Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:
Jaså du?![]()
För att minska det subjektiva inslaget i metoden F/E bör lyssnarens reaktioner avläsas "utifrån", inte inifrån med avgivande av ett svar.
En "subjektiv" länk mindre i målet att subjektivminimera.
Harryup skrev:Tröttsamt att se analyserande blogginlägg av forumet.
Tycker dom har ökat på sista tiden.
mvh/Harryup
sprudel skrev:Miper skrev:sprudel skrev:Federer vann!![]()
Objektivt och subjektivt är inte lätt.![]()
Citat:
objektiv och subjektiv sanning
är samma sak,
från olika utgångspunkter.
Vidare - ingen levande människa kan gränskilja skillnaden,
för allt tolkas subjektivt, även det förment objektiva
Stämmer nog bra från en filosofisk synvinkel, mindre bra från en vetenskaplig
Jaså du?![]()
För att minska det subjektiva inslaget i metoden F/E bör lyssnarens reaktioner avläsas "utifrån", inte inifrån med avgivande av ett svar.
En "subjektiv" länk mindre i målet att subjektivminimera.
sprudel skrev:Tänk dig följande: Man provar två olika glassar på en mängd människor, ca 100 000! De provar blint och talar om vilken de föredrar.
87% föredrar den ena före den andra. Kan man då fastslå att 87% glassen är godare?
Harryup skrev:"Lyssnarna svarar inte på frågan om de hör skillnad mellan 2 olika stycken. De får gissa F eller E på en slumpad serie efter att först ha lyssnat in sig öppet, precis som mitt glass-exempel."
paa skrev:Man kan väl antingen höra skillnad, tycka att man hör skillnad eller gissa att man hör skillnad, men i en tillräckligt lång serie så kommer det statistiskt fram om man hör någon skillnad på riktigt eller inte.
Miper skrev:paa skrev:Man kan väl antingen höra skillnad, tycka att man hör skillnad eller gissa att man hör skillnad, men i en tillräckligt lång serie så kommer det statistiskt fram om man hör någon skillnad på riktigt eller inte.
Gör det? Gissar du tusen gånger så är det ju slumpen som avgör?
Det är väl fifty-fifty, eller har jag missat något?
Harryup skrev:Vad är skillnad på att tycka att man hör skillnad och gissa att man gör det?
För mig gör i första försöket testaren en observation som han kan känna sig lite osäker på det men nog var det väl en observation.
I det andra behöver ju lyssnaren inte ens befinna sig i lokalen.
mvh/Harryup
Laila skrev:En sak man kan göra är att "vägra" höra skillnad.
Skulle ju rent teoretiskt kunna ses som en svaghet
om tex. alla känner konstruktören/tillverkaren o
vill denne väl . . .![]()
![]()
Harryup skrev:Eller att man vet i förväg att man skall testa Shatki och man tror absolut inte att dom skall fungera redan innan, lätt att man kanske undermedvetet lägger sig på en annan nivå.
mrGaskill skrev:ett till försök för att förstå F/E
I F lyssnar man på signal-förstärkare-högtalare
och i E så har man gjort en tillbakakoppling till förstärkaren så man spelar signal-genomförstärkaren (eventuellt påverkan, färgning) samt att man spelar signalen (som gått genom förstärkaren en gång) igen genom förstärkaren.
Sen växlar man mellan signal (eventuellt) påverkad en gång eller två gånger.
rätta mig gärna om jag har fel, för det är detta jag tror mig kunna om F/E hittils.
Miper skrev:Harryup skrev:"Lyssnarna svarar inte på frågan om de hör skillnad mellan 2 olika stycken. De får gissa F eller E på en slumpad serie efter att först ha lyssnat in sig öppet, precis som mitt glass-exempel."
Ja är det så är ju hela testet meningslöst, kan ju bli vilket resultat som helst
Max_Headroom skrev:Miper skrev:Harryup skrev:"Lyssnarna svarar inte på frågan om de hör skillnad mellan 2 olika stycken. De får gissa F eller E på en slumpad serie efter att först ha lyssnat in sig öppet, precis som mitt glass-exempel."
Ja är det så är ju hela testet meningslöst, kan ju bli vilket resultat som helst
Det beror ju på det. Är det lätt att höra skillnad på F och E så lär man nog spika 7 av 7 gissningar. Ju mer lika F och E är, desto svårare blir det att gissa rätt. Är skillnaden tillräckligt liten kommer gissningarna inte gå att skilja från slumpen och man kan då dra slutsatsen att testobjektet inte gick att detektera i testet där och då. Det garanter inte att man inte kan klarar att pricka in det vid ett annat tillfälle.
F/E anävnds för att solla bart saker som inte håller måttet.
Goldfinger skrev:Det är Ok, men vad jag aldrig kommer att begripa är att Högtalare verkar vara helt Ok att selektera via lyssning medan allt annat är bannlyst från att köpa på "upplevelse". Undar hur många här som skulle sitta kvar på sina 208or om man lät sig lyssna på alternativ under avslappnade förhållanden.
Dessutom har ja aldrig förstått hur man kan vara musikälskare medan man och andra sidan vägrar att låta känslor bestämma för vilken utrustning man väljer, jag får inte ihop det..
Det finns dock exempel på konsekvens, dvs att man har samma förhållningssätt även på högtalare, dvs enbart mätning får avgöra, men det är bara EN som jag vet säkert här, och det vittnar ju om att många verkar ha missat något väsentligt när man går ut hårt med att bejaka största möjliga transparens.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster