Bilstereo: Behov av slutsteg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
luminous

Bilstereo: Behov av slutsteg?

Inläggav luminous » 2005-04-16 03:46

Jo, jag är på väg att ordna en bilstereo till bilen, så jag undrar; hur långt kommer man med huvudenheten? Klarar den av att driva framsystemet, hur stor skillnad gör det att använda ett fristående slutsteg istället?

Säg att man använder huvudenheten till 5,25" + diskant fram och några små koaxialer bak. Har vi några bilstereokunniga på faktiskt? :P

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-04-16 09:03

Det lönar sig alltid att köra ett extra slutsteg på minst 50W per kanal (50W vid mindre än 0.1% distortion). Detta även om man använder bilens originalhögtalare. De små förstärkarna i vad du kallar huvudenheten är alldeles för klena och ger kanske 20W vid 10% distortion.

Jag har själv ett steg på 4x50W + 1x170W som driver samtliga högtalare inklusive en sub. Mycket renare ljud blev det.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2005-04-16 16:58

Okej. Som jag misstänkte. :) Tack för infon.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-04-16 19:37

Jag delar inte Jax uppfattning. Fast han har väl hållit på med tävling i just billjud? Det blir inte mera välljud genom att skicka in mera effekt i en dålig/otillräcklig högtalare. Detta med tanke på hur lite effekt de flesta originalmonterade högtalare verkligen tål. Många 130- eller 165 mm-element klarar inte ens mer än någon watt inmatat utan att överstyra i basen. Ska resultatet blir radikalt bättre måste det också till andra element med förmåga att förflytta luft, de är inte vanliga i dessa format.

Jag har delvis bytt till mera kapabla element i min bil. Några med samma biltyp har kompletterat med separat slutsteg. Med bättre högtalarelement som kan ta emot den effekt som finns i huvudenheten blir resultatet bättre. Jag har medvetet undvikit hypade fabrikat som Infinity, JBL, DLS m.fl. En snabb koll i div. tidskrifter ger vid handen att man inte får speciellt mycket för pengarna. 10-15 W vid lägre frekvenser klarar nästan inga med bibehållet välljud, än mindre 50 W. Audax eller Peerless erbjuder element med mera utsträckt omfång och större kapacitet i basen. Billigare är de också och de flesta av oss klarar sig utan subbas.

En klar begränsning är förstås "högtalarlådan" i bil, en plåtig bildörr. Känner ingen som skulle använda sådana som högtalarlådor hemma.... Med 130 mm-element blir det förstås klent utan subbas, oavsett man hänger på ett kraftigare effektsteg. Sedan tycker jag man ska komma ihåg att man sitter nära högtalarna i bil, ger 8-9 dB mera än vid vanlig lyssning hemma p.g.a. av det kortare lyssningsavståndet. Omvänt blir effektbehovet inte lika stort, långt mindre. För ett framsystem kommer man långt med en vanlig huvudenhet. Hur man väljer att göra är inte minst beroende på hur mycket kapital man vill lägga ut. Jag för min del lägger hellre pengarna där de gör störst nytta. Först bättre högtalare sedan mera effekt.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-04-16 19:56

... och jag delar inte Rogers :D

Jag glömde lägga till att jag inte skickar lägre än 80Hz till originalhögtalarna, resten tar suben. Steget jag har har justerbara filter för detta.

Jag anser det vara tvärtom, högtalarna bränns av klippande lågeffektsteg i bilradion. Det är bullrigt i bilen så vi behöver lite mer effekt än hemma i soffan. Det är väldigt lätt att dra på så det klipper i bilen och detta är inte nyttigt för högtalarna.

Har man inte en sub så får man ta det lugnt med basen eller byta element till mer kapabla. Men jag anser att har man plats så ska man köra en sub. Just på grund av att högtalarna sitter i bilplåtlådor vill man inte köra bas den vägen. En sub behöver inte vara stor, min är en tiotummare i 10 liter sluten låda vilket fungerar bra i bil men den behöver rätt mycket effekt, därav 170W för suben i min bil.

Jag har aldrig varit i närheten av billjudtävlingar o dyl, bara fixat hyfsat ljud i mina bilar för att lyssna på under färd och det är inte dunkdunk med hängmatta jag lyssnar på. Jag har aldrig bränt en originalhögtalare på detta vis.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-04-16 20:45

Ett par koaxial-högralare som är många gånger bättre än orginalhögtalarna (i de flesta bilar) är inte dyra så jag tycker inte det är så mycket att diskutera men min personliga åsikt är att ska man lägga 1500:- är det ett par nya högtalare som gäller. De flesta orginalhögtalare är ganska raggiga. Investerar man upp emot 3000:- (exkl huvudenhet) tycker jag det är dax att införa separat slutsteg.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2005-04-16 23:01

Vill man komma något billigare undan så kan jag rekommendera DLS Classic framsystem. Har setat nöjd med ett sådant på den tid jag hade bil att köra (och lyssna i).

Annars så tycker jag framsystem+sub+slutsteg är en bra början. Framsystemet kör man lämpligen medelst högpassfilter så att dessa slipper basen.

Om du inte ska spela musik för folk i baksätet så behöver du egentligen inte högtalare i hatthyllan.
Senast redigerad av zvenzzon 2005-04-18 12:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-04-16 23:44

zvenzzon skrev:Vill man komma något billigare undan så kan jag rekommendera DLS Classic framsystem. Har setat nöjd med ett sådant på den tid jag hade bil att köra (och lyssna i).

Annars så tycker jag framsystem+sub+slutsteg är en bra början. Framsystemet kör man lämpligen medelst högpassfilter så att dessa slipper basen.

Om du inte ska spela musik för folk i baksätet så behöver du egentligen inte högtalare i hatthyllen.

jepp classicen är verkligen inget "hypat marknads element"...där snackar vi nästan hifi

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2005-04-17 00:10

Det är väl en fråga om applikation som vanligt så jag håller med både Jax och Roger. Det är viktigast att investera i högtalarna först tycker jag, men originalarna åker ut i vilket fall så frågan gäller lite mer kompetenta högtalare. Peerless bilelement som Roger nämnde verkar bra. Känns som att man borde uppnå mycket bättre resultat om man konstruerar filtrerna själv, blir nog rena chansningen att få till bra summering med ett fördigt kit.

Sub kommer finnas så huvudenheten skulle avlastas rätt mycket. Men jag gissar att ett separat slutsteg ändå vore att föredra. :)

Användarvisningsbild
jojje

Inläggav jojje » 2005-04-18 10:54

Hej, jag kör framsystemet med huvudenheten,bak i hatthyllan ett par 6*9 som drivs av separat steg 2*50w. Blev ett riktigt lyft när jag kopplade in separata steget. Kan även hålla med om att DLS classic låter riktigt bra (hadde det i förra bilen). / jojje

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-04-18 12:02

Sen får man inte glömma att det viktigaste faktorn är monteringen av det hela. Det kvittar hur bra slutsteg eller högralare man har om man inte monterar dem ordentligt.

Återgå till Generellt om hifi