Projektarbete: Golvhögtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-11-15 19:27

elementen med fyrlagersspole kommer ge en total systemkänslighet runt 82db vilket kanske får anses vara väldigt lågt..

troels har ju flera intressanta projekt i olika prisklass. tex http://www.troelsgravesen.dk/3WClassic.htm

http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudsp ... ojects.htm

Men jag tror att den högtalare som ger mest kvalité och kvantitet för pengarna är nog zaphs ZDT3.5 http://www.zaphaudio.com/ZDT3.5.html
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
ErikN

Inläggav ErikN » 2010-11-16 17:57

Kraniet skrev:elementen med fyrlagersspole kommer ge en total systemkänslighet runt 82db vilket kanske får anses vara väldigt lågt..

troels har ju flera intressanta projekt i olika prisklass. tex http://www.troelsgravesen.dk/3WClassic.htm

http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudsp ... ojects.htm

Men jag tror att den högtalare som ger mest kvalité och kvantitet för pengarna är nog zaphs ZDT3.5 http://www.zaphaudio.com/ZDT3.5.html

Och vilka element har fyrlagerspole?

Jag tycker Seas Prestige H1472-08 P22 REX ser intressant ut med en känslighet på 91dB (passar ganska bra till diskanten som har 90dB/1w). Den spelar bara ner till 37hz (-3dB) men det ska väll räcka till musik? Har ändå en subbas i systemet.

Någon föreslog sluten låda, vad är fördelarna mot en portad?
Förslag på element till sluten låda?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-16 18:27

Fördelen, eller skillnaden kanske vi snarare skulle säga, är hur man får filtret och lådans frekvensgång att samverka med subwooferns filter.
Jag har startat en tråd om sådant för ett tag sedan:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=625073

Användarvisningsbild
ErikN

Inläggav ErikN » 2010-11-16 22:10

paa skrev:Fördelen, eller skillnaden kanske vi snarare skulle säga, är hur man får filtret och lådans frekvensgång att samverka med subwooferns filter.
Jag har startat en tråd om sådant för ett tag sedan:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=625073

Med en sluten låda tappar man så mycket i frekvens. Jag vill att högtalarna ska klara kunna klara sig bra utan subbas.

Användarvisningsbild
ErikN

Inläggav ErikN » 2010-11-30 19:41

Kör just nu mina Dali Concept 2 med en kraftfullare stärkare (pioneer sa-740) och vilken skillnad! Nu har högtalarna pondus för rock, techno mm. :) Givetvis så går det inte att spela så högt då basarna bottnar men på lägre volymer ger det fullt tillräckligt. NAD C315 räcker helt enkelt inte till.

Tänker införskaffa en ny förstärkare, NAD C372 eller liknande.

Då blir det fler element att välja på! :)

Har kollat på element igen, har snöat in mig på Seas. Ni får gärna tipsa om bra element för under tusenlappen.

Seas Prestige CA22RNX H1288 har en bra frekvenskurva.

PDF på elementet: http://www.seas.no/images/stories/prest ... asheet.pdf

Funkar fint i ~60liter och 29hz avstämning. En puckel på 0.5dB kan väll knappast märkas?

Bild

Känsligheten på elementet är 89.5dB och den spelar upp till 3000hz.

Behöver nu alltså leta efter en diskant som kan delas ganska lågt (2500hz?) och som har en känslighet på minst 89.5dB?

Jag behöver tips på en diskant som passar, det finns ju hur många som helst att välja på. 8O

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-11-30 22:36

Jag skulle stämma av lägre åtminstone vid 25Hz eller något lägre i 60 liters låda. Du måste eller borde iaf räkna bort en 3 dB för baffelstegs kompensation från högtalarens 89,5 dB kvar blir då 86,5 dB. Detta klarar ju i stort sett alla diskanter - en lagom diskant kan Seas 27TDFC vara den går att dela vid 1800-2000Hz utan vidare.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2010-11-30 22:53

Lärarna kanske väntar sig en rapport med lite teori bakom byggandet? Då tipsar jag om Loudspeaker Design Cookbook av Vance Dickason. Mha den kan du få ihop en basal design, bolla den här på forumet, bygga den och sedan utvärdera den. Hur låter det?

Annars:

* RNX basen kräver stor låda - titta hellre på RNY från Seas

* Diskant - 27TBFC/G från Seas kan aldrig skada...

//Ekan
11010000

Användarvisningsbild
ErikN

Inläggav ErikN » 2010-11-30 23:51

Tack för svar! :)

Japp, man ska dokumentera allt som har med bygget att göra.

Seas RNY hade fin känslighet men inte speciellt imponerande djupbas. Man får ju inte ens ner den under 40hz om man inte vill ha en jättepuckel i basregistret.
Hur ska man bygga med den basen?

Lånade hem Loudspeaker cookbook förut men fick inte ut mycket av den, det är svårt att förstå alla tekniska termer på engelska.

Tappar man alltid 3dB när man sätter högtalaren i en låda? I så fall har min sub 82.5dB@1w :(

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2010-12-01 00:27

Bit i det sura äpplet vetja. Om du tragglar dig igenom kapitlet om sluten och ventilerad låda med en ordbok som kamrat så är du en bit på vägen.

RNY-basen passar nog i 30 liter på en höft.
11010000

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-12-01 12:56

ErikN skrev:Tack för svar! :)

Tappar man alltid 3dB när man sätter högtalaren i en låda? I så fall har min sub 82.5dB@1w :(

Nej man tappar inte 3dB på det viset, men görs ingen baffelstegskompensation kommer din högtalare att låta tunnt.
Bäst att jag förtydligar att jag menar ca 3dB

googla på baffelsteg eller baffle step.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-12-01 14:44

Kommer du att göra några mätningar?
Om inte är mitt råd att gå på en känd konstruktion. Reverse engineera och flumma lite i rapporten...

Användarvisningsbild
ErikN

Inläggav ErikN » 2010-12-01 16:43

På diskantfronten står det alltså mellan

Seas Prestige H1212 27TBFC/G
och
Seas Prestige H1189 27TDFC

De ser ut att vara i princip samma diskant fast den första är gjord i metall och den senare i textil. Vet inte vad som är bäst.

Om det enda argumentet för att använda RNY basen istället för RNX är att man inte behöver lika stor låda så väljer jag ändå RNX då utrymme inte är ett problem. Man tappar nästan 10hz på att använda RNY.

Den här killen bygger med RNX bas och har en ritning på en 60liters portad låda:
http://www.humblehomemadehifi.com/Classic.html

Jag ska låna hem kokboken igen, och läsa om baffelsteg.

Vet inte om jag kommer göra några mätningar, har bare en headset mic. En polare ska köpa mikrofon till sin hemmastudio så kan säker låna hem den.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-12-01 17:28

Jag kan nästan lova att kokboken inte tar upp frågan om baffelsteg. Nu har jag bara bläddrat boken ifråga och tycker mig se att den inte är till stor så nytta på de viktigaste punkterna. Jag fick uppfattningen att en bra högtalare ligger bortom kokboken. Nu ska jag inte gå mer OT i dinna tråd, sorry.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-01 18:32

Fast man måste börja någonstans. Kokboken sen datorprogrammet basta! sen internetti kan väll vara en lämplig turordning.

Sen kollade jag lite på Humble home made hifi. Jag tror inte man skall ta rygg på honom.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-01 19:22

ErikN skrev:Tack för svar! :)

Japp, man ska dokumentera allt som har med bygget att göra.

Seas RNY hade fin känslighet men inte speciellt imponerande djupbas. Man får ju inte ens ner den under 40hz om man inte vill ha en jättepuckel i basregistret.
Hur ska man bygga med den basen?

Lånade hem Loudspeaker cookbook förut men fick inte ut mycket av den, det är svårt att förstå alla tekniska termer på engelska.

för det mesta vill man ta hänsyn till hur högtalaren placeras i rummet, rny passar bra för en väggnära placering, med sådan placering får man ner högtalaren till 20hz i en 60 literslåda avstämd till 25hz
Bikinitider

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2010-12-02 00:37

skrutten skrev:Jag kan nästan lova att kokboken inte tar upp frågan om baffelsteg. Nu har jag bara bläddrat boken ifråga och tycker mig se att den inte är till stor så nytta på de viktigaste punkterna. Jag fick uppfattningen att en bra högtalare ligger bortom kokboken. Nu ska jag inte gå mer OT i dinna tråd, sorry.

Isf:

http://www.quarter-wave.com/General/BSC_Sizing.pdf
11010000

Användarvisningsbild
ErikN

Inläggav ErikN » 2010-12-02 20:16

http://www.troelsgravesen.dk/3WClassic.htm

En färdig högtalare, fast en trevägare då. Blir dyrare men det är en beprövad konstruktion. Längst ner på länken finns det flera som byggt den och är nöjda. Får bygga stativ till så man hår höjd på den. :)

Vad kan komponenter till delningsfiltret kosta till ovanstående högtalare? Elementen går på 3679kr och vill hålla mig under 5000kr tot.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-12-02 21:10

köpte komponenter till ett liknande filter till ett par högtalare jag gör och det gick på ca 1000kr per högtalare (hifikit). Trevägare är väldigt mycket dyrare att bygga. Vet inte vad som är mer värt, att lägga mindre pengar på filter och kunna köpa bättre element till en tvåvägare eller köpa billigare element till en trevägare och dyrare filter..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-12-02 21:52

Kolla Zaphaudio, mindre exotiska filter...

Användarvisningsbild
Bele

Inläggav Bele » 2010-12-02 23:29

http://www.zaphaudio.com/Waveguidetmm.html

Dessa tycker jag verkar vettiga, om du vill bygga kraftfulla golvare.

Dock tycker jag att du borde bygga slutna toppar som passar bra till din bas, och kanske köpa en till bas till. Du kan ju bygga basarna som stativ då om du vill ha golv/trevägs- högtalarlooken.

Det tror jag blir bäst, ljudmässigt och ekonomiskt :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-12-02 23:33

kodapa skrev:Kolla Zaphaudio, mindre exotiska filter...

ja såna där komponenter som troels använder är ju helt meningslöst, vilket slöseri på pengar.. Undrar vad såna filter som han gör kostar..

de komponenter jag nämnde ovan är de billigaste polykondingarna och medelstora spolar från hifikit. till basen får man förstås använda elektrolytkondingar för att hålla nere priset. Men trots det drar det lätt iväg uppåt tusenlappen per högtalare..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
ErikN

Inläggav ErikN » 2010-12-04 01:30

Bele skrev:http://www.zaphaudio.com/Waveguidetmm.html

Dessa tycker jag verkar vettiga, om du vill bygga kraftfulla golvare.

Dock tycker jag att du borde bygga slutna toppar som passar bra till din bas, och kanske köpa en till bas till. Du kan ju bygga basarna som stativ då om du vill ha golv/trevägs- högtalarlooken.

Det tror jag blir bäst, ljudmässigt och ekonomiskt :)

Dom ser intressanta ut men spräcker nog budgeten.

Att bygga små toppar och sen en till subbas blir inte bäst ekonomiskt då basen kostade över 4k inkl. steg.

Högtalarna ska klara sig utan subbas så jag vill ha basreflex.

Jag är inne på en Seas 1288 RNX bas och Seas H1189 27TDFC diskant i en basrexlexlåda. Då blir det väll ganska billigt både för element och filter?

Hur svårt är det att få till ett bra 2vägs filter?

Användarvisningsbild
ErikN

Inläggav ErikN » 2011-02-12 17:30

Efter att ha kollat runt på olika konstruktioner så har jag bestämt mig för Waveguide TMM från Zaphaudio.
http://www.zaphaudio.com/Waveguidetmm.html

Det finns då två olika delningsfilter att bygga. Ett enkelt med bara tre komponenter och ett mer avancerat.

Bild

Bild

1. Kan man använda billiga kondensatorer och spolar från elfa eller måste man ha fina grejer från hifikit och liknande?

Kommer resultatet bli det samma så kommer jag att bygga det nedre.

2. Till filtret så behövs t.ex en spole på 0.7mH och 0.41ohm. Jag kan inte hitta någon spole med de värdena (har letat på hifikit, elfa och europe-audio). Kan man koppla in ett motstånd i serie/parallellt med spolen för att få rätt ohm värde?

3. Jag behöver även en ny förstärkare och jag vill ha rejält med kraft och även ha möjlighet att bygga ut till hemmabio. Ska jag satsa på en två kanalare med main in funktion (t.ex Nad c372) så jag kan använda det dom slutsteg till frontarna när jag kollar film?
Eller ska jag satsa på ett renodlat steg (t.ex Nad 216) och en hemmabio stärkare som försteg?

En polare gjorde mitt rum och de kommande högtalarna i sketchup.
Bild

Skulle bli glad om någon vill kan svara på frågorna. :)
MVH

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-02-12 17:38

Du kan köpa dina filterkomponenter vart du vill. Holl dock koll på att det är samma typ av komponenter som konstruktören har använt. Med typ menar jag tråddiameter i spolar etc. inte märke på komponenterna.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-02-12 17:45

ErikN skrev:1. Kan man använda billiga kondensatorer och spolar från elfa eller måste man ha fina grejer från hifikit och liknande?

Kommer resultatet bli det samma så kommer jag att bygga det nedre.

2. Till filtret så behövs t.ex en spole på 0.7mH och 0.41ohm. Jag kan inte hitta någon spole med de värdena (har letat på hifikit, elfa och europe-audio). Kan man koppla in ett motstånd i serie/parallellt med spolen för att få rätt ohm värde?

3. Jag behöver även en ny förstärkare och jag vill ha rejält med kraft och även ha möjlighet att bygga ut till hemmabio. Ska jag satsa på en två kanalare med main in funktion (t.ex Nad c372) så jag kan använda det dom slutsteg till frontarna när jag kollar film?
Eller ska jag satsa på ett renodlat steg (t.ex Nad 216) och en hemmabio stärkare som försteg?

Skulle bli glad om någon vill kan svara på frågorna. :)
MVH

1. Generellt för att spara pengar kan du använda polyester kondensatorer istället för polypropylen. (Dom billigaste polypropylen kondensatorerna tycker jag väl inte är så dyra.)

2. Seriekoppling går bra men inte parallellkoppling, ligger resistans värden inom några % fel kan man nog chansa utan att bli straffad så hårt.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-02-12 22:38

lite kul faktiskt, men "minimalistfiltret" ger en frekvenskurva som påminner lite om den "psykoakustiskt korrekta" kurva som Öhman brukar prata om.

Tror det blir en riktigt fin högtalare det där. Det är ju väldigt fina element om inte annat.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
ErikN

Inläggav ErikN » 2011-02-13 13:00

Tack för svar. :)

Om nu kvaliteten på komponenter inte spelar någon så kan jag nog få dem från elektroniken på skolan. Vad jag kan se så har zaph inte skrivit tråddiameter och andra detaljer om filtret.

Jag kommer (förhoppningsvis) att ta körkort nästa månad och efter det tänker jag börja med projektet. Givetvis så kommer bygget dokumenteras.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-02-13 14:56

ErikN skrev:Tack för svar. :)

Om nu kvaliteten på komponenter inte spelar någon så kan jag nog få dem från elektroniken på skolan. Vad jag kan se så har zaph inte skrivit tråddiameter och andra detaljer om filtret.

Jag kommer (förhoppningsvis) att ta körkort nästa månad och efter det tänker jag börja med projektet. Givetvis så kommer bygget dokumenteras.

Visst har kvaliteten betydelse men man kan göra billigare val ibland, men inte hur billiga som helst - elektrolyter i delningsfilter bör man som regel undvika. Och kostnaden för spolar är nog fördetmesta högre är kost för kondensatorer. Du kanske kan linda egna spolar på skolan, dom kanske har en lindningsmaskin?

Användarvisningsbild
ErikN

Inläggav ErikN » 2011-02-14 19:40

Pratade med min handledare idag som är elektroniklärare. Han sa att det inte gick att koppla motstånd i serie med spolen för att få rätt ohm värde och han tyckte att jag skulle linda egna spolar. Någon lindningsmaskin nämnde han inget om.

Så hur ligger det till egentligen?

Mvh

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-02-14 22:31

ErikN skrev:Pratade med min handledare idag som är elektroniklärare. Han sa att det inte gick att koppla motstånd i serie med spolen för att få rätt ohm värde och han tyckte att jag skulle linda egna spolar. Någon lindningsmaskin nämnde han inget om.

Så hur ligger det till egentligen?

Mvh

Då får han väl förklara varför det inte går?

Det är en fråga om addition av resistans till spolens inre resistans för att det skall bli en lagomt Q-värde i kretsen.

Däremot går det som sagt inte att parallellkoppla.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum