Gällt ljud - mikarna för nära? (rubrikbytt)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Verklighetens mörka ljud och hemmaljudets gälla

Inläggav Nattlorden » 2010-10-16 20:57

matereo skrev: "Högtalare och elektronik idag är så mycket mer transprenta idag" var det en som sa. Har svårt att köpa det där. ;)

Jo, men där har du ju en av anledningarna att det är så svårt att förorda transparens "pau rihk-titt", när många tror att det betyder "väldigt ljust, men med massa extra detaljer".
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-10-16 21:15

Eftersom jag är ganska olyssnad så kan jag bara gissa hur kvasitransparent det låter om små satelliter med avlastning av en bullrig baslåda.

Antingen får den senare skramla på ganska högt i frevens eller så kör man en extrem hängmatta mellan satelliterna och baseländet.

Det senare alternativet torde rendera i en rejäl kvasitransparens med tillhörande häftigheter i botten.
:roll:
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-16 21:31

Fast det är inte enbart den sortens system som pysslar med detta... även system i "istället för en ny bil"-klassen lockar fram extra detaljer/kvasitransparens via dragningar år det ljusa.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-10-16 21:40

Nattlorden skrev:Fast det är inte enbart den sortens system som pysslar med detta... även system i "istället för en ny bil"-klassen lockar fram extra detaljer/kvasitransparens via dragningar år det ljusa.

Betvivlas icke.

Det går säkert alldeles utmärkt att framställa eländiga saker till både höga kostnader och till höga konsumentpriser.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-16 22:25

Tekniken idag erbjuder ju ett närgånget studerande av både ljud och bild, på ett sätt som verkligheten inte kan erbjuda. En närmickning av ett intrument kan väl närmast jämföras med...pja, en makrofotografering av en fjäril.
Kan man inte vara lite glad för bägge?

Skulle jag försätta min iofs ganska usla jämförelse 8) så kan jag ju säga det att jag trivs jättebra med att sitta på min altan, innanför buddlejan vid räcket som härbärgerar och förser hundratals fjärilar med nektar - men att videofilma samma händelse är inte alls samma sak.
Däremot att makrofotografera den, det är grejor det. Man upptäcker nya detaljer, sånt som inte är synligt för ögat och/eller sånt man inte tänkt på tidigare. Färger står ut, och man häpnar över detaljerna.

Är det rättvist att dra den jämförelsen mot ett musikaliskt framträdande?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2010-10-16 23:44

KarlXII skrev:Tekniken idag erbjuder ju ett närgånget studerande av både ljud och bild, på ett sätt som verkligheten inte kan erbjuda. En närmickning av ett intrument kan väl närmast jämföras med...pja, en makrofotografering av en fjäril.

Skulle jag försätta min iofs ganska usla jämförelse 8) så kan jag ju säga det att jag trivs jättebra med att sitta på min altan, innanför buddlejan vid räcket som härbärgerar och förser hundratals fjärilar med nektar - men att videofilma samma händelse är inte alls samma sak.
Däremot att makrofotografera den, det är grejor det. Man upptäcker nya detaljer, sånt som inte är synligt för ögat och/eller sånt man inte tänkt på tidigare. Färger står ut, och man häpnar över detaljerna.

Jag tror faktiskt att jag kan hålla med om det där och det var en intressant infallsvinkel.
Att uppleva ett liveframträdande är ju en helt annan sak än att spela upp samma framträdande på anläggningen hemma.
Själv är jag enbart ute efter en tilltalande upplevelse när jag lyssnar på musik, därför är det ej så noga om avspelningen liknar ursprungshändelsen så länge den är nog lik en "äkta" upplevelse för att jag ej skall dra uppmärksamheten till "felen". Jag ser skivan som ett konstnärligt verk i sig som ej exakt behöver likna livesituationen. Därför spelar det mig ingen roll om vissa instrument eller röster är inspelade i "makro" eller "vidvinkel" bara upplevelsen är god :)

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2010-10-16 23:44

KarlXII skrev:Tekniken idag erbjuder ju ett närgånget studerande av både ljud och bild, på ett sätt som verkligheten inte kan erbjuda. En närmickning av ett intrument kan väl närmast jämföras med...pja, en makrofotografering av en fjäril.

Jag tror faktiskt att jag kan hålla med om det där och det var en intressant infallsvinkel.
Att uppleva ett liveframträdande är ju en helt annan sak än att spela upp samma framträdande på anläggningen hemma.
Själv är jag enbart ute efter en tilltalande upplevelse när jag lyssnar på musik, därför är det ej så noga om avspelningen liknar ursprungshändelsen så länge den är nog lik en "äkta" upplevelse för att jag ej skall dra uppmärksamheten till "felen". Jag ser skivan som ett konstnärligt verk i sig som ej exakt behöver likna livesituationen. Därför spelar det mig ingen roll om vissa instrument eller röster är inspelade i "makro" eller "vidvinkel" bara upplevelsen är god :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-17 16:08

Stereotypen skrev:

Kul att du tyckte det. Det tyckte faktiskt jag också och jag är lite förvånad att inte fler sa bu eller bä på den. :?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-17 16:19

Skall man säga bu eller bä för att hålla med?

Fast jag skulle väl vilja ta det ett steg till... och säga att bra högtalare är makrofotografering, överdrivet skarpa högtalare är makrofoton som efterbehandlats med kontrast och kantskärpa...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-10-17 17:11

Tycker nog lurar är makro i jämförelse där man skalat bort rummet och bara har kvar ljudet ifrån inspelningen.
Om bra högtalare är makro men dåliga är det inte så kan ett bra eller dåligt makrobjektiv med vissa fel fortfarande ge samma upplevelse eftersom det är omöjligt för oss att se hur objektet verkligen såg ut i verkligheten. Däremot så kan vi uppleva en orkester i skala 1:1 och jämföra med hur den låter på bra och sämre högtalare.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
lennartj

För långt från topic?

Inläggav lennartj » 2010-10-18 17:07

Förutom makroperspektiv finns det en annan form av detaljexponering, när dirigenten håller igen tempot och tar ner nivån på övriga stämmor och övertydligt släpper fram solostämman eller stämmor i intrikat samspel.
Jag har hört James Levine göra sådana tolkningar av några Mahlersymfonier.
Det är mycket lärorikt. Jag lär mig känna igen och uppskatta detaljerna i mera organiska tolkningar där de kan blåsa förbi som en virvelvind om jag inte fått hjälpen att upptäcka dem av ett övertydligt framförande.

Att ha flera olika tolkningar av samma verk tycker jag är berikande, men sedan jag gjort mina detaljupptäckter från en övertydlig inspelning, blir den nästan onödig för mig att behålla.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Lingome

Inläggav Lingome » 2010-10-30 23:22

Om musiken låter gäll har nog inte så mycket med högtalarna att göra utan snarare källan, inspelningen om den är överstyrd, eller distortion från pickupen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-10-30 23:28

Lingome skrev:Om musiken låter gäll har nog inte så mycket med högtalarna att göra utan snarare källan, inspelningen om den är överstyrd, eller distortion från pickupen.

Eller så är det kanske att alla kanaler equalizas separat och man adderar diskant för att den grumliga och fattiga signalen ska låta "klarare". När man sedan lägger ihop alltsammans så blir resultatet gällt och för ljust klingande.

/ B

Användarvisningsbild
Lingome

Inläggav Lingome » 2010-10-30 23:32

Bill50x skrev:
Lingome skrev:Om musiken låter gäll har nog inte så mycket med högtalarna att göra utan snarare källan, inspelningen om den är överstyrd, eller distortion från pickupen.

Eller så är det kanske att alla kanaler equalizas separat och man adderar diskant för att den grumliga och fattiga signalen ska låta "klarare". När man sedan lägger ihop alltsammans så blir resultatet gällt och för ljust klingande.

/ B
Så kan det säkert även vara

Användarvisningsbild
Lingome

Inläggav Lingome » 2010-10-30 23:36

Sen finns det ju högtalare som inte återger ett gällt ljud även om dom matas med det, hur roliga är dom.........

Användarvisningsbild
Lingome

Inläggav Lingome » 2010-10-31 00:19

Förmodligen finns det högtalare som låter gällt även när dom matas med en ren signal dom ska man nog helst undvika.

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2010-10-31 19:59

Strmbrg skrev:Eftersom jag är ganska olyssnad så kan jag bara gissa hur kvasitransparent det låter om små satelliter med avlastning av en bullrig baslåda.

Antingen får den senare skramla på ganska högt i frevens eller så kör man en extrem hängmatta mellan satelliterna och baseländet.

Det senare alternativet torde rendera i en rejäl kvasitransparens med tillhörande häftigheter i botten.

Jag har en baslåda i bilen som delas ganska lågt. Det som slår mig är att jag bara upplever att baslådan spelar från bagaget när fronthögtalarna inte spelar med - t ex vid riktigt låga bastoner utan stort övertonsinnehåll.

Så fort det finns en större övertonshalt hör jag inte att baslådan är med från bagaget. Då är det snarare så att baslådan spelar tillsammans med frontarna med den positionering frontarna har i ljudbilden.

Min slutsats är att det är oerhört viktigt var man delar i frekvens och hur den görs samt var basen är fysiskt placerad ... säkert inga nyheter detta?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-10-31 21:03

conny_a skrev:Min slutsats är att det är oerhört viktigt var man delar i frekvens och hur den görs samt var basen är fysiskt placerad ... säkert inga nyheter detta?

Nä...

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-31 21:12

conny_a skrev:Min slutsats är att det är oerhört viktigt var man delar i frekvens och hur den görs samt var basen är fysiskt placerad ... säkert inga nyheter detta?

Glöm inte kvalitén på bassystemet... med mindre övertoner(dist) minskar beskrivet problem.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-11-29 12:17

Jag kör nu med en ganska kraftigt dämpning i det ljusa området. Det tog lite tid att vänja sig det mjukare ljudet, men det är behagligt att lyssna på.
Det kom sig ur en mätning när K12 och jag labbade med att räta ut kurvan. Men basen har sin skidbacke.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2010-11-29 14:12

Kan man inte vara lite glad för bägge?....

Som fenomen i vissa lägen är det väl OK och kan vara av godo, men i längden skulle jag gå nötter av att tvingas uppleva omgivningen i makro.

Så länge man själv kan välja mellan "bägge" är det helt OK.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-29 17:49

KarlXII skrev:
Stereotypen skrev:

Kul att du tyckte det. Det tyckte faktiskt jag också och jag är lite förvånad att inte fler sa bu eller bä på den. :?

jag tyckte det var skitbra skrivet, guldägg till dig
Bikinitider

eriken

Inläggav eriken » 2010-11-30 19:32

2-ch skrev:Jag kör nu med en ganska kraftigt dämpning i det ljusa området. Det tog lite tid att vänja sig det mjukare ljudet, men det är behagligt att lyssna på.
Det kom sig ur en mätning när K12 och jag labbade med att räta ut kurvan. Men basen har sin skidbacke.

Tycker själv det här är ett intressant ämne då jag själv pillat på en hel del med detta. Menar du att du dämpat extra mycket i de övre frekvenserna och inte i de nedre eller menade du bara en generellt hårdare dämpning i alla register? Min upplevelse är iaf att en jämnare dämpning låter bättre (fast man får då leva med en lite längre efterklang) än ett rum som är hårt dämpat i de övre registren men fortfarande har kvar resonaser i de nedre frekvenserna.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-11-30 19:58

2-ch har ingen dämpning i rummet. :)
Han menar att vi EQ-ade ner toppen en smula.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-30 20:01

man undrar ju hur dämpningen beter sig, är den exempelvis synlig i energiresponsen? det kan ju vara så att den införda dämpningen ger en bättre balansering mellan registrena, vad är det för högtalare?
Bikinitider

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-12-01 08:21

KarlXII skrev:2-ch har ingen dämpning i rummet. :)
Han menar att vi EQ-ade ner toppen en smula.

