DIY - faktiskt.se

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2005-04-13 16:31

Hur är H26TG distorsionsmässigt?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-13 16:36

Naqref™ skrev:Vi får mäta önskad förskjutning. Man bör ligga en bit över(längre bort) de rena akustiska centrumen så man har lite större frihet att manipulera med filtren. Skulle gissa på att kanske 3.5-4cm vore ok.
I mina högtalare hamnar diskantens akustiska centrum runt 0.5cm bakom basens. Om man ska vara noga, jag gjorde så för att få loben lite uppåt då högtalarna bara är 1m höga och man normalt sitter och tittar ner på punkten mellan elementen, om man inte säckar ner rejält i fåtöljen. Det hade räckt med 2cm förskjutning bakåt om man ville ha loben rakt fram alltså. Svårt att säga varför det blev så lite, jag trodde det skulle bli mer, gjorde ju först en wg som var 3.6cm djup. Det var på tok för mycket, både ur AC synpunkt och hur spridningen/frekvensgången blev.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-13 16:48

Får nog kolla noggrannare på hur du har gjort Martin. Har du filtret upplagt i wave-guidetråden oxå?

AndersJ: hur H26 mäter distmässigt spelar ingen roll om vi ändå ev gör en ny wave-guide för då kan vi ju använda andra trevliga element ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2005-04-13 16:54

Naqref™ skrev:AndersJ: hur H26 mäter distmässigt spelar ingen roll om vi ändå ev gör en ny wave-guide för då kan vi ju använda andra trevliga element ;)

Aha så då finns det inget intresse av att mäta H25TG i en baffel?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-13 16:55

Naqref™ skrev:Får nog kolla noggrannare på hur du har gjort Martin. Har du filtret upplagt i wave-guidetråden oxå?

Mitt "hemlisfilter" är inte upplagt i tråden, men jag kan skicka över simulering och schema i kväll. Är inte hemma just nu. Nä det är inte hemligt egentligen. :) Det kan vara jag som har mätt lite konstigt också. Vi får försöka reda ut detta. Kan det vara så att ljudet fördröjs någon cm extra i waveguiden? Iofs då borde det göra det i ett vanligt konelement också. Jag vet faktiskt inte vad det beror på.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-13 16:57

AndersJ skrev:Aha så då finns det inget intresse av att mäta H25TG i en baffel?

Jodå! Kan ju visa sig vara den smidigaste lösningen ändå. :)

Har du tillgång till mätutrustning eller ska jag försöka mig på det igen (fast det brukar dra ut på tiden när jag ska göra så tråkiga saker... )?

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2005-04-13 17:18

Naqref™ skrev:Jodå! Kan ju visa sig vara den smidigaste lösningen ändå. :)

Har du tillgång till mätutrustning eller ska jag försöka mig på det igen (fast det brukar dra ut på tiden när jag ska göra så tråkiga saker... )?

Forumet åt upp min text :cry:

Vet inte om min grejer duger för det är en ganska enkel mik och jag är ingen mästare på att mäta.
Men jag har elementen liggandes och en bit träskiva också. Den är smalare än vad den tilltänkta baffeln blir antar jag men man kanske fortfarande kan se var åt det lutar? Den är 20cm bred men man kanske kan testa lite i alla fall.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-13 17:23

Basen borde ju mätas, försänkt i en baffel med rätt bredd också. En baffel som har rätt fas eller rundning av kanterna.
Så vi får rätt ingångsvärden på spridning, baffelsteg mm.
Impedansgång är ett måste också, för filteroptimeringskörning. Databladet är ju lite väl grovkorningt när det gäller impedansgången.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-13 17:33

PAA: visst måste vi mäta upp basen men vi kan ju kolla lite på diskanten om vi ändå kan.

AndersJ: go ahead! :)

Jag pillade lite på min. Kunde konstatera att membranet sitter 18mm längre in än motsvarande diskant med en normal frontplatta.

Bild

Fronten sitter med tre clips som lätt pillas bort med en liten flat skruvmejsel

Bild

Verkar inte vara lätt att klona den fronten men det behövs nog inte om man utgår från en annan diskant.

Bild

Kunde inte sluta nu så det var bara att montera ner lite till :) Ventilerad bobbin i alu och den stumma dämpfilten bakom membranet som gör att det tål rätt mycket fysisk misshandel.

Bild

Ett estimerat pris på svarvade frontplattor i minst 25 par ligger på något över 200kr.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-04-13 17:35

Naqref™ skrev:PAA: visst måste vi mäta upp basen men vi kan ju kolla lite på diskanten om vi ändå kan.

AndersJ: go ahead! :)

Jag pillade lite på min. Kunde konstatera att membranet sitter 18mm längre in än motsvarande diskant med en normal frontplatta.

Bild

Fronten sitter med tre clips som lätt pillas bort med en liten flat skruvmejsel

Bild

Verkar inte vara lätt att klona den fronten men det behövs nog inte om man utgår från en annan diskant.

Bild

Kunde inte sluta nu så det var bara att montera ner lite till :) Ventilerad bobbin i alu och den stumma dämpfilten bakom membranet som gör att det tål rätt mycket fysisk misshandel.

Bild

Ett estimerat pris på svarvade frontplattor i minst 25 par ligger på något över 200kr.

Det här börjar ta mej fan bli ett av det roligaste DIYprojekt jag sett!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-13 17:40

Det är ju rätt ok. Tillsammans med en vettigt prissatt diskant (350-400kr) så kommer man ju under priset för basen (CA18 verkar vara det givna valet så här långt).

Gäller bara att minst 25 pers anmäler intresse då. :?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-13 17:53

Naqref: Jag tänkte: Aldeles oavsett om jag har mätt/tänkt fel när det gäller akustiska centrumet. Är vi överrens om att en djupare wg är 2.5cm inte är rimligt ur spridningshänseende? Nu när du har tittat Vifadiskanten. En djupare wg skulle innebära att ytterdiametern blir rejält mycket större än 12 cm för att få en vettig spridning och frekvensgång. H26:an har ju nästan lite snål spridning mot högre frekvenser och en större öppningsvinkel kanske skulle vara önskvärt.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2005-04-13 17:59

25 personer kan nog vara svårt att hitta tror jag, i alla fall om det handlar om att förbinda sig vid köp innan man ser vart projektet leder.

En diskant som är snygg och verkar ha låg dist är ju annars

http://www.seas.no/excel_line/excel/E006.PDF

http://www.seas.no/images/Høytaler%20bilder/e0006_______t25001_e0036_______t.htm

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-13 18:09

Hmmm blir inte helt imponerad av den diskanten tyvärr...

Martin: Om man använder en mindre diskant så kan man nog ha en lika brant öppningvinkel och sedan öppna upp snabbare med relativt bra spridning (gssar jag). Så man skulle nog kunna få till det lite djupare då. Men innan jag uttalar mig om hur mycket som behövs så vill jag nog se lite på ditt filter. :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-13 18:18

Ska skicka det när jag kommer hem. Men jag har redan nu kommit på vad jag har gjort för fel. Jag har tänkt fel. wg:n är ca 2.6cm djup. Diskantens akustiska centrum ligger 3.1cm bakom basens. Jag har "kompenserat" för detta genom att ta -0.5cm i filtersimuleringen. Då hamnar elementen i fas genom delningsområdet. Detta gör att loben faktiskt pekar en aning neråt i stället för uppåt som jag tänkte tidigare idag. Det stämmer också med mina mätningar som jag har gjort på högtalarnas vertikalrespons inser jag nu. Klantigt värre.. :oops: Jag har ju tom tänkt på detta tidigare att det var såhär och så tänker jag fel idag. Slutsats: jag är virrig! :)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-04-13 18:36

Hmmm om man har en waveguide kan man då strunta i avfasningar (eller rundningar) av baffelkanten? I så fall kan man göra en slankare högtalare.
Annars torde väl baffelbredden landa på upp mot 23 - 24 cm för att rymma avfasningarna vid sidan av bas/mellanreg?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-13 20:46

