Pinsamma och lite såhär efteråt roliga tabbar man gjort.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

eriken

Pinsamma och lite såhär efteråt roliga tabbar man gjort.

Inläggav eriken » 2010-12-04 19:16

Ja, det är väll kanske inget man ställer sig upp och gladeligen ropar ut när man gjort en miss som kan vara lite pinsam. Nyss så gick jag av någon anledning in i spotifys inställningar och fann till min förvåning att jag inte hade "enable high bitrate" på :oops: Jag kände mig inte sådär jättesmart just då kan jag väll säga :D

Jag har formaterat om datorn för ett litet tag sedan och glömt bort att ändra denna inställning.. Jag har tyckt att anläggningen ibland har haft lite konstiga hyss för sig med vassa S-ljud via spotify men jag har avfärdat det med att troligen så kör spotify med någon taskig utgåva/rippning. Jag hade även en lyssning mellan 668:an och dacmagicen och tyckte att dacen lät råare i klangen och mindre upplöst, detta avfärdade jag med att det kanske var placebo..

Tänkte höra om någon annan ville delge sig av någon annan lite "kul" miss.

Har du kanske lyssnat och stampat takten som aldrig förr och tyckt det låtit galet bra för att sedan finna att du lyssnat med ena högtalaren fasvänd?

Eller har du kanske kopplat in en ny dac och jämfört med en inbyggd och efter mycket lyssnande och märkbara skillnader märkt att du tryckt på fel knapp och aldrig ändrat dac?

Det finns gott om saker man kan göra som kan ge hifi-egot en liten tilltufsning.

Jag inser att denna tråd inte har potential för många inlägg och syftet är inte att skratta åt andra utan snarare så kanske man kan känna igen sig själv och skratta åt samma sak som man själv gjort :)

eriken

Inläggav eriken » 2010-12-04 19:18

Postade i fel forum.. den skulle ligga i "generellt om hifi". Någon mod som kan flytta?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-04 19:23

Tja... jag har under en period lyckats lyssna nöjt med en subwooferdelning på 900Hz istället för 90Hz pga en intyckt "x10" -knapp. Samtidigt väldigt gott betyg åt baselementets beteende högre upp i frekvens.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-04 20:08

Lyssnade ungefär en vecka med piP fullrange, utan basmoduler, innan jag
upptäckte mitt misstag. Särskilt pinsamt vet jag däremot inte om det var,
mest kul.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Re: Pinsamma och lite såhär efteråt roliga tabbar man gjort.

Inläggav subjektivisten » 2010-12-04 21:13

eriken skrev:Jag har formaterat om datorn för ett litet tag sedan och glömt bort att ändra denna inställning.. Jag har tyckt att anläggningen ibland har haft lite konstiga hyss för sig med vassa S-ljud via spotify men jag har avfärdat det med att troligen så kör spotify med någon taskig utgåva/rippning. Jag hade även en lyssning mellan 668:an och dacmagicen och tyckte att dacen lät råare i klangen och mindre upplöst, detta avfärdade jag med att det kanske var placebo..

Kolla så du inte har kryssat i "enable volume normalaztion", om så ta bort det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-04 21:21

eriken skrev:Postade i fel forum.. den skulle ligga i "generellt om hifi". Någon mod som kan flytta?

Ännu en "Pinsamma och lite såhär efteråt roliga tabbar man gjort."? ;)

eriken

Inläggav eriken » 2010-12-04 21:31

shifts: Det är ett gott kvitto på hur piparna klarar sig i ditt rum ensamma!

Subjektivisten: Jo, det är avstängt.

Glebster: Hehe, ja det blev fel i rätt tråd iaf.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-04 22:35

Har gjort alla misstag även dyra. 8O Men det är lärosamma saker och jag kan lova att jag idag kan detektera en fasvändning genom telefon nästan :D
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2010-12-04 22:51

eriken skrev:

Ja, det är väll kanske inget man ställer sig upp och gladeligen ropar ut när man gjort en miss som kan vara lite pinsam. Nyss så gick jag av någon anledning in i spotifys inställningar och fann till min förvåning att jag inte hade "enable high bitrate" på Jag kände mig inte sådär jättesmart just då kan jag väll säga

Ja , det är lika pinsamt att stava väl med två l som du gör. Extremt störigt.
Vi känner att du inte känner dig speciellt jättesmart.

Mvh

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-04 22:55

woland: Du, tala för dig själv.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-04 22:56

woland skrev:eriken skrev:

Ja, det är väll kanske inget man ställer sig upp och gladeligen ropar ut när man gjort en miss som kan vara lite pinsam. Nyss så gick jag av någon anledning in i spotifys inställningar och fann till min förvåning att jag inte hade "enable high bitrate" på Jag kände mig inte sådär jättesmart just då kan jag väll säga

Mvh

8O 8O 8O 8O 8O

Hoppas du skojar annars är du inte snäll. Vilka är VI ?? Tror inte du talar för forumet. Jag är inte inräknad i alla fall.

Erik är både smart, trevlig och väldigt öppensinnig. Hyvens.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2010-12-04 23:36

Köpte en ny tv för en massa pengar i mitten av -90talet och var missnöjd med bilden, det kvittade hur jag ställde in den så var det lite suddigt och konturerna flöt ihop, detta var en exlusiv tv vid tillfället så jag gav mig inte.

Jag fick t.o.m en representant för tv´n att komma hem till mig och kolla på min usla bild, killen kommer hem och tittar en liten stund, på olika källor och säger att han inte ser något problem.

Jag blir än mer frustrerad och vi skiljs åt och han säger i förbifarten (har du kollat upp din syn, på länge).

Jag tog honom på orden, och voila, där hade vi problemet :lol: jag har ett litet brytningsfel i kombination med att ena ögat är något långsynt. När glasögonen/linserna var på plats, så föll bilden på plats.

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-04 23:51

Tengil skrev:Köpte en ny tv för en massa pengar i mitten av -90talet och var missnöjd med bilden, det kvittade hur jag ställde in den så var det lite suddigt och konturerna flöt ihop, detta var en exlusiv tv vid tillfället så jag gav mig inte.

Jag fick t.o.m en representant för tv´n att komma hem till mig och kolla på min usla bild, killen kommer hem och tittar en liten stund, på olika källor och säger att han inte ser något problem.

Jag blir än mer frustrerad och vi skiljs åt och han säger i förbifarten (har du kollat upp din syn, på länge).

Jag tog honom på orden, och voila, där hade vi problemet :lol: jag har ett litet brytningsfel i kombination med att ena ögat är något långsynt. När glasögonen/linserna var på plats, så föll bilden på plats.

Vh Christer

Kan man dra några generella paralleller till högtalarbedömningar runt om i världen måntro? 8)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-04 23:53

Tengil skrev:Köpte en ny tv för en massa pengar i mitten av -90talet och var missnöjd med bilden, det kvittade hur jag ställde in den så var det lite suddigt och konturerna flöt ihop, detta var en exlusiv tv vid tillfället så jag gav mig inte.

Vh Christer

haha så jädra pinsamt då ^^
Bra iaf att ditt problem löste sig till slut :)

eriken

Inläggav eriken » 2010-12-05 01:23

woland skrev:eriken skrev:

Mvh

Vad har jag missat?..

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2010-12-05 09:39

När jag använder receivern som försteg så kopplar jag ur vänster och höger ljudkanal.

Ibland glömmer jag att sätta på dom igen när jag kollar på film och inte märker det!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-05 12:08

Mitt vanligaste misstag...

Monterar ur element och fotar snyggt insida på högtalare och monterar ihop och känner mig nöjd hmmmm för att inse att jag inte stoppat in dämpningen i högtalaren. Suck ut med element igen och jobba dubbelt och trotts att jag gjort detta många gånger gör jag det igen och igen och igen och igen.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2010-12-05 13:08

Jag flyttade mina grejor i rummet en gång och efter det blev nåt totalt
åt helvete med ljudet. Jag kollade alla kopplingar, flyttade tillbaka
prylarna till ursprungsposition osv men inget hjälpte. Det lät mycket
konstigt - basen var som bortblåst och det lät ihåligt och allmänt skumt.
Till slut tröttnade jag och fick en polare till att skjutsa mig och mina
högtalare och förstärkare till affären där jag handlat för att få skiten
utredd och lagad. Uppkopplat i affären lät allt perfekt och inga fel kunde
detekteras så det var bara till att åka hem med grejorna och koppla
ihop igen.

Behöver jag säga mer än att jag efter detta vet hur en felfasad
högtalare låter? Jag hade alltså trots otaliga kontroller lyckats vända
en av högtalarkablarna...

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2010-12-05 13:30

meanmachine skrev:Mitt vanligaste misstag...

Monterar ur element och fotar snyggt insida på högtalare och monterar ihop och känner mig nöjd hmmmm för att inse att jag inte stoppat in dämpningen i högtalaren. Suck ut med element igen och jobba dubbelt och trotts att jag gjort detta många gånger gör jag det igen och igen och igen och igen.

Sätt en gul Postis på elementets magnet där du skriver "Dämpningen för böveln!" så är problemet löst ! 8)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-12-05 13:44

staffanw skrev:

Sätt en gul Postis på elementets magnet där du skriver "Dämpningen för böveln!" så är problemet löst ! 8)

Bild

:oops:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

eriken

Inläggav eriken » 2010-12-05 13:57

Jag kom just på en grej som jag lyckades med. Jag hade lite att göra en dag och beslöt mig för att göra väldshistoriens mest pimpade ekk. När allt var klart och jag kopplade in dem i stereon och tryckte play så slog det mig direkt hur annorlunda dessa kablar lät. De lät så annorlunda att jag tänkte att jag gjort något fel.. och visst hade jag det: Jag hade krympt över röd krympslang på minusledarna. Tur var iaf att jag inte hade varit ännu mera tankspridd och växlat ihop plus och minus i samma par då jag korskopplade en fyrledare :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-05 14:06

Vee-Eight skrev:
staffanw skrev:

Bild

:oops:

å vart tog sittdynan vägen, inuti högtalaren?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-12-05 14:20

:mrgreen:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2010-12-05 14:39

Kopplade in ett par nya högtalare till ett steg från Chord och förstod inte varför det lät så lågt... vred på max - varpå det började lukta bränt och blev knäpptyst. Kom då på att högtalaren var byglad och att det blivit kortis. Och Chordsteget var dött...
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-05 15:15

woland skrev:Ja , det är lika pinsamt att stava väl med två l som du gör. Extremt störigt.

väl = väl utfört, att vilja väl, vilja gott

väll = kommer utav vällan talspråk för nog

Utan att använda två L, även om det är fel, kan meningen få helt annan innebörd.

Kan väll vara bättre att använda nog eller kanske i stället. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Elgstrand

Inläggav Elgstrand » 2010-12-05 15:19

Har lyssnat med 1 av 2 basmoduler påslagna i nån månad.
Har hänt minst två gånger, ena gången hade en lödning lossnat och andra gången hade jag aldrig satt på den. Satt nöjd och lyssnade, tyckte ibland att ljudet drog åt höger men avfärdade det med öronvax :D

Har nu sålt basarna 8)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-05 16:47

Det j*vligaste (klassiska), är när man upptäcker hylsan på bordet, som skulle trätts på sladden, innan man började löda den knepiga kabeln på kontakten. Har lyckats med detta oräkneliga gånger. :(
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-05 19:15

Ragnwald skrev:Det j*vligaste (klassiska), är när man upptäcker hylsan på bordet, som skulle trätts på sladden, innan man började löda den knepiga kabeln på kontakten. Har lyckats med detta oräkneliga gånger. :(

ohh gnisslar tänder av bara tanken. Varje gång går man på denna. Oftast på sista kontakten me :/

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-12-05 19:30

Jag vill minnas att jag körde en skruvmejsel, genom polarens FostexBas :oops: .
Kommer inte ihåg hur vi löste det, men skämmigt var det... :roll:
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Kribban

Re: Pinsamma och lite såhär efteråt roliga tabbar man gjort.

Inläggav Kribban » 2010-12-05 19:41

subjektivisten skrev:
eriken skrev:Jag har formaterat om datorn för ett litet tag sedan och glömt bort att ändra denna inställning.. Jag har tyckt att anläggningen ibland har haft lite konstiga hyss för sig med vassa S-ljud via spotify men jag har avfärdat det med att troligen så kör spotify med någon taskig utgåva/rippning. Jag hade även en lyssning mellan 668:an och dacmagicen och tyckte att dacen lät råare i klangen och mindre upplöst, detta avfärdade jag med att det kanske var placebo..

Kolla så du inte har kryssat i "enable volume normalaztion", om så ta bort det.

Tack eriken och subjektivisten :oops: Gjorde en rokad (rockad) i mina inställningar :lol:
Miljö-alarmist

Nästa

Återgå till Generellt om hifi