Skära fanér mot fibrerna?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

matson

Inläggav matson » 2005-04-15 21:42

Tjenis!

Jag har fanerat lite grann för första gången och en miss var att jag fräste ut hålen innan faneringen.

Hur skär jag enklast upp faneret(runda hål) utan att det strular till sig? Faneret är 0,8mm Ek, om det nu spelar roll.

Riktigt vass mattkniv, kan det vara något?

Mvh/Mats

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2005-04-15 22:48

Mattkniv... Tja, jag vet inte, beror på hur stor den är och hur litet hålet är.
Det var nog faktiskt bra att du fanerade över hålet. Hade du inte gjort det, hade du riskerat att slipa ner kanten runt hålet alltför mycket när du slipar fanéret.
Alltså: slipa och olja, om du nu ska olja, innan du öppnar hålet. Öppnar du hålet och oljar kan du dessutom få problem med att fanérets kant drar åt sig mer olja än dess plana yta. Resultatet kan bli en mörkare nyans runt hålet.
Skär alltså upp hålet sist. Pröva med rakblad i hållare eller skalpell. Skär försiktigt ut en "tårtbit". Från den skär du runt hålet. Prova vilken vinkel på skalpellen som är bäst. Slipa kanten med fint slippapper. Jobba från ovansidan, så att du hela tiden ser vad du gör. Ev missar kan du i nödfall fylla igen med slipdamm och vitlim, vilka du blandar till en liten gegga.
Lycka till!

matson

Inläggav matson » 2005-04-16 09:14

Tack för hjälpen!

Mvh

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2005-04-16 09:45

Jag hade fräst en mall i något lämpligt material, säg 4-6mm MDF (med överhandsfräsen), 1mm mindre diameter än försänkningens diameter. Därefter använt brytbladskniv och brutit av bladet ofta så att det inte blir slött. Hade därefter skurit ut 4st ytterst smala tårtbitar, där sjäva cirkelbågen på tårtbiten bara är 5mm eller så. Dessa placeras "klockan" 12, 3, 6 och 9 för att kunna placera mallen exakt rätt. Därefter kan man börja skära ut det cirkulära hålet. Glöm inte att använda många skär för att komma igenom. Minst 8-10 skär med 0,8mm faner (dvs ytterst lite tryck när du skär). Då går det att åstadkomma ett nästan perfekt hål. Har gjort liknande saker ofta när jag bygger modellflygplan.

När det är klart kan man putsa rent kanten med 240 papper på en liten kloss.

Jag ska själv fanera mina högtala efter fräsning (CNC delar) coh kommer att prova något i stil med denna metod.

Vilken metod du än använder så använd ytterst lite tryck och låt det ta tid och många skär med lätt hand. Då går det undvika sprickbildning nästan helt.

Lycka till!

/Erik

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2005-04-16 14:49

Se där! Den metoden fungerar nog också.

Återgå till DIY-forum