MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-29 19:26

Så nu kör jag Net. 3,5 och det är samma femma. :(

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-11-29 19:31

peetwa skrev:Så nu kör jag Net. 3,5 och det är samma femma. :(

Har du extrenmatning eller matar du den via USB?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-29 19:51

kodapa skrev:
peetwa skrev:Så nu kör jag Net. 3,5 och det är samma femma. :(

Har du extrenmatning eller matar du den via USB?

Bra poäng! Kör du med något gammalt USB-uttag kanske det inte klarar att leverera tillräcklig spänning/ström.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-29 20:07

Det är en acer travelmate 5310 301g08

Jag har för mig att den skall ha usb2.0 om det spelar någon roll?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-29 20:19

peetwa skrev:Det är en acer travelmate 5310 301g08

Jag har för mig att den skall ha usb2.0 om det spelar någon roll?

Hmmm, borde ju fungera. Jag förmodar att du redan provat en annan USB-utgång på Acern?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-11-29 20:23

Lyser blåa lampan? Jag vet inte hur mycket den drar men vissa bärbara har problem att ge tillräckligt med ström ut. Har du en dubbelmatarkabel så testa den (alltså en kabel som man kopplar in i två USB-portar).

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-29 20:24

Jupp! Har provar alla utgångar. Lampan lyser. Har startat om datorn och om man går in på enhetshanteraren så har den registrerats som en HID.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-11-29 20:34

Testa med att avinstallera den från enhetshanteraren och testa att plugga in igen. Starta om mellan avinstallation och nyinpluggning.

Mångar bärbara klara ungefär 200 mA och miniDSP kan dra uppåt 250 mA. Du kan ligga på gränsen. Dubbelmatarkabel?
Senast redigerad av UrSv 2010-11-29 20:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-29 20:41

Om du har möjlighet kan du ju prova med en annan strömkälla inkopplad parallellt (var noga med plus och minus vid inkoppling).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-11-29 20:44

Glebster skrev:
Nattlorden skrev:Ni som nu har hunnit testa era.... hur har det fungerat med avseende på signalnivåerna?... det var ju ganska mycket undringar om det innan beställningen lades...

Flera har bekräftat att REVA matchar Denons receivrar bra och Nahaz har inte upplevt något problem med sin REVA och CR80. Har inte hört någon beklaga sig vilket man i regel ska tolka som bra. :)

Det är ju bra. Fast ljud är ju inte lika enkelt som en färg-tv där ögonen inte behöver se en riktigt gul referensfärg för att konstatera att TV'n kanske är väl grön.
Det svåra är att veta vad som finns över helt ok. Det är inte så lätt att höra vad som kan bli ännu bättre. Mätningar och alternativa mätningar osv är nog det enda som kan ge en vink om hur bra det går att få det.
Däremot är jag helt med på att förbättringen är så stor direkt om man kan vrida bort några problem att man tror att det blev perfekt. Mina filter spelar enligt mitt tycke riktigt bra med dom inställningar jag har men jag har märkt att det alltid går att förbättra trots allt eftersom man får bättre mätmöjligheter och att man blir bättre på att tolka mätning mot kompromissad återgivning. Inte säkert att man skall korrigera för allt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-11-29 20:45

Finns grenkopplingar till USB så att man kan få ut ström ifrån 2 olika uttag för att driva en enhet.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-29 21:01

UrSv skrev:Testa med att avinstallera den från enhetshanteraren och testa att plugga in igen. Starta om mellan avinstallation och nyinpluggning.

Mångar bärbara klara ungefär 200 mA och miniDSP kan dra uppåt 250 mA. Du kan ligga på gränsen. Dubbelmatarkabel?

Finns det sånna där dubbelkablar på http://www.kjell.com/ ?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-11-29 21:13

Jajamän:

Dubbelmatarkabel från Kjell

Du har PM...

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-29 21:43

Harryup skrev:Det är ju bra. Fast ljud är ju inte lika enkelt som en färg-tv där ögonen inte behöver se en riktigt gul referensfärg för att konstatera att TV'n kanske är väl grön.
Det svåra är att veta vad som finns över helt ok. Det är inte så lätt att höra vad som kan bli ännu bättre. Mätningar och alternativa mätningar osv är nog det enda som kan ge en vink om hur bra det går att få det.
Däremot är jag helt med på att förbättringen är så stor direkt om man kan vrida bort några problem att man tror att det blev perfekt. Mina filter spelar enligt mitt tycke riktigt bra med dom inställningar jag har men jag har märkt att det alltid går att förbättra trots allt eftersom man får bättre mätmöjligheter och att man blir bättre på att tolka mätning mot kompromissad återgivning. Inte säkert att man skall korrigera för allt.

mvh/Harryup

Trodde du undrade över nivåerna?! :wink:

Det vi de facto vet är: Nahaz trollade bort sina moder (enligt XTZ) och kan fläska på mer utan obehag, bomellberg fixade sin kurva så den ser ut att vara hämtad antimodskolboken. Hittills inga rapporter om problem med signalnivåerna.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-29 21:48

peetwa skrev:
UrSv skrev:Testa med att avinstallera den från enhetshanteraren och testa att plugga in igen. Starta om mellan avinstallation och nyinpluggning.

Finns det sånna där dubbelkablar på http://www.kjell.com/ ?

Leta reda på någon gammal laddare du inte längre använder och slakta den istället (=gratis), miniDSPn har ju ett stort spann för vad den klarar av att hantera.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-11-29 21:58

Har du ingen externmatad USB-hubb liggandes? Det är ju smidigt att ha ändå om du vill koppla in dig på DSP:n utan att rycka sladden...

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-29 22:11

Jag köper en sån där dubbelsladd.

Nu kör jag vidare på min mini-HP

Där har jag Net. 3,5 och adobe air och får detta felmedelande.

Den känner igen den som en minidsp när man kopplar in den vilket käns bra.

Det gick inte att installera programmet, eftersom installationsfilen är skadad. Försök att skaffa en ny installationsfil från programförfattaren. :)

Det gick inte att installera programmet, eftersom installationsfilen är skadad. Försök att skaffa en ny installationsfil från programförfattaren.

Jag har bytt zip program till 7zip vilket tillverkaren rekomenderar med samma resultat. :(

Edit: Det samma gäller om jag flyttar över filen som gick att installera på den andra datorn.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-11-29 22:23

Glebster skrev:
Harryup skrev:Det är ju bra. Fast ljud är ju inte lika enkelt som en färg-tv där ögonen inte behöver se en riktigt gul referensfärg för att konstatera att TV'n kanske är väl grön.

mvh/Harryup

Trodde du undrade över nivåerna?! :wink:

Det vi de facto vet är: Nahaz trollade bort sina moder (enligt XTZ) och kan fläska på mer utan obehag, bomellberg fixade sin kurva så den ser ut att vara hämtad antimodskolboken. Hittills inga rapporter om problem med signalnivåerna.

Öhh, nu vet jag inte riktigt vad du menar?
Personligen så har jag haft jämförelsevis raka justeringar som inte låtit bra. Så det beror ju lite på hur man rakar till dom. Min senaste och hitills bästa rakning kommer efter att jag justerat delayen först för att få så rak frekvensgång som möjligt och sen justerat frekvensgången.
Delay och fas är det som jag tycker känns viktigast vid anpassning idag och sen får man jaga rumsresonanser och efter det kolla fas och delay igen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-29 22:27

peetwa skrev:Edit: Det samma gäller om jag flyttar över filen som gick att installera på den andra datorn.

Du har PM!

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-29 22:29

Harryup skrev:Öhh, nu vet jag inte riktigt vad du menar?

Du började med att fråga om signalnivåerna (REVA resp. REVB) för att sedan helt lämna ämnet, eller missförstod jag dig?! :roll: :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-11-29 22:29

peetwa skrev:Jag köper en sån där dubbelsladd.

Nu kör jag vidare på min mini-HP

Där har jag Net. 3,5 och adobe air och får detta felmedelande.

Den känner igen den som en minidsp när man kopplar in den vilket käns bra.

Det gick inte att installera programmet, eftersom installationsfilen är skadad. Försök att skaffa en ny installationsfil från programförfattaren. :)

Det gick inte att installera programmet, eftersom installationsfilen är skadad. Försök att skaffa en ny installationsfil från programförfattaren.

Jag har bytt zip program till 7zip vilket tillverkaren rekomenderar med samma resultat. :(

Edit: Det samma gäller om jag flyttar över filen som gick att installera på den andra datorn.

Då har du något som trasar sönder filen stäng av antivirus och se om det går bättre.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-29 22:32

boom skrev:Då har du något som trasar sönder filen stäng av antivirus och se om det går bättre.

Bra tips boom, så kan det kanske vara!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-29 22:39

Gaaah. Nix. Det är lite som ett skämt att jag kan installera programmet på den ena datorn och USB:n verkar funka på den andra.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-29 22:54

Glebster skrev:
boom skrev:Då har du något som trasar sönder filen stäng av antivirus och se om det går bättre.

Nix, hjälpte inte att du packade upp filen.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-29 22:56

peetwa skrev:
Glebster skrev:

Låter som att du då saknar något programstöd för .exe-filen alternativt inte uppfyller något systemkrav. I vilket fall som helst, trist soppa.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-11-29 22:59

Glebster skrev:
Harryup skrev:Öhh, nu vet jag inte riktigt vad du menar?

Du började med att fråga om signalnivåerna (REVA resp. REVB) för att sedan helt lämna ämnet, eller missförstod jag dig?! :roll: :)

Jag tror det. :-)
Men jag kanske var mer oklar än klar.
Jo, alltså som jag tänkte först var att bara justera frekvensgång, gick jättebra och det blev klart bättre.
Men så köpte jag en 400 sidors bok om speaker alignment och fick lite nya tankar. Hur summerar högtalarna där dom överlappar är kanske väldigt viktigare än göra dom raka med sina fasfel?
Så jag började om, mätte frekvensgångar med att nästan steglöst delaya dom och plötsligt så blev det ännu roligare. Lite krokigt men mer transientrikt ljud och ännu bättre stereobild. Sen efter det så justerade jag frekvengången och det har låtit bäst hitills. Så jag har fortfarande bara börjat skrapa på fas och delay optimering.
Så jag är nyfiken på om ni mätt impulssvar efter justeringen och kanske jämfört med innan justering?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-29 23:10

Glebster skrev:
peetwa skrev:
Glebster skrev:

Låter som att du då saknar något programstöd för .exe-filen alternativt inte uppfyller något systemkrav. I vilket fall som helst, trist soppa.

Ja, det var länge sedan man fick hålla på så här. Dom stora förlorarna är dock frun och hunden efter som jag jobbade natt i natt och nu är som ett skakigt vrak.

Det löser sig på ett eller annat sätt.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-29 23:16

Det funkar på min frus jobbemac. :x Men den får inte jag ha. :x

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-29 23:27

Bild

Äntligen. Brandväggen hindrade klockan synken som hindrade windows update att hämta några lökiga skit filer.

Så när jag ställde klockan för hand och körde update och sedan filen på den lilla datorn så funkade det.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-29 23:28

peetwa skrev:Det funkar på min frus jobbemac. :x Men den får inte jag ha. :x

Kan du inte skriva en rad om vad du tycker om PC i "Mac vs PC"-tråden?! :lol:

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum