Membranarea i förhållande till rumsvolym

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-03 09:47

Jag körde ju fem Infinity Kappa Sub förut. Upplevde det nästan som bättre.
Det är ju i alla fall ingen skit, även om det inte är top of the line.
Däremot går det ju betydligt lägre i register nu, och filmbasen går ju inte att jämföra, det är som natt och dag.
Att det inte låter lika bra nu till musik med dubbeltramp är förmodligen en rutten grupplöptid gissar jag, men det har avhjälpts hyfsat med ett par egengjorda pluggar som stoppas i portarna vid musiklyssning.
Inte optimalt, men det funkar.

Det jag menar är att jag tycker att med den luftförflyttningsförmågan i ett så pass litet rum tycker jag att det borde gå att dra på så att man får panikkänslor och vill springa ut...?

Jag har kanske bara för höga krav, annars är jag kanske bara väldigt okänslig för just bas...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-03 10:10

jag tror att du har för stora krav på för klena prylar, det du beskriver kräver riktigt stumma väggar och gärna ett tät rum i övrigt och MYCKET pulver i rummet för att uppnå.
Dessutom beror det ju på hur dina akustiska förhållanden i rummet ser ut, kanske du har egenheter i rummet som stälelr till det. Sedan är ju dina MASTODONT rör inte direkt lätta att placera så någon optimal placering har du ju med största säkerhet inte heller just nu...

Så jag tror att det är en "kaka på kaka" effekt, därför blir du inte nöjd ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-03 10:39

steveo1234 skrev:Jag har sprungit på det där förr. Speciellt när folk hör "lite bättre" bas första gången så är första kommentaren "men, varför dunkar det inte i magen". Ofta duckar de sen instinktivt när det första riktiga utbrottet kommer. Lite sött tycker jag men samtidigt är det intressant att folk vant sig så mycket vid dålig bas att de tycker att korrekt bas låter fel i nästan en halvtimme innan de gått igenom tillvänjning. Att gå på andra hållet verkar dock svårare.

Bekämpning av rumsmoder är inte att förglömma i jakten på den perfekta/korrekta basen. OT, sorry, kunde inte hålla mig. :?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-03 17:03

DVD-ai skrev:jag tror att du har för stora krav på för klena prylar, det du beskriver kräver riktigt stumma väggar och gärna ett tät rum i övrigt och MYCKET pulver i rummet för att uppnå.
Dessutom beror det ju på hur dina akustiska förhållanden i rummet ser ut, kanske du har egenheter i rummet som stälelr till det. Sedan är ju dina MASTODONT rör inte direkt lätta att placera så någon optimal placering har du ju med största säkerhet inte heller just nu...

Klena prylar...? 8O

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-12-05 10:57

bakerman22 skrev:
DVD-ai skrev:jag tror att du har för stora krav på för klena prylar, det du beskriver kräver riktigt stumma väggar och gärna ett tät rum i övrigt och MYCKET pulver i rummet för att uppnå.

Klena prylar...? 8O

Jag tror inte att det är där problemet ligger....
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-06 00:37

bakerman22 skrev:

Klena prylar...? 8O

Ja, i ditt rum, men din placering av modulerna och så med hjälp av rummets egenskaper i övrigt så har du för klena prylar. I ett bättre rum så skulle det antagligen räcka :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-12-06 12:58

DVD-ai skrev:
bakerman22 skrev:

Klena prylar...? 8O

Ja, i ditt rum, men din placering av modulerna och så med hjälp av rummets egenskaper i övrigt så har du för klena prylar. I ett bättre rum så skulle det antagligen räcka :)

Vad är det med rummets egenskaper som gör att du menar att han har för klena prylar?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-12-06 13:15

Det borde finnas en formel för det här typ:
Rummets volym * önskad spl vid angiven frekvens / pumpkapacitet + lite headroom.
ex. 70m3*(110*15)/20L+6db = klart :wink: nja... kanske inte helt klar än.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-06 13:16

Är rören rätt byggda?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-06 13:47

DVD-ai skrev:Ja, i ditt rum, men din placering av modulerna och så med hjälp av rummets egenskaper i övrigt så har du för klena prylar. I ett bättre rum så skulle det antagligen räcka :)

Jag skulle uttrycka det på lite annat vis.
När pumpkapaciteten är så pass stor (som i detta fall), så blir sviktande väggar det stora problemet, katastrof kanske är rätta ordet.

Handlar det inte om sviktande väggar, så blir i alla fall placeringen nästa nöt att knäcka.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-12-06 14:19

Ragnwald skrev:Handlar det inte om sviktande väggar, så blir i alla fall placeringen nästa nöt att knäcka.

Enkelgips måste väl hamna i kategorin sviktande väggar men hjälper det med dubbelgips?
Någon med erfarenhet/kunskap om det?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-06 14:19

Ragnwald skrev:
DVD-ai skrev:Ja, i ditt rum, men din placering av modulerna och så med hjälp av rummets egenskaper i övrigt så har du för klena prylar. I ett bättre rum så skulle det antagligen räcka :)

När pumpkapaciteten är så pass stor (som i detta fall), så blir sviktande väggar det stora problemet, katastrof kanske är rätta ordet.

Handlar det inte om sviktande väggar, så blir i alla fall placeringen nästa nöt att knäcka.

exakt så jag menar ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-12-06 14:45

DVD-ai skrev:
Ragnwald skrev:

exakt så jag menar ;)

Är inte de sviktande väggarna mestadels positiva? De fungerar ju som enorma basabsopbenter?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-06 18:48

subjektivisten skrev:Är rören rätt byggda?

Ja.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-06 18:51

steveo1234 skrev:
DVD-ai skrev:
Ragnwald skrev:

exakt så jag menar ;)

Är inte de sviktande väggarna mestadels positiva? De fungerar ju som enorma basabsopbenter?

Sen är ju frågan om vad som räknas som "sviktande väggar"...?

45x95, 60 cc, med dubbelgips med förskjutna skarvar.
Det borde inte svikta jättemycket, men när vi snackar bas är kanske t.o.m någon millimeter katastrof...?

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-12-06 19:43

steveo1234 skrev:Jag har sprungit på det där förr. Speciellt när folk hör "lite bättre" bas första gången så är första kommentaren "men, varför dunkar det inte i magen". Ofta duckar de sen instinktivt när det första riktiga utbrottet kommer. Lite sött tycker jag men samtidigt är det intressant att folk vant sig så mycket vid dålig bas att de tycker att korrekt bas låter fel i nästan en halvtimme innan de gått igenom tillvänjning. Att gå på andra hållet verkar dock svårare.

Personalen på AC brukar få just sådana kommentarer från folk som tycker det är för lite bas i Level 3 rummet. Lätt hänt om man är van vid överdriven, bumlig bas hemifrån i stället för en "rak bas" :wink:

steveo1234 skrev:Är inte de sviktande väggarna mestadels positiva? De fungerar ju som enorma basabsopbenter?

Det kan leda till att de svänger med och ger en väldigt odistinkt bas också.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-06 20:54

bakerman22 skrev:

Ja.

Anledning jag funderar är att dina kappa 600 verkar hänga med rätt väl, vilket är konstigt, dom borde brunnit upp innan dom rören börjat röra på sig.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-06 20:56

Panelguy skrev:Personalen på AC brukar få just sådana kommentarer från folk som tycker det är för lite bas i Level 3 rummet. Lätt hänt om man är van vid överdriven, bumlig bas hemifrån i stället för en "rak bas" :wink:

Tror inte att steveo1234 håller med där. Det är snarare så att "rak MÄTbas" inte upplevs som korrekt. Vilket stämmer bra om man någon gång varit och lyssnat på musik. :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-12-06 21:08

subjektivisten skrev:
Panelguy skrev:Personalen på AC brukar få just sådana kommentarer från folk som tycker det är för lite bas i Level 3 rummet. Lätt hänt om man är van vid överdriven, bumlig bas hemifrån i stället för en "rak bas" :wink:

Tror inte att steveo1234 håller med där. Det är snarare så att "rak MÄTbas" inte upplevs som korrekt. Vilket stämmer bra om man någon gång varit och lyssnat på musik. :)

Menar du att en basåtergivning som mäter "rakt" (som i Svanås fall) inte låter korrekt?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-06 21:32

Ja, det är vad jag menar. Finns redan tråd om detta här.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-06 22:11

subjektivisten skrev:
bakerman22 skrev:

Ja.

Anledning jag funderar är att dina kappa 600 verkar hänga med rätt väl, vilket är konstigt, dom borde brunnit upp innan dom rören börjat röra på sig.

Varför tror du jag inte har några Kappa 600 kvar...? :wink:
Hade dom hängt med bra hade jag inte behövt byta fyra diskanter, två mellanregister, samt alla kondingar och motstånd i filtren...

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-12-06 22:11

subjektivisten skrev:Ja, det är vad jag menar. Finns redan tråd om detta här.

Ja alltid ska det vara en hake, basen mäter rakt men upplevs som icke korrekt. Kanske vissa likheter med att somliga upplever de "mätriktiga" Bryston sterila och tråkiga :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-06 22:13

Panelguy skrev:Ja alltid ska det vara en hake, basen mäter rakt men upplevs fel. Kanske vissa likheter med att somliga upplever de "mätriktiga" Bryston sterila och tråkiga :wink:

Feltänkt. Förstärkare skall vara linjära, frekvensgången i rum skall inte vara det.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-12-06 22:17

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:Ja alltid ska det vara en hake, basen mäter rakt men upplevs fel. Kanske vissa likheter med att somliga upplever de "mätriktiga" Bryston sterila och tråkiga :wink:

Feltänkt. Förstärkare skall vara linjära, frekvensgången i rum skall inte vara det.

Innebär det att även Svanå tänkt fel?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-06 22:34

Panelguy skrev:Innebär det att även Svanå tänkt fel?

Har Svanå tänkt? :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-12-06 22:42

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:Innebär det att även Svanå tänkt fel?

Har Svanå tänkt? :mrgreen:

Hade inte förväntat mig något annat, klart man vet bäst på faktiskt....även när det gäller akustikfrågor.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-07 02:17

Panelguy skrev:

Ja alltid ska det vara en hake, basen mäter rakt men upplevs som icke korrekt. Kanske vissa likheter med att somliga upplever de "mätriktiga" Bryston sterila och tråkiga :wink:

Det har inget med varandra att göra, som nattis förklara. Och jag är inte speciellt impad av level 3 rummet hos AC. När jag var där och lyssnade på ett par stora Focal högtalare och spectral prylar så fick dom duktigt med smisk mot en anläggning och rum för ungefär 1/10 av det priset.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-07 03:42

subjektivisten skrev:
Panelguy skrev:

Det har inget med varandra att göra, som nattis förklara. Och jag är inte speciellt impad av level 3 rummet hos AC. När jag var där och lyssnade på ett par stora Focal högtalare och spectral prylar så fick dom duktigt med smisk mot en anläggning och rum för ungefär 1/10 av det priset.

Var det subjetivt då? jag antar att du inte har fakta på smisken?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-12-07 09:32

bakerman22 skrev:
steveo1234 skrev:
DVD-ai skrev:
Ragnwald skrev:

exakt så jag menar ;)

Sen är ju frågan om vad som räknas som "sviktande väggar"...?

45x95, 60 cc, med dubbelgips med förskjutna skarvar.
Det borde inte svikta jättemycket, men när vi snackar bas är kanske t.o.m någon millimeter katastrof...?

Jag har ungefär samma lösning som dig i ett liknande rum, fast med enkelgips. För min del så fungerar de som basabsorbenter. Om det är bra eller inte det vet jag inte men väggarna rör sig åtskilliga millimeter i alla fall och det finns ändå gott om marginal för ref.nivå.

Jag tror inte att det är där problemet ligger. Hur starkt kan du spela med dem?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-07 09:51

Nattlorden skrev:

Feltänk.

Om en producent har ett kontrollrum som mäter rakt ner i basen och mixar/mastrar för balans i det rummet, tror du då att ett hissat rum låter naturligt?

Självklart inte.

Visst, många inspelningar levereras med slank bas och kan då må bra av ett lyft i lyssningen men att påstå att det skulle var något som skall gälla generellt det är ett stort feltänk.. som ju är väldigt utbrett på faktiskt.

/Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi