Moderator: Redaktörer
shifts skrev:steveo1234 skrev:Min poäng är: Jag tror att du har överförenklat de antaganden som du bygger ditt argument på och att du därefter tittar på fel saker.
Ja! Så kan det verkligen vara! Det gör ingenting att det är så, utan då får man
helt enkelt beta av en sak i taget. Kanske går det inte att betrakta frågan så
enkelspårigt och då blir det ju problem, men då kan kanske den förenklade
frågan (om större membranarea är nödvändigt för att få till den där härliga
kopplingen till luften [som jag tror det är]). Allt för ökad förståelse.
Det finns nog ingen som så gärna har fel som jag!![]()
Det hade varit intressant att lyssna i ett välpreparerat rum med samma
bassystem som det jag sitter på. Det hade kanske kunnat ge några svar.
Piotr skrev:Ja rumsresonanser är det största problemet då de tar tid för dessa att byggas upp samt klinga ut. Detta förstör dynamik och tajthet ordentligt.
/Peter
Piotr skrev:Ja rumsresonanser är det största problemet då de tar tid för dessa att byggas upp samt klinga ut. Detta förstör dynamik och tajthet ordentligt.
/Peter
celef skrev:Piotr skrev:Ja rumsresonanser är det största problemet då de tar tid för dessa att byggas upp samt klinga ut. Detta förstör dynamik och tajthet ordentligt.
/Peter
så kalles stora rum har mindre problem än trådskaparens lilla rum och däri ligger den upplevda skillnaden? men hur kommer membranaren in, för den måste ju oxå spela roll
KarlXII skrev:Men jag har ju massor av efterklang.
Nu är ju basåtergivningskurvan både LT:ad, vilket som subben skriver gör stor skillnad, och EQ:ad för att korrigera toppar och dalar.
Men kan det faktum att jag spelar i i ett amatörmässigt ihopsnickrat trähus med mjuka väggar, bjälklag och tak ha med saken att göra?
Shifts spelar ju sannolikt i ett betonghus? (Rätta mig om jag har fel där shifts, jag gissar bara.)
DVD-ai skrev:shifts skrev:steveo1234 skrev:Min poäng är: Jag tror att du har överförenklat de antaganden som du bygger ditt argument på och att du därefter tittar på fel saker.
Har lyssnat i ett Ingvar ritat rum med i32 + 2x SVSPB13Ultra eller någon av deras värstingar. låter mycket, mycket bra även om basarna upplevs att dom inte riktigt klarade av att "hänga med" i32 i fråga om renhet på högre ljudtryck. Men, tungd fanns det i ljudet så det va bara löjligt, utan att för den sakens skulle vara "överdrivet" utan det lät naturligt och trevligt men när det behövdes så liksom blev man nerkörd av en godståg, stram och djup bas, smidig och detaljerad men samtidigt med thorshammare i näven![]()
Detta va med 2st subbar, så jo rummet är ju klart inverkande... Men samtisigt så har jag hört anläggningar med liknande egenskaper i basen fast med 4 eller 6st moduler och i icke -akustikreglerad miljö.
så, verkar hänga till 100% på rummet och dess egenskaper och hur man lyckas "trixa" med dom för att få det hela att fungera![]()
detta är vad jag tror
shifts skrev:Än så länge är det mer lite teori bakom jag var nyfiken på, men det vore
jäsiken så kul att få ett besök och sen ha detta i åtanke. Jag tycker verkligen
vi hörs när det börjar närma sig Uppsaladatumet.
rotel2 skrev:Hur i hell... kunde du urskilja att frekvenserna ifrån just SVSen inte hängde med? Eller var dom så pass upphöjda i nivå att dom överröstade i32orna och där med stack ut tro?
rotel2 skrev:DVD-ai skrev:shifts skrev:steveo1234 skrev:Min poäng är: Jag tror att du har överförenklat de antaganden som du bygger ditt argument på och att du därefter tittar på fel saker.
Har lyssnat i ett Ingvar ritat rum med i32 + 2x SVSPB13Ultra eller någon av deras värstingar. låter mycket, mycket bra även om basarna upplevs att dom inte riktigt klarade av att "hänga med" i32 i fråga om renhet på högre ljudtryck. Men, tungd fanns det i ljudet så det va bara löjligt, utan att för den sakens skulle vara "överdrivet" utan det lät naturligt och trevligt men när det behövdes så liksom blev man nerkörd av en godståg, stram och djup bas, smidig och detaljerad men samtidigt med thorshammare i näven![]()
Detta va med 2st subbar, så jo rummet är ju klart inverkande... Men samtisigt så har jag hört anläggningar med liknande egenskaper i basen fast med 4 eller 6st moduler och i icke -akustikreglerad miljö.
så, verkar hänga till 100% på rummet och dess egenskaper och hur man lyckas "trixa" med dom för att få det hela att fungera![]()
detta är vad jag tror
Hur i hell... kunde du urskilja att frekvenserna ifrån just SVSen inte hängde med? Eller var dom så pass upphöjda i nivå att dom överröstade i32orna och där med stack ut tro?
shifts skrev:steveo1234 skrev:Min poäng är: Jag tror att du har överförenklat de antaganden som du bygger ditt argument på och att du därefter tittar på fel saker.
steveo1234 skrev:Intressant nog så gjorde jag ett test med två olika (men relativt kapabla) system och det lät mycket olika i samma dämpade rum. Trots att det minsta systemet inte använde mer än ett par millimeter av sin kapacitet (2-3mm av ca 50mm total slaglängd). Förklaringen på den frågan har jag inte hittat än men jag har mina gissningar.
2-ch skrev:DVD-ai du förklarar på ett bra sätt hur du upplevde det.
Beakungen skrev:Något som ingen verkar ta upp i tråden ( kan ha missat) är storleken på rummet.
peetwa skrev:Jätterum = basproblematik jättelångt ner i frekvens
Liter rum = basbroblematik i basen
2-ch skrev:Beakungen skrev:Något som ingen verkar ta upp i tråden ( kan ha missat) är storleken på rummet.
Jo, du missade det som peetwa skev:peetwa skrev:Jätterum = basproblematik jättelångt ner i frekvens
Men jag har som du reagerat på att bas låter bättre i ett större utrymmen. Förutsatt att högtalaren klarar av det.
peetwa skrev:Jo, du shifts. Jag är inte särskillt kunnig på det här området men jag skall ge mig på ett förklarings försök.
För att man skall få känslan av snärt och tryck i basen räcker det inte bara med att högtalaren spelar upp dessa frekvenser i rummet. Kopplingen till rummet måste även bli rätt. När jag skuffade runt och mätt mina basar hittade jag ett par ställen där trycket och snärten in fan sig. Dessa områden var även de som mätte bäst i områdent 20-80 Hz och inte hade några utsläckninger 30-60 Hz (alltså rakt).
Det är helt enkelt så att K12 med sitt stora rum har det många gånger bättre för spänt än vad du har med ditt mindre rum. Den våldsamma bergochdalbana som infinner sig mellan 20-80 Hz i en lägenhet infinner sig kanske mellan 5-35 Hz i ett jätter rum. Efter detta blir den mer linjär.
Siffrorna i exemplet är tagna ur luften men teorin är riktig och jag har sett åskådliggörande av detta i grafer.
Jätterum = basproblematik jättelångt ner i frekvens
Lösningen kan ju vara fler basar.Om inte grannen tillåter att du använder hans lägenhet som volymbarlast.
KarlXII skrev:Men jag har ju massor av efterklang.
Nu är ju basåtergivningskurvan både LT:ad, vilket som subben skriver gör stor skillnad, och EQ:ad för att korrigera toppar och dalar.
Men kan det faktum att jag spelar i i ett amatörmässigt ihopsnickrat trähus med mjuka väggar, bjälklag och tak ha med saken att göra?
Shifts spelar ju sannolikt i ett betonghus? (Rätta mig om jag har fel där shifts, jag gissar bara.)
steveo1234 skrev:Förklaringen på den frågan har jag inte hittat än men jag har mina gissningar.
IngOehman skrev:Sammanfattningsvis har rummet oftast större betydelse än högtalar-
systemen,......
KarlXII skrev:Eller så smiter den ut bakvägen, eller rättare sagt upp eller ner i trapphuset.
subjektivisten skrev:Det är relativt lätt att få 2 st SVS pb-13 ultra att låta orent. Pluggar man två av dom tre rören så sänks ljudtrycket rejält!
sprudel skrev:IngOehman skrev:Sammanfattningsvis har rummet oftast större betydelse än högtalar-
systemen,......
Det hade varit lättare kanske om det inte vore så. D-a rum!
2-ch skrev:subjektivisten skrev:Det är relativt lätt att få 2 st SVS pb-13 ultra att låta orent. Pluggar man två av dom tre rören så sänks ljudtrycket rejält!
Men det gäller väl alla basar, att dom låter orent om dom drivs utanför sitt tänkta arbetsområde?
Användare som besöker denna kategori: smile och 22 gäster