Moderator: Redaktörer
optonica skrev:Det är väl en ganska så flytande gräns när det gäller hifi. Själv tycker jag vintage-gränsen går vid 10 år.
meanmachine skrev:optonica skrev:Det är väl en ganska så flytande gräns när det gäller hifi. Själv tycker jag vintage-gränsen går vid 10 år.
Oj 10 år bara då är jag mer inne på Bills syn men min vän som är techfreak och håller på med allt nytt tycker kanske att du har mer rätt
optonica skrev:Själv tycker jag vintage-gränsen går vid 10 år.
lennartj skrev:Menar du innehållet eller formatet?
78-varvare - snarare veteran än vintage
rullband - vintage
Stereo8 - vintage
LP-vinyl - vintage om analogmastrad, men annars, nyutgivningar?
för att bara ta några exempel.
Bill50x skrev:För bilar brukar det handla om 25 år för att kallas veteranbilar. Man kan väl tänka sig något liknande med hifi-grunkor, eller?
/ B
Ragnwald skrev:optonica skrev:Själv tycker jag vintage-gränsen går vid 10 år.
Ja du, på vilka grunder har du fått den uppfattningen?
Tex dagens highend-förstärkare är ju i grunden 70-talskonstruktioner.
I den digitala sfären, håller jag däremot med dig, 10 år är en lång tid.
paa skrev:Youngtimer var nytt för mig. Är det en tre år gammal dator?
paa skrev:[
Vintage – a car made between 1919 and 1925, according to the Classic Car Club of America, but 1919-1930 in the UK, or sometimes between 1919 and World War 2 (1939).
kluringen skrev:Vintage är framför allt "kvalitet"...som tar andan ur nyproducerad "what ever you want".
Sansui_OlleMirsch skrev:Vintage är...
1. Så lite plast som möjligt.
2. Så mycket vikt som möjligt.
3. Så mycket metall som möjligt.
4. Helst hölje i trä
TMC skrev:Sansui_OlleMirsch skrev:Vintage är...
1. Så lite plast som möjligt.
2. Så mycket vikt som möjligt.
3. Så mycket metall som möjligt.
4. Helst hölje i trä
Som första inlägg i detta forum måste jag då tolka att mina kära Sony ES-komponenter från 1988 är inom kvalgränsen eftersom de både saknar plast i stor utsträckning, har en vikt på ca 23 kg (TA-F730ES) resp. 12 kg (CDP-X55ES) och 10,5 kg (DTC-55ES) har härligt mycket metall samt har gavlar i trä... !
Mvh
TMC
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 32 gäster