MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-29 23:33

Glebster skrev:
peetwa skrev:Det funkar på min frus jobbemac. :x Men den får inte jag ha. :x

Kan du inte skriva en rad om vad du tycker om PC i "Mac vs PC"-tråden?! :lol:

Jag har suttit som en räka framför två datorer i 10 timmar och skakat av frustration. Nu ska jag ta en kall dusch i fosterställning och försätta mig själv i medeldjup trans.

Tusen tack för all hjälpen hade inte pallat utan den.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-29 23:49

peetwa skrev:Tusen tack för all hjälpen hade inte pallat utan den.

Faktiskt.se - you´ll never walk alone. Natti.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-11-30 00:20

peetwa skrev:
Glebster skrev:
peetwa skrev:Det funkar på min frus jobbemac. :x Men den får inte jag ha. :x

Kan du inte skriva en rad om vad du tycker om PC i "Mac vs PC"-tråden?! :lol:

Jag har suttit som en räka framför två datorer i 10 timmar och skakat av frustration. Nu ska jag ta en kall dusch i fosterställning och försätta mig själv i medeldjup trans.

Tusen tack för all hjälpen hade inte pallat utan den.

Ta en kall foster i duschen och försätt dig i medelrusig dans.

Kul att höra att du knäckte det!
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-11-30 01:23

För att utröna om det verkligen är så skadligt med boost i PEQ:n så gjorde jag ett test med en rejäl boost så att min dipp blev en topp.

Något som slår mig direkt är att det skapas en artificiell rundgång vid just denna frekvens. Inte så konstigt egentligen; eftersom jag boostar den frekvensen, kommer den också att ligga kvar längre. Det låter alltså lite badrum. Bra? Nä, verkligen inte.

Som jag har läst så många gånger förut: om PEQ ska fungera väl måste man gå mycket varsamt fram. Stora förändringar, framför allt gain-filter, bör undvikas.

Ett annat sätt att gå tillväga vid applicering av filter är att optimera vattenfallsplotten parallellt med SPL. Då märker man direkt vad en alltför ivrig filtermeckare kan ställa till med.

Sen har ju Harryup påpekat att timingen mellan de olika högtalarna kan spela stor roll, liksom fasen. Det ska inte vara lätt det här!

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2010-12-02 10:18

Senast redigerad av carpelux 2011-04-18 09:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-12-02 11:28

Ni som kör 2.1. Kör ni mono mode och en RCA kopplad till antingen utgång ett eller 2?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-12-02 11:39

kodapa skrev:Ni som kör 2.1. Kör ni mono mode och en RCA kopplad till antingen utgång ett eller 2?

Ja. Utgång 1.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-02 11:51

bomellberg skrev:
kodapa skrev:Ni som kör 2.1. Kör ni mono mode och en RCA kopplad till antingen utgång ett eller 2?

Ja. Utgång 1.

Min plate amp (som jag driver mina två subwoofers med) har möjlighet att ta emot både stereosignal respektive en .1-signal. Frågan är hur det är bäst att koppla och köra;

1. 2.1-mjukvaran och bara använda 1st kabel för inkoppling till plate ampen.
2. Köra 2 way advanced mjukvaran och dubbla RCA till miniDSP

Oavsett skickar plate ampen "bara" vidare signalen i mono så frågan är kanske egentligen om miniDSPn eller plate ampen omvandlar signalen bäst?! :roll:

Sondek

Inläggav Sondek » 2010-12-02 13:08

Glebster: Lite off topic.. vad driver din Bash 500 för typ av element? Parallell kopplade?
Bättre och bättre dag för dag ;-)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-02 13:42

Sondek skrev:Glebster: Lite off topic.. vad driver din Bash 500 för typ av element? Parallell kopplade?

2st L26ROY i serie, har gain ställt på ca 45% av kapaciteten så där finns vid behöv mycket pulver kvar att ge.

(Funderar f.ö. på att avyttra min O Audio BASH 500 då jag inte längre behöver den eller dess funktioner, ska dock göra lite tester först.)

Fritt fram att fortsätta diskussion här;

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=

eller här

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... light=bash

Edit: stavfel

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-06 13:41

Jag har börjat trimma in min miniDSP nu. Det som slår mig är hur låg signalen blir om man kör genom den. Om man kollar på input gain ligger jag sällan över -50 dB. Jag börjar fundera på om jag har fel REV?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-06 14:00

peetwa skrev:Jag har börjat trimma in min miniDSP nu. Det som slår mig är hur låg signalen blir om man kör genom den. Om man kollar på input gain ligger jag sällan över -50 dB. Jag börjar fundera på om jag har fel REV?

Du är ju en av få som beställt REVB så det är ju inte omöjligt...

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-06 14:15

Mmm, jag hade tänkte köra den rakt på ljudkortet. Men så upptäte jag möjligheten hatt köra den i "tape loop"-en på förstärkaren istället. Och då är det ju förmodligen mycket lägre signalstyrkor som gäller. :?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-06 14:25

Tycker mig ha läst någonstans att det finns en brytare på kortet som man kan byta läge på för att gå från revB till revA. Någon som läst något liknande?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-12-06 14:32

Nej, däremot så finns det på "kit-varianten" en microbrytare som gör att alla inställningar förbigås. Input 1 och 2 går rakt ut till output 1 och 2.

Denna brytare borde finnas även på in-a-box varianten som vi köpt.

Om du vill byta från Rev B till Rev A måste du löda om ett antal motstånd, ytmonterade. Det kan jag hjälpa dig med om du vill.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-06 14:49

peetwa skrev:Mmm, jag hade tänkte köra den rakt på ljudkortet. Men så upptäte jag möjligheten hatt köra den i "tape loop"-en på förstärkaren istället. Och då är det ju förmodligen mycket lägre signalstyrkor som gäller. :?

Du kan säkert låna en REVA-version av någon för test innan du går loss och lödar. :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-06 14:52

Hygglo grabbar. Jag ska fortsätta mäta för att se vad jag skall göra.

Edit: Jo, det är så att om jag skall använda den i tape monitor loopen så blir ljudet ur högtalarna för svagt. Om jag kör den direkt på ljukortet så blir det bra.

Finns det någon Malmö/Lundare som inte hunnit integrera sin revA i systemtet fullständigt än?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-06 16:11

Är det ingen som har problem med överstyrning i samband med MiniDSP:n? Med tanke på att den opererar på rätt låg nivå mellan för- och slutsteg, borde väl någon fläskat på lite för stora höjningar i något register? Inte minst med tanke på att många tror sig behöva rätt höga förstärkareffekter, då borde rimligen MiniDSP:n krokna med sina 0.9 V, eller? Ni som tror er göra av med hundratals watt kan väl knappast klara er med 0.9 V in i slutstegen?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-12-06 16:36

RogerGustavsson skrev:Är det ingen som har problem med överstyrning i samband med MiniDSP:n? Med tanke på att den opererar på rätt låg nivå mellan för- och slutsteg, borde väl någon fläskat på lite för stora höjningar i något register? Inte minst med tanke på att många tror sig behöva rätt höga förstärkareffekter, då borde rimligen MiniDSP:n krokna med sina 0.9 V, eller? Ni som tror er göra av med hundratals watt kan väl knappast klara er med 0.9 V in i slutstegen?

Jag har nyligen diskuterat detta med Glebster. Jag ska ta med ett oscilloskop hem ikväll och mäta lite, både med och utan miniDSP, för att se vilka signalnivåer det handlar om.

Användarvisningsbild
kniffarn_

Inläggav kniffarn_ » 2010-12-06 16:50

sitter i tankarna att göra om min med en switch så jag kan byta emellan A och B ifall jag skulle behöva..
Eller bara löda om den till en A :)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-12-06 16:53

kniffarn_ skrev:sitter i tankarna att göra om min med en switch så jag kan byta emellan A och B ifall jag skulle behöva..
Eller bara löda om den till en A :)

Det bästa för de som har Rev A, är väl att göra två adaptrar som ansluts utanför, med lite mer spänningsdelning.

Har man en Rev B så är det lite svårare, då måste den lödas om, om man inte kan förstärka insignalen mer.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-12-06 17:15

Nu har jag funtat lite mer på det här med utgångsnivån.

Både Rev A och Rev B har 0,9 V(rms) output, vilket är detsamma som 2,54 V(p-p), eller 1,27V på endera hållet.

Mitt slutsteg kan jobba mellan +/-60V, och har 25 ggrs förstärkning. För att nå klippning ska jag alltså trycka in +/-(60/25) = 2,4V (eller -2,4V).

Utgången på miniDSP räcker alltså inte. Jag kommer bara kunna utnyttja halva effekten i mitt slutsteg. Visserligen ligger jag nog väldigt sällan på ens halva effekten, men jag vill ändå inte vara utan den.

Alltså, nu måste vi bygga spänningsförstärkande påhäng! Förslag på tråd (jag antar att detta redan gjorts här på forat)?

Edit: Det blir inte halva effekten, P=U^2/R. En fjärdedel således.
Senast redigerad av bomellberg 2010-12-06 19:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-06 19:00

Tapeloppen är kanske inte bästa stället att sätta en dsp då man i så fall får 2 olika volymkontroller.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-06 19:56

RogerGustavsson skrev:Är det ingen som har problem med överstyrning i samband med MiniDSP:n? Med tanke på att den opererar på rätt låg nivå mellan för- och slutsteg, borde väl någon fläskat på lite för stora höjningar i något register? Inte minst med tanke på att många tror sig behöva rätt höga förstärkareffekter, då borde rimligen MiniDSP:n krokna med sina 0.9 V, eller? Ni som tror er göra av med hundratals watt kan väl knappast klara er med 0.9 V in i slutstegen?

Nu är inte jag någon expert på ämnet alls men jag använder dsp huvudsakligen för att göra sänkningar av noder för att kunna lyssna starkare. Det kanske är just när man fått bukt på basproblematik som man kan nyttja effekter på hundra watt m.m.

Det är lite svårt att förklara bättre än så för någon som inte upplevt resultatet.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-06 19:57

Harryup skrev:Tapeloppen är kanske inte bästa stället att sätta en dsp då man i så fall får 2 olika volymkontroller.

Mvh/Harryup

Hur menar du? Jag har bara en på förstärkaren.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-06 20:19

peetwa skrev:
Harryup skrev:Tapeloppen är kanske inte bästa stället att sätta en dsp då man i så fall får 2 olika volymkontroller.

Mvh/Harryup

Du kan ju styra nivåer i miniDSPn med...

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-06 20:24

bomellberg skrev:Nu har jag funtat lite mer på det här med utgångsnivån.

Både Rev A och Rev B har 0,9 V(rms) output, vilket är detsamma som 2,54 V(p-p), eller 1,27V på endera hållet.

Mitt slutsteg kan jobba mellan +/-60V, och har 25 ggrs förstärkning. För att nå klippning ska jag alltså trycka in +/-(60/25) = 2,4V (eller -2,4V).

Utgången på miniDSP räcker alltså inte. Jag kommer bara kunna utnyttja halva effekten i mitt slutsteg. Visserligen ligger jag nog väldigt sällan på ens halva effekten, men jag vill ändå inte vara utan den.

Alltså, nu måste vi bygga spänningsförstärkande påhäng! Förslag på tråd (jag antar att detta redan gjorts här på forat)?

Nu blev man ju nyfiken! Hur läser man ut vilken spänning steget jobbar mellan resp. hur många gångers förstärkning ett slutsteg har? Går det att läsa ut från denna pdf?

http://www.rotel.com/content/manuals/rb985_eng.pdf

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-12-06 20:31

bomellberg skrev:Nu har jag funtat lite mer på det här med utgångsnivån.

Finns signal förstärkare att till gå på bilsidan

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-06 21:00

Glebster skrev:
peetwa skrev:

Mvh/Harryup

Volymen på tape ut följer ju inte volymen på högtalarutgången eller på förstegsutgången.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-06 22:06

Harryup skrev:
Glebster skrev:
peetwa skrev:

Mvh/Harryup

Volymen på tape ut följer ju inte volymen på högtalarutgången eller på förstegsutgången.

Just ja, varför kan det vara ett problem då, frågar sig den okunnige?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum