Max_Headroom skrev: Läs mitt svar. Det räcker. Inte ett dugg förvirrat är det heller. Klart bäst i tråden
Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev: Läs mitt svar. Det räcker. Inte ett dugg förvirrat är det heller. Klart bäst i tråden
Conan skrev:Jag instämmer med Magnuz i ett Aaaaargh - du måste bara förstå!!!
Ursprungsfrågan: "Kan en apparat med sämre ljudbild och separation ge bättre återgivning?" kan med de förutsättningar som finns i tråden skrivas om till två stycken "långvarianter":
Alt 1:
Är det möjligt att man på vissa skivor vid en specifik lyssningstest mellan två apparater uppfattar den apparat med bäst återgivning ändå som sämre vad gäller ljudbild & separation?
Hur många skulle svara "Nej, det är omöjligt! En bättre återgivare ger alltid på alla programmaterial och i alla anläggningar det subjektivt bästa ljudet!"?
Alt 2:
Kan en apparat med en inneboende egenskap att orsaka distortion och frekvensfel (vilket ger sig till känna som en minskad separation och sämre ljudbild) ändå vara en bättre återgivare än en apparat som inte har dessa fel?
På denna fråga är svaret självklart ett "Nej"!
Förstår du lite nu, Callisto, hur olika man kan se på saken? Man måste vara väldigt säker på hur den övriga anläggningen färgar ljudet samt vilket ljud man kan förvänta sig från programmaterialet innan en jämförelse av två apparater i kedjan blir meningsfull - om ens då...
Martin skrev:Callisto: Vad är det för information som du tycker att du får ut av svaren?
Håller med dig Callisto. Det kunde ju tex vara målarfärg det handlade om.
Ska vi ta en sån omröstning också:
Vilken färg är mörkast om färg x är mörkare?
[]x
[]y
...ja jag glömde bara tillägga att det handlade om bertil som upplevde att färg y var mörkare än än färg x. För att förtydliga för alla vad frågan handlar om...
MKo skrev:de här e ganska of topic för att få mig att kommentera, men nu vill jag vara så pass lustig i gamet o påstå att oavsett "färg" så kan ingen se någon skillnad ifall det inte finns någon som helst elektromagnetisk strålning som kan få "färgerna" att emitera sin "färg", såvida vi inte talar om färg med kanske radiokativt innehåll som kan få ämnet i "färgen" att börja emitera ljus med ett färginnehåll e.dyl...
Conan skrev:Jag instämmer med Magnuz i ett Aaaaargh - du måste bara förstå!!!
Ursprungsfrågan: "Kan en apparat med sämre ljudbild och separation ge bättre återgivning?" kan med de förutsättningar som finns i tråden skrivas om till två stycken "långvarianter":
Alt 1:
Är det möjligt att man på vissa skivor vid en specifik lyssningstest mellan två apparater uppfattar den apparat med bäst återgivning ändå som sämre vad gäller ljudbild & separation?
Hur många skulle svara "Nej, det är omöjligt! En bättre återgivare ger alltid på alla programmaterial och i alla anläggningar det subjektivt bästa ljudet!"?
Alt 2:
Kan en apparat med en inneboende egenskap att orsaka distortion och frekvensfel (vilket ger sig till känna som en minskad separation och sämre ljudbild) ändå vara en bättre återgivare än en apparat som inte har dessa fel?
På denna fråga är svaret självklart ett "Nej"!
Förstår du lite nu, Callisto, hur olika man kan se på saken? Man måste vara väldigt säker på hur den övriga anläggningen färgar ljudet samt vilket ljud man kan förvänta sig från programmaterialet innan en jämförelse av två apparater i kedjan blir meningsfull - om ens då...
Martin skrev:Bill: Om det nu skulle vara så att olika förstärkare och CD-spelare har olika pitch (CD-spelare kan ju teoretiskt ha olika pitch men knappast svaj, rytmkänsla osv), vilket inte är särkillt troligt och jag har själv aldrig upplevt detta och det är nog många med mig som ställer sig frågande inför detta märkliga påstående, innefattas inte det då av bra ljud? Att även detta är i sin ordning?
Martin skrev:Det är iofs kontroversiellt i hifisammanhang där alla hör rätt och allt beror på anläggningen. Men det kan ju även beror på psykologiska orsaker och inte bara på psykoakustiska och pryltekniska orsaker. Det kan även beror på musiken man spelar som en huvudsakligen bidragande orsak till de psykologiska effekterna som finns. Människans naturliga förmåga att fylla i information som fattas ska man nog inte underskatta.![]()
Men så länge mantrat "jag vet vad jag hör" upprepas så kommer folk att fortsätta att vara övertygade om att svängiga CD-spelare osv egentligen har rent tekniska orsaker som ännu inte går att mäta, inte ens med hörseln har det gått att mäta tydligen (med psykologiska effekter uteslutna), även fast det är hörseln som ofta anses som det mest högupplösta mätninstrumentet. Jag tror inte att det är så. Jag tror att man kan mäta enskilda parametrar mycket mer noggrannt och brusfritt utan hörseln inblandat. Men hörseln är förstås bäst på att mäta precis vad man hör, men då är vi i stället inne på psykoakustik.
Martin skrev:samma gäller pitchen på förstärkaren: Du upplever en förändring i pitch. Detta är odiskuterbart. Men, det berhöver inte ha ett dugg med själva förstärkarens ljudåtergivning att göra, men jag förstår om du tror det när du själv byter ut den mot en annan, man tror ju gärna att det är det enda vesäntliga man har ändrat: ljudet. Så är det ju givetvis inte.
Återigen, detta har naturligtvis med tekniska orsaker och skillnader att göra. Men för oss som inte är ordentligt insatta i det tekniska, är det givetvis enklare att prata i musikaliska termer. Vad en förändrad pitch kan bero på rent tekniskt är jag inte man att svara på, men självklart finns det en förklaring.
Martin skrev:Återigen, detta har naturligtvis med tekniska orsaker och skillnader att göra. Men för oss som inte är ordentligt insatta i det tekniska, är det givetvis enklare att prata i musikaliska termer. Vad en förändrad pitch kan bero på rent tekniskt är jag inte man att svara på, men självklart finns det en förklaring.
Det jag menar är att det inte alls behöver ha en teknisk förklaring relaterad till förstärkarens ljudåtergivning (eller musikåtergivning om man så vill, musik är ju ljud) att du upplever musiken som mer rytmisk genom en viss förstärkare eller CD-spelare. Jag tycker inte det är självklart på något sätt, tror snarare tvärtom.
Precis som att man kan uppleva en blå färg som varm beroende på vilken personlig relation man har till färgen, så kan man uppleva att musiken blir mer rytmisk genom en viss förstärkare beroende på vilken inställning man har till förstärkaren, eller vilken relation man har till musiken som spelas. Om man blev glad av att spela just den musiken just då osv (lyckat musikval). Finns massor av möjliga förklaringar som inte är relaterade till förstärkarens ljudåtergivning alls. Varken på ett rent mätbart plan eller möjliga ännu ej kända tekniska egenskaper, men den möjligheten finns ju också. Jag tycker att den är mindre troligt just när det gäller upplevd rytm osv eftersom just detta med människans suggestiva förmåga är allmänt känt.
Kraniet skrev:Det trodde jag Linn också var ute efter när jag började med de produkterna men numera har jag insett att dom inte alls förmedlar musiken utan förvanskningar..
Dock låter det ju "medryckande" helt klart. Dessutom är det en fullt repeterbar och hörbar "kvalité" som går att använda till att rangorda apparater i bättre/sämre (mer/mindre "taktkänsla")
Harryup skrev:Kraniet skrev:Det trodde jag Linn också var ute efter när jag började med de produkterna men numera har jag insett att dom inte alls förmedlar musiken utan förvanskningar..
Dock låter det ju "medryckande" helt klart. Dessutom är det en fullt repeterbar och hörbar "kvalité" som går att använda till att rangorda apparater i bättre/sämre (mer/mindre "taktkänsla")
Vad man än tycker om det så är det övertygande, och vem tycker att det är bättre om man inte kan höra vad dom spelar än när man kan höra det. Men det var inte bara takt, det var melodistämma främst i basen samtidigt också. För dom som inte bevistade en LINN demo på 80-talet kan det vara svårt att förstå. Men få eller ingen inklusive den tidens LTS panel kunde motstå.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 58 gäster