Hmmm om man har en waveguide kan man då strunta i avfasningar (eller rundningar) av baffelkanten?
Det kan man nästan göra har jag kommit fram till eftersom diffraktionseffekterna i princip ellimineras förutsatt att waveguiden arbetar i hela passbandet. Man kan ju om man vill ha avfasningar på 1-1.5cm för att vara på den säkra sidan. Det går ju ändå inte att göra baffeln för smal för då kommer hålet som basen tar i anspråk att bli bredare än innerväggarna. :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-13 21:12

det kan ju vara bra här att nån talar om hur det ska se ut rent frekvensmässigt. spridningen är stötestenen men hur ska denna se ut? hur ser en exemplarisk diskants frekvensgång och spridning ut?

en annan diskant med en hornliknande front är Peerless DT 100
100 DT 26 72 SF FF 8/6 ohm - Order ID: 811830

Bild
Bild
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-13 21:15

skrutten skrev:Hmmm om man har en waveguide kan man då strunta i avfasningar (eller rundningar) av baffelkanten? I så fall kan man göra en slankare högtalare.
Annars torde väl baffelbredden landa på upp mot 23 - 24 cm för att rymma avfasningarna vid sidan av bas/mellanreg?

grejjen med avfasningar är ju att baffeln upplevs smalare. jag kan nog tänka mig en 28cm bred baffel med kanske 4cm avfasningar.
en minsta bredd är väl iaf 18+ca 2cm dvs 20cm.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-13 21:20

Kraniet skrev:det kan ju vara bra här att nån talar om hur det ska se ut rent frekvensmässigt. spridningen är stötestenen men hur ska denna se ut? hur ser en exemplarisk diskants frekvensgång och spridning ut?

Den skall matcha mellanregistret/basen vid delningsfrekvensen. Se tex: http://www.seas.no/seas_line/woofers/H1217.pdf
Vid 2 kHz är den ca 2 dB ner vid 30 grader och 5-6 dB ner vid 60 grader.
Ungefär så skall diskanten också vara vid 2 kHz, och sedan ska spridningen minska så jämt och så lite som möjligt uppåt i frekvens.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-13 21:25

jo men jag tänkte mer generellt.. är det bara att det ska vara lite avrullning och jämn sådan sas? plus att det ska matcha mellanregistret då förstås.

edit: hmm vi lär ju ha lite problem att hitta en sådan diskant som är 5 db ner 60 offaxis vid 2k..

hur högta kan man förresten dela den där basen? det rullar ju av som attan 60grader off strax efter 2k..
Senast redigerad av Kraniet 2005-04-13 21:29, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-04-13 21:29

Naqref™ skrev:Hmmm blir inte helt imponerad av den diskanten tyvärr...

blir du inte imponerad av seas excel diskanten???? 8O 8O använder den i mina högtalare och den är helt suverän!!! rätt delning och rätt filter i bra låda är den oslagbar!!
Själv är bäste dräng....!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-13 21:31

Castor skrev:
Naqref™ skrev:Hmmm blir inte helt imponerad av den diskanten tyvärr...

blir du inte imponerad av seas excel diskanten???? 8O 8O använder den i mina högtalare och den är helt suverän!!! rätt delning och rätt filter i bra låda är den oslagbar!!

spridningen var kanske lite i underkant tycker du inte? i vilket fall är den lite utanför budget skulle jag vilja säga..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-04-13 21:31

Kraniet skrev:
skrutten skrev:Hmmm om man har en waveguide kan man då strunta i avfasningar (eller rundningar) av baffelkanten? I så fall kan man göra en slankare högtalare.

grejjen med avfasningar är ju att baffeln upplevs smalare. jag kan nog tänka mig en 28cm bred baffel med kanske 4cm avfasningar.
en minsta bredd är väl iaf 18+ca 2cm dvs 20cm.

Avfasningarna gör att frekvensgången i diskanten blir mindre orolig och därmed möjligare att få en jämn frekvensgång. Eftersom det kan bli rättså uttalade dippar kan man t.om. förlora en del verkningsgrad då dipparna skall fixas.
Jag har fått för mig att storleken på avfasningarna bör vara i storleksordningen 1/8:s våglängd (eller mer) av baffelbredden för att fungera bra?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-13 21:33

Kraniet skrev:jo men jag tänkte mer generellt.. är det bara att det ska vara lite avrullning och jämn sådan sas? plus att det ska matcha mellanregistret då förstås.

Det är för att högtalarens frekvensgång skall bli jämn i alla utstrålningsvinklar, så att efterklangen i rummet också blir jämn.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-13 21:36

Castor: Jag tänker inte dissa den utan bara konstatera att den troligen inte är optimal för detta projekt.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-13 21:38

men ifall vi ska mäta upp elementen måste vi fundera över baffelbredd och geometri.. har vi ens bestämt princip än?
ett förslag här är att vi börjar med 2,5 vägs TMM, ja eller ska vi kanske börja med stativaren? Med sluten volym slipper vi lägga nån inititell energi på basreflexavstämmning portgrubblerier etc. De som vill bygga TMM kan köpa element till det och fila på baffel etc under tiden filtret till 2vägaren fixas.
Jag vet inte vad som är enklast att börja med 2vägs för att utöka till 2,5 eller om det spelar nån roll.
Baffelbredd måste dock bestämmas utifrån TMM så rätt volym kan uppnås i den utan att höjd elelr djup blir orimligt.
35-40 liter per element sa vi? Kan man bestämma en volym nu och sen fixa rätt avstämmning i senare skede? Volymen är ju nämnligen det första vi måste ta reda på. Sedan få in dessa i rätt dimensioner och efter det kan vi veta baffelbredd så vi kan börja mäta på element.
Eller?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-13 21:39

det kan ju vara bra här att nån talar om hur det ska se ut rent frekvensmässigt. spridningen är stötestenen men hur ska denna se ut? hur ser en exemplarisk diskants frekvensgång och spridning ut?

Kranet: Jag tänker såhär att spridningen bör vara ne fortsättning på basens spridningsmönster från där man tänker dela. Så säg att du vill dela vid 2kHz och basen är nere 2dB 30 grader off axis och 4dB vid 60 grader. Då kan det ju vara bra om diskantens spridningsmönster börjar där och fortsätter ut linjärt mot högre frekvenser och högre vinklar. Då kommer det inte bli någon puckel i frekvensgången off axis utan du får en linjär respons som lutar mer och mer längre off axis.

Nu vet inte jag om detta är optimalt på något sätt (det ser ju iaf bra ut och effektresponsen blir linjär), men jag gissar att det inte är särskillt optimalt att ha en puckel på 3dB off axis och en svacka på 2dB on axis (vid en godtycklig frekvens som råkar ligga ovanför delningen) som det är på de flesta normalbyggda högtalare. Varför vill man ha det så?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-13 21:42

jo det förstår jag att man sas vill ha en fortsättning på basens spridning sas. men jag tänkte mera själva spridningen är det bättre med 10db nere vid 10k än säg 20? ska den rulla av mot högre frekvenser eller vill man ha ett streck? osv..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-13 21:46

Kraniet skrev:jo det förstår jag att man sas vill ha en fortsättning på basens spridning sas. men jag tänkte mera själva spridningen är det bättre med 10db nere vid 10k än säg 20? ska den rulla av mot högre frekvenser eller vill man ha ett streck? osv..
Jag tror det är lite olika. Ibland vill man ju ha en mer begränsad spridning mot högre frekvenser och ibland vil man ha så bred som möjligt. Det är antagligen lite preferens- och omgivningsberoende.

Om man ändå bara sitter i sweetspot och har högtalarna riktade mot sig så behövs det ju inte överdrivet bred spridning i diskanten utan man kanske tom vill ha smalare spridning för att minska mängden av rumsbidrag. Annars ser jag rätt liten vits med tex vifas ringradiator som faller tvärt strax off axis precis ovanför 8-10Khz nånstans. Känns inte särskillt genomtänkt, det bara måste låta färgat på något sätt. :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum