Moderator: Redaktörer
boom skrev:nadifierad skrev:Intressant artikel!
Jag kör nog vidare på slutet trots allt.
Feg eller vågar inte.
Är det så ofantligt gott om köpehögtalare med sluten låda som integreras i ett svenskt rum på ett vettigt sätt då?peetwa skrev:Fast efter som det är så ofantligt ont om köpehögtalare med basreflex som integreras i ett vanligt svenskt rum på ett vettigt sätt så påstår jag att styrkan med tekniken snarast är en nackdel för 99% av alla konsumenter.
paa skrev:Är det så ofantligt gott om köpehögtalare med sluten låda som integreras i ett svenskt rum på ett vettigt sätt då?peetwa skrev:Fast efter som det är så ofantligt ont om köpehögtalare med basreflex som integreras i ett vanligt svenskt rum på ett vettigt sätt så påstår jag att styrkan med tekniken snarast är en nackdel för 99% av alla konsumenter.
Glebster skrev:boom skrev:nadifierad skrev:Intressant artikel!
Feg eller vågar inte.
Jag inbillar mig att det är bra mycket enklare för gemene man att få till en sluten lösning än en BR dito. I synnerhet med någon form av PEQ som samtidigt, som ren bonus, hjälper till att plocka bort problemmoder.
För övrigt en intressant artikel!
boom skrev:Glebster skrev:boom skrev:nadifierad skrev:Intressant artikel!
Feg eller vågar inte.
Jag inbillar mig att det är bra mycket enklare för gemene man att få till en sluten lösning än en BR dito. I synnerhet med någon form av PEQ som samtidigt, som ren bonus, hjälper till att plocka bort problemmoder.
Visserligen är det lättare med en sluten låda men var är då utmaningen att bygga en låda och man behöver ingen peq om den är rätt byggd.
Feg eller vågar inte.
Visserligen är det lättare med en sluten låda men var är då utmaningen att bygga en låda och man behöver ingen peq om den är rätt byggd.
Glebster skrev:boom skrev:Glebster skrev:boom skrev:nadifierad skrev:Intressant artikel!
Feg eller vågar inte.
Du glömmer rummet, eller menar du en BR-lösning skräddarsydd för ett specifikt rum*? Se bara på Steveos IB-lösning eller Nahaz Inobasar, båda använder PEQ för att fixa till "det sista".
*I så fall skulle man ju också kunna tänka sig ett slutet system som är anpassat efter detsamma.
Sorry för off-topic, jag lägger mig nu...
peetwa skrev:boom skrev:Glebster skrev:boom skrev:nadifierad skrev:Intressant artikel!
Feg eller vågar inte.
Ok, exakt vilken avstämning skall man välja för att komma undan rumsnoder vid 32, 64, 83,105 Hz?
Glebster skrev:boom skrev:Kostar lite tid och mekande och mätande men det går om man bara vill och orkar hålla på.
Du svarar ju inte på frågan utan verkar mest vara ute efter att trolla.
Ragnwald skrev:Glebster skrev:boom skrev:Kostar lite tid och mekande och mätande men det går om man bara vill och orkar hålla på.
Du svarar ju inte på frågan utan verkar mest vara ute efter att trolla.
Om du Glebster menar att det ska till trolleri, för att få till en väl avstämd basreflexlåda, så får du allt ta och läsa på bättre i ämnet.![]()
Rummets problematik finns naturligtvis där, oavsett vi kör slutet eller basreflex.
Enda nackdelen, vilket ju iofs inte är någon nackdel, är att det inte är lämpligt att eq:a under avstämningsfrekvensen.
Basreflexsystemet vinner på högre output för ett givet antal element i systemet och samtidigt mindre risk för bottning.
Feg eller vågar inte.
Glebster skrev:Men nog har en BR större risk för bottning, det är ju därför man brukar rekommendera ett HP-filter till BR-lösningar [s]som ska nyttjas till infrabas[/s]?!
Ragnwald skrev:Glebster skrev:Men nog har en BR större risk för bottning, det är ju därför man brukar rekommendera ett HP-filter till BR-lösningar [s]som ska nyttjas till infrabas[/s]?!
Senast ändrad av Glebster den 2010-11-29, 10:59, ändrad totalt 2 gånger.
Friskar upp ditt minne, min gode Glebster.
Ragnwald skrev:Vilka BR-högtalare är ämnade för infrabas och musiklyssning?
2-ch skrev:Ragnwald skrev:Vilka BR-högtalare är ämnade för infrabas och musiklyssning?
Nu är jag inte riktigt med. Blev svaret att det inte finns, eller bara att dom är mindre lämpade!?
Ragnwald skrev:Vilka BR-högtalare är ämnade för infrabas och musiklyssning?
Glebster skrev:Men nog har en BR större risk för bottning, det är ju därför man brukar rekommendera ett HP-filter till BR-lösningar [s]som ska nyttjas till infrabas[/s]?!
Edit: Överstrykning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster