten så var jag galen i elektronik, så jag fick fyra element från min farfar, Luxor-grejer. Jag tror att de var tagna ur en gammal tv eller något. Jag minns inte längre hur stora de var, för de kändes enorma för mig. Basen var nog runt sex tum, diskanten var förmodligen lika stor som mellanregisterna som sitter i bl a Luxor 8079 Transmissionline. Jag har dock aldrig sett exakt de här elementen igen. Jag minns bara att de var väldigt fula, korgarna var gjorda av någon matt grå metall.

Hur som helst så hade farsan två högtalarlådor i förrådet, som de här passade in perfekt i. Så han fixade dem. Sen ställde han upp dem jättehögt uppe på en bokhylla, till min stora besvikelse. Jag ville ju fiffla med dem. :) Jag tror att jag var sex år.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-11-23 13:18

Mina första egna högtalare (om man bortser från den inbyggda i en Tandberg-bandspelare) var Celestion Ditton 25. En 12" bas, en dito slav, två mellanregister och en diskant. Mycket bas blev det, men ganska rund och oartikulerad sådan. Tillsammans med tidigare nämnda ERA444 skivspelare och en Sansui AU-999 lät det ganska bra ändå. Men i smyg tyckte jag nog att kompisens Lenco L75 med en Pioneer-förstärkare och ett par mycket enkla högtalare lät mycket roligare. Helt annan fart och fläng på rockmusik.

Bild

/ B

PS Edit. Kan ha fel, kan vara ett mellanregister och två diskanter. Men spelar roll, detta var i slutet på 60-talet :-)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-11-23 14:01

Bill50x skrev:Mina första egna högtalare (om man bortser från den inbyggda i en Tandberg-bandspelare) var Celestion Ditton 25. En 12" bas, en dito slav, två mellanregister och en diskant. Mycket bas blev det, men ganska rund och oartikulerad sådan. Tillsammans med tidigare nämnda ERA444 skivspelare och en Sansui AU-999 lät det ganska bra ändå.

En drömanläggning! Ditton 25 tyckte jag var såååå häftiga! Och Sansuin hade mellanregisterkontroll, va?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-23 14:04

Min första högtalare byggde jag i slöjden i åttonde eller nionde klass. En liten bredbandare i en låda av björkplywood, på ca 1-2 liter. Den var "dämpad" med frigolit och den hade svart galon som "tyg" framför elementet. :oops:
Dess främsta förtjänst var nog att den i alla fall spelade, och att den faktiskt var ganska välgjord, trots dessa grava konstruktionsmissar.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-11-23 14:05

Min (mono, alltså!) första högtalare var en en 8-tummare med diskanttratt (men troligen inte 9710) från en dissekerad stor radio, monterad i en låda som varit ett skåp. Lådvolymen kom ur Radiobyggboken, jag tror det var drygt 100l. Gullfiber stulet från närmaste bygge och litet tyg från mors syhörna kompletterade saken. Detta var 1967, om jag inte missminner mig. Jodå, det lät rätt bra, tyckte vi! Drivning bestod av Dux rörbestyckad bandspelare, uteffekt 2W.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-11-23 14:15

perstromgren skrev:Och Sansuin hade mellanregisterkontroll, va?

Jaddå, dessutom med tre valbara frekvenser för respektive kontroll (bas mellan diskant). Mikrofoningång också, hur många förstärkare har det idag? Dessutom fanns sub-sonicfilter, några alternativ på belastning av pickup, lyssna på stereo, mono, enbart vänster eller höger (i båda högtalarna) samt reverse. I Nacka fungerade mic-ingången (utan ansluten källa) bra för radions P2 åxå :-)

/ B

Återgå till Vintage-hifi