Membranarea i förhållande till rumsvolym

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-11-29 14:40

Ord. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: Membranarea i förhållande till rumsvolym

Inläggav DVD-ai » 2010-11-29 14:42

shifts skrev:
steveo1234 skrev:Min poäng är: Jag tror att du har överförenklat de antaganden som du bygger ditt argument på och att du därefter tittar på fel saker.

Ja! Så kan det verkligen vara! Det gör ingenting att det är så, utan då får man
helt enkelt beta av en sak i taget. Kanske går det inte att betrakta frågan så
enkelspårigt och då blir det ju problem, men då kan kanske den förenklade
frågan (om större membranarea är nödvändigt för att få till den där härliga
kopplingen till luften [som jag tror det är]). Allt för ökad förståelse.

Det finns nog ingen som så gärna har fel som jag! :D

Det hade varit intressant att lyssna i ett välpreparerat rum med samma
bassystem som det jag sitter på. Det hade kanske kunnat ge några svar.

Har lyssnat i ett Ingvar ritat rum med i32 + 2x SVSPB13Ultra eller någon av deras värstingar. låter mycket, mycket bra även om basarna upplevs att dom inte riktigt klarade av att "hänga med" i32 i fråga om renhet på högre ljudtryck. Men, tungd fanns det i ljudet så det va bara löjligt, utan att för den sakens skulle vara "överdrivet" utan det lät naturligt och trevligt men när det behövdes så liksom blev man nerkörd av en godståg, stram och djup bas, smidig och detaljerad men samtidigt med thorshammare i näven :lol:

Detta va med 2st subbar, så jo rummet är ju klart inverkande... Men samtisigt så har jag hört anläggningar med liknande egenskaper i basen fast med 4 eller 6st moduler och i icke -akustikreglerad miljö.
så, verkar hänga till 100% på rummet och dess egenskaper och hur man lyckas "trixa" med dom för att få det hela att fungera :wink:

detta är vad jag tror
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-29 14:46

Ja rumsresonanser är det största problemet då de tar tid för dessa att byggas upp samt klinga ut. Detta förstör dynamik och tajthet ordentligt.

/Peter

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-11-29 14:52

Piotr skrev:Ja rumsresonanser är det största problemet då de tar tid för dessa att byggas upp samt klinga ut. Detta förstör dynamik och tajthet ordentligt.

/Peter

Så det gäller bara att hitta på något sätt att få ned dessa kvarhängande elakingar till en acceptabel nivå :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-11-29 15:00

Men jag har ju massor av efterklang. :D

Nu är ju basåtergivningskurvan både LT:ad, vilket som subben skriver gör stor skillnad, och EQ:ad för att korrigera toppar och dalar.

Men kan det faktum att jag spelar i i ett amatörmässigt ihopsnickrat trähus med mjuka väggar, bjälklag och tak ha med saken att göra?
Shifts spelar ju sannolikt i ett betonghus? (Rätta mig om jag har fel där shifts, jag gissar bara.)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-29 15:01

Piotr skrev:Ja rumsresonanser är det största problemet då de tar tid för dessa att byggas upp samt klinga ut. Detta förstör dynamik och tajthet ordentligt.

/Peter

så kalles stora rum har mindre problem än trådskaparens lilla rum och däri ligger den upplevda skillnaden? men hur kommer membranaren in, för den måste ju oxå spela roll
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-29 15:04

celef skrev:

/Peter

så kalles stora rum har mindre problem än trådskaparens lilla rum och däri ligger den upplevda skillnaden? men hur kommer membranaren in, för den måste ju oxå spela roll

Näe, pumpförmåga och utspridning av ljudkällorna i rummet har betydelse men inte arean som sådan egentligen.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-29 15:09

KarlXII skrev:Men jag har ju massor av efterklang. :D

Nu är ju basåtergivningskurvan både LT:ad, vilket som subben skriver gör stor skillnad, och EQ:ad för att korrigera toppar och dalar.

Just det, och EQ'ar man så inför man en invers till den peak man attackerar i en viss rumsresonans. Rumsresonanser är i stort sett minimum-fas-fenomen prexis som en vanlig EQ funktion (analog såväl som digital).

Men kan det faktum att jag spelar i i ett amatörmässigt ihopsnickrat trähus med mjuka väggar, bjälklag och tak ha med saken att göra?
Shifts spelar ju sannolikt i ett betonghus? (Rätta mig om jag har fel där shifts, jag gissar bara.)

Jepp. Jag har mycket lugnare bas i stugan än jag haft i lägenheter av motsvarande mått.

Sedan är det så att ju större rummet är ju tätare ligger peakar och dalar i rummets resonansmönster om man tittar inom ett visst specifikt frekvensband. Detta skall enligt uppgift minska hörbarheten av problemen då man närmar sig och passerar örats egna filters bandbredd.

/Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-29 17:52

fan piotr, du kan så mycket :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-29 18:37

Tack celef! :)

/Peter

rotel2

Inläggav rotel2 » 2010-11-29 22:35

DVD-ai skrev:
shifts skrev:
steveo1234 skrev:Min poäng är: Jag tror att du har överförenklat de antaganden som du bygger ditt argument på och att du därefter tittar på fel saker.

Har lyssnat i ett Ingvar ritat rum med i32 + 2x SVSPB13Ultra eller någon av deras värstingar. låter mycket, mycket bra även om basarna upplevs att dom inte riktigt klarade av att "hänga med" i32 i fråga om renhet på högre ljudtryck. Men, tungd fanns det i ljudet så det va bara löjligt, utan att för den sakens skulle vara "överdrivet" utan det lät naturligt och trevligt men när det behövdes så liksom blev man nerkörd av en godståg, stram och djup bas, smidig och detaljerad men samtidigt med thorshammare i näven :lol:

Detta va med 2st subbar, så jo rummet är ju klart inverkande... Men samtisigt så har jag hört anläggningar med liknande egenskaper i basen fast med 4 eller 6st moduler och i icke -akustikreglerad miljö.
så, verkar hänga till 100% på rummet och dess egenskaper och hur man lyckas "trixa" med dom för att få det hela att fungera :wink:

detta är vad jag tror

Hur i hell... kunde du urskilja att frekvenserna ifrån just SVSen inte hängde med? Eller var dom så pass upphöjda i nivå att dom överröstade i32orna och där med stack ut tro?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-30 21:08

shifts skrev:Än så länge är det mer lite teori bakom jag var nyfiken på, men det vore
jäsiken så kul att få ett besök och sen ha detta i åtanke. Jag tycker verkligen
vi hörs när det börjar närma sig Uppsaladatumet.

Bild

Rummen har samma for men måtten skiljer sig åt med en faktor tre.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-12-01 08:41

rotel2 skrev:Hur i hell... kunde du urskilja att frekvenserna ifrån just SVSen inte hängde med? Eller var dom så pass upphöjda i nivå att dom överröstade i32orna och där med stack ut tro?

DVD-ai skriver ju samtidigt att allt hänger på rummet.
Nu skriver han inte vilka nivåer som spelades, och jag vet inte var max SPL ligger på i32. Men jag gissar att det är rätt högt. Släng på en house curve på det så kroknar väl de flesta basar. Eller vad tror ni andra?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-01 09:40

OBS!: det var inte "i nivå" han skrev de inte hängde med utan "i renhet".
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-01 09:43

rotel2 skrev:
DVD-ai skrev:
shifts skrev:

detta är vad jag tror

Hur i hell... kunde du urskilja att frekvenserna ifrån just SVSen inte hängde med? Eller var dom så pass upphöjda i nivå att dom överröstade i32orna och där med stack ut tro?

För att både jag och tobias (cristien e jag inte säker på, kan hända att han nämde något om detta han med) tyckte på något sätt att den lägre basen (som inte har något med i32s att göra) inte "hängde med" i fråga om upplösning och "distingthet"... detta satt jag och konstaterade och en liten stund efter så sa Tobias just det också, alltså helt oberoende av varandra.
Inte så att dom "släpade efter" som med dålig fasintegrering för den satt ganska bra men som att dom va lite slöa och osmidiga på något vis. lustigt va att detta va konstant oavsett placering i rummet /inställningar också... Nu ska ingen ta detta som att basarna gjorde dåligt ifrån sig på någit vis... dom spelade mycket bra och något av det bästa jag hört, dom basarna tillsamans med det speciel byggda rummet låter mumma!. Men topparna låter helt enkelt så löjligt bra i det rummet att basarna blir den felande länken och framstår som det svarta fåret.... :wink:
Men som jag också skrev så kan jag inte lova att placeringen va perfekt utan vi ställde dom där dom fick plats typ... och det "borde" varit en ganska optimal placering men man kan ju inte veta. Vi testade 4st olika placeringar i alla fall och valde den bästa till lyssnandet.

ingen vidare boost bör ha förekommit, jag "brukar" vara ganska bra på att ställa in en någorlunda jämna nivå helt utan att mäta. Detta då jag jag är smått allergisk mot "imponator inställningar" som jag tycker bara ger en mer monoton upplevelse av musiken. Men, vist, ibland är det löjligt kul att boosta 4-8dB <80Hz, men normalt sätt så är det absolut inget som jag står ut med i längden.
Så att detta skulle bero på stora nivåskillnader i mellan </> 80Hz utesluter jag helt, vet hur det låter då och detta hade absolut inget med den saken att göra :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-12-01 10:02

shifts skrev:

När jag läser om vad jag skrev så upptäcker jag att det låter lite, auhm, arrogant och nedsättande. Det var inte min mening :/

Om den större membranarean är nödvändig eller ej har jag också funderat på. Alla bra system jag hört har varit byggda med 15” eller större element. Men, det säger ju inte att det är membranarean som begränsad då dessa system också har varit de mest kapabla (högt Vd). Intressant nog så gjorde jag ett test med två olika (men relativt kapabla) system och det lät mycket olika i samma dämpade rum. Trots att det minsta systemet inte använde mer än ett par millimeter av sin kapacitet (2-3mm av ca 50mm total slaglängd). Förklaringen på den frågan har jag inte hittat än men jag har mina gissningar.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-12-01 10:23

DVD-ai du förklarar på ett bra sätt hur du upplevde det.

steveo1234 skrev:Intressant nog så gjorde jag ett test med två olika (men relativt kapabla) system och det lät mycket olika i samma dämpade rum. Trots att det minsta systemet inte använde mer än ett par millimeter av sin kapacitet (2-3mm av ca 50mm total slaglängd). Förklaringen på den frågan har jag inte hittat än men jag har mina gissningar.

Berätta, berätta :)
Det där har jag också funderat över. Har gjort enklare jämförelser mellan bassystem och bara kunnat konstatera att det skiljer sig. Men inte alltid till fördel för 2 basar mot 1.
Det skiljer dessutom på vissa låtar, där man kan leta ihäl sig efter en visst djupt avsnitt som lyser med sin frånvaro på än den ena än det andra systemet. Mycket märkligt :?
Vad det egentligen beror på fortsätter jag att fundera på.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-12-01 10:24

På HTS finns det några intressanta artiklar om house curve, bland annat denna, som handlar om "hard knee house curve":

http://www.hometheatershack.com/forums/ ... -long.html

Diskussionen kring artikeln hittar ni här:

http://www.hometheatershack.com/forums/ ... hread.html

Jag kan bara nämna kort att miniDSP har möjlighet till både low och high shelf filters, så man kan enkelt experimentera med olika lutning på sin house curve (i realtid dessutom).
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-01 10:32

2-ch skrev:DVD-ai du förklarar på ett bra sätt hur du upplevde det.

Tack, det va min förhoppning :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2010-12-01 11:07

Något som ingen verkar ta upp i tråden ( kan ha missat) är storleken på rummet.

Min erfarenhet är att det spelar ingen större roll hur stora och många baslådor du har om rummet är litet. Finns bara en viss mängd luft i ett rum att flytta och när den mängden tar slut vart fasen ska basarna då flytta?

Ett typexempel är när jag bodde hemma. I mitt lilla rum lirade mina två baslådor med en 8a i trevligt och djupt och ganska högt.

När jag flyttade ner dessa i vardagsrummet så blev det en helt annan sak då gick jag från 10m2 till ca 30m2 och jag kunde helt plötsligt spela högre och med det som shifts beskriver. En annan fysik i ljudet. En annan självklarhet. En luftighet i basen som var enormt trevlig. Den bara fanns där och det lät som det aldrig fanns en begränsning.

Likadant min stora 15 tums baslåda. I mitt lilla rum spelade den ganska fett men i stora hallen där uppe med öppet ner till undervåningen så lirade det sjukt mkt bättre.

Då var ändå mitt lilla rum ett riktigt bra rum med ganska rak frekvensgång.

I min lght med min svs med dubbla tolvor så kan jag lira till en viss volym sen blir det tvärstopp (något bättre med öppen balkongdörr), vrider jag på mer så rör sig bara basarna mer men inte mer ljudtryck.

Pappa (som hämtade basen åt mig hos killen jag köpte av fick höra den i hans stora vardagsrum på mer än 50m2) sa att vid testscenen i starwars så spelade han så att man nästan fick andnöd och då bekom det inte basen nämnvärt. Det ljudtrycket kan jag inte få hos mig för jag har på tok för litet rum :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-12-01 11:36

Beakungen skrev:Något som ingen verkar ta upp i tråden ( kan ha missat) är storleken på rummet.

Jo, du missade det som peetwa skev:
peetwa skrev:Jätterum = basproblematik jättelångt ner i frekvens

Liter rum = basbroblematik i basen

Men jag har som du reagerat på att bas låter bättre i ett större utrymmen. Förutsatt att högtalaren klarar av det.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-12-01 11:38

2-ch skrev:
Beakungen skrev:Något som ingen verkar ta upp i tråden ( kan ha missat) är storleken på rummet.

Jo, du missade det som peetwa skev:
peetwa skrev:Jätterum = basproblematik jättelångt ner i frekvens

Men jag har som du reagerat på att bas låter bättre i ett större utrymmen. Förutsatt att högtalaren klarar av det.

Eller så smiter den ut bakvägen, eller rättare sagt upp eller ner i trapphuset. ;)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-12-01 11:47

Dessa båda inlägg säger det mesta:

peetwa skrev:Jo, du shifts. Jag är inte särskillt kunnig på det här området men jag skall ge mig på ett förklarings försök.

För att man skall få känslan av snärt och tryck i basen räcker det inte bara med att högtalaren spelar upp dessa frekvenser i rummet. Kopplingen till rummet måste även bli rätt. När jag skuffade runt och mätt mina basar hittade jag ett par ställen där trycket och snärten in fan sig. Dessa områden var även de som mätte bäst i områdent 20-80 Hz och inte hade några utsläckninger 30-60 Hz (alltså rakt).

Det är helt enkelt så att K12 med sitt stora rum har det många gånger bättre för spänt än vad du har med ditt mindre rum. Den våldsamma bergochdalbana som infinner sig mellan 20-80 Hz i en lägenhet infinner sig kanske mellan 5-35 Hz i ett jätter rum. Efter detta blir den mer linjär.

Siffrorna i exemplet är tagna ur luften men teorin är riktig och jag har sett åskådliggörande av detta i grafer.

Jätterum = basproblematik jättelångt ner i frekvens

Lösningen kan ju vara fler basar. :) Om inte grannen tillåter att du använder hans lägenhet som volymbarlast.

KarlXII skrev:Men jag har ju massor av efterklang. :D

Kan även nämna att även om det är sant att ljudtryck uppstår som
funktion av pumpvolym, så är faktiskt inte kvoten mellan membranarea
och slaglängd helt ointressant, eftersom det påverkar den akustiska
impedansen - eller rättare sagt - det påverkar graden av missanpass-
ning. ;) Och det kan faktiskt påverka hur det låter.

Men de viktigaste faktorerna är de som Peetwa tar upp, liksom det som
KarlXII skriver om trähus.

Sammanfattningsvis har rummet oftast större betydelse än högtalar-
systemen, om de senare har tillräckligt kapacitet för att inte överstyra,
har vettig tonkurva över 25 Hz, och är i grunden sunda konstruktioner
(vilket förvisso långt ifrån alla högtalare är).

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-01 11:55

steveo1234 skrev:Förklaringen på den frågan har jag inte hittat än men jag har mina gissningar.

Dist?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-01 12:03

IngOehman skrev:Sammanfattningsvis har rummet oftast större betydelse än högtalar-
systemen,......

Det hade varit lättare kanske om det inte vore så. D-a rum! :evil:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-01 12:03

Det är relativt lätt att få 2 st SVS pb-13 ultra att låta orent. Pluggar man två av dom tre rören så sänks ljudtrycket rejält!
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-12-01 12:05

KarlXII skrev:Eller så smiter den ut bakvägen, eller rättare sagt upp eller ner i trapphuset. ;)

Hmm... jo jag vet vad du tänker på. Mitt basutsläckande hus xxxx :evil:
Men jag har ännu inte provat att ställa basarna på övervåningen och tidsfördröja höger/vänster nere i lyssningsrumet :)
(Hann 2-ch tänka innan tofflorna åkte på igen :oops: )

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-12-01 12:38

subjektivisten skrev:Det är relativt lätt att få 2 st SVS pb-13 ultra att låta orent. Pluggar man två av dom tre rören så sänks ljudtrycket rejält!

Men det gäller väl alla basar, att dom låter orent om dom drivs utanför sitt tänkta arbetsområde?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-12-02 04:52

sprudel skrev:
IngOehman skrev:Sammanfattningsvis har rummet oftast större betydelse än högtalar-
systemen,......

Det hade varit lättare kanske om det inte vore så. D-a rum! :evil:

Hur det än vore, vore något sämst. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-02 09:38

2-ch skrev:
subjektivisten skrev:Det är relativt lätt att få 2 st SVS pb-13 ultra att låta orent. Pluggar man två av dom tre rören så sänks ljudtrycket rejält!

Men det gäller väl alla basar, att dom låter orent om dom drivs utanför sitt tänkta arbetsområde?

Absolut, men det verka som någon var tveksam att dom inte skulle hänga med i32s. Och det gör dom inte om man pluggar två av rören.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi