Membranarea i förhållande till rumsvolym

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-12-02 09:51

subjektivisten skrev:
2-ch skrev:
subjektivisten skrev:Det är relativt lätt att få 2 st SVS pb-13 ultra att låta orent. Pluggar man två av dom tre rören så sänks ljudtrycket rejält!

Men det gäller väl alla basar, att dom låter orent om dom drivs utanför sitt tänkta arbetsområde?

Absolut, men det verka som någon var tveksam att dom inte skulle hänga med i32s. Och det gör dom inte om man pluggar två av rören.

Gör pY2 det med ett av rören pluggade?

edit: tog bort ett "en"
Senast redigerad av schmutziger 2010-12-02 09:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-02 09:55

Beroende på musik. Y-4 hänger med iaf.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-12-02 10:00

subjektivisten skrev:Beroende på musik. Y-4 hänger med iaf.

Men om man pluggar 2 av tre på svsen så är det väl 16Hz avstämning?
Vilken avstämning har py2 med ett pluggat rör?
Vilken kommer att spela djupast i rum?
Man byter ju spl mot färre hertz så att säga :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-02 10:03

Med en pluggad i Y-2 så kör man efter specen -1dB @ 16 hz.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-12-02 10:08

SVS:en
Selectable Sealed, 20Hz, 15Hz or 10Hz modes
Så Svsen borde kanske om den är smart konstruerad ha lite mer bottendrag än pY2 i infra området med två av tre pluggade.

Hur tyckte du Sb13 lät med bara ett rör pluggat? hängde den med då?

http://eu.lsound.no/Avdelinger/Produkte ... 106-b.aspx

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-12-02 10:16

subjektivisten skrev:Med en pluggad i Y-2 så kör man efter specen -1dB @ 16 hz.

Men det är någonting helt annat än avstämningsfrekvens.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-12-02 10:31

subjektivisten skrev:
2-ch skrev:Men det gäller väl alla basar, att dom låter orent om dom drivs utanför sitt tänkta arbetsområde?

Absolut, men det verka som någon var tveksam att dom inte skulle hänga med i32s. Och det gör dom inte om man pluggar två av rören.

ok, då förstår jag hur du menar.

schmutziger skrev:SVS:en
Så Svsen borde kanske om den är smart konstruerad ha lite mer bottendrag än pY2 i infra området med två av tre pluggade.

Har ingen koll på hur det är med bottendraget jämfört med Y2, troligen rätt lika. SVS har ett headroom som gör att jag kan köra med 2 pluggar utan att närma mig gränsen vid normal musiklyssning.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-02 10:32

Jag sticker in och svarar lite :)

vi testade 10, 15 och 20hz läge :)

10hz: så bara flåsade det när man började komma upp i lite roligare nivåer... dessutom så orkade inte modulerna med i övrigt heller och bara stod och slog okontrollerat vid flera tillfällen...
10Hz läget är alltså för dom som inte vill spela "högt" utan "bara" vill ha lite bättre amplitud vid låga frekvenser. ("Högt" i detta fallet är ju något subjektivt, men vi ville kunna spela betydligt mycke högt så detta läge gick fetbort!)

15Hz: Här så fungerade det detydligt mycket bättre, även detta läge som vi också slutligen satte oss på och som jag tror det spelas på än idag. Vi lyckades få blås ljud vid några tillfällen vid vanlig lyssning dock ändå, men då var det i stort sätt bottning på elemenet också så... dom hängde inte med i32 i fråga om ljudtryck i detta läge heller, inte till lite tyngre musik i alla fall. Till lite sämre producerad rock m.m. med "platt" bas/midbas området så va det dock självklart ett icke existerande problem :)

20Hz: testades snabbt och konstaterades att det inte lät lika roligt som 15hz läget, så inget mer att säga där... :wink:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-02 10:34

2-ch skrev:
subjektivisten skrev:
2-ch skrev:Men det gäller väl alla basar, att dom låter orent om dom drivs utanför sitt tänkta arbetsområde?

ok, då förstår jag hur du menar.

Har ingen koll på hur det är med bottendraget jämfört med Y2, troligen rätt lika. SVS har ett headroom som gör att jag kan köra med 2 pluggar utan att närma mig gränsen vid normal musiklyssning.

jag tycke ratt även pY-2 har ett headroom stort nog att klara "vanlig lyssning" faktiskt :) dock så ska man ju ha 4st för att få 4 punkter och dessutom så blir det ju inte sämre om man har ytterligare 3dB headroom ;)
Men dyrare... :roll:
Mvh//David

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-12-02 10:41

DVD-ai skrev:jag tycke ratt även pY-2 har ett headroom stort nog att klara "vanlig lyssning" faktiskt :) dock så ska man ju ha 4st för att få 4 punkter och dessutom så blir det ju inte sämre om man har ytterligare 3dB headroom ;)

Förtydligar mig med att säga att jag INTE gjort någon jämförelse alls mellan Y och SVS. Att jag nämnde bottendraget var bara för att det kom på tal. Så läs mitt inlägg utifrån det.
SVS kan jag däremot uttala mig om :wink:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-12-02 11:16

Vad har detta med membranareans koppling till rummet att göra?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-12-02 11:31

KarlXII skrev:Vad har detta med membranareans koppling till rummet att göra?

För att försöka komma ontopic:

Kan man få pondusen som upplevs med 15":e från en 6.5" med hornlösning?
Och hur blir det isf när man hornladdar en 15"are? kan det bli för bra?
Hur vet man att snärten som nu finns är korrekt och inte en "oskarp mask, HP"-filtrerad version av det som är på skivan?
Eller är basreflex/sluten som eg är utsmetad och icke korrekt?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-12-02 11:40

schmutziger skrev:

Hur vet man att snärten som nu finns är korrekt och inte en "oskarp mask, HP"-filtrerad version av det som är på skivan?

Vill du så tar jag med ett 6,5" horn till feelgood. :-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-12-02 11:41

Va, är vi inte mecca för OT längre?

Som vanligt är det alldeles för lätt att sväva iväg. Ledsen shifts :oops:
Ämnet är ju högintressant.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-12-02 11:43

bomellberg skrev:
schmutziger skrev:

Vill du så tar jag med ett 6,5" horn till feelgood. :-)

Har påven en ful mössa?
JA!
:P

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-02 13:17

2-ch skrev:
DVD-ai skrev:jag tycke ratt även pY-2 har ett headroom stort nog att klara "vanlig lyssning" faktiskt :) dock så ska man ju ha 4st för att få 4 punkter och dessutom så blir det ju inte sämre om man har ytterligare 3dB headroom ;)

Förtydligar mig med att säga att jag INTE gjort någon jämförelse alls mellan Y och SVS. Att jag nämnde bottendraget var bara för att det kom på tal. Så läs mitt inlägg utifrån det.
SVS kan jag däremot uttala mig om :wink:

Hmm, när jag nu läser min citering så ser jag att det lätt kan framstå som att jag ville håll fram pY-2 modulerna. Men så va inte fallet...
Utan jag kom bara på i samma veva, som du nämde SVS subbarna och deras "tillräcklighet", att jag faktiskt även tycker att pY-2 modulerna gör det också och ville dela med mig av det (alltå en helt egen reflektion som råkade hamna i en citering av ett inlägg som du gjorde :lol: ).

I övrigt (för att nu istället faktiskt medvetet gå in på en jämnförelse mellan SVS13ultra och pY-2 :wink:) så tror jag dom presterar "ganska" likvärdigt när båda är avstämda till 15Hz :) helt baserat på lyssning av båda basmonstren i helt skillda rum och inte gjort någon noga jämnförelse. Men rent subjektivt så upplevdes ljudtrycket och "stilen" välldigt lik den som pY-2 brukar kunna prestera.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-02 13:22

tror grunden till detta sidospår var att jag gjorde ett inlägg där jag beskrev hur jag lyssnat till "endast" 2st subbar som i ett rum presterat ett ljud som vanligtbiv endast upplevs med >4-6st subbar i ett ändå ganska välgenomtänkt rum :)

Alltså, att rummet gör mycket skillnad och att man inte behöver ha jätte många subbar eller jätte stora (inte för att SVS13Ultra är små men...)element heller för att få just känslan av "koppling till luften" :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-12-02 13:26

2-ch skrev:

Va, är vi inte mecca för OT längre?

Som vanligt är det alldeles för lätt att sväva iväg. Ledsen shifts :oops:
Ämnet är ju högintressant.

:D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-02 13:27

Jepp sorry chifts !

Du vet jag alldrig skulle försöka kapa en tråd för dig... :cry: :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-02 15:00

Äsch då, vi är ju hyfsat på banan. Jag själv kom av mig lite då jag insåg att jag
sett på problemet alldeles för enkelspårigt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2010-12-02 15:02

DVD-ai skrev:

Jag sticker in och svarar lite :)

vi testade 10, 15 och 20hz läge :)

10hz: så bara flåsade det när man började komma upp i lite roligare nivåer... dessutom så orkade inte modulerna med i övrigt heller och bara stod och slog okontrollerat vid flera tillfällen...
10Hz läget är alltså för dom som inte vill spela "högt" utan "bara" vill ha lite bättre amplitud vid låga frekvenser. ("Högt" i detta fallet är ju något subjektivt, men vi ville kunna spela betydligt mycke högt så detta läge gick fetbort!)

15Hz: Här så fungerade det detydligt mycket bättre, även detta läge som vi också slutligen satte oss på och som jag tror det spelas på än idag. Vi lyckades få blås ljud vid några tillfällen vid vanlig lyssning dock ändå, men då var det i stort sätt bottning på elemenet också så... dom hängde inte med i32 i fråga om ljudtryck i detta läge heller, inte till lite tyngre musik i alla fall. Till lite sämre producerad rock m.m. med "platt" bas/midbas området så va det dock självklart ett icke existerande problem :)

20Hz: testades snabbt och konstaterades att det inte lät lika roligt som 15hz läget, så inget mer att säga där... :wink:

När jag läser att du lyckats bottna basarna så undrar man hur högt det var då?

Min svs hänger med oavsett volym. Det som bottnar först här är definitivt toppsystemet både de aktiva monitorerna (delade vid 80hz) och mina pa-toppar (odelade) där slutsteget på 2x400w sätter stop.
Jag har tidigare mätt i mitt rum och med den gamla lösningen med 2x150w i toppen (samma pa-toppar) och min förra baslåda så fick jag ur som mest runt 116-117db med infected mushroom och då var det bara sjukt högt. Mkt högre än vad som känns normalt. Den nya svsen har jag spelat ytterligare högre än så utan att bottna den och med ännu mer bas. Det som satte stop här var ytterdörren som inte pallade trycket mer.

Nu är visserligen min svs något större än den ni testade. Dock borde två sådana kunna leverera mer tryck än min tycker man och då känns det som att ni spelat så ni får lock för öronen? :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-02 16:11

Beakungen skrev:När jag läser att du lyckats bottna basarna så undrar man hur högt det var då?

Min svs hänger med oavsett volym. Det som bottnar först här är definitivt toppsystemet både de aktiva monitorerna (delade vid 80hz) och mina pa-toppar (odelade) där slutsteget på 2x400w sätter stop.
Jag har tidigare mätt i mitt rum och med den gamla lösningen med 2x150w i toppen (samma pa-toppar) och min förra baslåda så fick jag ur som mest runt 116-117db med infected mushroom och då var det bara sjukt högt. Mkt högre än vad som känns normalt. Den nya svsen har jag spelat ytterligare högre än så utan att bottna den och med ännu mer bas. Det som satte stop här var ytterdörren som inte pallade trycket mer.

Nu är visserligen min svs något större än den ni testade. Dock borde två sådana kunna leverera mer tryck än min tycker man och då känns det som att ni spelat så ni får lock för öronen? :wink:

Nu är ju detta OT igen, men jag ger ett snabbt svar och vidare frågor kan vi ta via PM ?! :)

Vi alla tre hörde att nu låter basarna välldigt dåligt, och när jag gick fram för att kolla så jobbade dom så pass mycket att de va lätt att uppskatta att hela slaglängden faktiskt utnyttjades. Dom är dock (tror jag) konstruerade för att inte bottna så att dom går sönder, dom låter bara välldigt kasst ;)

Men detta va inte "normalhögt" utan välldigt högt (typ JÄTTE HÖGT!!!), dock inte högre än att man skulle kunna tänka sig att spela ytterligare lite högre ibland, i alla fall i basen... 8) )

Men nu tänker jag inte OT'ea mer i denna tråden ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-02 16:19

Samma här, när vi körde 15 hz tuning (2 st rör pluggade) så var det "tämligen" lätt att spela så högt att man hörde basarna ändra karaktär och börja dista. Resten av lyssningen skedde med 20 hz tuning.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-12-02 16:24

Som sagt, det skulle vara väldigt trevligt om det går att undvika att den här tråden förvandlas till en SVS-tråd. Eller produkttråd överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-02 16:29

Ett litet tanke exkrement man kan gör är att fundera vilka parametrar en bas bör ha för att få tryck och studs den tappat på grund av en utsläckning 30-60 Hz.

Jag vill påstå att det inte finns några lämpliga parametrar som rättar till detta felet.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-02 22:58

Jag känner att jag inte får ut alls så mycket ur mina rör som jag skulle vilja...
Kan det vara så att 4 st 15" i LLT med hyfsat bra pumförmåga kan vara för mycket för 24 kvadrat rum med bara 2,20 i tak...? 8O
Rummet är helt slutet sånär som springan under dörren.
Tätlist runt dörren för att förhindra skrammel.
Har inte ens någon ventilation. :lol:

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-12-03 08:26

bakerman22 skrev:Jag känner att jag inte får ut alls så mycket ur mina rör som jag skulle vilja...
Kan det vara så att 4 st 15" i LLT med hyfsat bra pumförmåga kan vara för mycket för 24 kvadrat rum med bara 2,20 i tak...? 8O

Det låter för mig som bra förutsättningar att skapa tryck. Men jag har haft fel förr :wink:
För mycket är precis lagom.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-12-03 09:21

bakerman22 skrev:Jag känner att jag inte får ut alls så mycket ur mina rör som jag skulle vilja...

En fundering som slog mig. Är det kanske så att du inte är van vid högkvalitativ bas? Det låter ju inte typiskt "dunka dunka" från bättra baslösningar och du har kanske vant dig vid det? Har du någon möjlighet att stämma av rören runt 25hz för att prova om du föredrar det ljudet?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-12-03 09:29

steveo1234 skrev:En fundering som slog mig. Är det kanske så att du inte är van vid högkvalitativ bas? Det låter ju inte typiskt "dunka dunka" från bättra baslösningar och du har kanske vant dig vid det? Har du någon möjlighet att stämma av rören runt 25hz för att prova om du föredrar det ljudet?

Fetade en mycket bra förklaring på varför många uppfattar dunka dunka som bra bas. Ju mer dess bättre dessutom, men den blir monoton att lyssna på i längden, lyssningströttheten sätter in ganska snabbt. Men den funkar bra till party, det ska man inte heller förakta.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-12-03 09:34

2-ch skrev:
steveo1234 skrev:En fundering som slog mig. Är det kanske så att du inte är van vid högkvalitativ bas? Det låter ju inte typiskt "dunka dunka" från bättra baslösningar och du har kanske vant dig vid det? Har du någon möjlighet att stämma av rören runt 25hz för att prova om du föredrar det ljudet?

Fetade en mycket bra förklaring på varför många uppfattar dunka dunka som bra bas. Ju mer dess bättre dessutom, men den blir monoton att lyssna på i längden, lyssningströttheten sätter in ganska snabbt. Men den funkar bra till party, det ska man inte heller förakta.

Jag har sprungit på det där förr. Speciellt när folk hör "lite bättre" bas första gången så är första kommentaren "men, varför dunkar det inte i magen". Ofta duckar de sen instinktivt när det första riktiga utbrottet kommer. Lite sött tycker jag men samtidigt är det intressant att folk vant sig så mycket vid dålig bas att de tycker att korrekt bas låter fel i nästan en halvtimme innan de gått igenom tillvänjning. Att gå på andra hållet verkar dock svårare.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi