Gällt ljud - mikarna för nära? (rubrikbytt)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-01 15:59

2-ch skrev:
celef skrev:man undrar ju hur dämpningen beter sig, är den exempelvis synlig i energiresponsen? det kan ju vara så att den införda dämpningen ger en bättre balansering mellan registrena, vad är det för högtalare?

Tänker du på eriken:s eller mina högtalare nu?

Dämpning kan utföras på så många sätt att fler än jag behöver komplettera med vad det är för typ som avses.

ja det var dina högtalare jag tänkte på

jag förstår förvirringen, men dämpning gäller ljudstyrkan, med motstånd i serie med högtalaren eller eq eller preamp. rum dämpar man inte, där absorberar man

tänk på ljus, där dämpar man med en dimmer eller stänger av ljudet, man klär inte in rummet i mattsvart för det är absorbtion
Bikinitider

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-12-01 16:17

celef skrev:ja det var dina högtalare jag tänkte på

jag förstår förvirringen, men dämpning gäller ljudstyrkan, med motstånd i serie med högtalaren eller eq eller preamp. rum dämpar man inte, där absorberar man

tänk på ljus, där dämpar man med en dimmer eller stänger av ljudet, man klär inte in rummet i mattsvart för det är absorbtion

Ok, med det utrett så har jag dämpat.
Högtalarna är ett par NHT 3.3

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-01 19:25

ok, vilket frekvensregister dämpade du?
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-01 20:02

2-ch skrev:Jag har för mig att det slutade med en bred nedtagning på sisådär 8db vid 3Khz. Men ok, jag har pillat upp den lite efter det.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-01 20:06

RogerGustavsson skrev:
2-ch skrev:Jag har för mig att det slutade med en bred nedtagning på sisådär 8db vid 3Khz. Men ok, jag har pillat upp den lite efter det.

å bandbredden? 3.3 tycks vara rätt så het runt 3k men även runtikring, så bandbreddens storlek är av yttersta vikt för att puzzlet ska gå jämnt ut
Bikinitider

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-12-02 08:17

Petimeter :wink:

Jag måste titta på inställningarna i DCX:en för att svara på detaljer.
Om inte KarlXII minne är bättre.

Men så här såg det ut före justeringen.

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-02 11:53

tack, då förstår jag precis, sista puzzelbiten är därmed lagd å jag ser hela bilden klart framför mig
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-12-02 12:40

Före-Efter

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-02 12:48

Vad är det för delningar?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-12-02 13:07

KarlXII skrev:Före-Efter

Tack.
Ja, så där blev det. Det är ganska nära som det ser ut idag.
Harryup skrev:Vad är det för delningar?

mvh/Harryup

Du talar i plural... jag delar vid 80 nu. Hur menar du delningar?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-02 15:18

Den dippen vid 80 ser ju inte ut som att det summeras i fas mellan elementen.
Annars så borde du inte ha så djup dip. Testa att fördröja mellanregistret.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-12-02 15:27

Dippen vid 90 Hz fanns inte före.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-02 16:23

Nä, men efter att man skruvat ser det ut som att fasfel blivit introducerat.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-12-02 16:26

Harryup skrev:Den dippen vid 80 ser ju inte ut som att det summeras i fas mellan elementen.

mvh/Harryup

Nu tror jag vi pratar förbi varandra.
Det enda jag kan fördröja är frontarna mot basarna. Om jag inte ska dela dom också. Men det hade jag inte tänkt göra för det skulle innebära ytterligare en DCX+slutsteg. Det är mycket nog som det är nu :wink:

petersteindl skrev:Dippen vid 90 Hz fanns inte före.

Det har du rätt i.
Det vi gjorde i basen var bara att sänka gain för att räta ut kurvan. Så att vi hade en utgångspunkt.
Basen skruvades upp lite efter mätningen. Med sänkningen i "efter" grafen så kan jag lika gärna sälja basarna :evil:

suck, det här är allt annat än lätt.
Men nu har vi hamnat i basområdet en halv OT.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-02 19:56

2-ch skrev:
Harryup skrev:Den dippen vid 80 ser ju inte ut som att det summeras i fas mellan elementen.

mvh/Harryup

Nu tror jag vi pratar förbi varandra.
Det enda jag kan fördröja är frontarna mot basarna. Om jag inte ska dela dom också. Men det hade jag inte tänkt göra för det skulle innebära ytterligare en DCX+slutsteg. Det är mycket nog som det är nu :wink:

petersteindl skrev:Dippen vid 90 Hz fanns inte före.

Det har du rätt i.
Det vi gjorde i basen var bara att sänka gain för att räta ut kurvan. Så att vi hade en utgångspunkt.
Basen skruvades upp lite efter mätningen. Med sänkningen i "efter" grafen så kan jag lika gärna sälja basarna :evil:

suck, det här är allt annat än lätt.
Men nu har vi hamnat i basområdet en halv OT.

det där är väldigt intressant, vad beror detta på, att hörtröskeln inte blivit nådd?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-02 20:06

Fördröj frontarna då om dom står närmare.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-12-02 20:35

celef skrev:det där är väldigt intressant, vad beror detta på, att hörtröskeln inte blivit nådd?

Kanske det.
Harryup skrev:Fördröj frontarna då om dom står närmare.

mvh/Harryup

Aha, du menar så. Ja det kan jag ju prova, hur mycket är lagom för 0,5m då?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-02 20:45

Runt 2,5ms men problemet är att du får en fördröjning i filtren också som möjligen bör läggas till. Enklast är kanske om du kan mäta med xtz om du har den. I ena vyn står det hur långt det är till ljudkällan.
Men den är svår att få tillräcklig säker då man ofta får för dåligt signalbrusförhållande. Så mät många gånger.
Så stäng av frontarna mät basarna, stäng av basarna mät frontarna. När det stämmer så kommer du få ett större djup i stereobilden och förmodligen svårare att höra var högtalaren står och till på köpet lite mera bas och bättre definierad då högtalarna spelar i takt över delningen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-02 20:47

Rekommenderar att testa runt en hel del för detta är inte så exakt att mäta på. Sen kan du ju ha lite groupdelay i basen också. Och förstås kan det ju vara så att för att överlappa så stort område som möjligt vid delningen så behöver du ändra fasen också.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
prolinn

Re: Verklighetens mörka ljud eller ska hemmaljudets gälla...

Inläggav prolinn » 2010-12-02 22:07

Strmbrg skrev:I loudness-tråden koms det in på att återskapad akustisk musik ofta låter ljus.

Gäll, skulle jag säga, eftersom det te å me kan upplevas som skrikigt.

Det är fan att det skall vara så svårt att få till detta!

För stunden lutar jag dock åt att det är ett fel som finns i inspelningarna snarare än i min anläggning.
Det grundar jag på att jag upplevt detta som ett mycket större problem med tidigare apparatur än med den nuvarande. (Kanske ett väl enkelt resonemang, men jag kör på det tills vidare.)

Framför allt upplever jag dessa problem på inspelningar av fullstor symfoniorkester.
Kammarorkester, typ Orpheus Chamber Orchestra funkar bättre och än mindre besättningar brukar vara ännu mer trovärdiga.

Inspelningarna är kanske ett betydligt större problem i helheten än vad vi apparat-fokuserade ofta tänker oss.
Eller vill erkänna.

Jag tror det kan vara både inspelningar och anläggning. De flesta anläggningar är rätt långt tifrån hur det låter i verkligheten (enl. min erfarenhet).

Riktiga instrument har ju ett enormt dynamikomfång (läs, förmåga att låta starkt) och däri ligger delvis begränsningen hos flertalet hifi-system. Många anläggningar som folk tycker låter "verkligt" åstadkommer denna verklighetslikhet genom att faktiskt tillföra artefakter (dist.). Det gör att det låter som att de kan spela starkt, utan att faktiskt göra det. Baksidan blir dock det du just skriver. Det låter ofta gällt, kanske f.f.a. med akustisk musik och då i synnerhet med stor orkester, som ju faktiskt kan spela mycket starkt. Samma anläggning kan då ofta ge sken av att låta äkta (i någon mening).

Prova någon av de högupplösta inspelningarna som gjorts på Linn Records. T.ex. Mozart 38-40, med Sir Charles Mackerras (högupplöst FLAC). Beethoven pianokonserter, Arthur Pizarro är en annan skiva. F.f.a. den senare är absolut inte gäll.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2010-12-02 22:15

subjektivisten skrev:
Piotr skrev:
sprudel skrev:Trummor har en enorm power live som är svår att återge (spela in?).

Vill nog påstå att problemen ligger mer i uppspelning.

Problemen består i dynamisk och termisk kompression hos högtalarna, brist på effekt från slutsteg samt det typiska lyssningsrummets akustik.

/Peter

Är det inte ofta så att trummor är dynamiskt komprimerade på inspelningar? Även mer "hifi" betonande inspelningar.

Tror också att mycket av bristerna kan härledas till brister i anläggningen, dock absolut inte bara förstärkare och högtalare utan även till signalkällorna. Föga förvånande för att komma från en prolinnist :-) ... För att komma nära verkligheten krävs både bra inspelning, förstklassig elektronik och enl. min erfarenhet aktiv drivning av högtaleriet - för maximal förmåga att spela högt utan hörbar dist.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-02 22:28

prolinn skrev:
Strmbrg skrev:I loudness-tråden koms det in på att återskapad akustisk musik ofta låter ljus.

Gäll, skulle jag säga, eftersom det te å me kan upplevas som skrikigt.

Det är fan att det skall vara så svårt att få till detta!

För stunden lutar jag dock åt att det är ett fel som finns i inspelningarna snarare än i min anläggning.
Det grundar jag på att jag upplevt detta som ett mycket större problem med tidigare apparatur än med den nuvarande. (Kanske ett väl enkelt resonemang, men jag kör på det tills vidare.)

Framför allt upplever jag dessa problem på inspelningar av fullstor symfoniorkester.
Kammarorkester, typ Orpheus Chamber Orchestra funkar bättre och än mindre besättningar brukar vara ännu mer trovärdiga.

Inspelningarna är kanske ett betydligt större problem i helheten än vad vi apparat-fokuserade ofta tänker oss.
Eller vill erkänna.

Jag tror det kan vara både inspelningar och anläggning. De flesta anläggningar är rätt långt tifrån hur det låter i verkligheten (enl. min erfarenhet).

Riktiga instrument har ju ett enormt dynamikomfång (läs, förmåga att låta starkt) och däri ligger delvis begränsningen hos flertalet hifi-system. Många anläggningar som folk tycker låter "verkligt" åstadkommer denna verklighetslikhet genom att faktiskt tillföra artefakter (dist.). Det gör att det låter som att de kan spela starkt, utan att faktiskt göra det. Baksidan blir dock det du just skriver. Det låter ofta gällt, kanske f.f.a. med akustisk musik och då i synnerhet med stor orkester, som ju faktiskt kan spela mycket starkt. Samma anläggning kan då ofta ge sken av att låta äkta (i någon mening).

Prova någon av de högupplösta inspelningarna som gjorts på Linn Records. T.ex. Mozart 38-40, med Sir Charles Mackerras (högupplöst FLAC). Beethoven pianokonserter, Arthur Pizarro är en annan skiva. F.f.a. den senare är absolut inte gäll.

Håller med om mycket av vad du skriver- speciellt detta med att en god anläggning med låg dist ofta upplevs spela svagare än en högdistande sådan.

En riktigt lågdistande anläggning kan spelas så högt att man kan få hörselskador efter ett tag- eftersom det aldrig låter illa oavsett volym ( om inspelningen är bra, nota bene ).

Det finns andra bra skivor från större skivbolag och med bättre musiker än hos Linn records, tex. Harnoncourts fantastiska tolkningar av Beethovens 9 symfonier från 1992 på cd. Bra tolkningar där orkestern spelar tillsammans, det finns en samtidighet i spelet och fantastiskt bra ljudupptagning.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2010-12-02 22:39

Richard skrev:Det finns andra bra skivor från större skivbolag och med bättre musiker än hos Linn records, tex. Harnoncourts fantastiska tolkningar av Beethovens 9 symfonier från 1992 på cd. Bra tolkningar där orkestern spelar tillsammans, det finns en samtidighet i spelet och fantastiskt bra ljudupptagning.

Intressant! Syftar du på Teldec:s inspelning? Skall kolla upp!

Har du hört nämnda inspelningar eller vad baserar du det du skriver på?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-12-03 09:07

Harryup skrev:När det stämmer så kommer du få ett större djup i stereobilden och förmodligen svårare att höra var högtalaren står och till på köpet lite mera bas och bättre definierad då högtalarna spelar i takt över delningen.

:D :D Det låter mumma och ska testas. En XTZ grunka har jag.

Kan även säga att jag efter tankar från petersteindl kör basarna ur fas.
Mindre bas, men en betydligt jämnare fördelad i rummet blev resultatet. Den idén tackar vi för :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-03 10:40

Jag skulle för att testa fördröjningen absolut spela med basarna i fas så att du verkligen har koll på vad du matar dom med. Men just att du får "bättre" och jämnare bas i motfas tyder ju på fasproblem. Så testa på. Ett tips för att få en bättre mätning av den akustiska tidsfördröjningen kan vara att du skickar fullområdessignal till basen så att det blir lite mer högffrekventa toner med lite mindre rundstrålning och bättre signalbrusförhållande.
Kör hårt och lycka till.
Mät avstånd, justera delay utan peq för så jämn frekvensgång som möjligt, justera möjligen fasen efter det, mät hela tiden och sen justera det sista med peq och mät igen och lyssna lyssna.

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-03 17:33

prolinn skrev:
Richard skrev:Det finns andra bra skivor från större skivbolag och med bättre musiker än hos Linn records, tex. Harnoncourts fantastiska tolkningar av Beethovens 9 symfonier från 1992 på cd. Bra tolkningar där orkestern spelar tillsammans, det finns en samtidighet i spelet och fantastiskt bra ljudupptagning.

Intressant! Syftar du på Teldec:s inspelning? Skall kolla upp!

Har du hört nämnda inspelningar eller vad baserar du det du skriver på?

Jag har nämnda inspelning till min nätverkspelare.

Göran Rudling demonstrerade Karik/Numerik med denna skivbox på den tiden det begav sig. LP 12 utan Lingo lät då sämre på vinyl än cd-skivan med samma inspelning avspelad på Karik/Numerik. Och det är verkligen både en fantastisk tolkning och inspelning från -92. Stråkklangen låter väldigt äkta.

Karajans och Kleibers tolkningar är också väldigt bra- men överlag tycker jag Harnoncourts är bättre.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-03 17:42

prolinn skrev:Tror också att mycket av bristerna kan härledas till brister i anläggningen, dock absolut inte bara förstärkare och högtalare utan även till signalkällorna. Föga förvånande för att komma från en prolinnist :-) ... För att komma nära verkligheten krävs både bra inspelning, förstklassig elektronik och enl. min erfarenhet aktiv drivning av högtaleriet - för maximal förmåga att spela högt utan hörbar dist.

Det finns inga sådana brister i min anläggning, det är tyvärr så att dom flesta inspelningar har komprimerade trummor.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2010-12-03 18:36

subjektivisten skrev:
prolinn skrev:Tror också att mycket av bristerna kan härledas till brister i anläggningen, dock absolut inte bara förstärkare och högtalare utan även till signalkällorna. Föga förvånande för att komma från en prolinnist :-) ... För att komma nära verkligheten krävs både bra inspelning, förstklassig elektronik och enl. min erfarenhet aktiv drivning av högtaleriet - för maximal förmåga att spela högt utan hörbar dist.

Det finns inga sådana brister i min anläggning, det är tyvärr så att dom flesta inspelningar har komprimerade trummor.

Du har den ultimata signalkällan då tror du? :D
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-03 18:39

Rydberg skrev:Du har den ultimata signalkällan då tror du? :D

Den gör sitt jobb.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2010-12-03 22:33

Faktiskt.se - självdistansens högborg

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi