Colin Miller om basreflex

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Colin Miller om basreflex

Inläggav Ragnwald » 2010-11-28 03:40

En väldigt intressant artikel, om varför författaren föredrar basreflex.
Scrolla ner på sidan och se de rörliga bilderna, som belyser samspelet i systemt, element/port.
http://www.hometheaterhifi.com/volume_5 ... rting.html
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-28 11:06

Så här skriver han ju:
"And which is better? As you can see, there is no inherent superiority to either,"

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-11-28 14:01

Intressant artikel!
Jag kör nog vidare på slutet trots allt. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-11-28 20:28

nadifierad skrev:Intressant artikel!

Feg eller vågar inte.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-28 20:52

boom skrev:

Feg eller vågar inte.

Jag inbillar mig att det är bra mycket enklare för gemene man att få till en sluten lösning än en BR dito. I synnerhet med någon form av PEQ som samtidigt, som ren bonus, hjälper till att plocka bort problemmoder.

För övrigt en intressant artikel!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-28 21:04

Fast efter som det är så ofantligt ont om köpehögtalare med basreflex som integreras i ett vanligt svenskt rum på ett vettigt sätt så påstår jag att styrkan med tekniken snarast är en nackdel för 99% av alla konsumenter.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-28 22:13

peetwa skrev:Fast efter som det är så ofantligt ont om köpehögtalare med basreflex som integreras i ett vanligt svenskt rum på ett vettigt sätt så påstår jag att styrkan med tekniken snarast är en nackdel för 99% av alla konsumenter.
Är det så ofantligt gott om köpehögtalare med sluten låda som integreras i ett svenskt rum på ett vettigt sätt då?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-28 22:47

paa skrev:
peetwa skrev:Fast efter som det är så ofantligt ont om köpehögtalare med basreflex som integreras i ett vanligt svenskt rum på ett vettigt sätt så påstår jag att styrkan med tekniken snarast är en nackdel för 99% av alla konsumenter.
Är det så ofantligt gott om köpehögtalare med sluten låda som integreras i ett svenskt rum på ett vettigt sätt då?

Nä, det finns nästan inga. :cry: Men strumpor i basreflexportar finns det gott om. :D

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-11-28 22:54

Glebster skrev:
boom skrev:

Feg eller vågar inte.

Jag inbillar mig att det är bra mycket enklare för gemene man att få till en sluten lösning än en BR dito. I synnerhet med någon form av PEQ som samtidigt, som ren bonus, hjälper till att plocka bort problemmoder.

Visserligen är det lättare med en sluten låda men var är då utmaningen att bygga en låda och man behöver ingen peq om den är rätt byggd.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-28 23:04

boom skrev:
Glebster skrev:
boom skrev:

Feg eller vågar inte.

Visserligen är det lättare med en sluten låda men var är då utmaningen att bygga en låda och man behöver ingen peq om den är rätt byggd.

Du glömmer rummet, eller menar du en BR-lösning skräddarsydd för ett specifikt rum*? Se bara på Steveos IB-lösning eller Nahaz Inobasar, båda använder PEQ för att fixa till "det sista".

*I så fall skulle man ju också kunna tänka sig ett slutet system som är anpassat efter detsamma.

Sorry för off-topic, jag lägger mig nu...

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-28 23:06

boom skrev:
Glebster skrev:
boom skrev:

Feg eller vågar inte.

Ok, exakt vilken avstämning skall man välja för att komma undan rumsnoder vid 32, 64, 83,105 Hz?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-11-29 06:37

Glebster skrev:
boom skrev:
Glebster skrev:
boom skrev:

Feg eller vågar inte.

Du glömmer rummet, eller menar du en BR-lösning skräddarsydd för ett specifikt rum*? Se bara på Steveos IB-lösning eller Nahaz Inobasar, båda använder PEQ för att fixa till "det sista".

*I så fall skulle man ju också kunna tänka sig ett slutet system som är anpassat efter detsamma.

Sorry för off-topic, jag lägger mig nu...

Kostar lite tid och mekande och mätande men det går om man bara vill och orkar hålla på.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-11-29 06:38

peetwa skrev:
boom skrev:
Glebster skrev:
boom skrev:

Feg eller vågar inte.

Ok, exakt vilken avstämning skall man välja för att komma undan rumsnoder vid 32, 64, 83,105 Hz?

kommer du undan dom med en sluten ?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-11-29 07:32

För mig funkar det än sålänge bäst med kombinationen slutet + peq.
Men visst hade det varit kul att köra på IB eller LLT, men det är ju inte så smutt precis. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-29 09:34

boom skrev:Kostar lite tid och mekande och mätande men det går om man bara vill och orkar hålla på.

Du svarar ju inte på frågan utan verkar mest vara ute efter att trolla.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-11-29 10:33

Alla sätt att få till en skaplig bas är bra sätt.
Själv föredrar jag än så länge BR, men en klar nackdel är storleken. 30 liter är bara att glömma.
Så den slutna lösning vinner i en WAF omröstning gissar jag.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-29 11:15

Glebster skrev:
boom skrev:Kostar lite tid och mekande och mätande men det går om man bara vill och orkar hålla på.

Om du Glebster menar att det ska till trolleri, för att få till en väl avstämd basreflexlåda, så får du allt ta och läsa på bättre i ämnet. :wink:
Rummets problematik finns naturligtvis där, oavsett vi kör slutet eller basreflex.
Enda nackdelen, vilket ju iofs inte är någon nackdel, är att det inte är lämpligt att eq:a under avstämningsfrekvensen.

Basreflexsystemet vinner på högre output för ett givet antal element i systemet och samtidigt mindre risk för bottning.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-29 11:24

Ragnwald skrev:
Glebster skrev:

Om du Glebster menar att det ska till trolleri, för att få till en väl avstämd basreflexlåda, så får du allt ta och läsa på bättre i ämnet. :wink:
Rummets problematik finns naturligtvis där, oavsett vi kör slutet eller basreflex.
Enda nackdelen, vilket ju iofs inte är någon nackdel, är att det inte är lämpligt att eq:a under avstämningsfrekvensen.

Basreflexsystemet vinner på högre output för ett givet antal element i systemet och samtidigt mindre risk för bottning.

Aldrig fel att illusionera lite! ;)

Vi är nog, tror jag, helt överens Ragnwald men det boom skriver håller jag inte med om; "man behöver ingen PEQ om den är rätt byggd". Jag menar att man i princip alltid kan ha nytta av en PEQ p.g.a. rummets påverkan, oavsett princip. Vore för övrigt en bra sticky-tråd att lista alla för- och nackdelar med de olika principerna samt vilka elementegenskaper som passar respektive metod.

Men nog har en BR större risk för bottning, det är ju därför man brukar rekommendera ett HP-filter till BR-lösningar [s]som ska nyttjas till infrabas[/s]?!

Edit: Överstrykning.
Senast redigerad av Glebster 2010-11-29 11:59, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-29 11:36

Vilka BR-högtalare är ämnade för infrabas och musiklyssning?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-29 11:38

boom skrev:
Glebster skrev:
boom skrev:

Feg eller vågar inte.

Tvärtom, så hörde jag någon som påstod att basreflex inte slår an rumsmoderna lika hårt som en sluten låda. Rumsmodernas Q motverkar portens resonansbeteende och minska outputen vid de frekvenser det bäst behövs!
Senast redigerad av paa 2010-11-29 11:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-29 11:44

Ragnwald skrev:Vilka BR-högtalare är ämnade för infrabas och musiklyssning?

Ingen aning, you tell me! :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-29 11:54

No, you just told me.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-29 11:57

Ragnwald skrev:No, you just told me.

Du talar i gåtor min Gotländske vän men jag förmodar att det du vill ha sagt är att BR och infra rimmar dåligt?! Ändrade mitt inlägg ovan.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-29 12:00

Glebster skrev:Men nog har en BR större risk för bottning, det är ju därför man brukar rekommendera ett HP-filter till BR-lösningar [s]som ska nyttjas till infrabas[/s]?!

Senast ändrad av Glebster den 2010-11-29, 10:59, ändrad totalt 2 gånger.

Friskar upp ditt minne, min gode Glebster.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-29 12:03

Ragnwald skrev:
Glebster skrev:Men nog har en BR större risk för bottning, det är ju därför man brukar rekommendera ett HP-filter till BR-lösningar [s]som ska nyttjas till infrabas[/s]?!

Senast ändrad av Glebster den 2010-11-29, 10:59, ändrad totalt 2 gånger.

Friskar upp ditt minne, min gode Glebster.

Jag skriver ju inget om musik, det som gjorde mig fundersam på vad du menade. BR-basar för filmlyssnande vore kanske bättre uttryckt.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-11-29 12:24

Nu är jag inte riktigt med. Blev svaret att det inte finns, eller bara att dom är mindre lämpade!?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-29 12:31

2-ch skrev:

Nu är jag inte riktigt med. Blev svaret att det inte finns, eller bara att dom är mindre lämpade!?

Vi har inte kommit så långt, men vi har nog snart rätt ut hur frågan ska lyda... :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-29 13:34

Musiklyssning?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-11-29 14:06

Borra 9 hål i väggen in till grannen. Sätt 8 stycken 18"-are i hålen (Aura eller TC) samt 1 basreflexrör i det 9e hålet avstämt till 3-5 Hz 8) Sedan är det bara att poppa på Bild

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-11-29 14:18

Edit: Överstrykning.

Vet inte om bottning är anledningen till att man inte EQ:ar under avstämningsfrekvensen.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=39435&highlight=

Nästa

Återgå till Teknikforum