subjektivisten skrev:Panelguy skrev:paa skrev:
Jag tror Audio Critic inte har riktigt full koll
Jag tycker definitivt det låter som Audio Critic inte vet vad de pratar om med tanke på uttalandet. Visst finns det förstärkare som låter lika varandra och säkert är svåra att skilja i blindtest men generellt låter förstärkare OLIKA.
Nej, det gör dom inte och tills man bevisar det i kontrollerade tester så säger det nada.
Jag är benägen att hålla med subjektivisten.
Skillnaden mellan förstärkare som är goda återgivare, är verkligen ytterst, ytterst minimal.
Speciellt om man testar nivåmatchat och blint under klippningsgränsen.
Vi talar om skillnader jämförbart med att flytta huvudet i lyssningssoffan kanske en eller två cm.
Dåliga förstärkare ( tex de som har hög utgångsimpedans och hög distorsion- läs rör eller omotkopplade historier ) låter dock annorlunda ibland- och här är ljudet alltid entydigt sämre än mera ofärgande förstärkare.
Det låter otydligare och orenare pga att sikten skyms in till musiken.
Bättre än fullt genomsläpp av signalen kan det ju liksom aldrig bli.
Om man testar blint, vill säga.
panelguy:
"The audio critic" har rätt om följande kriterier uppfylls för en förstärkare som ju har en relativt lätt uppgift.:
1. Låg utgångsimpedans.
2. Rak frekvensgång.
3. Låg distorsion vid alla nivåer.
Uppfylls inte dessa basala krav så riskerar ljudet att bli försämrat.
( Tex. så faller en fasligt massa rörförstärkare bort av ovanstående anledningar ) , men gillar man ljudet av dessa så är det ju rätt för ägarna av rörförstärkaren. Trots att inspelningarna låter mera likadant.