Precis. När jag nu läser texten så ser jag hur luddig den är. Sorry eriken att du blev vilseledd.
En smula 8O jo det kan man säga. Du har stora smulor du KarlXII :lol:
Jag har för mig att det slutade med en bred nedtagning på sisådär 8db vid 3Khz. Men ok, jag har pillat upp den lite efter det.

celef skrev:man undrar ju hur dämpningen beter sig, är den exempelvis synlig i energiresponsen? det kan ju vara så att den införda dämpningen ger en bättre balansering mellan registrena, vad är det för högtalare?

Tänker du på eriken:s eller mina högtalare nu?

Dämpning kan utföras på så många sätt att fler än jag behöver komplettera med vad det är för typ som avses.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2010-12-01 10:21

Det här var en spännande tråd som jag ser först nu. Strmbrg ställer ofta bra frågor som leder till inytressanta diskussioner tycker jag.

Jag har själv många gånger funderat över varför musiken i Konserthuset låter så mjuk och lite dämpad, medan så många inspelningar av klassisk musik låter överdrivet detaljerade och "vassa". De som låter bäst, det vill säga mest lika lyssningssituationen i en konsertsal, är ofta sådana som är upptagna på ett "konservativt" sätt med få mikrofoner, gärna på lite avstånd.

Men jag tror vi blivit vana vid att alla instrument ska kunna höras som om man satt alldeles intill dem och lyssnade. Vilket ju är en fysisk omöjlighet när det handlar om en stor symfoniorkester.

När jag hade Carlssonhögtalare, eller Carlssoninspirerade (popboxar), tyckte jag att rumsligheten i återgivningen påminde om konsertsalen. Inget överdrivet och onaturligt stereoperspektiv, som andra högtalare ofta ger, i alla fall med mångmikrofoninspelningar. Däremot fanns den där vassheten som inte finns i verkligheten, men det berodde väl på de ofullkomliga elementen i högtalaren.

Mina nuvarande högtalare, tvåvägs stativare (Neat Petite III) låter, i alla fall i mitt lyssningsrum, som är ett normaldämpat vardagsrum med parkett, lite dovt och avrullat uppåt, men ändå med mycket detaljer i de övre registren. Ungefär som i Konserthuset faktiskt.

Däremot låter de ofta lite hårt och murrigt i nedre mellanregistret eller övre basen och det beror antagligen både på rummet och högtalarna, vars ofullkomligheter leder till resonanser.

Den där överdrivna vassheten som man ofta hör i HiFi-sammanhang (nästan alltid på mässor) kommer nog från en missriktad ambition att visa hur detaljerat ljudet är. Man förväxlar hög upplösning med överbetoning av diskantregistret. Och så gör man inspelningar och konstruerar högtalare som låter så. Det är nog det som orsakar lyssningströtthet tror jag (apropå en annan av Strmbrgs trådar).

Konsertsalar låter olika, och det låter olika beroende på var man sitter. Om man vill ha ett överdrivet (och bakvänt) stereoperspektiv och överdriven "presentation" av de olika instrumenten rekommenderar jag körläktaren. Om man vill att det ska låta som kompositören antagligen tänkt sig rekommenderas bakre delen av parketten eller första radens fond.

Berwaldhallen gillar jag inte riktigt, ljudet där påminner lite om en stereoanläggning med enlit min mening överdriven närpresentativ vasshet. Så det handlar en del om tycke och smak också! Och kanske om att jag har tinnitus och är känslig för skarpa ljud.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-12-01 10:31

mapem skrev:Man förväxlar hög upplösning med överbetoning av diskantregistret.

Det ligger det nog en hel del i.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-12-01 11:43

2-ch skrev:

+1. Det är inte bara att ösa på i diskanten som många tycks göra.
Skulle tro att transientegenskaperna betyder en hel del där.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-01 11:48

KarlXII skrev:
2-ch skrev:

+1. Det är inte bara att ösa på i diskanten som många tycks göra.
Skulle tro att transientegenskaperna betyder en hel del där.

Medhåll. Det är också min erfarenhet av flera högtalare, och det ljudet stämmer inte med hur jag uppfattar ljud irl.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi