Moderator: Redaktörer
I mina högtalare hamnar diskantens akustiska centrum runt 0.5cm bakom basens. Om man ska vara noga, jag gjorde så för att få loben lite uppåt då högtalarna bara är 1m höga och man normalt sitter och tittar ner på punkten mellan elementen, om man inte säckar ner rejält i fåtöljen. Det hade räckt med 2cm förskjutning bakåt om man ville ha loben rakt fram alltså. Svårt att säga varför det blev så lite, jag trodde det skulle bli mer, gjorde ju först en wg som var 3.6cm djup. Det var på tok för mycket, både ur AC synpunkt och hur spridningen/frekvensgången blev.Naqref™ skrev:Vi får mäta önskad förskjutning. Man bör ligga en bit över(längre bort) de rena akustiska centrumen så man har lite större frihet att manipulera med filtren. Skulle gissa på att kanske 3.5-4cm vore ok.
Naqref™ skrev:Får nog kolla noggrannare på hur du har gjort Martin. Har du filtret upplagt i wave-guidetråden oxå?
AndersJ skrev:Aha så då finns det inget intresse av att mäta H25TG i en baffel?
Naqref™ skrev:Jodå! Kan ju visa sig vara den smidigaste lösningen ändå.
Har du tillgång till mätutrustning eller ska jag försöka mig på det igen (fast det brukar dra ut på tiden när jag ska göra så tråkiga saker... )?
Naqref™ skrev:PAA: visst måste vi mäta upp basen men vi kan ju kolla lite på diskanten om vi ändå kan.
AndersJ: go ahead!
Jag pillade lite på min. Kunde konstatera att membranet sitter 18mm längre in än motsvarande diskant med en normal frontplatta.
Fronten sitter med tre clips som lätt pillas bort med en liten flat skruvmejsel
Verkar inte vara lätt att klona den fronten men det behövs nog inte om man utgår från en annan diskant.
Kunde inte sluta nu så det var bara att montera ner lite tillVentilerad bobbin i alu och den stumma dämpfilten bakom membranet som gör att det tål rätt mycket fysisk misshandel.
Ett estimerat pris på svarvade frontplattor i minst 25 par ligger på något över 200kr.
Det kan man nästan göra har jag kommit fram till eftersom diffraktionseffekterna i princip ellimineras förutsatt att waveguiden arbetar i hela passbandet. Man kan ju om man vill ha avfasningar på 1-1.5cm för att vara på den säkra sidan. Det går ju ändå inte att göra baffeln för smal för då kommer hålet som basen tar i anspråk att bli bredare än innerväggarna.Hmmm om man har en waveguide kan man då strunta i avfasningar (eller rundningar) av baffelkanten?
skrutten skrev:Hmmm om man har en waveguide kan man då strunta i avfasningar (eller rundningar) av baffelkanten? I så fall kan man göra en slankare högtalare.
Annars torde väl baffelbredden landa på upp mot 23 - 24 cm för att rymma avfasningarna vid sidan av bas/mellanreg?
Kraniet skrev:det kan ju vara bra här att nån talar om hur det ska se ut rent frekvensmässigt. spridningen är stötestenen men hur ska denna se ut? hur ser en exemplarisk diskants frekvensgång och spridning ut?
Naqref™ skrev:Hmmm blir inte helt imponerad av den diskanten tyvärr...
Castor skrev:Naqref™ skrev:Hmmm blir inte helt imponerad av den diskanten tyvärr...
blir du inte imponerad av seas excel diskanten????![]()
använder den i mina högtalare och den är helt suverän!!! rätt delning och rätt filter i bra låda är den oslagbar!!
Kraniet skrev:skrutten skrev:Hmmm om man har en waveguide kan man då strunta i avfasningar (eller rundningar) av baffelkanten? I så fall kan man göra en slankare högtalare.
Annars torde väl baffelbredden landa på upp mot 23 - 24 cm för att rymma avfasningarna vid sidan av bas/mellanreg?
grejjen med avfasningar är ju att baffeln upplevs smalare. jag kan nog tänka mig en 28cm bred baffel med kanske 4cm avfasningar.
en minsta bredd är väl iaf 18+ca 2cm dvs 20cm.
Kraniet skrev:jo men jag tänkte mer generellt.. är det bara att det ska vara lite avrullning och jämn sådan sas? plus att det ska matcha mellanregistret då förstås.
det kan ju vara bra här att nån talar om hur det ska se ut rent frekvensmässigt. spridningen är stötestenen men hur ska denna se ut? hur ser en exemplarisk diskants frekvensgång och spridning ut?
Jag tror det är lite olika. Ibland vill man ju ha en mer begränsad spridning mot högre frekvenser och ibland vil man ha så bred som möjligt. Det är antagligen lite preferens- och omgivningsberoende.Kraniet skrev:jo det förstår jag att man sas vill ha en fortsättning på basens spridning sas. men jag tänkte mera själva spridningen är det bättre med 10db nere vid 10k än säg 20? ska den rulla av mot högre frekvenser eller vill man ha ett streck? osv..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 234 gäster