MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-11-22 14:41

Glebster skrev:
kodapa skrev:Jag litar på mätningen, jag hade nog inte gjort om den om jag inte tyckt att jag saknar de skillnader jag ville höra. Det är skumt. Jag ska kolla min .net status. Jag får ett felmeddelande när jag trycker i dsp'n men den kan ansluta till den.

Hmm, låter som att något blir knas vid överföring. Har du provat tanka över en "radikal" kurva bara för att se om du då får någon skillnad?

Ska kolla mer när jag får lugn och ro...
Glebster skrev: Har du kopplat rätt (ingång respektive utgång som du valt att påverka)?

Jag har kopplat rätt, annars hade det blivit betydligt större fel... ;)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-22 15:29

kodapa skrev:Jag har kopplat rätt, annars hade det blivit betydligt större fel... ;)

Säg inte det, även den bäste kan göra fel... :wink:

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-11-23 16:05

Glebster skrev:
kodapa skrev:Jag har kopplat rätt, annars hade det blivit betydligt större fel... ;)

Säg inte det, även den bäste kan göra fel... :wink:

Nu vet jag vad jag gjort för fel... :oops:

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-11-23 16:18

Så som jag själv blev hånad för en tid sedan:

Bild
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-11-23 16:38

Jag vet inte om jag kan gå ut med mitt misstag. Jag kommer att bli bränd socialt,privat och på nätet...

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-11-23 16:39

kodapa skrev:Jag vet inte om jag kan gå ut med mitt misstag. Jag kommer att bli bränd socialt,privat och på nätet...

Fan, Pata. Du måste gå ut med det på forat!

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-11-23 16:41

bomellberg skrev:
kodapa skrev:Jag vet inte om jag kan gå ut med mitt misstag. Jag kommer att bli bränd socialt,privat och på nätet...

Glömde ett litet minustecken före gain... Jag kom på det när jag hade lagt mig igår. Det slutade med att jag var tvungen att spela Angry Birds i 45 min för att skingra tankarna...

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-23 20:39

kodapa skrev:
bomellberg skrev:

Glömde ett litet minustecken före gain... Jag kom på det när jag hade lagt mig igår. Det slutade med att jag var tvungen att spela Angry Birds i 45 min för att skingra tankarna...

Se där ja! :) Tur att Angry Birds är ett kul spel iaf! (och tänk att ett litet minustecken kan vara av så stor betydelse...) :wink:

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-11-23 21:30

Glebster skrev:
kodapa skrev:
bomellberg skrev:

Se där ja! :) Tur att Angry Birds är ett kul spel iaf! (och tänk att ett litet minustecken kan vara av så stor betydelse...) :wink:

Ja, nu har jag laddat ned rättningarna men TV:n är på... vill testa...

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-23 21:54

bomellberg informerade idag mig om att man efter/vid synkronisering fortsätter man vara uppkopplad mot miniDSPn och att alla ändringar därefter sker i realtid, tufft! Har tyvärr inte hunnit testa denna feature än, nån mer än jag som missat den? :oops:

pgmj

Inläggav pgmj » 2010-11-23 22:25

Glebster skrev:bomellberg informerade idag mig om att man efter/vid synkronisering fortsätter man vara uppkopplad mot miniDSPn och att alla ändringar därefter sker i realtid, tufft! Har tyvärr inte hunnit testa denna feature än, nån mer än jag som missat den? :oops:

Nej, jag hade inte missat den. Däremot trodde jag att den auto-syncade efter den initiala syncningen. Men nästa gång man ansluter till miniDSP behöver man syncroniza igen för att kunna göra nya realtidsändringar.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-11-23 23:05

Jag är osäker på om dessa ändringar lagras. Detta skulle innebära skrivningar till ROM så fort man skruvar på något. Det är inte optimalt ur minneshållbarhetssynpunkt. Jag tror att ändringarna lagras varje gång man kopplar upp sig till den och kör syncronize. (jag vet inte om det är detta föregående inlägg beskriver)

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-11-24 00:34

Förstod inte vad folk hade för problem med ingångarna och utgångarna, trodde jag fick rätt på det direkt.

Tills jag upptäckte att alla basarna spelade basen från samma kanal.
Jag måste alltså koppla utgång 1 och 2 till slutsteget för att få basmodulerna att spela i stereo vilket är ganska logiskt om man följer flödet i ui:t i appen.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-11-24 00:41

Eftersom det verkar råda tvekan om detta, kommer här en liten RTFM:

The almighty miniDSP 2x4 manual skrev:miniDSP programming

A good part of the success of the miniDSP concept lies in its simplicity of use. Here are the typical
steps required to program a miniDSP.
- Connect the board to your PC/Mac machine
- Launch the plug-in and configure settings as required. If plug-in was previously configured
correctly, the software will automatically re-load the previous configuration.
- The next step is to “Connect & Synchronize” your PC to the board, i.e. flashing the
configuration to the on-board memory and going to the On-line mode.
- Now in the synchronized mode, you will be able to make live, real time changes to the
settings of the board and hear the effect right away. No further “Synchronization” to the
board is required since all settings will now be saved to both the DSP and the Flash
memory of the board.
- Once happy with your configuration, simply un-plug the board and the audio configuration
will run as last modified in on-line mode. No need for a PC connection from now on and
the board will boot up every-time with the last configuration.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-11-24 00:42

Nahaz skrev:Förstod inte vad folk hade för problem med ingångarna och utgångarna, trodde jag fick rätt på det direkt.

Tills jag upptäckte att alla basarna spelade basen från samma kanal.
Jag måste alltså koppla utgång 1 och 2 till slutsteget för att få basmodulerna att spela i stereo vilket är ganska logiskt om man följer flödet i ui:t i appen.

Exakt. Eller om man läser inledningstexten i plugin-pdf:en, vilken jag också lyckats missa.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-11-24 01:28

Följer den här tråden med spänning.
Har kört sen många år med digitalt aktivt filter med inbyggd peq.
Har varit hur många som helst som varnat för att använda grejorna för att den i stort bara blir sämre och minst dåligt i mitten men annars så blir det sämre.
Personligen eftersom jag testat ett otal gånger så tycker jag att det går att justera så att det blir bättre på alla platser lyssningsmässigt. Möjligen går det att mäta någon form av försämring men förbättringarna har övertygat mig och flera andra.
Vad jag kommer tycka är särskilt intressant är delay inställningar av multipla subbar. Jag tycker att det händer verkligt stora saker om man justerar delayen bättre, dock är det ju svårt att veta när den är perfekt.
Och dom flesta som har multipla subbar justerar väl ingen delay överhuvudtaget, så spännade fortsättning framöver.
Kul att ni kommit igång.

mvh/harryup

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-11-24 06:41

Harryup skrev:Följer den här tråden med spänning.
Har kört sen många år med digitalt aktivt filter med inbyggd peq.
Har varit hur många som helst som varnat för att använda grejorna för att den i stort bara blir sämre och minst dåligt i mitten men annars så blir det sämre.
Personligen eftersom jag testat ett otal gånger så tycker jag att det går att justera så att det blir bättre på alla platser lyssningsmässigt. Möjligen går det att mäta någon form av försämring men förbättringarna har övertygat mig och flera andra.
Vad jag kommer tycka är särskilt intressant är delay inställningar av multipla subbar. Jag tycker att det händer verkligt stora saker om man justerar delayen bättre, dock är det ju svårt att veta när den är perfekt.
Och dom flesta som har multipla subbar justerar väl ingen delay överhuvudtaget, så spännade fortsättning framöver.
Kul att ni kommit igång.

mvh/harryup

Jo bättre blir det när eq wizard fungerar som den skall göra då är det bara att föra över mät filen till mini dsp
med dom olika inställningarna så man kan få till en bra rums kurva.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-11-24 09:55

REW fungerar alldeles utmärkt. Jag utjämnade själv mina moder i 20-120 Hz området igår kväll.

Du behöver bara göra två stycken search and replace på textfilen som skapas i EQn.

1. Ersätt "," med "."
2. Ersätt ".\r\n" med ",\r\n"

(exemplet ovan är i Notepad++)

En annan sak. Ni som kör med någon 2.1 plugin i mono, glöm inte att lägga in er PEQ i BÅDA baskanaler. Om ni inte gör detta kommer den icke-PEQade kanalen att mixas med den PEQade, även om ni bara använder er av en a utgångarna 1 och 2. Båda utgångar blir sas halvt PEQade.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-11-24 10:31

bomellberg skrev:Så som jag själv blev hånad för en tid sedan:

Bild

Inte hånad Bo, det var snarare ett tecken på pinsam igenkänning :oops: :wink:
var det tänkt iaf, ber om ursäkt om du tog det som om jag hånade dig.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-11-24 10:58

schmutziger skrev:Inte hånad Bo, det var snarare ett tecken på pinsam igenkänning :oops: :wink:
var det tänkt iaf, ber om ursäkt om du tog det som om jag hånade dig.

Inga problem Schmutz! I vissa fall kan en retsamhet vara ett tecken på uppskattning, och så tolkade jag din bild. För övrigt passade den ju klockrent i sammanhanget.

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-11-24 12:14

Väldigt roligt att sitta och prova sig fram i realtid, väldigt stora skillnader i mätkurvorna / resonanser när jag ändrar vilket verkar lovande.
Skall börja om och prova placera alla moduler som det var tänkt att dom skulle stå från början. och se om det går att PEQ:a till det.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-24 15:03

Nahaz skrev:Väldigt roligt att sitta och prova sig fram i realtid, väldigt stora skillnader i mätkurvorna / resonanser när jag ändrar vilket verkar lovande.
Skall börja om och prova placera alla moduler som det var tänkt att dom skulle stå från början. och se om det går att PEQ:a till det.

Kul att det går framåt! Hoppas du får ihop det så att även den kräsna Nahaz blir nöjd... Något tecken på överstyrning eller problem med miniDSPn ihop med CR80?

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-11-24 15:22

Testade igår, tyckte inte att miniDSP:n märkbart sänkte volymen vilket borde innebära att om den gjorde det så var det max med 3 dB.

Efter att jag gjort PEQ ändringarna ville jag dock höja basen en aning, sannolikt en bieffekt av att jag tidigare velat sänka den på grund av resonanserna och topparna.

Men efter höjning så testade jag spela infected mushroom och andra basmanglarlåtar med receivern på +5 (spelar normalt bara till 0 och då är det bra mycket högre än vad jag anser vara behagligt) utan att miniDSP:n nådde röda nivåer.

Med mina ljudtryckskrav så är inte miniDSP:n ett hinder.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-11-24 16:53

Behöver du CR80 när du har minidsp'n?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-11-24 16:57

Harryup skrev:Behöver du CR80 när du har minidsp'n?

mvh/Harryup

Om man bara vill ha dsp:n i signalkedjan till basen så...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-11-24 17:03

Hur låter den i övre registren då? Har ni testat att den färgar otrevligt i 0-läge? En sådan grunka är ju ganska lätt att göra en provisorisk F/E-test med. Dock skall man passa sig för att sätta den i en buffrad tape-slinga även om det hade kunnat vara bekvämt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-11-24 17:20

Harryup skrev:Hur låter den i övre registren då? Har ni testat att den färgar otrevligt i 0-läge? En sådan grunka är ju ganska lätt att göra en provisorisk F/E-test med. Dock skall man passa sig för att sätta den i en buffrad tape-slinga även om det hade kunnat vara bekvämt.

mvh/Harryup

Jag har inte gjort något vetenskapligt eller blidtestat. Men jag upplevde inga problem när jag hade den kopplad till mina lurar, hemma har jag aldrig kört utan på befintliga högtalare.

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-11-24 21:38

Jag hade gärna testat utan cr80s men jag vet inte hur den delar, branthet, frekvens osv så det är svårt att efterlikna med miniDSP:n. Sen behöver jag cr80s för att få en utgång samt on/off switch till basskakarna.

Men teoretiskt sett skulle ju miniDSP kunna göra dom flesta av cr80 funktionerna.

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2010-11-24 21:55

Nahaz skrev:Testade igår, tyckte inte att miniDSP:n märkbart sänkte volymen vilket borde innebära att om den gjorde det så var det max med 3 dB.

Efter att jag gjort PEQ ändringarna ville jag dock höja basen en aning, sannolikt en bieffekt av att jag tidigare velat sänka den på grund av resonanserna och topparna.

Men efter höjning så testade jag spela infected mushroom och andra basmanglarlåtar med receivern på +5 (spelar normalt bara till 0 och då är det bra mycket högre än vad jag anser vara behagligt) utan att miniDSP:n nådde röda nivåer.

Med mina ljudtryckskrav så är inte miniDSP:n ett hinder.

Intressant. Kan du i text beskriva hur du kopplade? Vilka utgångar du använde på mdsp m.m.
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-11-24 23:44

försteg->cr80s->basmodulutgångarna->miniDSP->utgång 1 och 2->slutsteg

Gör ingen delning i miniDSP:n (cr80s har ju redan delat)
Nivån i miniDSP är inte ändrad (står på 0 som är max by default)
Lagt in PEQ ändringar föreslagna av XTZ analyzer samt lite manuell tweakning efter det på ingång 1 och kopierat inställningarna till ingång 2.

miniDSP:n får ström direkt från usb utgången på HTPC:n som ändå alltid är igång. Mätresultat finns i min akustiktråd i ino delen.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum