Membranarea i förhållande till rumsvolym

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2010-12-07 16:48

Jag undrar om en fullregisters dipolhögtalare behöver samma bashöjning som en konventionell lådhögtalare i rummet.
Jag antar att bashöjningen som behövs för lådan beror på att basen där är rundstrålande medan de övre registren strålar smalare. Diskanten som strålar smalast behöver då en sänkning istället.

Tänker jag fel?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-07 16:54

RogerGustavsson skrev:
subjektivisten skrev:Ja, I know, men upplevelsen från dom Öhman rum jag lyssnat i är att dom har ungefär samma klangbalans!

Det kan jag tänka mig men de mäter förmodligen inte likadant.

Antagligen inte.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-07 16:54

Stereotypen,

Vad är det för fullregisters dipol? Ett ensamt element för hela registret eller är det flervägs?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-07 16:56

Stereotypen skrev:Tänker jag fel?

Ja. I alla fall inte som jag tänker. :)

En högtalare som är rundstrålande i basområdet får en bashöjning i ett rum, vilket gör att man kan utnyttja det för att få önskad nivå i basen med låg distorsion.

De flesta vill ju inte ha onaturligt hög nivå, utan en upplevt jämn nivå hela vägen ned. I vissa rum kan det betyda en uppmätt ojämn nivå (ofta stigande med sjunkande frekvens).
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-07 16:58

Almen skrev:De flesta vill ju inte ha onaturligt hög nivå, utan en upplevt jämn nivå hela vägen ned. I vissa rum kan det betyda en uppmätt ojämn nivå (ofta stigande med sjunkande frekvens).

Fast jag tycker inte att det med automatik ska vara rena "alperna" med sjunkande frekvens!

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2010-12-07 16:58

RogerGustavsson skrev:Stereotypen,

Vad är det för fullregisters dipol? Ett ensamt element för hela registret eller är det flervägs?

Jag tänker inte på någon speciell dipol utan undrar om en högtalare med en jämnare energirespons (dipol, rundstrålare) behöver samma bashöjning som en låda?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-07 17:00

Vad är det som säger att en lådhögtalare måste ha bashöjning?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-12-07 17:06

Nattlorden skrev:
KarlXII skrev:
Nattlorden skrev:Kan du på signalen från en mikrofon skilja på om ljudet kommer 20 grader från vänster eller 20 grader från höger om den?

Från en (1) mikrofon? Det tror jag inte.
Men vad har det att göra med den tidigare frågan?
Hm, det börjar dra iväg lite väl offtopic. Tror vi bryter här. Finns säkert någon annan gammal tråd i ämnet att fortsätta med. :)

Du menar att du börjar misstänka att det visar sig att du har fel vid en vidare granskning och därför skall vi sluta nu? 8) :wink: :lol:

Slutsatsen är alltså att ifrån en tredimensionell händelse skapar vi en tvådimensionell signal som inte blivit packad på ett sätt som tillåter fullständig upppackning. I min bok är detta en kodning med informationsförlust.

Nejdå, jag såg bara framför mig en serie av basala/banala frågor som ska besvaras och sedan knytas ihop för att bevisa din ståndpunkt, ungefär som en utdragen rättegång. Känns fel i den här tråden, dessutom hade du inte kommit någonstans med det. ;) :D

Enda sättet jag kan se högtalaren som avkodare av det som micken kodar är ju om man ser den elektriska signalen som kod.
Men det är ju ingen kod. Det ju en elektrisk signal, med variationer i spänning och tid. Inget annat.

I övrigt hänvisar jag till Peter Steindls utmärkta inlägg som förklarar det hela mer ingående.

Var vänlig kryp dit och försök plöja igenom det. :P
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-07 17:09

RogerGustavsson skrev:
Almen skrev:De flesta vill ju inte ha onaturligt hög nivå, utan en upplevt jämn nivå hela vägen ned. I vissa rum kan det betyda en uppmätt ojämn nivå (ofta stigande med sjunkande frekvens).

Fast jag tycker inte att det med automatik ska vara rena "alperna" med sjunkande frekvens!

Nänä, precis som du säger är ju de flesta rum olika i det avseendet. Jag vet bara att när jag själv upplevt en naturligt utsträckt basåtergivning så har det nästan alltid inneburit en ickerak kurva (ökande nedåt).
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2010-12-07 17:12

Almen skrev:
Stereotypen skrev:Tänker jag fel?

Ja. I alla fall inte som jag tänker. :)

En högtalare som är rundstrålande i basområdet får en bashöjning i ett rum, vilket gör att man kan utnyttja det för att få önskad nivå i basen med låg distorsion.

De flesta vill ju inte ha onaturligt hög nivå, utan en upplevt jämn nivå hela vägen ned. I vissa rum kan det betyda en uppmätt ojämn nivå (ofta stigande med sjunkande frekvens).

Jag tänkte så här:
Jag hade en teori om att direktljudet från de olika registren bör ha en "subjektivt jämn nivå". Eftersom basen i en lådhögtalare är rundstrålande så borde ju en mätmässigt jämn nivå betyda att basen då behöver höjas något för att direktljudet från den skall komma i samma nivå som de mer smalspridande registren. Om man då mäter kommer det synas som att basen har en högre nivå än övriga register (eftersom man mäter inte bara direktljudet).

Hmm. Gick det att förstå nåt av det där eller är det jag som inte förstår att jag inte begriper nåt? :wink:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-07 17:20

subjektivisten skrev:Piotr, Anser du att frekvensgången skall vara spikrak även vid 20 khz i rummet?

Typ inte men jag skulle gärna lyssna på en högtalare med helt jämn energirespons i ett lagom dämpat och diffuserat rum spelandes akustisk musik upptagen med mikrofonteknik som är likaledes jämn i energirespons.

Jag tror (och tycker nog lite) helt enkelt att ett 5"till 8" stort element + diskant i en låda är en icke optimal väg att gå mot det perfekta ljudet. Jag tror högtalare ser ut så bla. av gammal vana och av kostnadsskäl.

/Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-07 17:31

Stereotypen skrev:Jag tänkte så här:
Jag hade en teori om att direktljudet från de olika registren bör ha en "subjektivt jämn nivå". Eftersom basen i en lådhögtalare är rundstrålande så borde ju en mätmässigt jämn nivå betyda att basen då behöver höjas något för att direktljudet från den skall komma i samma nivå som de mer smalspridande registren. Om man då mäter kommer det synas som att basen har en högre nivå än övriga register (eftersom man mäter inte bara direktljudet).

Hmm. Gick det att förstå nåt av det där eller är det jag som inte förstår att jag inte begriper nåt? :wink:

Ptjaa, jag tror man bör se det som att om baselementet är placerat nära en vägg så är direktljudet och basstödet från vägg+golv oskiljbara, eller rättare sett samma sak. Alltså det direktljud du hör i basen består av den totala utstrålningen, vilket inbegriper speglingarna i vägg och golv.

Blev något klarare? :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-07 17:31

många här verkar ha stora kunskaper i att dimensionera basen rätt i rum, hur går ni tillväga?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2010-12-07 17:45

Almen skrev:
Stereotypen skrev:Jag tänkte så här:

Ptjaa, jag tror man bör se det som att om baselementet är placerat nära en vägg så är direktljudet och basstödet från vägg+golv oskiljbara, eller rättare sett samma sak. Alltså det direktljud du hör i basen består av den totala utstrålningen, vilket inbegriper speglingarna i vägg och golv.

Blev något klarare? :)

Det där visste jag ju iofs redan men tack för svaret :)
Det jag försöker att begripa är varför en höjning i den djupa basen skall upplevas som naturligare. Jag funderade ut en hypotes på hur det skulle kunna förhålla sig. Hypotesen stämde ej så jag funderar vidare :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-12-07 17:55

RogerGustavsson skrev:Du som är så nära IÖ i mycket har väl också sett att de rumspassningar han har gjort sällan är likadana?

Har vi tittat på samma rum?

>4,5m på minsta ledden, heltäckningsmatta, högtalare nära vägg med dämpning bakom. Soffa i tyg med fotpall framför, diffusion bakom lyssningsplats (och på sidan om) gärna av modell bokhylla, gälabsorbenter till höger och vänster om högtalarna, tyg runt hela rummet, basabsorbent där det finns plats (vind eller låda på golvet), tvärgående ribbor i taket.

Jag tycker att alla IÖ´s rum ser rätt lika ut.

?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-07 17:56

vad händer om man spelar ett baskapabelt akustiskt instrument i ett lyssningsrum, ska denna låta basstarkt eller ska denna låta som i konserthuset eller utomhus för att uppfattas korrekt?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-07 18:36

celef skrev:vad händer om man spelar ett baskapabelt akustiskt instrument i ett lyssningsrum, ska denna låta basstarkt eller ska denna låta som i konserthuset eller utomhus för att uppfattas korrekt?

Nej, den skall låta (och kommer att låta) som just det instrumentet i ditt lyssningsrum. Förmodligen kommer det att låta mer basstarkt än utomhus, men det är ju logiskt. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-07 18:53

KarlXII skrev:[
Nejdå, jag såg bara framför mig en serie av basala/banala frågor som ska besvaras och sedan knytas ihop för att bevisa din ståndpunkt, ungefär som en utdragen rättegång. Känns fel i den här tråden, dessutom hade du inte kommit någonstans med det. ;) :D

Det är inte min ståndpunkt som behöver bevisas... det är bara påvisa hur det faktiskt fungerar som behövde genomlysas.

Enda sättet jag kan se högtalaren som avkodare av det som micken kodar är ju om man ser den elektriska signalen som kod.
Men det är ju ingen kod. Det ju en elektrisk signal, med variationer i spänning och tid. Inget annat.

Det är ett tredimensionellt förlopp som paketterats tvådimensionellt. Kod behöver inte betyda varken digitalt eller hemliggjort. Problemet här är nog att du har en för snäv definition av vad "kod" är för att vilja vara med på resonemanget.

I övrigt hänvisar jag till Peter Steindls utmärkta inlägg som förklarar det hela mer ingående.

Var vänlig kryp dit och försök plöja igenom det. :P

Peter skrev det jag tänkte komma till om en stund. Hoppar man över mellanleden så riskerar man att missa implikationerna, därför tänkte jag gå långsamt och kolla så de som behövde det hängde med.... men det är visst otack som är världens lön som vanligt...
Senast redigerad av Nattlorden 2010-12-07 18:55, redigerad totalt 1 gång.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-07 18:54

steveo1234 skrev:
RogerGustavsson skrev:Du som är så nära IÖ i mycket har väl också sett att de rumspassningar han har gjort sällan är likadana?

>4,5m på minsta ledden, heltäckningsmatta, högtalare nära vägg med dämpning bakom. Soffa i tyg med fotpall framför, diffusion bakom lyssningsplats (och på sidan om) gärna av modell bokhylla, gälabsorbenter till höger och vänster om högtalarna, tyg runt hela rummet, basabsorbent där det finns plats (vind eller låda på golvet), tvärgående ribbor i taket.

?

Tengil, EA_73, hassesolo, Wolfie, bassman, Nahaz och subjektivisten har väl haft besök av IÖ? Viss likhet finns men det är ändå rätt stora skillnader.

Sedan har vi detta rum, http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 94#1080894 , inte alls som de andra!

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-12-07 19:14

RogerGustavsson skrev:
steveo1234 skrev:

?

Tengil, EA_73, hassesolo, Wolfie, bassman, Nahaz och subjektivisten har väl haft besök av IÖ? Viss likhet finns men det är ändå rätt stora skillnader.

Sedan har vi detta rum, http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 94#1080894 , inte alls som de andra!

Den sistnämnda sticker verkligen ut ja. Men, de andra tycker jag ser nära nog identiska ut med tanke på förutsättningarna. Men, visst, det är ju en subjektiv bedömning. Hur menar du att de skiljer?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-07 19:31

Almen skrev:
celef skrev:vad händer om man spelar ett baskapabelt akustiskt instrument i ett lyssningsrum, ska denna låta basstarkt eller ska denna låta som i konserthuset eller utomhus för att uppfattas korrekt?

Nej, den skall låta (och kommer att låta) som just det instrumentet i ditt lyssningsrum. Förmodligen kommer det att låta mer basstarkt än utomhus, men det är ju logiskt. :)

har denna naturliga basförstärkningen något med "house curve" att göra?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-07 20:17

celef skrev:
Almen skrev:

har denna naturliga basförstärkningen något med "house curve" att göra?

Ja, det är den rumsliga delen av det. Om jag fattat rätt är "house curve" den totala uppmätta kurvan, inklusive eventuellt EQ.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-07 20:38

steveo1234 skrev:
bakerman22 skrev:
steveo1234 skrev:
DVD-ai skrev:
Ragnwald skrev:
DVD-ai skrev:Ja, i ditt rum, men din placering av modulerna och så med hjälp av rummets egenskaper i övrigt så har du för klena prylar. I ett bättre rum så skulle det antagligen räcka :)

Jag skulle uttrycka det på lite annat vis.
När pumpkapaciteten är så pass stor (som i detta fall), så blir sviktande väggar det stora problemet, katastrof kanske är rätta ordet.

Handlar det inte om sviktande väggar, så blir i alla fall placeringen nästa nöt att knäcka.

exakt så jag menar ;)

Är inte de sviktande väggarna mestadels positiva? De fungerar ju som enorma basabsopbenter?

Sen är ju frågan om vad som räknas som "sviktande väggar"...?

45x95, 60 cc, med dubbelgips med förskjutna skarvar.
Det borde inte svikta jättemycket, men när vi snackar bas är kanske t.o.m någon millimeter katastrof...?

Jag har ungefär samma lösning som dig i ett liknande rum, fast med enkelgips. För min del så fungerar de som basabsorbenter. Om det är bra eller inte det vet jag inte men väggarna rör sig åtskilliga millimeter i alla fall och det finns ändå gott om marginal för ref.nivå.

Jag tror inte att det är där problemet ligger. Hur starkt kan du spela med dem?

C-vägt, 20, 25, 30, 35 hz sinus, ca 120 db. Sen händer det inte speciellt mycket mer.... Jag kan vrida galet på volymen, men det tar liksom stopp där...

Och ja, mätaren går till 130 db och är inställd på det... :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-07 22:24

Är det inte 4 st 18 tummare du har? Borde väl ge mer än 120 dB?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-07 22:29

steveo1234 skrev:Den sistnämnda sticker verkligen ut ja. Men, de andra tycker jag ser nära nog identiska ut med tanke på förutsättningarna. Men, visst, det är ju en subjektiv bedömning. Hur menar du att de skiljer?

Nja, alla verkar t.ex. inte ha basabsorbenter. Ett av dem har gälar, de andra inte.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-07 23:23

subjektivisten skrev:Är det inte 4 st 18 tummare du har? Borde väl ge mer än 120 dB?

Fortfarande 15".
Och ja. Borde ge betydligt mer.
I simuleringsprogram borde jag kunna spela 135 db+ från 15 hz upp till 80.
Det är ju därför jag undrar. Och min fråga ligger ju fortfarande on topic... :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-08 00:23

Ja, tycker det. Jag har fått själv bortemot 120 dB med 4 st 12" element och dina borde ju ge mer.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-08 00:27

bakerman22 skrev:Och ja. Borde ge betydligt mer.

Hm... är du säker på att samtliga element verkligen är anslutna och i samma fas? :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-08 08:45

Ragnwald skrev:
bakerman22 skrev:Och ja. Borde ge betydligt mer.

Hm... är du säker på att samtliga element verkligen är anslutna och i samma fas? :wink:

Hehe... Ja... :P
Men nu när du skrev det så måste jag nog dubbelkolla fasen...

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-12-08 08:53

bakerman22 skrev:
steveo1234 skrev:Jag tror inte att det är där problemet ligger. Hur starkt kan du spela med dem?

C-vägt, 20, 25, 30, 35 hz sinus, ca 120 db. Sen händer det inte speciellt mycket mer.... Jag kan vrida galet på volymen, men det tar liksom stopp där...

Och ja, mätaren går till 130 db och är inställd på det... :wink:

Märkligt, visserligen borde 120db vid 20hz räcka kan man tycka. Men har du betalar för mer så förstår jag din besvikelse.
Det är väl inte så enkelt att det är effekten som sinar? Antar att det är svårt att höra vid låga frekvenser och så höga ljudtryck. Mät vettja :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi