Hur kan lyssning bli objektiv??

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-11-28 21:44

Tröttsamt att se analyserande blogginlägg av forumet.
Tycker dom har ökat på sista tiden.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-11-28 21:46

sprudel skrev:
Jaså du? 8)

För att minska det subjektiva inslaget i metoden F/E bör lyssnarens reaktioner avläsas "utifrån", inte inifrån med avgivande av ett svar.
En "subjektiv" länk mindre i målet att subjektivminimera.

Är du helt säker på att du vet hur man går tillväga vid blind FE-lyssning? Det du skriver hintar lite mot att du inte riktigt gör det.

Lyssnarna svarar inte på frågan om de hör skillnad mellan 2 olika stycken. De får gissa F eller E på en slumpad serie efter att först ha lyssnat in sig öppet, precis som mitt glass-exempel.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2010-11-28 21:49

Harryup skrev:Tröttsamt att se analyserande blogginlägg av forumet.
Tycker dom har ökat på sista tiden.

mvh/Harryup

Tack för den djuplodande analysen, dags för en släng av att det finns inga transparenta anläggningar/apparater/rum, det var några dagar sen sist :wink:
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-11-28 21:49

Men hallå, gissa skall dom väl ändå inte göra?
Endera hör man skillnad eller inte. Inte skall man gissa att man inte hör skillnad.

mvh/harryup

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2010-11-28 21:51

sprudel skrev:
Miper skrev:
sprudel skrev:Federer vann! :D

Objektivt och subjektivt är inte lätt. :)

Citat:

objektiv och subjektiv sanning
är samma sak,
från olika utgångspunkter.

Vidare - ingen levande människa kan gränskilja skillnaden,
för allt tolkas subjektivt, även det förment objektiva

Stämmer nog bra från en filosofisk synvinkel, mindre bra från en vetenskaplig :wink:

Jaså du? 8)

För att minska det subjektiva inslaget i metoden F/E bör lyssnarens reaktioner avläsas "utifrån", inte inifrån med avgivande av ett svar.
En "subjektiv" länk mindre i målet att subjektivminimera.

Tänkte mer på citatets innehåll än på F/E :wink:

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2010-11-28 21:55

Harryup skrev:Men hallå, gissa skall dom väl ändå inte göra?
Endera hör man skillnad eller inte. Inte skall man gissa att man inte hör skillnad.

mvh/harryup

Det har jag misat, var står det att man ska gissa att man inte hör skillnad?

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: Hur kan lyssning bli objektiv??

Inläggav MichaelG » 2010-11-28 21:58

sprudel skrev:Tänk dig följande: Man provar två olika glassar på en mängd människor, ca 100 000! De provar blint och talar om vilken de föredrar.
87% föredrar den ena före den andra. Kan man då fastslå att 87% glassen är godare?

Hur i hela fridens namn skulle man kunna fastslå det? Vad är din avsikt med att ställa frågan? Jag misstänker (i och med att du ställer den frågan och med tanke på din inställning till objektivt vs subjektivt) att du fundamentalt missförstått något i diskusionen.

En hint: Huruvida något (exempelvis glass) är godare än något annat (exempelvis en annan glass) är en rent subjektiv fråga. Däremot är påståendet "av de c:a 100 000 glasstestarna föredrog 87% den ena glassen vid testtillfället" ett objektivt påstående. Förstår du skillnaden? Om du inte gör det och fortfarande inte håller med mig om skillnaden mellan subjektivt och objektivt, konstaterar jag bara att vi befinner oss i olika begreppsvärldar. Men du är säkert en jättetrevlig kille ändå! :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-11-28 21:59

"Lyssnarna svarar inte på frågan om de hör skillnad mellan 2 olika stycken. De får gissa F eller E på en slumpad serie efter att först ha lyssnat in sig öppet, precis som mitt glass-exempel."

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-28 22:00

Man kan väl antingen höra skillnad, tycka att man hör skillnad eller gissa att man hör skillnad, men i en tillräckligt lång serie så kommer det statistiskt fram om man hör någon skillnad på riktigt eller inte.

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2010-11-28 22:02

Harryup skrev:"Lyssnarna svarar inte på frågan om de hör skillnad mellan 2 olika stycken. De får gissa F eller E på en slumpad serie efter att först ha lyssnat in sig öppet, precis som mitt glass-exempel."

Ja är det så är ju hela testet meningslöst, kan ju bli vilket resultat som helst :?

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2010-11-28 22:04

paa skrev:Man kan väl antingen höra skillnad, tycka att man hör skillnad eller gissa att man hör skillnad, men i en tillräckligt lång serie så kommer det statistiskt fram om man hör någon skillnad på riktigt eller inte.

Gör det? Gissar du tusen gånger så är det ju slumpen som avgör?
Det är väl fifty-fifty, eller har jag missat något?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-11-28 22:04

Vad är skillnad på att tycka att man hör skillnad och gissa att man gör det?

För mig gör i första försöket testaren en observation som han kan känna sig lite osäker på det men nog var det väl en observation.

I det andra behöver ju lyssnaren inte ens befinna sig i lokalen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-28 22:07

Miper skrev:
paa skrev:Man kan väl antingen höra skillnad, tycka att man hör skillnad eller gissa att man hör skillnad, men i en tillräckligt lång serie så kommer det statistiskt fram om man hör någon skillnad på riktigt eller inte.

Gör det? Gissar du tusen gånger så är det ju slumpen som avgör?
Det är väl fifty-fifty, eller har jag missat något?

Ja då är det slumpen som avgör, och det framgår av seriens utfall. Men om man verkligen hör en bara pytteliten skillnad så kommer svarsserien att se helt annorlunda ut.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-28 22:10

Harryup skrev:Vad är skillnad på att tycka att man hör skillnad och gissa att man gör det?

För mig gör i första försöket testaren en observation som han kan känna sig lite osäker på det men nog var det väl en observation.

I det andra behöver ju lyssnaren inte ens befinna sig i lokalen.

mvh/Harryup

Om man tycker att man hör skillnad kan det ju vara så att det är en väldigt liten skillnad som man hör. Eller så kan det vara så att man tycker fel.
Att medvetet gissa är ju en annan sak, men man kan ju inte lura testen med att medvetet gissa.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-11-28 22:17

Alltså, gissningen kan ju vara mer eller mindre kvalificerad. En gissning behöver inte vara 50/50. Men gissa kanske var ett dumt ordval ändå, låt oss kalla det "svara".
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-11-28 22:19

Utmärkt förslag.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-11-28 22:20

En sak man kan göra är att "vägra" höra skillnad.
Skulle ju rent teoretiskt kunna ses som en svaghet
om tex. alla känner konstruktören/tillverkaren o
vill denne väl . . . :wink: :) :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2010-11-28 22:22

Erik_AA skrev:Alltså, gissningen kan ju vara mer eller mindre kvalificerad. En gissning behöver inte vara 50/50. Men gissa kanske var ett dumt ordval ändå, låt oss kalla det "svara".

Hur ser en kvalificerad gissning ut?

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-11-28 22:37

ett till försök för att förstå F/E
I F lyssnar man på signal-förstärkare-högtalare
och i E så har man gjort en tillbakakoppling till förstärkaren så man spelar signal-genomförstärkaren (eventuellt påverkan, färgning) samt att man spelar signalen (som gått genom förstärkaren en gång) igen genom förstärkaren.
Sen växlar man mellan signal (eventuellt) påverkad en gång eller två gånger.
rätta mig gärna om jag har fel, för det är detta jag tror mig kunna om F/E hittils. :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-11-28 22:39

Laila skrev:En sak man kan göra är att "vägra" höra skillnad.
Skulle ju rent teoretiskt kunna ses som en svaghet
om tex. alla känner konstruktören/tillverkaren o
vill denne väl . . . :wink: :) :D

Eller att man vet i förväg att man skall testa Shatki och man tror absolut inte att dom skall fungera redan innan, lätt att man kanske undermedvetet lägger sig på en annan nivå.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-11-28 22:45

Harryup skrev:Eller att man vet i förväg att man skall testa Shatki och man tror absolut inte att dom skall fungera redan innan, lätt att man kanske undermedvetet lägger sig på en annan nivå.

Ska man blindtesta Shatki, finns det nog både en och två poänger med att låta "troende" utföra lyssningstestet. Mina fördomar säger mig dock att det skulle bli ett 0-resultat vilket som. Men jag är beredd att revidera mina fördomar om något ger mig anledning till det. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-11-28 22:54

mrGaskill skrev:ett till försök för att förstå F/E
I F lyssnar man på signal-förstärkare-högtalare
och i E så har man gjort en tillbakakoppling till förstärkaren så man spelar signal-genomförstärkaren (eventuellt påverkan, färgning) samt att man spelar signalen (som gått genom förstärkaren en gång) igen genom förstärkaren.
Sen växlar man mellan signal (eventuellt) påverkad en gång eller två gånger.
rätta mig gärna om jag har fel, för det är detta jag tror mig kunna om F/E hittils. :)

Mnjae . .men du kan läsa mer tex. här.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-11-28 23:09

Miper skrev:
Harryup skrev:"Lyssnarna svarar inte på frågan om de hör skillnad mellan 2 olika stycken. De får gissa F eller E på en slumpad serie efter att först ha lyssnat in sig öppet, precis som mitt glass-exempel."

Ja är det så är ju hela testet meningslöst, kan ju bli vilket resultat som helst :?

Det beror ju på det. Är det lätt att höra skillnad på F och E så lär man nog spika 7 av 7 gissningar. Ju mer lika F och E är, desto svårare blir det att gissa rätt. Är skillnaden tillräckligt liten kommer gissningarna inte gå att skilja från slumpen och man kan då dra slutsatsen att testobjektet inte gick att detektera i testet där och då. Det garanter inte att man inte kan klarar att pricka in det vid ett annat tillfälle.

F/E anävnds för att solla bart saker som inte håller måttet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-11-28 23:20

Laila, tack , ah så kanske det var ja. Jag trodde man återanvände testobjektet på nåt vis. :-) Men det kanske blir dumt det. Jag har faktiskt sett kopplingen på lts.a.se men den kom jag inte ihåg verkar det som.

edit: har väl blivit lite för rationell kanske.
Senast redigerad av mrGaskill 2010-11-28 23:22, redigerad totalt 1 gång.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2010-11-28 23:21

Max_Headroom skrev:
Miper skrev:

Det beror ju på det. Är det lätt att höra skillnad på F och E så lär man nog spika 7 av 7 gissningar. Ju mer lika F och E är, desto svårare blir det att gissa rätt. Är skillnaden tillräckligt liten kommer gissningarna inte gå att skilja från slumpen och man kan då dra slutsatsen att testobjektet inte gick att detektera i testet där och då. Det garanter inte att man inte kan klarar att pricka in det vid ett annat tillfälle.

F/E anävnds för att solla bart saker som inte håller måttet.

Det var en bra förklaring! Då klarnar det lite.

Man vet att en viss förstärkare färgar men man kan inte veta till
100% om en förstärkare är transparant, är det korrekt upfattat?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-11-28 23:23

Jupps . . :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Re: Hur kan lyssning bli objektiv??

Inläggav Panelguy » 2010-11-28 23:46

Goldfinger skrev:Det är Ok, men vad jag aldrig kommer att begripa är att Högtalare verkar vara helt Ok att selektera via lyssning medan allt annat är bannlyst från att köpa på "upplevelse". Undar hur många här som skulle sitta kvar på sina 208or om man lät sig lyssna på alternativ under avslappnade förhållanden.
Dessutom har ja aldrig förstått hur man kan vara musikälskare medan man och andra sidan vägrar att låta känslor bestämma för vilken utrustning man väljer, jag får inte ihop det..

Det finns dock exempel på konsekvens, dvs att man har samma förhållningssätt även på högtalare, dvs enbart mätning får avgöra, men det är bara EN som jag vet säkert här, och det vittnar ju om att många verkar ha missat något väsentligt när man går ut hårt med att bejaka största möjliga transparens.

En mycket märklig inkonsekvens är det ju helt klart. Vad gäller stegen skulle det nog vara ett uppvaknande för många.....om man bara vågade ta steget :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-11-28 23:46

När jag var liten så brukade vi lägga ut en peng på gatan o gömma oss för att se om någon tog den. :D
Det var ingen vanlig peng.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2010-11-28 23:53

sprudel skrev:När jag var liten så brukade vi lägga ut en peng på gatan o gömma oss för att se om någon tog den. :D
Det var ingen vanlig peng.

Hur tänker du nu? :)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-11-28 23:55

sprudel skrev:Det var ingen vanlig peng.

:lol:
Oh, by jingo!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi