Kaha skrev:Harryup skrev:Detektionsnivå av vad?
Problemet är att man testar en sak och drar slutsatser om något annat.
Hur kom du fram till halva felet?
Kan inte den ena apparaten vara 21% under hörbarhetsnivå och den andra 78%? Sen kombinerar man typ 2 st 21+30 och ligger långt under men man kan också kombinera en 78 med en 43 och komma över tröskeln. Eller om man hellre vill räkna -1 till +1 och det blir hörbart om det inte blir 0.
1.Om man är orolig att påverkan under hörtröskeln skall påverka en hel kedja så att kedjan totaltfärgar, så går dett jätte lätt att göra en F/E-lyssning som eliminerar problemet. Räkna ut hur många apparater max du har i ljudkjedan. Kaskadkoppla sedan dett antal av den testade produkten i E slingan. Voila! Felpotentialen är borta.
(För de flesta räcker nog upplösningen när man lyssnar på en apparat i E-slingan)Men min poäng är att man inte kan dra slutsatser utifrån en annan uppställning än den man testar. Det måste bara strida mot alla vetenskapliga principer.
2.Så att du menar att om 1000 test av vinterdäck säger att regumerade koreanska vinterdäck är skit, så betyder det ingenting för dig, eftersom de inte har testat däcken på din bil, på din vinterväg?Egentligen samma fel som att bara testa försteg för sig och sen slutsteg för sig och säga att båda är förmodligen transparenta och vara säker på att dom fortfarande är transparenta ihop.
Har man inte testat kombinationen så gissar och hoppas man, möjligen på goda grunder och massa erfarenheter, men testat är det ju inte.
3.Om man testar två ex av försteget i ett F/E test enligt ovan och två ex av slutsteget utan hörbar påverkan så kan vi säga kombinationen för och slutsteg också kommer att vara utan hörbar påverkan.
edit mina siffror.
1. Förutom att man nog inte med hänvisning till den andra tråden kan säga att F/E är ett absolut avgörande sätt att få fram vad som hörs och inte eftersom förstärkaren belastas av högtalaren och inte en konstlast hur svår det än är.
2. Trams.
det är inte sådana ytterligheter det är tal om här. Jag skulle snarare säga att testar man däcken på en Porsche Turbo så är det inte säkert att man inte skulle få fram ett annat resultat på en åsnekärra. Underkänns dom på Porschen så kanske dom mycket väl skulle kunna funka alldeles utmärkt på en åsnekärra. Och funkar dom utmärkt på Porschen så kanske dom av en helt annan anledning inte skulle funka på åsnekärran för att det är fel dimension. Därför anser jag att vad man testar vid testtillfället är det som gäller. Sen om man är seriös så redovisar man under vilka förhållande man fick fram resultatet så andra kan upprepa testen och bilda sig en egen uppfattning om resultatet gäller i flera situationer. Man bör inte falla för lockelsen att göra generella utsagor utan restriktioner är min uppfattning.
3. Förstår inte ditt svar. Menar du att man testar 2 olika försteg-slutsteg och dom beter sig likadant i F/E så är dom i alla anläggningar utan hörbar påverkan? Nej, eftersom belastningen som används i t.ex. LTS version av F/E inte simulerar en högtalare med mycket hög verkningsgrad så det har man ingen aning om hur den kombinationen beter sig då. Så jag ser inga möjligheter att dra den slutsatsen utan ytterligare reservationer som stämmer med testförfarandet. Det finns säkert andra restriktioner man bör göra också men den jag tog upp är väl enklast eftersom jag vet att den stämmer.
mvh/Harryup