Ombyte förnöjer eller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Ombyte förnöjer eller?

Inläggav zapanasta » 2010-12-04 15:07

Spelar ni på samma högtalare hela tiden eller har ni nåt annat par som ni plockar fram i bland?

Nu fattar jag inte hur man lägger in bilder här så ni får nöja er med bildlänkar.

Mina huvudhögtalare... http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=360289.jpg

Men emellanåt kommer det att se ut så här..http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=368542.jpg

Tycker det är trevligt med lite nytt ibland när man är inne i en period när det inte känns så kul att lyssna på musik :)

eriken

Inläggav eriken » 2010-12-04 15:15

Har för närvarande inget extrapar som jag kan plocka fram ibland men har haft och jag kan tycka att det kan vara kul att byta av ibland och experimentera lite. De som jag kanske saknar mest som jag inte har kvar är mina oa5:or som visserligen hade en ganska rå klang men ändå gillade jag dessa mycket av någon anledning. Det skulle vara väldigt intressant att få höra några av sonabs/carlssons bättre modeller, de kanske rentutav är såbra att jag tvingas byta :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-04 15:25

Nej, mitt syfte med detta är inte apparaterna utan musiken och filmen.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-04 15:30

Ja mina oa-14 kommer att åka fram om det kommer folk för nån liten tillställning, eller om man gör nåt annat inne i rummet.

Dessa låter ju bra vart än man befinner sig i rummet :)

Men ska jag lyssna aktivt och sitta i svetspot så föredrar jag qrslådorna,ja oa-14 lådorna låter ochså bra på det viset såklart.

Äh,nu blev det rörigt,humöret får avgöra :D

Användarvisningsbild
Stranne

Re: Ombyte förnöjer eller?

Inläggav Stranne » 2010-12-04 16:10

zapanasta skrev:Nu fattar jag inte hur man lägger in bilder här så ni får nöja er med bildlänkar.

Mina huvudhögtalare... http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=360289.jpg

Men emellanåt kommer det att se ut så här..http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=368542.jpg

Det är väldigt enkelt att lägga in bilder direkt i meddelanden. Lägg
adressen till bilden i urklipp (ctrl+C). När du skriver meddelandet på
faktiskt så trycker du på knappen "Img" ovanför själva meddelande-
fältet, sen trycker du ctrl+V och klistrar in adressen du kopierat, för att
till sist trycka på "Img" igen. Då får du en kod som ser ut som såhär
i ditt meddelande "[img]bildadress[/img]" och bilden visas direkt i
meddelandet.

Själv så kör jag två olika system här hemma. Ett huvudsystem baserat
på pK ihop med slutna basmoduler, och ett system runt Larsen 4 för
slölyssning i matsalen. Det funkar fint för mig och jag slipper släpa
fram grejor för olika typer av lyssning. Du kan se dem på länken i min
signatur härunder.

/JS

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-04 18:59

det finns två sidor på detta, om man av kvalitetsskäl byter högtalare ofta så har man rejäla återgivningsfel, men man kan av nyfikenhetsskäl vilja byta ofta, att byta fram å tillbaka mellan två par tyder på exempel ett
Bikinitider

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-04 19:04

I mitt fall är det,ombyte förnöjer :)

Gillar båda paren, men det är ju två olika typer av högtalare så naturligtvis låter dom inte likadant.Mvh.....

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-04 19:10

skaffa ett par som överglänser båda så slipper du kånka högtalarlådor fram å tillbaka :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
lennartj

Referens och tweak-objekt

Inläggav lennartj » 2010-12-04 20:07

Jag har två par Carlsson OA52, det ena orört sedan en mycket lyckad uppgradering 1994 (referens), det andra testar jag andra element och delningsfilter i.
Dessutom råkar jag ha ett par JM-Labs (Focal) 905 på långlån som jag tar fram ibland som "sanity check".
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-04 20:39

Ombyten är skitskoj och förutom även lärorikt.

SEN:

Jag kan verkligen inte se att det finns apparat eller musikdiggare.. Man är inte det ena eller det andra Att vara musikälskare utersluter inte att man även gillar hårdvaran. Det finns inga disktikta gränser mellan och även om en del gärna försöker sätta gränser och värderingar på var som är bättre eller sämre så har de helt enkelt

FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-12-04 20:51

meanmachine skrev:Ombyten är skitskoj och förutom även lärorikt.

SEN:

Jag kan verkligen inte se att det finns apparat eller musikdiggare.. Man är inte det ena eller det andra Att vara musikälskare utersluter inte att man även gillar hårdvaran. Det finns inga disktikta gränser mellan och även om en del gärna försöker sätta gränser och värderingar på var som är bättre eller sämre så har de helt enkelt

FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL

Här vill jag nog vilja protestera lite grann, eftersom det skulle innebära att det inte funnits musikälskare före år 1900. Jag känner till många musiker som är musikälskare, men de konsummerar nästan ingen musik hemma, däremot utövar de musik professionellt. De bryr sig inte om apparater. Man kan vara musikälskare utan att ens lyssna på återgiven musik.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-04 20:58

petersteindl skrev:

SEN:

Här vill jag nog vilja protestera lite grann, eftersom det skulle innebära att det inte funnits musikälskare före år 1900. Jag känner till många musiker som är musikälskare, men de konsummerar nästan ingen musik hemma, däremot utövar de musik professionellt. De bryr sig inte om apparater. Man kan vara musikälskare utan att ens lyssna på återgiven musik.

MvH
Peter

Hmmm du missförstår. Det behöver inte betyda att man är apparatfetischist bara för att man gillar att byta saker och leka man kan otroligt nog även gilla musik :) Lika med om man gillar musik betyder det inte att man obenhörligen hatar apparater.. Det finns inte någon distiskt gräns som vissa gärna försöker skapa. Aha du är apparatgalen hmm vips i ett tfack.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-04 21:03

celef skrev:skaffa ett par som överglänser båda så slipper du kånka högtalarlådor fram å tillbaka :)

Dessa 2 par låter så pass så jag är nöjd, tycker det är kul att va lite flexibel bara :)

Men man kan ju inte begära att alla ska roas av sånt.mvh.....

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-12-04 21:07

Ljudmässiga ombyten förnöjer inte längre, ser ingen tjusning med att växla mellan bättre och sämre, jag vill kontinuerligt ha så bra som möjligt.
Däremot kan ett designbyte pigga upp litegrand ibland.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-12-04 21:14

meanmachine skrev: Hmmm du missförstår. Det behöver inte betyda att man är apparatfetischist bara för att man gillar att byta saker och leka man kan otroligt nog även gilla musik :) Lika med om man gillar musik betyder det inte att man obenhörligen hatar apparater.. Det finns inte någon distiskt gräns som vissa gärna försöker skapa. Aha du är apparatgalen hmm vips i ett tfack.

Kolla in den här sajten. Den är jätterolig :) http://www.holgerbarske.com/etf2010/hb/index.html

Det är från den årliga Triod festivalen ETF 2010 :D Här finns mer. http://www.triodefestival.net/

Där fanns det massvis med jätteroliga saker :)

Där hade det varit kul att ha varit med :)

Jag tror säkert att de tycker om musik.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-04 21:16

Det jag menar med detta är ju att ett par qrs500/pi60 eller vilken traditionell basreflex som helst har ju inte dom säregna egenskaperna som en ortoacustisk högtalare har (det kan väl ändå ingen protestera emot)

Därför tycker jag det är kul att växla lite mellan paren för jag gillar båda principerna :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-12-04 21:18

zapanasta skrev:Det jag menar med detta är ju att ett par qrs500/pi60 eller vilken traditionell basreflex som helst har ju inte dom säregna egenskaperna som en ortoacustisk högtalare har (det kan väl ändå ingen protestera emot)

Därför tycker jag det är kul att växla lite mellan paren för jag gillar båda principerna :)

Det låter vettigt :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-04 21:52

SEN:

Jag kan verkligen inte se att det finns apparat eller musikdiggare.. Man är inte det ena eller det andra Att vara musikälskare utersluter inte att man även gillar hårdvaran. Det finns inga disktikta gränser mellan och även om en del gärna försöker sätta gränser och värderingar på var som är bättre eller sämre så har de helt enkelt . FEL . . .

Som jag gissar att subben skulle ha sagt för ett par
år sedan(innan han sålde av delar av sin vinylsamling):
"Hur många skivor har du ?". Bara för balansens skull
så frågar jag samma sak, hur många(fysiska) skivor
har du ? . . :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-12-04 21:52

petersteindl skrev:Här vill jag nog vilja protestera lite grann, eftersom det skulle innebära att det inte funnits musikälskare före år 1900. Jag känner till många musiker som är musikälskare, men de konsummerar nästan ingen musik hemma, däremot utövar de musik professionellt. De bryr sig inte om apparater. Man kan vara musikälskare utan att ens lyssna på återgiven musik.
MvH
Peter

Jag får nog hålla med då många av de musiker och "vanligt folk" med stort musikintresse och stora skivsamlingar jag träffat har haft högst mediokra anläggningar.
Köper man anläggningar för summor som en ny bil kostar då har man förmodligen ett stort apparatintresse.....vilket naturligtvis inte utesluter att man också kan vara väldigt musikintresserad :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-04 22:18

Laila skrev:

SEN:

Jag kan verkligen inte se att det finns apparat eller musikdiggare.. Man är inte det ena eller det andra Att vara musikälskare utersluter inte att man även gillar hårdvaran. Det finns inga disktikta gränser mellan och även om en del gärna försöker sätta gränser och värderingar på var som är bättre eller sämre så har de helt enkelt . FEL . . .

Som jag gissar att subben skulle ha sagt för ett par

4st men en är repig som attan 8)

Skulle tro att jag har ett par hundra st. 200-250 fysiska skivor samt ett 50tal vinyler i kälaren nån stans.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-12-04 22:30

BUMP!

MM, har du kollat in detta? Det ser jätteroligt ut. Nästa år vore det jättekul att åka dit :)

petersteindl skrev:
meanmachine skrev: Hmmm du missförstår. Det behöver inte betyda att man är apparatfetischist bara för att man gillar att byta saker och leka man kan otroligt nog även gilla musik :) Lika med om man gillar musik betyder det inte att man obenhörligen hatar apparater.. Det finns inte någon distiskt gräns som vissa gärna försöker skapa. Aha du är apparatgalen hmm vips i ett tfack.

Kolla in den här sajten. Den är jätterolig :) http://www.holgerbarske.com/etf2010/hb/index.html

Det är från den årliga Triod festivalen ETF 2010 :D Här finns mer. http://www.triodefestival.net/

Där fanns det massvis med jätteroliga saker :)

Där hade det varit kul att ha varit med :)

Jag tror säkert att de tycker om musik.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-04 22:33

Klart det vore :) Allt med träff som har med hifi att göra är skoj.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-12-04 22:38

Vi drar dit nästa år med bävern, proffan å paa :) å andra hugade som diggar såna däringa tingestar :D Proffan får drajva.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-04 23:07

petersteindl skrev:Vi drar dit nästa år med bävern, proffan å paa :) å andra hugade som diggar såna däringa tingestar :D Proffan får drajva.

MvH
Peter

Hänger gärna på om möjligt ! ?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-04 23:09

Laila skrev:Som jag gissar att subben skulle ha sagt för ett par

meanmachine skrev:4st men en är repig som attan 8)

Skulle tro att jag har ett par hundra st. 200-250 fysiska skivor samt ett 50tal vinyler i kälaren nån stans.

Härligt, själv så har jag den kompletta samlingen av Vikingarnas "Kramgoa",
på vinyl, o de räcker rätt så långt för maaj. Så de så ! :wink: :D

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-04 23:51

meanmachine skrev:Det finns inga disktikta gränser mellan och även om en del gärna försöker sätta gränser och värderingar på var som är bättre eller sämre så har de helt enkelt

FEL [...]

Och så behöver du ju inte gå igång bara för att subjektivisten säger att han inte gillar apparater. Skit i det. Han har ju inte ens pratat om bättre, eller sämre. Det är ju faktiskt du som gör det. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-12-06 19:44

subjektivisten skrev:Nej, mitt syfte med detta är inte apparaterna utan musiken och filmen.

Men et hindrar väl inte att det kan vara kul att skifta t.ex. högtalare någon gång då och då?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-06 20:49

Varför skulle jag vilja byta till något sämre? Hittar jag något bättre så säljer jag det jag har och byter helt. Finner ingen som helst mening att byta annars.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-06 20:55

subjektivisten skrev:Varför skulle jag vilja byta till något sämre? Hittar jag något bättre så säljer jag det jag har och byter helt. Finner ingen som helst mening att byta annars.

Varför går du på hifimässor, häckar här och nästan uteslutet deltar i apparattrådar om inte apparatintresse finns. Låter som du bara sitter inne med dubbelmoral med detta påtalade ointresse av apparater.

Den som är ointresserade gör nog bäst i att spendera sin dyra timmar på annat håll? Tycker jag i alla fall. Påklistrad ödmjukhet kallar man det inom filosofin.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-12-06 22:05

subjektivisten skrev:Varför skulle jag vilja byta till något sämre? Hittar jag något bättre så säljer jag det jag har och byter helt. Finner ingen som helst mening att byta annars.

Hur vet du att det är sämre? Det kanske blir bättre?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi