Moderator: Redaktörer
Marigo Audio - DB40 Window Tuning Dots (40mm Black, Set of
Highly recommended! Windows are the most resonant surfaces in your listening room. You can control and tune these resonances with the window version of Marigo's constrained layer damping dots. The result is a much more coherent sound with improved resolution and soundstaging.
Marigo VTS dots tune the resonant frequency of your components, making them work more harmoniously. Using constrained layer damping, VTS dots dissipate aberrant vibrational energy, liberating it as heat energy. They are available in a variety of sizes for a wide range of applications. The Marigo dots can sonically transform every aspect of your audio system. You won't believe the improvement. See TAS 97 and 98 for rave reviews.
Margaux skrev: Undrar hur mycket bly i kg man måste tillföra källarfönstret för att sänka egenfrekvensen från säg 30 Hz till 5Hz? Egenfrekvensen är väl inte omvänt proportionell mot vikten?
Haakan_W skrev:otroligt bra ide rydberg!![]()
upplever du nån skillnad eller är det mer för "säkerhetsskull" ?
Margaux skrev:Jag har ett irriterande problem med en fönsterruta som envisas med att hamna i självsvängning när jag spelar bastung musik.
Funderar på att kitta om eländet alternativt limma på nån slags blytyngder.
Någon som botat en ruta framgångsrikt som kan berätta om lämplig kur?
Rydberg skrev:Haakan_W skrev:otroligt bra ide rydberg!![]()
Ja, innan skallrade rutan på redan vid låga ljudtryck, nu är den i princip tyst. Det är således en frapperande skillnad
NoMoreMrRegistryMan skrev:Margaux skrev:Jag har ett irriterande problem med en fönsterruta som envisas med att hamna i självsvängning när jag spelar bastung musik.
Jag inser plötsligt att du påstår dig ha aktiva fönster. Schysst! Vilken matningsspänning kör dom med? Är fönstrets två halvor komplementära?
Eller kanske kopplade som differentialpar???
Tejpen är där bara för att hålla ihop kuddarna under montering. Jag hade väldigt långt mellan mina rutor så det krävdes 4 eller 5 kuddar ihop (bara två-glas-fönster). Det är inte äkta SD-kuddar utan de där plagiaten från ljudtema (?)i skrev:Rydberg skrev:Haakan_W skrev:otroligt bra ide rydberg!![]()
Ja, innan skallrade rutan på redan vid låga ljudtryck, nu är den i princip tyst. Det är således en frapperande skillnad
Ser jag rätt att du har 2 st kuddar omlindade med tejp sedan mittenruta och sedan två igen ?
Rydberg skrev:Tejpen är där bara för att hålla ihop kuddarna under montering. Jag hade väldigt långt mellan mina rutor så det krävdes 4 eller 5 kuddar ihop (bara två-glas-fönster). Det är inte äkta SD-kuddar utan de där plagiaten från ljudtema (?)i skrev:Rydberg skrev:Haakan_W skrev:otroligt bra ide rydberg!![]()
Ser jag rätt att du har 2 st kuddar omlindade med tejp sedan mittenruta och sedan två igen ?
GrodanB skrev:NoMoreMrRegistryMan skrev:Margaux skrev:Jag har ett irriterande problem med en fönsterruta som envisas med att hamna i självsvängning när jag spelar bastung musik.
Jag inser plötsligt att du påstår dig ha aktiva fönster. Schysst! Vilken matningsspänning kör dom med? Är fönstrets två halvor komplementära?
Eller kanske kopplade som differentialpar???
Inte riktigt med hur du får det till att han påstår att han ha aktiva fönster... Men om det är så är det nog en variant på detta då: http://www.nyteknik.se/art/35121
Coolt... Jag har visst fått nåns avatar... udda... kanske man får om man gör sitt 100:ade inlägg...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster