Med jämna mellanrum läser jag om problematik med att dela ett mellanregisterelement alltför snävt, det vill säga att brytfrekvenserna för HP och LP filtrerna skulle ligga för nära varandra. Det kan resultera i ringningar sägs det. Hur märker man om man råkat ut för detta och kan någon försöka hjälpa mig förstå vad det egentligen är som händer?
Så långt jag minns mina filterkurser på högskolan förstår jag att ligger brytfrekvenserna nära varandra, så kan jag inte bortse från LP filtrets inverkan vid dimensioneringen av HP filtret och vise versa. Det räcker inte med att bara dimensionera efter elementets impedans och en inimpedans på 0 ohm, det vill säga formelsamlingen går inte att använda rakt av. Men om du kan verifiera din konstruktion med fina (normala) frekvens och impedanskurvor är du hemma då, eller kan det börja resonera i alla fall in något läge?
Kan man verifiera att man inte har problem med resonans mellan filterdelarna på något smart sätt?
Sen får någon gärna försöka förklara vad ATC syftar på med citatet nedan. I min värld räcker det med att jag kopplar in ett shuntmotstånd parallellt med elementet för att högtalarimpedansen ska falla under talspolens resistans. Att förstärkaren får jobba hårdare med lägre impedans fattar jag, men att jag därmed har skapat ett ringande filter med tidsdistorsion är jag inte riktigt med på.
The complex motional impedance of a typical two or three
way passive loudspeaker system must have a modulus of
impedance which varies within defined limits, never falling below
the voice coil resistance. A minimum impedance modulus which
does fall below the voice coil resistance indicates a ringing filter
in the passive crossover which will cause time domain distortion
as well as presenting a difficult load for the driving amplifier.
Ser fram emot kommentarer.
mvh, Mats